Guest Hanppa Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Kuplani on vm. -66 6V sÀhköillÀ, motti numeron perusteella -67 1200cc ja nyt pitÀs löytÀÀ uus startti. Kysymys kuuluukin, ettÀ mitÀ eroa on TÀllÀ ja TÀllÀ startilla?  e:Linkki ehjÀtty Quote
metake Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 mitÀ eroa on TÀllÀ ja TÀllÀ startilla?  No ei sitten yhtÀÀn mitÀÀn eroa :)  Molemmat linkit vie samaan kohteeseen... Quote
Guest Hanppa Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 mitÀ eroa on TÀllÀ ja TÀllÀ startilla?  No ei sitten yhtÀÀn mitÀÀn eroa :)  Molemmat linkit vie samaan kohteeseen...  Oho... Koitas nyt uudestaan. Quote
Guest Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 66 asti on 6V sahkot ja 6V hammastus. 67 on 6V sahkot ja 12V hammastus, ei passaa aidon 6V vauhtipyoran kanssa. 68 tuli 12V startti ja tietty hammastuskin. Â Jako ei mene aivan samoin kaikilla markkina-alueilla tuon 6V --> 12V muutoken suhteen, joten tehtaalta lahti 67 mallista (elokuu 66) eteenpain ainoastaan 12V vauhtipyoralla varustettuja koneita.... startti vaan oli kaamitty joko 6 tai 12V, riippuen siita kumpi jarjestelma autoon tuli. Â Joku muu korjatkoon jos olen pielessa. 6v autoja tehtiin viela 70 luvun puolelle hyvan matkaa mutta niita ei vissiin suomeen tuotu. Suomessa jai yhteen vuosimalliin siis tuo hankala 6V/12V sekasikio-startti. Â Itse ostin 67 kuplan johon joku oli laittanu 6V koneen... harvinainen 67 startti ei kauaa kestanyt. Quote
vwagen Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Noinhan se suunnilleen menee mutta volteilla ei ole varsinaisesti mitÀÀn tekemistÀ vauhtipyörÀn/startin hammastuksen kanssa,109 hampainen on kyllÀ yleisempi 6 volttisissa ja 130 12 volttisissa. Kaikkia VW malleja sai 12 volttisina jo -60 luvun alusta lÀhtien(esim.poliisiautot mutta kuka vain saattoi !2 volttisen tilata halutessaan).Viimeiset 6 volttiset olivat vuosimallin-75 1200 Kuplat,nÀmÀkin sai kyllÀ 12 volttisina(suomeen tuodut vuosimallista-69 lÀhtien. Quote
Guest Hanppa Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 66 asti on 6V sahkot ja 6V hammastus. 67 on 6V sahkot ja 12V hammastus, ei passaa aidon 6V vauhtipyoran kanssa. 68 tuli 12V startti ja tietty hammastuskin. Miten tuon 6V ja 12V hammastuksen erottaa kÀytÀnnössÀ? Quote
-AP- Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Laskemalla hampaat vauhtipyörÀstÀ!  6V > 109 hammasta 12V > 130 hammasta  Oliskos startin hammaspÀÀrÀssÀkin eroa ...? Ainakin akselin paksuuksissa on, 9 ja 12 mm vai miten se oli? (poikkeuksena tÀssÀ se 'vÀlimallin' 12V ...) Quote
mikan Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Laskemalla hampaat vauhtipyörÀstÀ! 6V > 109 hammasta 12V > 130 hammasta  Oliskos startin hammaspÀÀrÀssÀkin eroa ...? Ainakin akselin paksuuksissa on, 9 ja 12 mm vai miten se oli? (poikkeuksena tÀssÀ se 'vÀlimallin' 12V ...)  Eikös startin hammaspÀÀssÀ ole juuri tuo ero ja 67 startti on ainoa joka sopii yhdistelmÀÀn 12V vauhtis ja 6V sÀhköt. NÀin ainakin mun muistaakseni homma meni. Mulla oli omassa 12V sÀhköt, mutta juurikin tuo 6V startti ja 12V vauhtipyörÀ.  t. Mika Quote
P_Valtonen Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Tosson 2005 "VW moottori faktoja" artikkelistani copy pastea:  **** clip ***  Vanhempi tyyppi alkanut muuttua uudemmaksi alkaen Typ-1 Carmann Chia F-kone Marraskuusta 1965-> loppuen lopulta Typ-1 1200ccm vm 1975 HeinÀkuulle, josta eteenpÀin kaikki ollut ns uutta tyyppiÀ. Vaikka hammastuksen muutoksella ei ole mitÀÀn tekemistÀ jÀnnitteen kanssa, jatkossa puhun 6v ja 12v osista selvyyden takia. KentÀllÀ osista puhutaan kuitenkin nÀillÀ termeillÀ.  2.1 Startit  * 6 volttinen startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, hampaita 9kpl 12 volttinen startti; ratas d 25mm, akseli 11mm, hampaita 9kpl  2.2 VauhtipyörÀt  * Vanhempi; ns 6 volttinen; hampaita 109kpl, halkasia 273mm. Uudempi; ns 12 volttinen; hampaita 130kpl, halkasia 276mm. Quote
Guest Juha Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Kuinka hammastukset vaikuttavat 6V sÀhköjen muutostöissÀ 12V? Joutuuko myös vauhtipyörÀn vaihtamaan? Quote
Jope Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Eikös 12v startti pyöritÀ myös 6v vauhtipyrÀÀ mutta ei pÀinvastoin? Quote
Guest Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Eikös 12v startti pyöritÀ myös 6v vauhtipyrÀÀ mutta ei pÀinvastoin?   Pyorittaa, mutta ei kovin kauaa :) Pari kk kesti. En hiffannu etta mulla oli aito 6V kone eika 6V/12V hampainen vauhtis mika sinne olisi kuulunut. Quote
Guest Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Kuinka hammastukset vaikuttavat 6V sÀhköjen muutostöissÀ 12V?Joutuuko myös vauhtipyörÀn vaihtamaan?   6V startin (ja siten myos vauhtiksen) voi jattaa muutoksessa koskematta, se toimii 12V varsin hyvin ja vuosikausia. Kunhan kone on about kunnossa ja saadoissa, ettei tarvitse sahata kaymaan minuuttitolkulla. 6V starttiin voi vaihtaa 12V solenoidin mahdollisesti, hiukan askartelemista siina kyl on. Eika tosiaan ole edes tarpeen. Quote
Guest Hanppa Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 No nyt alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan. Kuten aiemmin kerroin, on autossa 67 vm. moottori (lohkon numeron perusteella). Paikallaan ollut vanha startti oli tuntomerkkien perusteella <66:nen (akseli 12,5mm ja hammaspyörÀn halkaisija 29.jotain mm. sekÀ osanumero tÀsmÀÀ tuonne aircooled:n sivustolle). Akselin pÀÀ oli sorvattu n.10mm vahvuiseksi. TÀllÀ startilla on starttaaminen ollut aina kangertelevaa (yllÀtys). Eli oikeasti tuohon setuppiin kuuluisi ja kannattaa tilata >67 6V startti. Pusla pitÀÀ sitten ilmaisesti olla 12V laatikon 6V pusla? Koitin laittaa syksyllÀ sinne normi 6V puslaa, mutta se ei tuntunut sinne menevÀn ilman vÀkivaltaa niin annoin olla. LisÀksi tÀtÀ startin valintaa tukee sekin, ettÀ papan kÀtköistÀ löytyi ruosteinen >67 6V startti (11m/25mm, tullut varmaan vaihtokoneen mukana silloin joskus). VauhtipyörÀstÀ en osaa sanoa mitÀÀn, enkÀ mielellÀÀn alkaisi tekniikkaa vielÀ irrottelemaan.  MitÀ mieltÀ olette? Quote
Guest Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 laske vauhtipyoran hampaat. Millaan muulla ei ole valia. sitten hommaat siihen vauhtipyoraan sopivan startin. Ja sitten siihen starttiin sopivan puslan latikkoon. Huomaa etta laatikon reika mihin pusla menee, on myos muuttanut halkaisijaansa vuosien saatossa.. Eli kandeis melkein ottaa vanha pusla ulos malliksi. Quote
Guest Hanppa Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 laske vauhtipyoran hampaat. Millaan muulla ei ole valia. sitten hommaat siihen vauhtipyoraan sopivan startin. Ja sitten siihen starttiin sopivan puslan latikkoon. Huomaa etta laatikon reika mihin pusla menee, on myos muuttanut halkaisijaansa vuosien saatossa.. Eli kandeis melkein ottaa vanha pusla ulos malliksi. Kai ne sitten on laskettava. TÀytyy vaan oottaa kevÀÀseen, koska ei ole paikkaa ihmetellÀ. Vanha pusla tuli ulos murusina, joten siitÀ ei ole paljoa apua :)... Quote
nyki Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 VÀÀnnetÀÀnpĂ€s taas rautalangasta lĂ€hinnĂ€ omaa muistia virkistĂ€en eli startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, on pari nimenomaan tĂ€lle vauhtikselle: hampaita 109kpl, halkasia 273mm?  Ja sitten toinen versio eli startti; ratas d 25mmï»ż, akseli 11mm, kuuluu vauhtikseen: hampaita 130kpl, halkasia 276mm? Quote
metake Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 1 hour ago, nyki said: VÀÀnnetÀÀnpĂ€s taas rautalangasta lĂ€hinnĂ€ omaa muistia virkistĂ€en eli startti; ratas d 29mm, akseli 12,5mm, on pari nimenomaan tĂ€lle vauhtikselle: hampaita 109kpl, halkasia 273mm?  Ja sitten toinen versio eli startti; ratas d 25mmï»ż, akseli 11mm, kuuluu vauhtikseen: hampaita 130kpl, halkasia 276mm?  Juuri nĂ€in. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.