Jump to content

Vesibokseri pallokeulaan


Guest leposima

Recommended Posts

Guest leposima

Terve,

 

Aikani googletin ja hakua käytin, muttei vieläkään mulle valjennut, että minkälainen homma olisi asentaa vesibokserikone pallokeulaan?

 

Ajatuksena käyttää pallokeulan omaa vaiheistoa(1600cc bensakoneesta) ja 1,9 litraista DG vesibokserikonetta.

 

Pitääkö kytkinakselille sorvata vauhtipyörään holkki?

Mites startin sopivuus?

Entä onko laatikon pulttijako lohkoon sama?

Mites kytkin, kaasuvaijeri yms.

 

Onko jäähdyttimelle hyvää paikkaa olemassa jo valmiina?

 

Eli onko tässä hommassa hitustakaan järkeä?

Link to comment

Pitääkö kytkinakselille sorvata vauhtipyörään holkki?

***

jeps (tai sovita tonne mielummi typ-1 kammen bultista neulalaakeri)

 

 

 

Mites startin sopivuus?

***

Suoraa, jos sullon 215mm kytkin tossa

228 vaatii enemmän kikertämsitä

 

 

 

Entä onko laatikon pulttijako lohkoon sama?

***

yeps

 

 

 

Mites kytkin, kaasuvaijeri yms.

***

Eka bolt on, jälkimmäinen helposto sovitettavissa / bolt on.

 

 

 

Onko jäähdyttimelle hyvää paikkaa olemassa jo valmiina?

**

Tölkin keulalla :)

 

 

 

Eli onko tässä hommassa hitustakaan järkeä?

***

nou kommets

Link to comment

Vesibokseri on toimii paremmin ahdettuna kuin ilmabokseri :) Mutta mutta...ainakin lohkon materiaali on moninkerroin parempi kuin T1 koneessa sekä öljytilavuus suurempi, jäähdytys olennaisesti parempi ainakin jos vertaa vesijäähdytystä vs valurautaputkinen ilmajäähdytteinen = pitempi moottorin ikä.

 

Jäähdytin keulalle alas ison imevän flektin kera, 1 tai 2kpl, ehkä mittojen mukaan teetetty jäähdytin jopa. Ei mielellään jäähdytintä taakse.

 

Hmm...1900cc wasser lievästi viritettynä, tuplakaasuttimin ym. 100hv ...kuulostaa käytännölliseltä - 2109cc vois olla riski vaihtoehto...vieläpä ahdettuna? :)

Link to comment

Jäähdytin tai kaksi eteen pystyyn. Yks runkopalkkien väliin. Jos ei ole tontitettu, niin saa jäähyä tuotua alemmas, jolloin ilmaa tulee riittävästi.

Näin sain toimimaan kunnolla matalassa juniksessa wasserin jäähdytyksen.

 

Ja teetä suosiolla ne jäähdyttimet kunnon välijäähykennosta, niin riittää teho. Säästyt harmailta hiuksilta ja kasasta toimimattomia virityksiä.

 

Ja sit kun alat virittää, niin unohda ne kaasarit ja laita ruisku.

Vakio DG kone ruiskulla on 85 hp kutakuin ihan paperilla.

Link to comment
Guest leposima

Kiitos vastauksista! Tää selvensi paljon :)

 

Mulla ois purkuunmenevä tölkki, jota meinasin siis käyttää tekniikanluovuttajana. Aattelin pitää koneen nössösti vakiona, viriprojektit kun lähtee aina niin käsistä ja auto on enempi tallilla ku ajossa.

 

Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän?

 

Tölkin syyläriä vois myös koittaa hyödyntää, jos sen saa ajutettua vain sinne keulaan kohtuullisella vaivalla.

 

Täytyy vielä ihmetellä hiukan..

Link to comment
Kiitos vastauksista! Tää selvensi paljon :)

 

Mulla ois purkuunmenevä tölkki, jota meinasin siis käyttää tekniikanluovuttajana. Aattelin pitää koneen nössösti vakiona, viriprojektit kun lähtee aina niin käsistä ja auto on enempi tallilla ku ajossa.

 

Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän?

 

Tölkin syyläriä vois myös koittaa hyödyntää, jos sen saa ajutettua vain sinne keulaan kohtuullisella vaivalla.

 

Täytyy vielä ihmetellä hiukan..

 

 

Noitten jäähyjen kanssa ei kannata oikeesti skottailla, kyseleppä vaikka JaniM, se voi kertoa miten pääsi lämpöongelmista eroon... €uroilla :)

Link to comment
Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän?
Neulalaakerille paikka vauhtikseen. Vanha laakeri otettava (väkivallalla) kammesta ulos kokonaan.
Link to comment

Mä kyllä laittaisin tuohon typ4 moottorisesta pallosta vaihteiston, noi 1600-moottorisen välitykset ovat idioottimaisen lyhyet.

 

Ja tämän vaihteiston kanssa ei tarvitse koneistella neulalaakereitakaan suuntaan tai toiseen, moottori sopii suoraan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...