Jump to content

Turboprojekti


Recommended Posts

Posted

Biffiin kun ajelin niin ei voinut olla huomaamatta että kärryä vetäessä ei oikein voima riittänyt ylöspäin suuntautuvissa nyppylöissä. Janilla oli siellä näytillä komian näköinen pakosarja josta kaupat tänään sovittiin. Putki ja ahdin tulevat joskus alkutalvesta. Ajattelin poistaa doppelista moottorin elokuun lopulla, purkaa osiksi ja nokka pitäisi vaihtaa.

Mitäs nokkaa turbogurut suosittelevat? Tarkoitus ei ole tehdä mitään 200 heppaista kulkinetta, vaan voimaa pitäisi saada sen verran että ylämäkiajo sujuu vaunun kanssa.

Bensapuolen hoitaa jatkossakin ruisku.

 

Niin, ja katsastuksen tulisi läpäistä, mikähän on suurin koneteho palliksella muutoskatsastuksessa?

Kyseleepi sepi

Posted

Jos on typ1 niin tuollaiseen vääntävään ajoon varmasti hyväksi nokaksi olis TCS-10, typ2 palliksen vertailukoneeksi varmaankin se ruisku 2L moottori joten varmaankin jollain ne teholukemat tiedossa ( 90hv + 20% tehonlisäys jarrutettuna? )

 

Tässä vain ajatus ja toteamus

Guest fgronlun
Posted

Vakio nokka on hyvä jos turbolta haetaan ajettavuuden parantamista..

Myös muuten bussikäyttöön hyväks todetut nokan kelpaa..

 

Vakio nokalla on pieni taipumus olla hivenen nakutus herkkä joko nostetulla puristus suhteella tai sitten ahto paineen lisäämisellä..

 

 

Turbo melkein on tärkein tälläsessä projektissa ja minkä kokoinen. Garretin T0 sarjalaiset hivenen vanhetuneita mutta niin on myös autot joita harratsetaan. Diesel pakun ahtimet on hyviä koska niiltä on tehtaalta jo vaadittu herkkyyttää ja lisä väännön antamista pehmeesti.

 

Pakuun tai vetautoon pistäisin esim Garretin GT 17-25. GT15 menee myös mutta on turhan ahdas yli 1.6l koneeseen.

Posted

Oikee turbonokka varmaan paras vaihtoehto, mulla W120 ei paras mahdollinen, laittelen projektikertomusta omasta kunhan saan nippuun jossain vaiheessa... Yks gt15 jouten jos tarvetta.

 

Em. tapauksessa laittasin kyllä ennemmin ison vaparikoneen, säästyy monelta murheelta :)

Posted

Mullon vaparistrokeri pakussa juuri kuorman ylämäkeen heivaamisen ongelmien takia. Kyseessä on vuoden volkkaripersoonan konearvoitus 2 joka edelleen sisäänajosäädöissä mutta lupaavalta tuntuu.

Guest fgronlun
Posted
Osta Sepi Simolta yks GT15 ja miulta toinen, niin päästäisiin hyvin skaalaan "ei mitään järkee enää" ja sehän se on se mikä kiehtoo!

 

Tupla gt15 herää yllättävän hyvin jopa 1600 konees. Yksinään niin tuollanen ahdin antaa sen 120 heppaa ja silloin noin 1800 kierroksella oli jo se 0.5bar. Yli 5000rpm alko jo ahdistaan sen verran että kone vaan lämpeni..

 

Tässä parit fotot tuosta tupla turbo asennuksesta. Noiden ahtimien kanssa tosiaan tärkee että ahtoilma jähdytys on hyvä. Kyseinen asennus ei ollu mikään mailman paras...

HPIM1447.jpg

 

HPIM1393.jpg

Posted

Kiitokset vinkeistä.

Mie kun olen ihan aloittelija näissä turbohommissa, niin ajattelin laikata doppelin moottoritilan "kattoon" reiän, ja pultata välijäähyn sinne kiinni.

Mullahan on doppelissa tuplalava, ja rakoa noiden väliin jää about 40 mm, onko ihan tyhmä ajatus? Saisi kait kylmempää ilmaa? Tarviikos jotain flektejä cooleriin pultata?

 

kyseleepi sepi

Posted

Olishan sen hyvä ilman virrata välijäähdyttimessä. Tuonne mahtuu varmaan isompikin jäähy, sellainen VW-oem-muovipäätyinen sattumoisin olis jouten halvalla :) Turbon läpi kulkeva ilma ei juurikaan lämpene johtumalla, vaan melkeimpä ainoastaan siitä kompressiosta. Mitä korkeempi ahtopaine, sitä suurempi lämpö. Ei vaikuta olevan ihan suoraviivainen juttu: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_compressor#Temperature

 

Nähtävästi siulla tuossa siis ajatuksena imaista se ilma tuplalavan alta läpi konehuoneeseen? Se toki nostaa sit konehuoneen lämpötilaa mutta liekö se tuossa yhtälössä mitenkään merkittävä asia? Konehuoneessa varmastikin alipainetta koko ajan koneen puhaltimesta johtuen, joten ilmanvirtaus välijäähyn läpi voi hoitua ihan suoraan tuollakin.

 

Turbolle tarvitsee myös öljyn syötön ja paluun, tyypillisesti öljyn syöttö otetaan öljynpaineanturista T-kappaleella, mutta se öljyn palauttaminen turbolta takaisin koneeseen pitää askarrella "paineettomalle puolelle" eli vaikkapa lisäöljypohjaan tms.

 

Hukkaportti on monessa nykyturbossa integroituina joka vähentää vähän tarvittavia osia ja suunnittelua.

Posted

Turbolle tarvitsee myös öljyn syötön ja paluun, tyypillisesti öljyn syöttö otetaan öljynpaineanturista T-kappaleella, mutta se öljyn palauttaminen turbolta takaisin koneeseen pitää askarrella "paineettomalle puolelle" eli vaikkapa lisäöljypohjaan tms.

 

Jos turbolle öljyt otetaan öljynpaineanturista, niin eikös öljynpaine pääse putoamaan? Vai onko siihen joku erillinen "haaroituskappale" joka säilyttää paineen pääkanavassa?

 

Paine ei putoa pääkanavassa vaikka öljy virtaa turbon läpi, "haaroituskappaleena" Puavon tarkoittama T-kappale..

Posted
Mitäs nokkaa turbogurut suosittelevat?

Turboista mitään ymmärrä, mutta mulla olis joutilas TCS-20

 

Tää oli kiva jopa vaparissa... =)

Mulla on TCS-30 jos tuo 20 tuntuu liian "kesyltä"

 

-Puide-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...