Guest Jofa Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Eli auto on pallonivel keulalla ja normaali olilla,puman etuakseli joka laskettu ala-asentoon. Takana säätölatat. Minkälaiset pyöränkulmat kuulus autoon laittaa? Quote Link to comment
daniel Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Täältä löytyy jotain kulmia http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7653-pyörien-kulmat/ Ja pystykallistumaa saa olla reilusti etupäähän 2 astetta kadulla ja radalla enemmän, 4 astetta. Cambersäätöpalat on hyvä olla, eli suuremman säädön omaavat palat. Takana madallat kuitenkin ulkonäön puitteissa eli kunnon negatiivinen camber. No jonkunverran ainakin :) Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Joo nuo vakioarvot mulla löytyy pyöränsuuntauslaitten ohjelmastaki,mut sitä etu camperia lähinnä aattelin ku on kerran on positiivista 30` että vakioalustassa varmaan toimii,mut madallettuun ja muutenki ajo-ominaisuuksien takia tulee oletettavasti miinukselle. Eli meinaat -2 astetta ois hyvä lähtökohta? Etuaurausta 4-5mm takavetosiinhan muutenki tulee aurausta enempi ku etuvetosiin.Casteri edessä 3-5 astetta. Takakulmat tosiaan määräytyy pitkälti siitä paljonko perä laskee,camperit taatusti menee miinukselle :D Quote Link to comment
JM Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Aurausta milli pari taakse kans. Quote Link to comment
xam1 Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Jos swingiperää on madallettu vääntösauvojen spooreja kääntämällä, seuraa siitä automaattisesti aika reilusti negatiivista camberia. Siihen kun säätää vielä takarenkaat auraamaan, niin voi olla odotettavissa että kupla luikertelee pitkin tietä kuin käärmeen selkä. Varsinkin heitoissa/montuissa saa tehdä korjausliikkeitä, koska pyörän liikkuessa ylöspäin, lisää se entisestään hetkellisesti aurausta. Takarenkaat yrittää ohjata autoa eri suuntiin ja mitä enemmän miinus camberia sitä pahempi. Pikkasen haritusta taakse, niin helpottaa jos esiintyy näitä oireita. Vakauttaa myös vähän sivutuulen vaikutusta. Tämä olettaen siis ettei tässä haeta alustasäätöjä rata-ajoon tms. Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Joo ei ole tulossa auto rata-ajoon.Mietin myös tuota etu camperia et 2 astetta miinuksella on myös aika paljon,mut miinukselle se kuiten kannattaa säätää.Sitten se takapää,et onko mulla jotain nyt jäänyt huomaamatta,et miten sitä camperia muuten saa säädettyä ku auton korketta muuttamalla??Et jos laskee tonttiin nii auttamatta menee rajusti miinukselle,vai olenko väärässä? Sit taka-aurausta mietin niin ainut vähäinen säätö taitaa olla noissa tukivarren ja navan kiinnityspisteissä ku reijissä hieman pelivaraa ellei kikkaile jotain säätölevyjä navan väliin. Kuvassa ympyröity kohta. Olenko nyt ihan hakoteillä?? Quote Link to comment
JM Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Joo ei ole tulossa auto rata-ajoon.Mietin myös tuota etu camperia et 2 astetta miinuksella on myös aika paljon,mut miinukselle se kuiten kannattaa säätää.Sitten se takapää,et onko mulla jotain nyt jäänyt huomaamatta,et miten sitä camperia muuten saa säädettyä ku auton korketta muuttamalla??Et jos laskee tonttiin nii auttamatta menee rajusti miinukselle,vai olenko väärässä? Sit taka-aurausta mietin niin ainut vähäinen säätö taitaa olla noissa tukivarren ja navan kiinnityspisteissä ku reijissä hieman pelivaraa ellei kikkaile jotain säätölevyjä navan väliin. Kuvassa ympyröity kohta. Olenko nyt ihan hakoteillä?? Et. Quote Link to comment
xam1 Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Jos jousilatat on vakiospooreissaan ja madallat takapäätä ainoastaan lattojen säätöpulteista, niin ei pitäis olla ongelmia ylenmääräisestä camberista. Normaaliajoon pistäisin etucamberin lähemmäksi nollaa kuin tuota miinus kakkosta. Itsellä toimii silloin paremmin. Kokeilemalla selviää! Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Jos jousilatat on vakiospooreissaan ja madallat takapäätä ainoastaan lattojen säätöpulteista, niin ei pitäis olla ongelmia ylenmääräisestä camberista. Normaaliajoon pistäisin etucamberin lähemmäksi nollaa kuin tuota miinus kakkosta. Itsellä toimii silloin paremmin. Kokeilemalla selviää! Joo tarkotus madaltaa ainoastaan lattojen säätöpulteista,ei spooreista. Ihan samoilla linjoilla oon myös ton etucamperin kans et ehkä jotain 20´ tai 30` miinukselle 2 asteella menee jo senki johdosta ohjauksen palautuminen huonommaksi.No pitää kokeilla ja katsoa mihin päätyy,mut on nyt kuiten joku lähtökohta selvillä mistä alottaa. Autojen kans oon tekemisissä kyllä päivittäin ja kulmia säädelly,mut kupla itelle ihan uus kokemus. Kiitoksia vinkeistä :D Quote Link to comment
JM Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Säätöä on ainoastaan eteen/taakse suunnassa(auraus/haritus) ei korko. Jos haluat madaltaa perää on kaksi mahdollisuutta. A pooreista kääntämällä korko 5mm välein. B hankit säätölatat tommoset http://hotcars.net/Prod/viewpict.asp?pi ... 4170-1.jpg Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Siis mulla on jo autossa säätölatat ja kyse oli et säätää niistä pulteista ei spooreista korkeutta jolloin myös kamperi muuttuu ja toi kuva ja siinnä olevat ruuvit taas meinnat et niistä saa hieman muutettua aurausta/haritusta. Eiköstä vaan? Quote Link to comment
daniel Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Saa, löysää pultteja ja vetää rummuista "taaksepäin" niin saa haritusta. Omassa on säätölaatat kans mutta ne olisi pitänyt vinguttaa isommaksi ne pultinreijät, nyt on haritukseen päin säädetty kaikki mitä lähtee niin on kuiteski aurauksen puolella (silmämitalla). Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Saa, löysää pultteja ja vetää rummuista "taaksepäin" niin saa haritusta. Omassa on säätölaatat kans mutta ne olisi pitänyt vinguttaa isommaksi ne pultinreijät, nyt on haritukseen päin säädetty kaikki mitä lähtee niin on kuiteski aurauksen puolella (silmämitalla). Tuo reikien pirraaminen kävi itelläki mielessä jos on tarvetta,no katsotaan mitä saadaan aikaseksi kun laitan auton 4-pyöräsuuntaukseen. Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 No nyt on kupla käytetty penkissä ja kulmat tuli seuraavasti. Takana camper -4 astetta ja 24` auraus - 1,2mm Edessä camper - 36` auraus -4mm caster 2 astetta.. Hieman jäi mietityttään et kuskin puoleln ja apukuskin puolen välinen caster ero oli 1 aste, et onkohan joku hitsannu eturungonpään vinoon.Pitää kokeilla miltä se tuntuu kuhan saa liikenteeseen ja tarvittaessa laittaa pienemmän casterin puolelle toinen säätöpala ja muutenki tunnustella ajettavuutta ja tarvittaessa muuttaa kulmia. Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 miten paljon sait madallettua tuolla akselilla? Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 ok..itelläni ei tipahtanut nuin paljoa.. Quote Link to comment
NO H2O Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 (edited) Pysytäänpä aiheessa ja ihmetellään lisää ohjauskulmia. Eteen -63 vakiokuplaan on säädetty parin millin kokonaisauraus mutta edelleen kampeaa pikkaisen oikealle ja vikuroi välillä. Muistaakseni taka-akselilla on toiseen suuntaan aurausta ja toiseen haritusta, eli tuleeko nuo edellä mainitut haitat tuolta? Ilmeisesti perässä pitäisi olla myös muutaman millin auraus? Edited July 21, 2016 by NO H2O Quote Link to comment
x-pj Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Kyllä, pikkasen aurausta myös taakse. Nelipistesuuntaus olis kuitenkin paras lääke. Jos vain aurauskulmat säätää, niin auto voi kulkea kuin ajokoira. Eli jää neljä pyöränjälkeä. Kannattaa ainakin mittailla, että takapyörät on yhtä kaukanana. Caster-kulman lisäyksellä saa suuntavakautta parannettua sen jälkeen kun pyöränkulmat on muuten OK. Quote Link to comment
NO H2O Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Kiitos. Nelipyöräsuuntaustahan tässä on harjoiteltukin mutta jäänyt vielä toteuttamatta tuon perän suhteen, huomenna on päivä uusi tämän harrastuksen parissa. :-) Quote Link to comment
SePi Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Samat puuhat Antti sun kanssa menossa ja ihmettelin tuota vw korjauskirjaan ja yllä mainittuun takapyörien harituksen suositukseen. Ehkäpä normaalikorkeuksinen perä pitääkin auton ollessa tyhjä säätää hieman niin, koska jousituksen laskiessa perä siirtyy auraukselle ja camberit miinukselle. Selittäkää miten säätölattainen svingi perä olisi erilainen kuin kiinteillä latoilla spooreista säädettäessä. Erohan tulee korkeussäädön helppoudesta ja tarkkuudesta, sekä vääntösauvan esijännityksestä - vai? Quote Link to comment
x-pj Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Erohan tulee korkeussäädön helppoudesta ja tarkkuudesta, sekä vääntösauvan esijännityksestä - vai? Juuri näin. Esijännitys vaatii lisäksi ulosjouston rajoittamisen. Tuolla yhdistelmällä pääsee jo säätämään nurkkapainoja. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.