Guest Vince Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Tervehdys vaan. Kuplaillut jo useamman kesän, mutta nyt olisi tarkoitus ajaa hivenen myös talvella. Lämmityksen kanssa hivenen ongelmaa. Vasen vaijeri poikki hiukan ennen lämmönvaihdinta. Tämän korjasin jollakin lailla, mutta hivenen tuli mittaheittoa tms., koska nyt lämpöä ei saa kiinni... Vaijerin/vaijereiden asennus ainakin vaikuttaa hankalalta. Pystyykö tumpelo siihen? Toinen, pahempi ongelma on samaisen vasemman puolen käryttäminen. Ilmeisesti putki vuotaa lämmönvaihtimen sisällä, muuta vaihtoehtoa ei kai ole? Miten tämä korjataan? En ole koskaan edes koskenut lämmönvaihtimeen. Tallissani ei ole monttua. Kannattaako edes yrittää tunkin avulla? Nim. kauppareissulta kotiin silmät kirvellen. Quote Link to comment
ARTO Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Ei välttämättä itse vaihdin vuoda. Helposti joku pieni pakoputkiston vuoto ja käryt karkaa konehuoneeseen ja imetyn/puhalletun ilman mukana ohjaamoon. Smoin jos konehuone/lämmönvaihdin öljyiset, voi se käry tulla jo öljyisestä vaihtimesta jonka ulkokuoren reijän kautta lämmennut käry hiipii sisään. Talvikuplailijan kait erottaa markettien kassajonoissa "tuoksahtavista" vaatteista:D Quote Link to comment
Guest Vince Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Haju tunkee ohjaamoon jo käynnistäessä, joten kai se pakoputki vuotaa. Mitä teen? Lämmönvaihdin pois ja vaihdan pakoputken osan (J-putki?). Pitää soittaa johonkin liikkeeseen, ja kysyä tuota pakoputki-asiaa. Tai kömpiä auton alle katsomaan, että minkälaisissa osissa se pakari siellä luuraa. Ei pieni käry haittaa, mutta tuo alkaa käymään varmaan pian terveyden päälle... :) Toimivan Eberin hommaisin jos jostain sopuhintaan saisi. Mikäköhän malli se tuollaisessa -71:ssä on ollut? B2? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Jos epäilet että putki vuotaa lämmönvaihtimen sisällä, ei juuri muuta vaihtoehtoa kuin uusia koko lämmönvaihdin. Tuota j-putkea käytetään silloin kun lämmönvaihtimia ei ole paikallaan ollenkaan eli se on eräänlainen korvausputki. Yleensä laitetaan korvaamaan lämmönvaihdin kun halutaan virtaavampi putki vaihtimen tilalle ns. virikoneissa. Näillä autoilla ajellaan pääasiassa lämpimillä kesäkeleillä. Lämmönvaihtimen vaihto moottori paikallaan ei ole mikään mukavin homma, mutta onnistunee. Helpointa olisi vaihtaa koneen ollessa irrallaan. Tuo vaijerin vaihto ei ole homma eikä mikään kun ensin katsot vanhasta mallia ennen sen pois kiskaisemista. Quote Link to comment
Guest Vince Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Ahaa. Hyvinhän sen näkee takapyörän takaa. Vasen haiseva puoli täysin öljyssä, hanttarin puolen lämmönvaihdin on siisti. Pitää metsästää hyväkuntoista alkuperäistä, kun tarvikevaihtimet ilmeisesti paljon heikompitehoisia. Saa tarjota. Ja kai sen saa vaihdettua kone paikallaan? JA: Entäs tuo ARTOn mainitsema pakoputken vuoto? Tuo vaihtimen öljyisyys kielisi siitä? Eli ennen kuin hutkitaan, kannattaisi ottaa vanha vaihdin pois ja tutkia pakoputki? Minulle ei ole ihan täysin selvää vielä tuo lämmönvaihtimen toiminta, mutta ilmeisesti pakokaasut kulkevat putkessa sen läpi, ja jos putki on rikki, niin käryt tulevat sisälle? Voiko sen korjata, eli onko se kiinni lämmönvaihtimessa, vai onko se pakoputken irto-osa? Johan tuli paljon kysymyksiä :) Edit: Tommihan tuossa sanoikin, että jos putki vuotaa vaihtimen sisällä, (mikä öljyisyydestä päätellen on todennäköistä) on lämmönvaihdin romuna... Quote Link to comment
-tipi- Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Jos vaihdin on öljyinen, vuotaa todennäköisesti venakopantiiviste tai työntötankojen suojaputkista öljyä sen päälle. Itse vaihtimesta ei öljyä vuoda. Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Se öljyvuoto kannattaa luonnollisesti hoitaa kuntoon ennen uuden lämmönvaihtimen asentamista. Saattaa vanhakin toimia kunhan sen pesee huolellisesti. Ja itse miettisin kyllä muutaman kerran ennen kuin lähtisin 40v vanhalla autolla liikkeelle talvella. Esim vanhat Vectrat ei tunnu ollenkaan pahalta jos ruostuvat pois tiesuolan takia. Niissä tosin prosenteissa suuri hintahaitari riippuen siitä onko ostohetkellä tankissa bensaa vai ei :) Mutta se lämmönvaihdin kannattaa kyllä kesämenokain ajatellen laittaa kuntoon. Quote Link to comment
Guest Vince Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Joo, pitää se venttiilikopan tiiviste vaihtaa. Tosin auto ei öljyä syö, joten voi olla että edellisen omistajan toimesta jo tiiviste vaihdettu? Kuplassa on öljypohjan lämmitin ja pian toivottavasti Eberi. Pohjaan on vedetty mineraaliöljyn ja bitumipohjaisen alustamassan sekoitus. Suolakeleillä ajoa vältetään. On tuossa pihassa 2000-luvun autokin, mutta elämästä ei saa tehdä liian helppoa. Jos joka homman tekee mukavaksi/helpoksi, ei kohta mikään tunnu todella hyvältä :) Quote Link to comment
Guest Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Harkitsen kuplan ostoa ja muuten hyvässä yksilössä oli näiden vuotoongelmien takia tulpattu jostain kohtaa väylät ja vivustotkin oli vissiin otettu pois. Ajattelin jokatapauksessa laittaa eberin. Kysymys kuuluu että tarviiko noita vaihtajia lähteä korjaamaan takaisin käyttöön jos laittaa sen eberin? Quote Link to comment
Guest Wicu Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Harkitsen kuplan ostoa ja muuten hyvässä yksilössä oli näiden vuotoongelmien takia tulpattu jostain kohtaa väylät ja vivustotkin oli vissiin otettu pois. Ajattelin jokatapauksessa laittaa eberin. Kysymys kuuluu että tarviiko noita vaihtajia lähteä korjaamaan takaisin käyttöön jos laittaa sen eberin? Eipä tarvitse. Mikäli eeberissä on tarpeeksi potkua pitämään cabiinin ikkunat auki. Quote Link to comment
Guest Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Harkitsen kuplan ostoa ja muuten hyvässä yksilössä oli näiden vuotoongelmien takia tulpattu jostain kohtaa väylät ja vivustotkin oli vissiin otettu pois. Ajattelin jokatapauksessa laittaa eberin. Kysymys kuuluu että tarviiko noita vaihtajia lähteä korjaamaan takaisin käyttöön jos laittaa sen eberin? Eipä tarvitse. Mikäli eeberissä on tarpeeksi potkua pitämään cabiinin ikkunat auki. Riittääkö BN2ssa? Quote Link to comment
Guest Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Sain vihdoin toimivan eberin. Asennusohjeita katsoessa totesin että niissä eber laitetaan puhaltamaan kuskin jalkatilaan. Pitääkö se sillä tavalla asennettuna ikkunat auki? Olin kuvitellut että se asennettaisiin lasille tuleviin putkiin? Vai voiko sen laittaa niihinkin? Quote Link to comment
Pepe Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Ei pidä ikkunoita auki jos laitat puhaltamaan vain jalkoihin, voi laittaa ihan hyvin puhaltamaan tuulilasille. Quote Link to comment
Guest Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Olisko vinkkiä mistä löytyisi putkistoja joilla homman saisi hoidettua? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.