Kemin Karavaanari Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Onko muita merkkejä tiedossa kuin Eriba Puck tai QEK Junior jotka olisivat kapeita, matalia ja kevyitä ? Eriba Puck mallia ei ole liiemmälti Suomen maalla myynnissä ja juniksen perään haluttaisi löytää vaunu jossa ei painoa tai tuulenvastusta olisi liiaksi. Eriba Pan -mallia näyttäisi Ruotsista pari löytyvän, mutta meneeköhän tuokin jo turhan isoksi.. Quote
-AP- Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Pan taitaa olla 700 kg, kyllä se vielä varmaan Juniksella kulkee. Pieniä engesmanneja on aina silloin tällöin myynnissä, tälläkin palstalla yksi vihreä Pohjois-Kymenlaaksosta? Sprite 400 esim. on kevyt ja sisätiloiltaan 'jo jonkin kokoinen', Puckiinkin verrattuna. SMV 10 tai 12 Ruåtsista, tai sisarmallinsa Opio? Quote
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2011 Author Posted April 29, 2011 Jotenki tuntuu että kaikki nuo ehkä turhan korkeita juniksen vedettäväksi. Tietenki jos rakentaa ison ja vääntävän moottorin, mutta lähinnä koneen mahdolliset lämpöongelmat huolestuttaa.. 2 aikuista ja 2 lasta kun reissaa ja Juniksessakin pystyy nukkumaan, niin parin hengen mahdollisimman kompakti vaunu tuntuis mukavalta vaihtoehdolta. Periaatteessa ylihalpa KombiCampkin kävisi hätäratkaisuksi, mutta näyttää että niidenkin hinnat on karkaamassa tonniin-kahteen. Kuitenki majoittais lapset mieluummin vaunuun kuin "Combitelttaan". Quote
Guest aki lehtonen Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 mitenkäs puolan oma ylpeys poksi? ite vetelin semmosta juniksella, painoi muistaakseni 400 kg Quote
-AP- Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Jos Kupla 1600-vakiokoneella vie Puckia aivan mainiosti, niin kyllä Juniksen perässä vähän korkeampikin kaappi toiminee? Quote
metake Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Moottoripyöräpuolelta löytyy pienempiäkin laitteita: http://www.nettimoto.com/harley-davidso ... li/1011659 Quote
Simo Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Meillä on cavalier, painoa 600kg. Spriten pienimmät myös kai aika kevyitä? Quote
höpö heka Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Mites Tommi tämä? http://www.blocket.se/gavleborg/Otten_K ... =23_16&w=3 Quote
Guest vwjuike Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Cartrade Nokialta on tilannut caretta 1200 ja 1500 mallit näytille, pitäisi saapua Kesäkuun aikana joten silloin lisää tietoa. Nyt sen verran että omamassa näissä 400-440 kg, tuskaton vedettävä vaikka vakio kuplalla. Ilmoittelen kun vaunut saapuneet, ihmetellään sitten lisää. Quote
Kemin Karavaanari Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Tuommoinen näyttäisi kompaktilta: http://www.chevys.se/junior/junior.htm Quote
käfer Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa. Vaikeempi vain löytää. Quote
vilkku Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.Vaikeempi vain löytää. Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa! Ei tietysti auta enää tähän hätään! http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=15080 Lasikuituisessa asuntovaunussa kattona oli vene ja seinät olivat kokoonkäännettävät. Vaunu ei tullut koskaan tuotantoon. http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot ... obiliassa/ Quote
vilkku Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.Vaikeempi vain löytää. Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa! Ei tietysti auta enää tähän hätään! http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=15080 Lasikuituisessa asuntovaunussa kattona oli vene ja seinät olivat kokoonkäännettävät. Vaunu ei tullut koskaan tuotantoon. http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot ... obiliassa/ Kumman mukaan maksu menee telttaperävaunulla (Combi Camp) leiriytyessä? Meneekö telttapaikkamaksu vai vaunupaikka? Ei suurista summista puhuta, mutta.... =) Quote
vesav Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Teltta maksulla mä oon ainaki menny... sanoo vaa respassa että telttapaikka kiitos... sillä siitä selviää :D ja eiköhän se aikapaljon avattuna telttaa muistuta ;) Vesa Quote
käfer Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Tämä ainakin on matala ja painoa 480 kiloa.Vaikeempi vain löytää. Viime kesänä noita oli parikin eri kuntoista myynnissä nettikaravaanissa! Ei tietysti auta enää tähän hätään! Niin oli joo. Ja uskon että kummankin keulilla nähdään VW. Ainakin toisesta olen täysin varma. Quote
vilkku Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Niin oli joo. Ja uskon että kummankin keulilla nähdään VW. Ainakin toisesta olen täysin varma. Se on hyvä! Täältä jostain keskustelun linkityksestä ne mullekkin mieleen jäi. JA haulla näytti toinen kotilo kotiutuneen =) Quote
nalle85 Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 juu minulla on kotilo myös. voi olla että ei vielä täksi kesäksi saa volkkarin perään.. mut viimeistään 2012 kesäksi. niin paljon muita projekteja :D mullahan tuo kotilo ei ole koskaan ollut auton perässä, joten kuori on todella siistissä kunnossa Quote
Kemin Karavaanari Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Eriba Familiaan päädyttiin. Ainoa jonka löysin myyntipalstoilta Suomesta/ruotsista. Homeloukku ja pintaremonttia mutta onpahan vaimollekin puuhasteltavaa talveksi :) 1 Quote
Art_Zi Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 aki lehtonen said: mitenkäs puolan oma ylpeys poksi? ite vetelin semmosta juniksella, painoi muistaakseni 400 kg Päättäjäisissä jonkun kans juttelin (muistaakseni) tästä poksista mutta muisti pätkii :D Eli miten näitä saa kuplalla kiskoa, jos omamassa on tuon 500kg ja jarruja tuossa ei käsittääkseni ole? Otteessa ei ole merkintää ni mites nää painot menee -63:ssa kuplassa? Nimim. vaunukuume nousee! edit: ja itse itselleni vastaten: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5147-paljonko-saa-kuplalla-vetää/ Quote
Art_Zi Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 vai oisko nuisa pokseissa jarrut...tiä häntä :) Quote
metake Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Art_Zi said: Eli miten näitä saa kuplalla kiskoa, jos omamassa on tuon 500kg ja jarruja tuossa ei käsittääkseni ole? Otteessa ei ole merkintää ni mites nää painot menee -63:ssa kuplassa? Nimim. vaunukuume nousee! Lakiteksti sanoo jotta jarrutonta saa vetää valmistajan ilmoittaman verran tai puolet omapainosta, pienemmän ollessa määräävä. -63 kuplan omapaino on 740 kg, joten vaikka tuossa em. keskustelussa sanotaankin että valmistaja sallii 400 kg, niin Suomen lainsäädäntö sallii -63 kuplalle ainoastaan 370 kg jarrutonta. Quote
Reino Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Ainakin Wihuri kuplan otteessa lukee jarrullisen paino max. 500 kg ja jarruton 400 kg. Tosin tuo kupla onkin 1200 moottorilla. Poksi vm. 1978 paino on 440 kg ja max.akselipaino 550 kg. Juuri otteesta tarkastin. Ja on jarrullinen. Uudemmat Poksit on sitten selvästi painavampia, niissä on eristeitä ja lämmityskin... Päättäjäisissä kävin tuolla yhdistelmällä ja kyllä oli välillä tuskaista tuo eteneminen. Aivan kuin olisi voimaa puuttunut... Reino Quote
Art_Zi Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Ainakin Wihuri kuplan otteessa lukee jarrullisen paino max. 500 kg ja jarruton 400 kg. Tosin tuo kupla onkin 1200 moottorilla. Poksi vm. 1978 paino on 440 kg ja max.akselipaino 550 kg. Juuri otteesta tarkastin. Ja on jarrullinen. Uudemmat Poksit on sitten selvästi painavampia, niissä on eristeitä ja lämmityskin... Päättäjäisissä kävin tuolla yhdistelmällä ja kyllä oli välillä tuskaista tuo eteneminen. Aivan kuin olisi voimaa puuttunut... Reino Reinon kans taidettiin tästä päättäjäisissä jutellakin :) Häätyy pirauttaa konttorille ja kysyä sieltä...vai löytyykö joltain faktatietoa kuinka paljon vaunu saa painaa jarrullisena, että saa -63:lla kiskoa? kiikarissa olis juurikin tuollanen Poksi-vaunu.. Ja omaan otteeseen on merkitty 1300 vaikka auto on -63 :) Koneen koko tulee sitten olemaan jotain ihan muuta :D Quote
Kemin Karavaanari Posted September 5, 2012 Author Posted September 5, 2012 Hullu. Menet kysymään ni et uskalla vetää ku kombikämppiä :) Laita Arto tuommonen ni ei oo muilla! http://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0 Quote
Art_Zi Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Onko kellään kuvia tuollasesta Sprite Alpine 400:sta et minkä näkönen on kuplan perässä? Quote
-AP- Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Sprite Alpine on isompi, Sprite 400 se pieni. Just möin omani, ei kuvia Kuplan perässä, aika korkee kyllä vedettäväksi (ilmanvastus). http://rallivolsu.kuvat.fi/#/kuvat/Sprite+400+70/ Quote
Art_Zi Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Sprite Alpine on isompi, Sprite 400 se pieni. Just möin omani, ei kuvia Kuplan perässä, aika korkee kyllä vedettäväksi (ilmanvastus). http://rallivolsu.kuvat.fi/#/kuvat/Sprite+400+70/ Jees, kiitti! Quote
-AP- Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Häätyy pirauttaa konttorille ja kysyä sieltä...vai löytyykö joltain faktatietoa kuinka paljon vaunu saa painaa jarrullisena, että saa -63:lla kiskoa? Vanhoista tyyppitiedoista ei löydy lopullista totuutta tuohon asiaan eli ainakaan nykyään koneella olevat tiedot ei tunne perävaunupainoja kuin vasta '70-luvun alusta lähtien. Jos jollain olisi oikein hyvät suhteet A-Katsastukseen tai VV-Autoon, niin vanhoista arkistoista saattaisi löytyä paperiversiona ikivanhoja tyyppirekisteröintitodistuksia? Quote
metake Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Vaikka olen kuikka koettanut kaivella, niin -63 kuplaan ei löydy valmistajan ilmoittamaa maksimi jarrullisen vaunun painoa. Jos valmistaja ei ole painoa ilmoittanut, niin lakitekstin mukaan silloin saa vetää maksimissaan auton omapainon verran, eli -63 kuplan tapauksessa 740 kg. Quote
metake Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Mulla on nyt tämän kesän keikkunut perässä tällainen pieni Caretta 1200, omapaino 386 kg (laitteen paino 433 kg). Alkuun yritin vetää sitä 1200 kuplalla ja siitä ei kyllä tullut yhtään mitään, voima ei vaan riitä. Vaihdoin koukun kuvassa näkyvään kuplaan ja nyt on vetokyvystä vastannut reilu 100 hp:n hyvin vääntävä 1835 kone, joka jaksaa vetää jo kohtuu hyvin, mutta ei toki enempikään voima haitaksi olisi. Voisin kuvitella että tuo vaunu liikkuisi minimissään vakio 1600 koneella, mutta paljon pienemmällä en kyllä lähtisi (toista kertaa) yrittämään. Quote
Art_Zi Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Kiitoksia vastauksista. Kyllä se taitaa olla tuo Eriba Puck kevein/järkevin (joskaan ei edullisin tai helposti saatavilla olevin) vaihtoehto kuplan perään... Kuume on kova ja nousee vaikka syksy saa ja on pimiää :) Quote
Rebel Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Cabby 330 omapaino 500kg. Kuplalla pitäs vedellä. Koppi mätä, purettu pois ja pisara tulossa tilalle. Quote
-AP- Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Uutuuskärry Latviasta - http://www.kulba.lv/files/KULBA_Postcards.pdf Kulba = pure latvian word and means "some volume, space to put (get) something/someone in for transporting or storing" ...not exact perfect literar, but most in native slang... Quote
metake Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Max Caravan on tuonut ainakin erän Carettaa maahan: http://www.maxcaravan.com/index.php?k=218280 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.