Jump to content

6V starttien erot


Guest Hanppa

Recommended Posts

Posted

Kuplani on vm. -66 6V sÀhköillÀ, motti numeron perusteella -67 1200cc ja nyt pitÀs löytÀÀ uus startti.

Kysymys kuuluukin, ettÀ mitÀ eroa on TÀllÀ ja TÀllÀ startilla?

 

e:Linkki ehjÀtty

Posted
mitÀ eroa on TÀllÀ ja TÀllÀ startilla?

 

No ei sitten yhtÀÀn mitÀÀn eroa :)

 

Molemmat linkit vie samaan kohteeseen...

 

Oho...

Koitas nyt uudestaan.

Posted

66 asti on 6V sahkot ja 6V hammastus. 67 on 6V sahkot ja 12V hammastus, ei passaa aidon 6V vauhtipyoran kanssa. 68 tuli 12V startti ja tietty hammastuskin.

 

Jako ei mene aivan samoin kaikilla markkina-alueilla tuon 6V --> 12V muutoken suhteen, joten tehtaalta lahti 67 mallista (elokuu 66) eteenpain ainoastaan 12V vauhtipyoralla varustettuja koneita.... startti vaan oli kaamitty joko 6 tai 12V, riippuen siita kumpi jarjestelma autoon tuli.

 

Joku muu korjatkoon jos olen pielessa. 6v autoja tehtiin viela 70 luvun puolelle hyvan matkaa mutta niita ei vissiin suomeen tuotu. Suomessa jai yhteen vuosimalliin siis tuo hankala 6V/12V sekasikio-startti.

 

Itse ostin 67 kuplan johon joku oli laittanu 6V koneen... harvinainen 67 startti ei kauaa kestanyt.

Posted

Noinhan se suunnilleen menee mutta volteilla ei ole varsinaisesti mitÀÀn tekemistÀ vauhtipyörÀn/startin hammastuksen kanssa,109 hampainen on kyllÀ yleisempi 6 volttisissa ja 130 12 volttisissa.

Kaikkia VW malleja sai 12 volttisina jo -60 luvun alusta lÀhtien(esim.poliisiautot mutta kuka vain saattoi !2 volttisen tilata halutessaan).Viimeiset 6 volttiset olivat vuosimallin-75 1200 Kuplat,nÀmÀkin sai kyllÀ 12 volttisina(suomeen tuodut vuosimallista-69 lÀhtien.

Posted
66 asti on 6V sahkot ja 6V hammastus. 67 on 6V sahkot ja 12V hammastus, ei passaa aidon 6V vauhtipyoran kanssa. 68 tuli 12V startti ja tietty hammastuskin.

Miten tuon 6V ja 12V hammastuksen erottaa kÀytÀnnössÀ?

Posted

Laskemalla hampaat vauhtipyörÀstÀ!

 

6V > 109 hammasta

12V > 130 hammasta

 

Oliskos startin hammaspÀÀrÀssÀkin eroa ...? Ainakin akselin paksuuksissa on, 9 ja 12 mm vai miten se oli? (poikkeuksena tÀssÀ se 'vÀlimallin' 12V ...)

Posted
Laskemalla hampaat vauhtipyörÀstÀ!

 

6V > 109 hammasta

12V > 130 hammasta

 

Oliskos startin hammaspÀÀrÀssÀkin eroa ...? Ainakin akselin paksuuksissa on, 9 ja 12 mm vai miten se oli? (poikkeuksena tÀssÀ se 'vÀlimallin' 12V ...)

 

Eikös startin hammaspÀÀssÀ ole juuri tuo ero ja 67 startti on ainoa joka sopii yhdistelmÀÀn 12V vauhtis ja 6V sÀhköt. NÀin ainakin mun muistaakseni homma meni. Mulla oli omassa 12V sÀhköt, mutta juurikin tuo 6V startti ja 12V vauhtipyörÀ.

 

t. Mika

Posted

Tosson 2005 "VW moottori faktoja" artikkelistani copy pastea:

 

**** clip ***

 

Vanhempi tyyppi alkanut muuttua uudemmaksi alkaen Typ-1 Carmann Chia F-kone Marraskuusta 1965-> loppuen lopulta Typ-1 1200ccm vm 1975 HeinÀkuulle, josta eteenpÀin kaikki ollut ns uutta tyyppiÀ. Vaikka hammastuksen muutoksella ei ole mitÀÀn tekemistÀ jÀnnitteen kanssa, jatkossa puhun 6v ja 12v osista selvyyden takia. KentÀllÀ osista puhutaan kuitenkin nÀillÀ termeillÀ.

 

2.1 Startit

 

* 6 volttinen startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, hampaita 9kpl

12 volttinen startti; ratas d 25mm, akseli 11mm, hampaita 9kpl

 

2.2 VauhtipyörÀt

 

* Vanhempi; ns 6 volttinen; hampaita 109kpl, halkasia 273mm.

Uudempi; ns 12 volttinen; hampaita 130kpl, halkasia 276mm.

Posted

Kuinka hammastukset vaikuttavat 6V sÀhköjen muutostöissÀ 12V?

Joutuuko myös vauhtipyörÀn vaihtamaan?

Posted
Eikös 12v startti pyöritÀ myös 6v vauhtipyrÀÀ mutta ei pÀinvastoin?

 

 

Pyorittaa, mutta ei kovin kauaa :) Pari kk kesti. En hiffannu etta mulla oli aito 6V kone eika 6V/12V hampainen vauhtis mika sinne olisi kuulunut.

Posted
Kuinka hammastukset vaikuttavat 6V sÀhköjen muutostöissÀ 12V?

Joutuuko myös vauhtipyörÀn vaihtamaan?

 

 

6V startin (ja siten myos vauhtiksen) voi jattaa muutoksessa koskematta, se toimii 12V varsin hyvin ja vuosikausia. Kunhan kone on about kunnossa ja saadoissa, ettei tarvitse sahata kaymaan minuuttitolkulla. 6V starttiin voi vaihtaa 12V solenoidin mahdollisesti, hiukan askartelemista siina kyl on. Eika tosiaan ole edes tarpeen.

Posted

No nyt alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

Kuten aiemmin kerroin, on autossa 67 vm. moottori (lohkon numeron perusteella). Paikallaan ollut vanha startti oli tuntomerkkien perusteella <66:nen (akseli 12,5mm ja hammaspyörÀn halkaisija 29.jotain mm. sekÀ osanumero tÀsmÀÀ tuonne aircooled:n sivustolle). Akselin pÀÀ oli sorvattu n.10mm vahvuiseksi. TÀllÀ startilla on starttaaminen ollut aina kangertelevaa (yllÀtys).

Eli oikeasti tuohon setuppiin kuuluisi ja kannattaa tilata >67 6V startti. Pusla pitÀÀ sitten ilmaisesti olla 12V laatikon 6V pusla? Koitin laittaa syksyllÀ sinne normi 6V puslaa, mutta se ei tuntunut sinne menevÀn ilman vÀkivaltaa niin annoin olla.

LisÀksi tÀtÀ startin valintaa tukee sekin, ettÀ papan kÀtköistÀ löytyi ruosteinen >67 6V startti (11m/25mm, tullut varmaan vaihtokoneen mukana silloin joskus). VauhtipyörÀstÀ en osaa sanoa mitÀÀn, enkÀ mielellÀÀn alkaisi tekniikkaa vielÀ irrottelemaan.

 

MitÀ mieltÀ olette?

Posted

laske vauhtipyoran hampaat. Millaan muulla ei ole valia. sitten hommaat siihen vauhtipyoraan sopivan startin. Ja sitten siihen starttiin sopivan puslan latikkoon. Huomaa etta laatikon reika mihin pusla menee, on myos muuttanut halkaisijaansa vuosien saatossa.. Eli kandeis melkein ottaa vanha pusla ulos malliksi.

Posted
laske vauhtipyoran hampaat. Millaan muulla ei ole valia. sitten hommaat siihen vauhtipyoraan sopivan startin. Ja sitten siihen starttiin sopivan puslan latikkoon. Huomaa etta laatikon reika mihin pusla menee, on myos muuttanut halkaisijaansa vuosien saatossa.. Eli kandeis melkein ottaa vanha pusla ulos malliksi.

Kai ne sitten on laskettava. TÀytyy vaan oottaa kevÀÀseen, koska ei ole paikkaa ihmetellÀ.

Vanha pusla tuli ulos murusina, joten siitÀ ei ole paljoa apua :)...

  • 8 years later...
Posted

VÀÀnnetÀÀnpÀs taas rautalangasta lÀhinnÀ omaa muistia virkistÀen eli startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, on pari nimenomaan tÀlle vauhtikselle: hampaita 109kpl, halkasia 273mm? 

 

Ja sitten toinen versio eli startti; ratas d 25mmï»ż, akseli 11mm, kuuluu vauhtikseen: hampaita 130kpl, halkasia 276mm? 

Posted
1 hour ago, nyki said:

VÀÀnnetÀÀnpÀs taas rautalangasta lÀhinnÀ omaa muistia virkistÀen eli startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, on pari nimenomaan tÀlle vauhtikselle: hampaita 109kpl, halkasia 273mm? 

 

Ja sitten toinen versio eli startti; ratas d 25mmï»ż, akseli 11mm, kuuluu vauhtikseen: hampaita 130kpl, halkasia 276mm? 

 

Juuri nÀin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...