Guest leposima Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Terve, Aikani googletin ja hakua käytin, muttei vieläkään mulle valjennut, että minkälainen homma olisi asentaa vesibokserikone pallokeulaan? Ajatuksena käyttää pallokeulan omaa vaiheistoa(1600cc bensakoneesta) ja 1,9 litraista DG vesibokserikonetta. Pitääkö kytkinakselille sorvata vauhtipyörään holkki? Mites startin sopivuus? Entä onko laatikon pulttijako lohkoon sama? Mites kytkin, kaasuvaijeri yms. Onko jäähdyttimelle hyvää paikkaa olemassa jo valmiina? Eli onko tässä hommassa hitustakaan järkeä? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Pitääkö kytkinakselille sorvata vauhtipyörään holkki? *** jeps (tai sovita tonne mielummi typ-1 kammen bultista neulalaakeri) Mites startin sopivuus? *** Suoraa, jos sullon 215mm kytkin tossa 228 vaatii enemmän kikertämsitä Entä onko laatikon pulttijako lohkoon sama? *** yeps Mites kytkin, kaasuvaijeri yms. *** Eka bolt on, jälkimmäinen helposto sovitettavissa / bolt on. Onko jäähdyttimelle hyvää paikkaa olemassa jo valmiina? ** Tölkin keulalla :) Eli onko tässä hommassa hitustakaan järkeä? *** nou kommets Quote Link to comment
-Alex- Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Vesibokseri on toimii paremmin ahdettuna kuin ilmabokseri :) Mutta mutta...ainakin lohkon materiaali on moninkerroin parempi kuin T1 koneessa sekä öljytilavuus suurempi, jäähdytys olennaisesti parempi ainakin jos vertaa vesijäähdytystä vs valurautaputkinen ilmajäähdytteinen = pitempi moottorin ikä. Jäähdytin keulalle alas ison imevän flektin kera, 1 tai 2kpl, ehkä mittojen mukaan teetetty jäähdytin jopa. Ei mielellään jäähdytintä taakse. Hmm...1900cc wasser lievästi viritettynä, tuplakaasuttimin ym. 100hv ...kuulostaa käytännölliseltä - 2109cc vois olla riski vaihtoehto...vieläpä ahdettuna? :) Quote Link to comment
JM Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Ei toi startti ole mikään ongelma edes 228:sin kanssa. Quote Link to comment
ARTO Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Ei toi startti ole mikään ongelma edes 228:sin kanssa. Jeps, bolt on operaatio sopivalla bosch/vw startilla. Quote Link to comment
JM Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Tai sokotan startilla. Quote Link to comment
JaniM Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Jäähdytin tai kaksi eteen pystyyn. Yks runkopalkkien väliin. Jos ei ole tontitettu, niin saa jäähyä tuotua alemmas, jolloin ilmaa tulee riittävästi. Näin sain toimimaan kunnolla matalassa juniksessa wasserin jäähdytyksen. Ja teetä suosiolla ne jäähdyttimet kunnon välijäähykennosta, niin riittää teho. Säästyt harmailta hiuksilta ja kasasta toimimattomia virityksiä. Ja sit kun alat virittää, niin unohda ne kaasarit ja laita ruisku. Vakio DG kone ruiskulla on 85 hp kutakuin ihan paperilla. Quote Link to comment
JarkkoJ Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Yksi syyläri keulaan pystyyn luulis riittävän. Tässä sovelluksessa käytetty Mersun syyläriä ja imevää flektiä. Kaikki keulan ritilöistä kulkeutuva ilma johdettu syylärille. Pitäs toimia. -Jarkko- Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Ei toi startti ole mikään ongelma edes 228:sin kanssa.Jeps, bolt on operaatio sopivalla bosch/vw startilla.jåå jåå, unohin kärkitukemattoman startin, sill o bolttista-on Quote Link to comment
Guest leposima Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Kiitos vastauksista! Tää selvensi paljon :) Mulla ois purkuunmenevä tölkki, jota meinasin siis käyttää tekniikanluovuttajana. Aattelin pitää koneen nössösti vakiona, viriprojektit kun lähtee aina niin käsistä ja auto on enempi tallilla ku ajossa. Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän? Tölkin syyläriä vois myös koittaa hyödyntää, jos sen saa ajutettua vain sinne keulaan kohtuullisella vaivalla. Täytyy vielä ihmetellä hiukan.. Quote Link to comment
Jooo Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Kiitos vastauksista! Tää selvensi paljon :) Mulla ois purkuunmenevä tölkki, jota meinasin siis käyttää tekniikanluovuttajana. Aattelin pitää koneen nössösti vakiona, viriprojektit kun lähtee aina niin käsistä ja auto on enempi tallilla ku ajossa. Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän? Tölkin syyläriä vois myös koittaa hyödyntää, jos sen saa ajutettua vain sinne keulaan kohtuullisella vaivalla. Täytyy vielä ihmetellä hiukan.. Noitten jäähyjen kanssa ei kannata oikeesti skottailla, kyseleppä vaikka JaniM, se voi kertoa miten pääsi lämpöongelmista eroon... €uroilla :) Quote Link to comment
ARTO Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Olkoonkin tölkin alkuperäinen jäähdytin kookkaan oloinen, ei oikotie onneen jos vanha osoittautuu jo puolittain tukkeutuneeksi ja jarruttaa nesteen kiertoa ja jäähtyvyyttä. Osta kerralla uusi oli tölkin tai joku muu jäähdytin. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Teetä vaikka mittojen mukaan jäähdytin, niin on sopiva kaikin puolin, kuin että yrittää jonkun toisen auton originaalia jäähdytintä soveltaa. Esim. matala ja leveä tms. Quote Link to comment
metake Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Näissä taitaa jäähdytin olla tungettu tuohon varapyöräkotelon näköiseen kärsään: Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Eli otan tölkin vauhtipyörän ja hommaan typ-1 neulalaakerin, menen niiden kanssa koneistamolle ja pyydän sorvaamaan neulalaakerin mentävän reijän? Vai tuleeko se neulalaakeri kampiakselin päähän?Neulalaakerille paikka vauhtikseen. Vanha laakeri otettava (väkivallalla) kammesta ulos kokonaan. Quote Link to comment
Anssi Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Mä kyllä laittaisin tuohon typ4 moottorisesta pallosta vaihteiston, noi 1600-moottorisen välitykset ovat idioottimaisen lyhyet. Ja tämän vaihteiston kanssa ei tarvitse koneistella neulalaakereitakaan suuntaan tai toiseen, moottori sopii suoraan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.