Jump to content

Pakettia EU:n ulkopuolelta?


Recommended Posts

Guest VenaCavaInferior
Kellään tuoretta kokemusta miten menettely on nykyään?

Tuleeko paketista ekaks joku ilmoitus Tullilta vai kuinka? Tullin sivustot ovat niin sekavat ettei niistä selviä mitään mulle... :/

 

Mä tilasin ainakin just paketin Kiinasta. Sieltä nettikaupasta sain ihan tracking koodin ja odottelin. Tulli ei puutu asiaan tai lähettele lappua elleivät kiinnostu paketin sisällöstä (mulla oli sähkötupakkaa ja nikotiiniampulleja joiden pitäis ymmärtääkseni olla laittomia). Jos tulli tutkii paketin niin siihen liimataan tarra. Ja jos paketin sisällöstä on jotain epäselvyyksiä niin silloin sinut kutsutaan tulliin asiaa selvittelemään. Ainoa ilmoitus mikä paketista tuli suomen päästä oli postin saapumis ilmoitus.

Link to comment

Ok. Mulla kans seurantakoodi ja viimeinen tieto on että lähti Oslon joku terminaalista 26.3. Suomen postista tuolla koodilla ei löydy mitään tietoa.. Joko Kusti polkee pyörällä koko matkan Oslosta tai sitten se ei kuljekaan Postilla vaan jollain muulla? Ei vielä oo ainakaan kuulunu tai näkyny... :/

Link to comment

Viimeksi tuli tullista muistaakseni ilmoitus tekstarilla ja viittaus nettitullaukseen, jonka "hyväksyin"maksamalla pitkin hampain ihan netin kautta.

itse paketti tuli normisti kotiin (lähipostiin)

 

UPS:än tuomat on tullut yleensä ilman tullia. Postilähetykset jää aina syynättäväksi.

Link to comment

Juuri tullasin USA:sta tulleen paketin. Sulle tulee postilaatikkoon lappu jossa on ilmoitus saapuneesta paketista ja tullaus koodi. Tullin nettisivuilla tunnistaudut pankkitunnuksin sisään ja kerrot tarvittavat tiedot (paketin sisältö, tullinimike, valmistusmaa, lähtömaa, tavaran arvo, rahtikulut, ja minkälainen tosite sulla on maksetusta hinnasta), tämän jälkeen saat sivulta tullauspäätöksen josta ilmenee maksettava tulli ja alv, ja pääset siirtymään nettipankkiin maksamaan. Kun maksu on suoritettu niin tulli siirtää paketin postin kuljetettavaksi.

 

Hienoisia eroja on kuriirien välillä, mulle tuli viimeksi USPS:llä ja sillä se meni noin. Kirjelähetykset on sitten asia erikseen, ne tulee usein kotiin ilman tullin puuttumista asiaan.

Link to comment

Mulla on kaikki yli viidenkympin arvoiset EU:n ulkopuolelta tulleet lähetykset tavarasta riippumatta pysäytetty tullattavaksi. Oon ollu manuaalinen ja palauttanu Itellan kaavakkeen mukana esim Paypal siirrosta ja passin sivusta kopion kirjeellä ja maksanu Itellalle sitten jälkeenpäin laskulla koko hässäkän. Aika kallista, mutta ei tarvii klikkailla siellä täällä ja paketti kuljetetaan kotiovelle vaikka olisi vain vilkunviiksi - kuten toissapäivänä saapunu paketti

Joissain tapauksissa koodi löytyy Itellan kautta, toisinaan sitten lähettäjämaan posti tai kuriirifirman sivuilta

Link to comment
  • 1 year later...
Nyt jännittää taas kun on uusin paketti ilmeisesti juuri saapunu seurantakoodin mukaan Vantaan tullitoimistoon jenkeistä... :)

 

Jos paketin arvo ylittää 45 € joudut tekemään tullauksen. Helpoiten tuon voi tehdä nettitullauksena. Ei mikään iso juttu. Mutta jos tullaukseen tavara joutuu niin sitten pitää olla vielä jokin tilausvahvistus ja toimitussisältö jonka voit liittää tullaukseen muuten joudut tekemään lisä selvityksen, "ei ole" ei riitä vastaukseksi. :)

 

Lisäksi jos tavara on ns. lahja ja paketin arvoksi merkattu vaikka 200€ joudut maksamaan paketista hyvin suurella todennäköisyydellä tullin + alv:n. :)

 

Onnea ja menestystä. =)

 

-Puide-

Link to comment
Nyt jännittää taas kun on uusin paketti ilmeisesti juuri saapunu seurantakoodin mukaan Vantaan tullitoimistoon jenkeistä... :)

 

Jos paketin arvo ylittää 45 € joudut tekemään tullauksen. Helpoiten tuon voi tehdä nettitullauksena. Ei mikään iso juttu. Mutta jos tullaukseen tavara joutuu niin sitten pitää olla vielä jokin tilausvahvistus ja toimitussisältö jonka voit liittää tullaukseen muuten joudut tekemään lisä selvityksen, "ei ole" ei riitä vastaukseksi. :)

 

Lisäksi jos tavara on ns. lahja ja paketin arvoksi merkattu vaikka 200€ joudut maksamaan paketista hyvin suurella todennäköisyydellä tullin + alv:n. :)

 

Onnea ja menestystä. =)

 

-Puide-

 

Eikös tuo raja ole nykyään 21€ ja arvoon lasketaan postikulut.

Link to comment

No nyt tää on kokeiltu ja asiointi tuli tehtyä netin kautta. Toi raja on 22€ nykyään ja lähetyskulut lasketaan mukaan. Ekaks kokonaissummaan lasketaan 4,5% tullia ja sitten siihen lisätään 24% alv:ia kun tavara on luokiteltu Autonosiin.. :)

 

Nyt sit vaan odottelemaan paketin saapumista.. :D

Link to comment
Ekaks kokonaissummaan lasketaan 4,5% tullia ja sitten siihen lisätään 24% alv:ia kun tavara on luokiteltu Autonosiin.. :)

Riippuu autonosista, kaikissa ei ole sama tulli. Korinosat tuon 4,5%, mutta moottorinosat 2,7%. Selkeesti sulle ei ollut tulossa viriosia moottoriin ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...