Guest Juippa Posted September 29, 2011 Posted September 29, 2011 Eli, kävin konttorilla vm-75 kuplan kanssa. Hylsy tuli koska etuvalon alareuna on "vain" 41cm maasta. Pitäisi olla kuulemma vähintään 50cm. Paljos vakiokuplan korkeus on näin mitattuna? Tossa on droppiolat ja säätöpalkki joka on yläasennossa ja matalat kumit edessä koska korkeat raapii kiinni. Mutta maavaraa on just se sallittu 8cm... pari millii vajaa jos ei fillareihin pumppaa kolmee kiloo painetta... Mut ei toi mielestäni liika matala ole? Kuis muiden katsastukset sujunut madallettujen kuplien kans? Viimevuonna konttorilla katottiin vähän läpi sormien tota, vaan ei nyt. Quote
Guest Juippa Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Kävi mielessä, tässä on neljä eri konttoria lähellä. Viimevuonna kävin toisessa, siellä napistiin muuten vaan että alkaa olla liika matala. Otti vähän kosketusta nosturiin, ja oli 7,5cm korkeutta silloin. Meni vielä läpi suullisella huomautuksella. Mutta toi on emännän kesäkäyttöauto ja pysyy perheessä. Ei haluis tosta joka syyskuun tappelun aihetta konttorikäynnin yhteydessä, muutoin hyväkuntoinen kapistus.... Kai niiden pitää aina jostain päästä napisemaan että saa tarkistusmaksun. Quote
x-pj Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Laita vakiot olka-akselit takas. Keulaa voi sitten katsastusten väleissä pudottaa säätöakselilla. Ei pääse yhtä alas, mutta olis vähän käytännöllisempi. Quote
Guest Juippa Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Mittasin eilen, 41cm valasimen alareunaan. Vakiorengastuksella nousee 1,5cm, vakio olka-akseleilla sen pari tuumaa eli n.5cm. 1,5+5cm=6,5cm. Ja tarttis katsurin mielestä saada se 9cm ylös! Siksi kyselin vakio kuplan korkeutta... Tietäs vähän missä mennään.... käytännöllisen siitä voi tehdä, pieni korotus ei haittaa. Mutta toi 9cm on jo oikeesti aika paljon, ellei sit ala rakentaa jotai bajavehjettä (niitäkään saa vissiin tehdä täällä suomessa). Nice... Quote
Guest Juippa Posted October 2, 2011 Posted October 2, 2011 Olisko kenelläkään mahdollista mitata vakiokorkuisen kuplan etuvalojen korkeus maasta, ihan rullamitalla maasta valaisimen linssin alareunaan? Saisi jotain osviittaa että täyttyykö siinäkään tuo 50cm vai joutuuko vaihtaan konttoria. Kallista lystiä tuo katsastus nimittäin nykypäivänä... Quote
Fileas Posted October 2, 2011 Posted October 2, 2011 Jaa-a, 52 senttiä on tehtaan korko . Lohjalla teollisuuskadulla katsastusasema, jossa ymmärretään harrastajia. nimim: dropit+ 2,5" kavennettu säätöakseli. ps.säädöt toki YLÄasennossa leimalle ! Quote
Guest jmo Posted October 2, 2011 Posted October 2, 2011 Jos en aivan väärin muista, niin omassani oli valojen korkeus 53cm maasta ennen madaltamista. Quote
Guest Juippa Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Jaa-a, 52 senttiä on tehtaan korko . Lohjalla teollisuuskadulla katsastusasema, jossa ymmärretään harrastajia. nimim: dropit+ 2,5" kavennettu säätöakseli. ps.säädöt toki YLÄasennossa leimalle ! Pitänee kait sitten ajella tuonne. Kaikki muu kuplassa on meinaa täysin kunnossa... on tuossakin keula säädetty yläasentoon jo ihan sen käytännöllisyyden vuoksi. Eli perjaatteessa ei mennä kuin dropeilla ja 135r15 etufillareilla. Kiitoksia porukoille mitoista, selvästikkin konttorinvaihto edessä! Quote
mikan Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Kannattaa laittaa 90 asteen säädön mahdollistavat avis-palat ja hitsata ne sellaiseen asentoon, että pystyy myös nostamaan keulaa riittävästi. Rantakirpun valot katsastuksen ajaksi kiinni. :-) t. Mika Quote
pko Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Olisko kenelläkään mahdollista mitata vakiokorkuisen kuplan etuvalojen korkeus maasta, ihan rullamitalla maasta valaisimen linssin alareunaan? Saisi jotain osviittaa että täyttyykö siinäkään tuo 50cm vai joutuuko vaihtaan konttoria. Kallista lystiä tuo katsastus nimittäin nykypäivänä... Mittailin tossa äsken ja tommonen 45cm maasta lasinreunaan.Tänä kesänä katsastettu 2 kertaa tällaisena,eikä mitään mainintaa korkeudesta. Quote
Hebster52 Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Mulla 44cm valoaukon alareunaan pelkillä droppiolilla ja muuten vakio etuakselilla ja vakiokoko kumeilla. Nyt 2 vuotta katsastettu siinä kunnossa. Ekana vuonna ei ollu mitään sanomista. Toisena vuotena katsuri totes että lähivalot oli vähän matalalle säädetty mutta ei sillä ollu väliä "kun tämähän on harrasteajoneuvo ja todennäköisesti ajetaan vaan valoisaan vuoden aikaan..." :) Quote
Geronimo Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Mulla kans n. 45cm alareunaan säädettävällä akselilla eikä katsastuksessa mitään häikkää. Ekalla kerralla katsastaja vaan tuumas et " tätähän on vähän madallettu"... Quote
Guest Antti87 Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Mulla on säätöakseli keulassa ja taitaa juuri ja juuri olla 8cm maavaraa. Tämä oli vielä katastusmiehelle ok, mutta rekisterikilpi oli kompastuskivi. Ukko kaivo EU-direktiivin, jossa sanottiin että rekisterikilven alareunan pitää olla 0,3m maanpinnasta ja tämä oli yksi syy pompauttaa katsastus. No, tehtiin sitten järkyttävn ruma teline kilvelle ja lyötiin puskuriin kiinni eikä mitään mutinoita.. Tällaista Oulussa.. Pitääpä kaivaa teline taas esiin, jos valittavat muilla konttoreilla samasta asiasta :) Quote
Tanhis Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Mulla on säätöakseli keulassa ja taitaa juuri ja juuri olla 8cm maavaraa. Tämä oli vielä katastusmiehelle ok, mutta rekisterikilpi oli kompastuskivi. Ukko kaivo EU-direktiivin, jossa sanottiin että rekisterikilven alareunan pitää olla 0,3m maanpinnasta ja tämä oli yksi syy pompauttaa katsastus. No, tehtiin sitten järkyttävn ruma teline kilvelle ja lyötiin puskuriin kiinni eikä mitään mutinoita.. Tällaista Oulussa.. Pitääpä kaivaa teline taas esiin, jos valittavat muilla konttoreilla samasta asiasta :) Hmm jos valittaa tälläisestä niin kilvelle taisi olla muitakin kivoja sääntöjä kuten se että se saa olla käänettynä 90asteen kulmaan (kilpi pystyssä) ja max 45asteen kulmassa kallistettuna auton pituussuunnassa tai miten se nyt meni. Eli laita kilpi seuraavalla kerralla näin ja kysy että onko tää nyt parempi. Quote
Guest Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Lakitekstistä poimittua: Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla. Korkeusvaatimus tuli voimaan vasta 1.1.1996 jälkeen tyyppikatsastetuille M1-luokan ajoneuvoille ja se tulee suoraan EU-direktiivistä 70/222/EEC: 2.3. Position of the plate in relation to the vertical planeThe plate shall be vertical subject to a tolerance of 5º. Where the shape of the vehicle so requires, however, it may be inclined to the vertical: 2.3.1. at not more than 30º when the surface bearing the registration number faces upwards, provided that the height of the upper edge of the plate is not more than 1·20 metres from the ground; 2.3.2. at not more than 15º when the surface bearing the registration number faces downwards, provided that the height of the upper edge of the plate is more than 1·20 metres from the ground. 2.4. Height of the plate from the ground The height of the lower edge of the plate from the ground shall not be less than 0·30 metres; the height of the upper edge of the plate from the ground shall not be more than 1·20 metres. However, where it is impossible in practice to comply with this latter provision, the height may exceed 1·20 metres but it must then be as close to that limit as the constructional characteristics of the vehicle allow and must in no case exceed 2 metres. 2.5. Geometrical requirements regarding visibility The plate shall be visible in the whole space included within the following four planes, viz: the two vertical planes touching the two lateral edges of the plate and forming an angle measured outwards of 30º with the longitudinal median of the vehicle; the plane touching the upper edge of the plate and forming an angle measured upwards of 15º with the horizontal; the horizontal plane through the lower edge of the plate (however, if the height of the upper edge of the plate from the ground is greater than 1·20 metres, this latter plane shall form an angle measured downwards of 15º with the horizontal). 2.6. Determination of the height of the plate from the ground The heights given in 2.3, 2.4 and 2.5 shall be measured with the vehicle unladen. Eli suomeksi: - Kilpi saa olla kallistettuna 5 astetta mutta jos ajoneuvon muoto niin vaatii, eteenpäin enintään 30, taaksepäin 15 astetta. - Eteenpäin kallistettu kilpi ei saa sijaita korkeammalla kuin 1,20 m maanpinnasta - taaksepäin kallistetun taas pitää olla tuota korkeammalla. - Kilven tulee olla vähintään 0,30 m korkeudella maasta mutta ei kuitenkaan ylempänä kuin 1,20 m. Ylärajasta voidaan poiketa kahteen metriin asti jos ajoneuvon rakenne estää asennuksen alemmas. - Kilven tulee näkyä sivuille 30 astetta molempiin suuntiin ja 15 astetta kilven yläreunasta mitattuna ylöspäin. Jos kilpi on yli 1,20 m korkeudella niin vastaava kulma alaspäin. - Korkeusmitat otetaan kuormaamattomasta autosta. Toisin sanoen kilven minimi korkeusvaatimus ei koske yhtäkään kuplavolkkaria. Quote
Guest Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Laitan nyt kyssärin tähän kun etuakselista höpistään, eli mitä muuta kandee muuttaa kun vaihtaa säätöakselin (-72) kuplaan, droppiolkia ei tule, mutta onko noi camber palat ehdottomat? Mites kallistuksenvakaaja? Quote
Guest Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Caster palat kannattaa laittaa,ja vakaaja joka ON tarkotettu madalletulle etupäälle. Jos et harrasta mutkatie kurvailua,jättäisin camberin säätö palat pois. Siis ne,joissa on epäkeskeinen säätö,,, Jolla saa myös etupyörät "linttaan"... Quote
Guest Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Mites iskarit, oisko sellaset lisäjouselliset ok? Paljos tolla esim. Puma akselilla saa laskettua, voiko laittaa ihan alimpaan asentoon? Leimalle varmaan joutuu nostamaan. Quote
Tanhis Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Älä laita lisäjousellisia tulee luultavasti epämukava kombinaatio Quote
Guest seppo rauti Posted November 14, 2011 Posted November 14, 2011 Mul oli kanssa avo tosi rankasti madallettu niin ei katsastusmies mitannut mitää muuta ku sivusta että onko riittävästi varaa. Pohja raapas kiinni siihen niiden nosturiin ja otti pihalla kaivon kanteen kiinni...mut ei se siitä mitää sanonut :) eikä mitannut valoja millää tavalla... Quote
Guest Juippa Posted November 14, 2011 Posted November 14, 2011 Joo, kiitoksia tosta Lohjan konttori vinkistä! Käytettiin kupla siellä. Leima tuli laakista, eikä minkäänlaisia merkintöjä lappuun. Vastedes en käytä perheen ajoneuvoja missään muualla leimalla. Kiitoksia kaikille kommenteista. Quote
Fileas Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Jos et harrasta mutkatie kurvailua,jättäisin camberin säätö palat pois. Siis ne,joissa on epäkeskeinen säätö,,, Jolla saa myös etupyörät "linttaan"... Mitenkäs ne yläpallonivelet meinasit kiinnittää olka-akseliin, jos et laita cambersäätöpaloja? Pitäähän camber/caster säätö olla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.