Guest Tuoppi Posted December 1, 2010 Share Posted December 1, 2010 Moro, Nyt rupee oleen aika miettiä rojektissa rungon "maalausta". Mitäs porukka on mieltä kun kohteena on täysin purettu runko eli ei mitään irtohilpettä kiinni. Uudet pohjalevyt ja paikkaukset tehty muutenkin valmiiksi. Itse kun asiaa mietin niin kummassakin hyviä ja huonoja puolia, niin kuin aina :) Mitä palstalta löysin niin jonkun tutulla kestänyt sinkitys vuosia ilman ongelmia. Toki jos ongelmia tulee on se ikävämpi hitsata. Epoksilla taas jos ongelmia tulee niin helpompi paikata kun löytyy musta pelti alta. Hinnoissa ei isoja eroja kun Pirkanmaalta löytyy paikka jossa kuuma sinkitys maksaa noin 100e/runko (kilohinnan mukaan). Hinnan sain puhelimessa ilman, että tekijä näki eli se voi tarkentua ylös tai alas päin. Eipä noita kunnon pohjamaalia ja pintamaalia halvemmalla saa. Olishan tästä voinu äänestyksenkin rakentaa, mut ei hajuakaan miten :) -Tuomas- Quote Link to comment
Sekajuna Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Tuota eikös se päästy / veltostu / pehmene kuumasta? Ja jonkinlaista vetelyä ainenki tiedossa. Kuumasinkitys on muuten varmaan kyl hyvä. Sit hioo vaan vähän pois jos tarvii hitsata... Sähkösinkki sit erikseen.. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Mulla on tulossa pohjalevyt normaalia järeemmät, mutta toki vetely on aina mahdollista. Pitääpä vielä kilauttaa sinkki firmaan ja kysästä tuosta. Hyvä pointi eli selvitellään... Juttelin erään sähkösinkkiä käyttävän firman kanssa. Sanoivat sähkösinkissä olevan se huonopuoli että ei mene "varjostumiin" eli palkkien sisäpuolet ym jää helposti huonommalle sinkille. -Tuomas- Quote Link to comment
-tipi- Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Kaverilla on 80-90-lukujen taitteessa sinkitty runko, ei siis mitään muuta käsittelyä/maalia siinä. Vielä ainakin muutamavuosi sitten se näytti ihan samalta kuin juuri sinkittynä, tämä Kupla on tosin ollut vain kesäajossa. Tämän perusteella olettasin sinkityksen olevan mitään maalausta parempi. Miten porukka on muuten maalannut runkotunnelin sisältäpäin? Jos ei sähkösinkki sinne yllä, niin hankalasti ruiskumaalikaan, saati pensseli. Quote Link to comment
Anssi Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Molempi parempi eli sinkkiepoksi :) http://www.nor-maali.fi/tuoteselosteet/ ... c%2050.pdf Ihan liiotteluahan toi on harrasteauton pohjassa mutta hyvin pysyy... Teknokselta ja tikkurilalta yms maalikaupoilta saa, linkin tuotteet taitaa mennä vaan teollisuuteen. Kuumasinkissä olisi kyllä se hyvä puoli ettei tunnelia tartte kotelosuojata Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Ainakin Teknoksen Sinkkiepoksit sitten makso sen verran että samaan rahaan ois saanu aurajoella sinkitettyä :D Jäi molemmat tekemättä ja vedettiin inerta + PUR Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 No niin nyt on kyselty Aurajoelta Pirkkalasta tuota hommaa ja mietti kanssa tuota vetely asiaa. Pyysi lähettämään kuvia rakenteesta ja aineiden vahvuuksista ja pähkäilee asiaa. Saas nähä mitä vastaa, vaikutti erittäin asialliselta äijältä. -Tuomas- Quote Link to comment
metake Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Joskus jotain alustan osia, mm. apurunkoja kuumasinkinnyt ja on melko ikuinen sen käsittelyn jälkeen. Pari asiaa kannattaa huomioida: - sinkki tukkii kaikki kierteet, mutta siitä selviää porien ja kierretappien/pakkojen avulla - kuumasinkityksessä ei saa olla suljettuja tiloja, eli sinkin pitää päästä kaikkiin paikkoihin - sinkki tukkii myös tehokkaasti pienet putket ja kolot, mm. lämmönsäätö vaijerien paikalleen laitto voi jäädä haaveeksi - tuoreen sinkityksen päälle maalaaminen on haasteellinen asia - tukivarsia, raidetankoja, jousia ym. ei saa sinkitä mahdollisen vetyhaurauden aiheuttaman murtumisriskin vuoksi, tämä voidaan kyllä välttää asianmukaisella lämpökäsittelyllä - sinkityslämpötila on n. 450 astetta, joten mitään kappaleen todellista vetelyä sillä ei saa aikaiseksi, lattiapellit voi ehkä hiukan elää. Vertailuna mainittakoon että eipä se kuumasinkitty peltilevykään kupruilla ole uutena. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Kiitoksia hyvistä tiedoista metakelle!! Kun soitin firmaan oli äijä kiinnostunut eri vahvuisista materiaaleista eli olisko sillä sitten merkitystä vetelyyn. Eri vahvuiset aineet toki elävät eritavalla, mut onko silläkään merkitystä...Rupeis näyttään siltä, että kuplassa tulee olemaan sinkitty runko! -Tuomas- Quote Link to comment
ARTO Posted December 5, 2010 Share Posted December 5, 2010 Väittäisin molempia tapoja oikein ja hyvin tehtyinä riittävän laadukkaiksi ruosteen karkoitukseen. Esim eri peräkärryissä on näkynyt virheetöntä runkosinkkipintaa 20-v vanhana, kun taas joissain paksu sinkki lohkeillut irti joistain kohdin ja paljas peltipinta näkyvissä. Puhtaalle pinnalle tehty epoksimaalaus näyttää onnistuessaan istuvan kuin tauti pellissä, enemmänkin pintaan tai pikemminkin pohjaan laitettu tumma pintamaali paljastaa iskuista irtoavan pintamaalin, mutta ehjänä alla olevan vaalean epoksipinnan ilman ruostesävyjä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.