Guest Jussinbussi Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Nyt sitten viimein bussiin tulee uusi ja ehompi moottori, vanha kun on jo tukevasti palasina Petterin autotallissa ja odottelee koneistusta ja uusia osia. Vanha kun alkoi olla jo matkansa päässä ja uusi luotettava kone tarvitaan. Tämä kun oli jo -99 tehty, niin se aika rientää.. Uudeksi komboksi tulee siis: Vanha lohko uudelleen koneistettuna. 90,5 x 82 sylinterimäntä sarja 78 kampi Englen w - 100 nokka Hipistellyt pikkuventtiiliset 2 r kannet läpikäytyinä Uudet kiertokanget Arvioitu puristussuhde n 8 Kärmes + lämmönvaihtimet uusi öp suodatin jalalla Raskas vauhtis johon koneistetaan 8 tapitus 200mm vakkarikytkin Vakio imusarja pässinsarvin ja uudella hyvällä Solex pict-34:lla sekä vakio putsarilla uudella vaihtovirtalaturilla jne.. Tarkoituksena saada vakion tavoin toimiva reissukone mahdollisiin Euroopan seikkailuihin. Saas nähdä sitten kuinka palvelee, uskoisin ettei ainakaan huonommin kun tämä nykyinen.. -Jussi Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Uudet osat jo Petterillä ja lohko odottelee koneistusta kuin myös kampi, vauhtis + kytkin tasapainotusta. Voipi olla että tätä vielä ryyditetään 1,25:lla keinuilla. Kyllä tuloo hurja peli! Täytyy sitten varoa ettei lähde käsistä. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Hellow Hörhöt Lupasin Jussille päivitellä tänne tän jutun etenemistä. Vähän taas hommat laahaa jäljessä, mutta kyllä tämä tästä. *** Aluksi voisin kertoa mitä tuolta mosasta löyty. Konehan oli "122"-lohkoon (teollisuus moottori) tehty 69/90,5 kone. Nokassa oli TR13 stanssi. Aikasemmin noita nokkia on tullu esiin Trend motors - koneista. Ko firma oli Bengt Wasastjerna ja hän kasasi kuplan koneita aikoinaan mittavan määrän. Valitettavasti lohkosta puuttui Trendmotors merkinnät. Stanssattu aikasempiin koneisiin lohkon yläsaumaan mm kuutiot ja nokka datat. Eli onko kone alunperin TR vai pelkkä nokka jäi epäselväksi. Tossa kuvaa normaalista purkamisen jälkeisestä sotkusta :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Tönäri oli muokkautunut (ilmeisesti) väärän vena geometrian takia. Keinuvivustossa oli lähes millin klappia sivuttain ykkösen pako vippasella Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Kannet oli mulle tuntematonta jälki tuotantoa. Maltillisesta hipistelty kanavia (virtaus dataa alempana) 180mm limppu oli kevennetty vastaamaan painoltaan 200mm virkaveljeään. Pikkusen oli luistellu Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Lohkossa oli 1 pinnapultti korkannut. Oli korjattu mutterilla, joka oli muokattu sylinterin puolelle Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Käytin kannen virtauspenkissä, jotta saan selville onko tarvetta vaihtaa 1,1 vippasia 1,25. Rautalangasta; mille nostolle kansi toimii. Turha sitä on runta auki määräänsä enempää. Tosta nyt voi päätellä että Åken speksaama w-100 antaa 10,7mm nokalta, eli 1,1 vippasilla 11,8mm (nolla välyksellä) ja taas 1,25 vippasilla 13,4mm (nolla välyksellä). Joten tarvetta 1,25 - investointiin ei ole. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Tällä hetkellä homma on hold, odottelen kansia (seetien ajo uusille venoille) + lohkoa (sylinterin vastinpinnan oikasu sortuman takia). Koneistamolla oli työmiespulaa (orja rikko polvesa lentopallopelissä), ja työjono kasvo huomattavan paljon. Nyt onneksi orja oli palannut eilen taas työmaalle. Uudet osat on 95% haalittu kasaan. Ulkopuolisia koneistamisia puuttuun noi yllämainitut Loppu onkin sitten mun työtä: lohko rookeriksi kairaamista & osien mittaamista & koneeseen ripottelua Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Kiitoksia Petterille kuvista ja tiedoista. Ajatuksena tästä olisi siis tulla suht tällainen:http://www.youtube.com/watch?v=oRLOxOXGPso Tämä nyt jää tietty pienemmäksi mutta edes sinneppäin. Mitähän tolle kaasarille tekis? Se on ihan uusi joten kunnostusta se ei vaadi mutta suuttimia menee vaihtoon. Tässä on jonkun näköinen selvennys aiheesta:http://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI 1776 toimi vakio suuttimilla ihan hyvin, tosin melko kuumana mutta tämä 2000+ tuskin enää. Tutkin suuttimet ja totesin että pää oli 127,5 ja tyhjä oli 55. Näihin ainakin suurennusta edessä. -jussi Quote Link to comment
x-pj Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 helpotusta linkkeihin jahttp://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Tuossa arvaa teho koneessa suutin kasvo (muistaakseni) 125 -> 135. Siitä olis ainakin hyvä lähtee hakee oikeaa arvoa. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10786-paljonko-tehoa-koneesta/ Mullon kourallinen erilaisista rikkonaisista VW bokser vakio kaasareista raapastuja suuttimia. Eli jos / kun säätäjä poraa kaasaristasi suuttimen liian suureksi hakieessaann oikeaa arvoa, niin tommosella saadaan homma palautuu taas pykälä taaksepäin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hidasta etenemistä havaittavissa :) - Orggis lohkosta löyty halkeema pinnapultin juuresta. Se ploki sai komennuksen romukuormaan. - Uuden lohkon ettiminen (2öp + 8mm pinnat) & paikalle saaminen otti aikasa ja koneistamon ruuhkasta johtuen konestamiset otti aikaa rapakasti. - Nyt lohko tallissa ja pyhinä tarkotus kairata rookerikamoille sopivaksi - Ensiviikolla harrastamista haittaa työ vain To ja Pe, joten lohkon pitäs olla nipussa jo loppuviikosta Paukutan wotoja tänne jatkoksi, kun hommat etenee :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Tän viikonloput tuloksena - Lohko kairattu rookeri kamoille. Tää on työnä semmonen joka potuttaa, nytkin jäi vielä huomiseen 6 kohta joista sipastava vielä pikkusen pois. Inhottavaa nyhräämistä vinkulla lastujen lentäessä joka paikkaan, vaikka hanslankari imurilla ottaa lastuja minkä kerkiää. Huomenna otan noi ongelma paikat. www.sarviotsassa.fi - Alla kuvia kiertokanki showsta Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Sitten oli vuorossa kepakko jutut - Yläkuvassa Åken speksaama keppi arvoineen - Keskellä keskeiset osat. Ratas kiiltää kuin mikä :) Lukkoliimaa jarrukliineri putsaamisen jälkeen meni kierteen lisäksi bultin kannan/rattaan väliin. Mutta myös rattaan / nokan väliseen pintaan. - Ja alakuvassa nokan kulman pyöristyksestä woto Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Keskiviikona on töitä kahteen ja torstaina taas alkavat vasta 13. Joten tällä viikolla lohko suljettu. Nyt pitäs vielä ettiä kunnon jouset kansiin. Siis tarkotus olis saada jokku matala kierroskoneeseen & pikkuvenoille tarkotetut jouset. Viri viri jousia on maailma täynä (vena kiinni 70-90kg ja wena auki 120-140kg). Nyt hakusessa hieman vakiota jäykemmät, jotka kestäs n 10-11mm noston. Ideoita; Tyypistä, hinnasta & saatavuudesta ? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Potuttaa. Hommat laahaa jäljessä. Ollu kaikan maailman kissanristijäisiä ja boonuksena kipeilyä :/ No nyt kuitenkin saatu kammen rattaat paikalleen. Tuli ihan kaunis kuvakin aiheesta: Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Lohkoon kattelin välyksiä Ö-pumpen suuntaan ja liikkuvien kanssa. Ahasta on, mutta mahtuu Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Siten alko fituttaa, nokassa ei ollu uuden stylen koloja kiertokangelle. Ei auttanu. Ketsupit kepakosta pois & lohkon sulkeminen siirtyy taas hetkeksi. Ja noista valkosista kohdista pitäs alkaa ottaa materiaalia pois. Vai ottasko kiertokangen alakulmasta rällyn lamellilaipalla sittenki? Vois olla parempi vaihtoehto. No nyt pelit sei ja nukkuu. Huomenna onneksi ei päivätyöt ahista. Tavote tällä rintamalla olisi; - Lohko nipussa - Ö-pohja & pumppe asennettuna - Dekki mitattu - Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu - Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis Quote Link to comment
mikan Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Käytin kannen virtauspenkissä, jotta saan selville onko tarvetta vaihtaa 1,1 vippasia 1,25.Rautalangasta; mille nostolle kansi toimii. Turha sitä on runta auki määräänsä enempää. Tosta nyt voi päätellä että Åken speksaama w-100 antaa 10,7mm nokalta, eli 1,1 vippasilla 11,8mm (nolla välyksellä) ja taas 1,25 vippasilla 13,4mm (nolla välyksellä). Joten tarvetta 1,25 - investointiin ei ole. Tuosta tulikin mieleen, että moni katsoo vain niitä maksimi aukeaman virtauksia. Kuitenkin välitetyt vivut avaavat venaa koko nokkarampin vakiovipua enemmän. Eli virtausta on koko venan aukiolon aikana enemmän. Mielenkiintoista olis dynota valmis moottori 1,1 ja 1,25 vivuilla. t. Mika Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Olishan toi vippasvertailu kokeilun arvonen juttu. Siinä olet oikeassa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Ihanaa Petteri ihanaa, tämä on ihanaa! Quote Link to comment
JM Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Siten alko fituttaa, nokassa ei ollu uuden stylen koloja kiertokangelle.Ei auttanu. Ketsupit kepakosta pois & lohkon sulkeminen siirtyy taas hetkeksi. Ja noista valkosista kohdista pitäs alkaa ottaa materiaalia pois. Vai ottasko kiertokangen alakulmasta rällyn lamellilaipalla sittenki? Vois olla parempi vaihtoehto. No nyt pelit sei ja nukkuu. Huomenna onneksi ei päivätyöt ahista. Tavote tällä rintamalla olisi; - Lohko nipussa - Ö-pohja & pumppe asennettuna - Dekki mitattu - Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu - Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis Muistithan ottaa molemmin puolin materiaalia pois? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Muistithan ottaa molemmin puolin materiaalia pois? Juu muistin. Mutta otinki kiertokangesta. Moon laiska :) Tuon kun tein, niin kylläpä tuli hitosti tilaa myös lohkon katon suuntaan! Ketsupit loppu. Piti laittaa sinappia vaihtoehtona, kun saatu olemaan sitä ylimääräsenä. Sinappia tulee SCAT nokkien mukana nykysin. Nostajat jäi ketsupille. Tuskimpa noi mausteet tappelee keskenään sisäänajo vaiheessa :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Sitten lohkoon ö-pumppe ja ö-pohja kiinni. Tuon jalallisen pumpun välys takanakkeeseen..... Kerran olen putsarin rungon katkassu kannesta irti, kun oli takakannake paikka lohkossa, mutta se oli koneistamaton. Oli varsin lottovoittaja fiilis, kun varsi sano pumppua kiristäessä NAPS. No nää on näitä oppirahoja. Ton jälkeen on tullu katottu :) Tässä lohkosta oli noussu kierrettä ulospäin takannakkeen kohdasta. Jäi kantamaan, onneksi vain todella vähän. Rautasahan irtoterä tonne väliin ja hetki rapsuttelua. Ja taas oli välystä oikeassa paikassa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Vauhtis kiinni. Mulla meni loppuun ne o-rengasta jotka ovat lohkon puolikkaiden välissä, ja tilasin niitä irtona ex työpaikasta. Heillä on HL groupin edustus ja sitäkautta saablarin laaja tuotesorttimentti, mm myös nämä o-renkaat irtotavarana. Samaa tavaraa uskon että saa joka laakerikaupasta tilaamalla, mutta viitseliäsyys & hinnottelu voi tämmösen pikku nipelin kanssa mitä sattuu. Samalla otin jokusen nipun parempi laatusta o-rengasta vauhtikseen. Noissa nykysin myytävissä halppis VW kuplan moottorin tivarisarjoissa on nämä heikkoja (lähes) joka toimittajalla. O-rengas tehdään kahdesta puoliskosta ja näissä halppis o-renkaissa on muotin saumakohdissa sanomista. Ala kuvassa on Raussin viimevuosituhannella tekemä vauhtis momentti. Super hyvä laite :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Sitten oli mäntien ja putkien mittaaminen. Yllättävä tasalaatusta nämä AA tuotteet. Männissä oli yhdessä 0,03mm pienempi puriste korkeus. Halkasiat just eikä melkein. Putket kaikki samassa mitassa satkulleen. Yläpäässä sisäpinnassa viimestelemätön kulma, mutta hiekkapaprulla sen sipasen. Edit Mäntien massat jäi kattomatta. No huomenna on sille(kin) aikaa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Sylinteriputket oli jännät - Pinnapulteille oli esimerkillisen hyvin tilaa - Tiivistepinta oli ainakin riittävän leveä. Tää voi toisaalta ole harmi, jos ei ole oikastu tarpeeksi laajalta lohkon pintaa (tätäkin käynyt aikasemmin mulle), niin putki voi jäädä kantaa jokun valu knöölin takia. - Lohkon päästä mitattuna putki on matala ripasta, mutta paksua. Jos unohtaa pinnapultin kolot, niin seinämä vahvuus oli ekan ja tokan rivan välistä mitattuuna hieman alle 10mm! Kestäs vähän rankemman ahtamisenkin ;) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Sitten mitattu dekki & Laskettua puristussuhdetta: - Jos dekki 1mm = ruttu 10,8 - Jos dekki 2mm = ruttu 9,7 - Jos dekki 3mm = ruttu 8,8 - Jos dekki 4mm = ruttu 8,1 Mikäs sais olla Jussille? :) Muistekin matalaa, olikose 8,5 vai peräti 8? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Jousiasiaa vielä..... Kun kertaan eri vaihtoehdot, niin ohessa vapaassa järjestyksessä vaihtoehdot jotka tuli mieleen: * AC kaupasta saatava Scatin sinkku. Nyt valitettavasti saatavuus ongelma tällä tuotteella. * Paikallisella koneistamolla olis PuckPäkin jousia heti hyllyssään. HeMi'n nettisivut nurin, linkitin noi toisaalle, jossa oli dataa tajolla. En ole kysynyt miksi Mikko pitää juuri näitän hyllyssään. Pitänee udella.... * Mulla olis yksi setti vielä Paruzzin poikien sinkku jousta "1774" Brand Label tuotteena (kappas nykysin myydään oikean valmistajan (Engle) nimellä, eikä Paruzzina). Myyjän sivuilla mainostetaan että olis +30% jäykempi. Onkoha toi mun tavara sama kuin tää samalla nrolla nykysin myytävä? Taitanee olla mahdotonta selvittää. * Sitten mulla olis vielä KK kauppiaan sinkkujousia useampi setti ittelläni. Näitäkin osa kehuu taivaaseen, osa taas kiroa helvettiin. Suo siellä vetelä täällä :/ Nyt ei jaksa mietiä, 6h ja kello rääkyy korvan juuressa.... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 - Lohko nipussa..................................................................................................................tehty - Ö-pohja & pumppe asennettuna..............................................................................................tehty - Dekki mitattu ..................................................................................................................tehty - Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu........................................huomenn - Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis.............huomenn Laitettu mosa yöpuulle: Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Kyllä se sinne 8:n 8,5:n väliin pitäisi saada. Kuinkas tuo dekki, ilmeneekö jo nakutusta? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Kökkö. Noin monsteri dekillä tulee kyllä puristussuhde kuntoon, mutta hyötysuhde taas ei. Pitää laskea mikä olisi uuden palotilan tilavuus jollakin 1,4-1,2mm dekillä & kysyä miten toi kansiseppä kerkeis kairata palotilat kohdilleen.... Edit (1-2-2012) Kannet viety tunti sitten kansisepälle. Saan noi huomenna takasin palotilat valmiin. edit-2 (2-5-2012) Kannet saan torstaina. Oli sen verran kairattavaa, ettei tullukkaan hetkessä valmista. Johtuen siitä ettei omat laitteet valmistu ajoissa (taaskaan!), kiikutan tän JussinBussi mosan rullarallatukseen 12-5-2012. Näkee ainakin karkeesti millä seinällä seokset on. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Tossa vielä pyhien ajalta kasaamis kuvia Yläkuva - Syltyn leveästä lohkonpäästä johtuen, piti ottaa oikastun pinnan ulkopuolelta matskua pois, jottei jääny kantaa Keskikuva - Putket kanto napakasti alapäästään yhteen. Lamellilaikka rällyyyn ja 10sec lastun poistoa. Sotkin putkia keskenään. Muilla pareilla ilmiö häipy lähes kokonaan, tää kuvassa oleva oli siis rajuin. Alakuva - Tavote saavutettu, yläpäät samalla tasolla :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Männistä renkaat pois, asennus öljystä putsaus & renkaista päittäisvälin mittaus (välykset oli OK). Sylinteriputkestä yläpäästä hiekkapaprulla kevyt pyöristys sisäreunaan (koneistuksen karhaus pois). Renkaiden takasin asennus mäntiin + öljyäminen. Lopuksi vielä männät putkiin. Nyt sitten odottavat kansia kavereikseen :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Kannet saatu oikastua ja sitäne ennen palotilat muokattua kansisepän toimesta. Jokku ne osaa ton alumiinin muokkaamisen :D Tänään polkassin uudet venat mysteeri jousineen paikalleen. Oma kehu haiskoon mutta on toi venaprässi sairaan hyvä työkalu :) Tiistainen vapaapäivä palo ja samaten meni huominen keskiviikko. Rullarallatukseee koneen niputus menee perhanan tiukille, mutta uskoa riittää (eri asia riittääkö aika) Quote Link to comment
ARTO Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Aika isot palotilat, paljonko tilavuutta? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Palotilaa sopivasti, jotta pääsee tuonne jussin määrittämän haarukkan tietämille. Vielä olis pitäny kairata ruttujen takia lisää, mutta kairaaja kieltäyty tekee tuota suurempaa kairausta. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Tänään taas jatku projecto: Tänärin suojaputket oli uutta tavaraa, en muista oliko AC vai KK kaupasta aikoinaan ostettua, mutta joka tapauksesa aivan perkuleen jäykkää (paksuseinämäistä) tavaraa. Onneksi noi tivatit oli kuin betonia, niin toimivat OK noiden kera. Tuli jopa tehtyä parin tunnin koeasennus: aiheena miten noi toimii kansien kanssa. Kansia oli kuitenkin laskettu jo millitolkulla aikasemmin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Sitten syltyt korokerenkaineen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Päälle kansi + venakoppa Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.