Jump to content

Eberspächer B1L


Guest mata

Recommended Posts

No niin taas on saivartelu valloillaan. Rele tai ohjain, usein synonyymi.

 

Joka tapauksessa siellä on relekin joka on vaihdettavissa (en tosin tiedä saako sen tyyppisiä releitä enää mistään). Usein vaan vika muualla kortissa joka on virtapiikistä palanut jostakin ja silloin alkaa jo todellinen vianetsintä.

 

Näin pöhöttimiä on mm. veneissä käytettyjä, sitä kautta olen niihin törmännyt ja jokusen jopa elvyttänytkin.

 

Suomenkieliset maniskat mulla pitäisi olla jossakin vintissä, mutta varmaan löytyy netistäkin.

 

Korjaajan vaan pitäisi vähän tietää, että mitä sen toosan millonkin pitäisi tehdä, jotta pystyy katsomaan sitten miten signaali menee. Eli kyllä tuo on erikoisosaajan hommaa, ellei ihan suoraan näe mikä komponentti on viallinen.

Link to comment

Nusnus :)

 

Kyllä rele on rele ja sillä sipuli, vaikka voissa paistais ;) Ei tulisi mieleenikään mennä ostamaan moottorinohjausboxia ja kysellä tiskillä moottorinohjausrelettä..

 

Asiaan.. Siksi kyselin tuota rele/ohjausboxi hommelia, että kun puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä niin on helpompi selvittää mitä oikein haetaan. Vanhemmissa eberissä ja vesi sellaisissa kun on ihan oikeitakin releitä, niin ei ole mitenkään poissuljettua että jossakin harrastelijan osakasassa on mukana siihen kuulumattomia vääriä osia, kuten rele olisi tässä tapauksessa ollut. Hyvät lähtötiedot = helpompi vian haku. Paskat lähtötiedot = pelkkää vittuilua ilman kunnon vastauksia. Näin se homma etenee.. :)

Link to comment

Ihan uteliaisuudesta tiedustelisin, että montako kyseessä olevan kaltaista matolaatikkoa Metake on avannut ja mahdollisesti korjannut. Siis muualla kuin virtuaalimaailmassa?

 

Nimim. useamman vuoden mm. näiden korjaamisesta leipänsä ansainnut.

 

PS: Jos saivartelulla saa kiksit niin ok, mutta en sitten tiedä paljonko se tätäkin asiaa edisti.

 

PSS: Juu ei varmasti ole helppoa löytää toimivaa relettä näihin muualta kuin wihurilta. Joskus taannoin toi maksoi jo järjettömästi ja tuskin hinnat siitä halventuneet.

Link to comment
Nimim. useamman vuoden mm. näiden korjaamisesta leipänsä ansainnut.

 

Etkä vielä ole oppinut erottamaan normi relettä ja ohjainboxia toisistaan ;)

 

Eipä tämä keskustelu kyllä johda mihinkään, siitä olemme varmaan yhtä mieltä. Ja toisaalta releitä on monenlaisia, myönnetään, Telemecaniquellakin on ohjelmoitavia releitä, jotka ovat mun mielestä kyllä jo logiikoita, mutta releiksi ne niitä nimittää. Silti edelleenkään en anna periksi, että mun kielenkäytössä rele on sellainen mitä käytetään vaikkapa lisävaloille, ja ohjainboxi on taas jotain muuta, mutta mä olenkin vanhanaikainen... Jatkamme keskustelua Lassen kanssa joskus vaikka kahvikupposen äärellä ja jätämme alkuperäisen kysyjän etsimään relettään?

Link to comment

Tehtaan maniskat noiden korjamisista meni sen aikuisen työnantajan konkurssin myötä jonnekin. Mutta kannattaa tehdä soittokierros autosähkökorjaamoihin, niillä vois olla noita jossakin tallessa. Tampereen suunnalla esim Syrjälän autosähkö tai Pirkkalan autosähkö?

 

Mitens tää värkki muuten oirehtii?

Link to comment

Pikaisella aikataululla ei, mutta ensi talveksi olisi jo mahdollista. Mulla on kyllä yksi kortti minkä pystyis adoptoimaan samantien ja suht nopeasti, mutta riippuu täysin mitä toimintoja pitää tarkalleen olla.

Eli ohjelman kulku, mitä vahditaan ja mitataan, sekä mitä ohjataan ja miten.

Protopurkin pystyis kasaan. Jos sit toimii hyvin ja muita kiinnostuneita, niin sit voisi tehdä lopullisen version.

 

Mut tän talven pakkasille joudut jotenkin elvyyttämään.

Link to comment

no niin oireethan olivat semmooset pelasi päiviä ettei mitään ongelmia , sitten ei lähtenyt päälle taas toisena päivänä pelasi ,sit se heitti toimimasta kokonaan.

no ny uskalsin aukaita paketin ja sitähän oli tinailtu joskus .mut hoksin sellaisen et ku laitoin rasiaa kiinni se rupeskin pelittään,mut pensapumppu ei ruvennut tikittään.pumpulle tuli virrat mut ei sykkinyt niinku pitäisi.oliskos joku kylmäjuotos ??eli ku piirilevyä väänsi aavistuksen se kytki sisällä olevan releen ja lämmittimen puhallin lähti pyöriin.mut pumppu ei edelleenkään ruvennut tikittään.et tämmöönen vika toivottasti valkaisi asiaa vähän. niin eberissä ei ole muuta toimintaa kuin päälle ja pois mekaanisella 24 tunnin ajastimellä ja ajastin toimii ok eli yhdistää virrat ja maa kontaktitkin on kunnossa.

Link to comment

Onkohan tuossa pumpussa sellaset kärjet, jotka saattaa olla likaset.

Ainakin Bahcon pumpussa oli sellaset ja sai sillä toimimaan.

 

On siinä vähän enemmän toimintoja. Hehkutus ja sen sammutus. Mut periaatteessa ei montaa toimintoa.

Link to comment

Ettei vaan olis joku juotos haljennut irti. Haiskahtais semmoiselta koska jos rupee pelaan kun vääntää piirilevyä.

Laitetta en tunne paremmin, mut jos on mahdollista niin tarkasta kaikki juotokset Suurennuslasilla piirilevystä ja katso onko joku murtunut. Noi on yleisiä vikoja tärinälle joutuvissa elektroniikka himmeleissä. Muutaman laitteen omassa autossa saanut toimimaan kun oon udelleen juottanut.

hehheh...Pakko kommentoida tota rele juttua et jos mua pomo käskee tehtaalla vaihtaan releen niin kyllä sinne lähetään ihan normi releen kanssa eikä ruveta monimutkasempia himmeleitä ettimään :)

 

-Tuomas-

Link to comment

Liittimen nastat ja johtosarja läpi.

 

Joo joku puhallinkin on siellä on, ylilämpenemissuoja sekä viiveet eri häiriötilanteissa, että on siinä pikkasen pähkittävää.

 

Asennuksista noissa suurin osa ongelmista koostui, on aika tarkka paloilma yms. putkien pituuden suhteen. Asennusmaniska multa löytyy, mutta korjaamomaniskat taitaa olla verottajalla....

Link to comment

Joo tuohon ohjaimeen on jo ratkasu melkein olemassa..

Mulla oli samaa ongelmaa releiden toimimattomuuden kanssa joten,

"Joutessani" rakentelin joskus tuommosen ohjaimen vanhempaan Eberin BN2:seen.

 

http://www.veewee.net/Eber/eber_ucontrolled.htm

 

Tuon pystys pienillä muutoksilla varmaan modaamaan tuohon uudempaan malliin

Lämmittimen periaate on kuiteskin aika sama varmaan, kuin tuossa vanhemmassa Eberissä.

Link to comment

Ite olen tuunannut B1L:llää silleen että siinä on myös kipinäsytytys (alkuperäisessä vaan hehku). Laitoin tulpan jostain toisesta eberistä, siinä on molemmat hehku sekä tulpankärjet. Tein elektroniikan joka antaa kipinän kahden sekunnin välein koko ajan kun lämmitin on käynnissä.

Ideana oli että syttyisi heti uudestaan jos sattuu sammumaan... mutta sammuu se silti joskus.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...