Guest Kike&Päkä Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Pieni googlaus ei tuottanut tulosta niin kysytäänpä täältä: Mitäs ne nämä pakujen kylkiin merkatut nuummerot tarkoittivatkaan? Ainakin tuo 2300 lienee auton kokonaispaino. Milloins tämä systeemi olikaan käytössä maassamme? Minkälaisiin autoihin nämä kuului maalata? Kiitos tietäville!! Kuva on napattu netistä ilman lupaa, antakaa anteeksi. Quote
vilkku Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 MESIKÄMMEN said: Kanna koko akseli. Olisihan tämä haullakin löytynyt! http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5884-pallon-ovissa-numerosarjat Quote
Guest Kike&Päkä Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Kiitos vastaajille. Ja Itkos-Enskalle terveisiä sinne jonnekin yläkertaan! Vielä vähän jankutusta ja pilkkuun yhtymistä: kuka nämä sitten maalaili? Katsastusmies vaiko auton omistaja? Noista luvuista ainoastaan 2300 kg löytyy auton mittatiedoista, kuka yliherra ilmoitti sitten nämä kaksi muuta numeroa kun ainakin näyttää yhteenlaskemalla tulevan jakojäännöstä sinne sun tänne. 1080 + 1290 = 2370 (oranssi auto koko paino 2300) 620 + 1030 = 1650 (punainen auto koko paino 1700) Lopuksi ehdotan että paljastamme päämme ja veisaamme Kekkoslovakialle. Minusta tuntuu että meidän auton kylkeen ilmestyy noita numeroita! :) Quote
metake Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Ovela tapa laskea kokonaispaino kantavuuden ja suurimman sallitun akselipainon yhdistelmästä, hiukan sama kuin laskisit yhteen metrit ja kilot ja saisit tuloksena kilometrejä ;) Quote
Guest Kike&Päkä Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Heisulivei. Ymmärsin siis puurot ja vellit nurinkurin. Ei ole eka (eikä vika) kerta. :D Suurin sallittu akselipaino, kantavuus ja kokonaispaino (vai pitikö sitä puhua massasta?) ei ne ole niin helppoja!! Taidan goolata ja wikepedata hieman. Ainakaan tuota akselipainon ja kantavuuden eroa / välistä suhdetta en vielä ymmärrä... Enivei, antaa tulla lisää tietoa, kenties tästä viisastun! Quote
tolvana Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 620 + 1030 = 1650 (punainen auto koko paino 1700) Ainaskii nuo numerot on tarroja kuten muutkin vastaantulleet. Quote
Luki Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Ainaskii nuo numerot on tarroja kuten muutkin vastaantulleet. Näin varmaan jos auto on maalattu yms. jälkeenpäin. Alunperin ne on maahantuojan toimesta maalattu sapluunan kanssa töpöttämällä, ainakin VW:llä. Quote
Lasse Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Joku täällä kaipaili Kekkoslovakiaa, niin Tanskassa näyttävät runoilevan noita numeroita tänäkin päivänä (paketti)autojensa kylkiin. Hyvänä esimerkkinä tanskalaisesta pakettiautosta käy esim. kakspaikkanen Cayenne ja numerot kyljessä. Quote
-AP- Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Kokonaismassa ei (välttämättä) ole akselimassojen summa, eikä ainakaan kantavuuden ja yhden (painavamman) akselin summa. Kuormaus vaikuttaa painonjakaumaan eikä useinkaan tapahdu tasaisesti koko autolle. Toisaalta, ennen kokonaismassa laskettiin (Suomessa) lisäämällä omamassaan matkustajien määrä x 75 kg, tällöin saatu massa eroaa useinkin valmistajan kilvessä mainituista. Nykyautoissa mennään valmistajan ilmoittamilla massoilla. Quote
Guest Kike&Päkä Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Hienoa tiedonjakoa, kiitos!! Erityisesti AP pisti sellasella murteella jota minäkin ymmärrän. Enää minua ei askarruta muu kuin tuo ajanjakso jolloin maassamme vallitsi tämä hyödyllinen käytäntö. Oi niitä aikoja. Quote
Guest Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Pakettiauton verovapauden kanssa sillä ei luulisi olevan mitään tekemistä (toisin kuten Tanskassa) koska moiset numerot komeilevat omassa viisseiskassa - aikana jolloin Suomessa vasta suunniteltiiin autojen verottamista "väliaikaisella" ajoneuvoverolla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.