mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 ok, pitää tästä lähtien muistaa että käyttää jotain muuta kuin esim. motonetin kuraa. kiitosta vaan.. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Jatkan tähän keskusteluun lataamisesta. Iskun tänään talven jäljiltä -76 -pallokeulan käyniin ja kitettävästi lähti. Olin ladannut akun, ehkä 5 vuotias Bosh, valmiiksi ja sitten kevyttä jäätelöajelua kaupungilla. Käytyämme syömässä neiti lähti hieman vaivaisesti pyörimään mutta heti käyntiin. Ajattelin josko akku vain ei pidä enää sähköstä. Nyt parin tunnin jäähdyttelyn jälkeen lampsin autolle halpamittarin kanssa: akussa jännitettä: 12,8V. Laitoin käyntiin, ja taas vaivainen pyöritys mutta hyvin käyntiin. Käydessään reipasta ryyppytyhjäkäyntiään, akunnavoista 14,2V ja akun piuhasta pihtimittarilla 2,2A. Onko noihin arvoihin jotain kommentoitavaa, akku voi varmasti olla vanha ja antaa huonosti puhtia ulos, koska olin yksin, en päässyt samalla mittaamaan piuhasta paljonko amppeereita tulee akusta kun käynnistetään. Mutta esim. nuo latausvoltit, onko se 14,2V ok tasolla? Vai voiko tuosta tilanteesta mitään edes päätellä? Lisähuomiona, latausvalo paloi ohjaamossa tuola tyhjäkäynnillä kirkkaana, eli auton mielestä ei ladannut?? Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 14.2 v on ok, ainakin lataa. Koskas akun navat on putsattu viimeksi? Jos on hapettumaa niin saattaa lataus toimia ihan ok, mutta kun startti tarvii enemmän virtaa niin alkaakin tulla vastusta. Onkohan sulla väärän wattimäärän polttimo latauksen merkkivalolle? Quote Link to comment
mikkocap Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 dodiih tilasin paruzzilta ton bossilaisen elektronisen säätimen ja nyt toimii. on se kun tuo nyt oli viides ja sillä vasta rupes toimii. tietääpähän että mistä ne osat tästä lähin ostaa. osa myös niistä säätimistä oli toimivista otettu pois ja niin edelleen ja pari uutta. toi paruzzin tuote vasta alkoi toimimaan... outoo hommoo.. Kiitos vaan kaikille vinkeistä. jäi kesäkauden avaus vähän pitkälle mutta vielä on kesää jäljellä. Quote Link to comment
HSuomi Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Mulla tapahtui hetkisitten seuraavaa: Ajelin. Laturinvalo syttyi mutta silti latasi. Sammutin auton ja uudestaan käyntiin. Ei lataa enää. Tyhjäkäynnillä valo vain vähän kiiluu mutta kierroksilla palaa kirkkaasti. Mikähän meni? Vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä. En ole vielä ehtinyt yhtään tutkia tai mittailla. Enkä ehdi seuraavaan 3 viikkoon. Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon? Quote Link to comment
metake Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon? Ekaan kysymykseen kyllä, ja tokaan ei. Siis menee säätimeltä valolle, mutta valolta ei mene runkoon vaan valoon tulee plussa. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 kuten huomaat topikkia luetessasi että en ole ainakaan VW (tasavirta)lataushommien kanssa mikään guru, mutta mitä noissa ''normi'' autoissa noi vaihtovirtalatureiden kanssa räplänny niin eikös se niissä tule heräte yleisesti tuolta lautausvalolta? eli yhteensä kaksi tai kolme johtoo.. virta, heräte ja maa. tai sitten pelkkä virta ja heräte että se laturi saa maita siitä ilman johtoja, esim. vaan vedetty jollain metallihässäkkä kaapelilla laturin rungosta moottoriin... onko se noissa volkkareiden vaihtovirtalatureissa samalla tavalla kuin monesti vähänkin uudemmissa (80-luvun??) autoissa että se hiilipaketti ja säädin on yhessä ja on pultattu/ruuvattu sinne laturin sisään? boschilaisissa sitä näkee ainakin paljon.... sitä nimittäin itse veikkaisin, ja esim. vanhoissa volvoissa se on melko edullinen paketti kaiken lisäksi, ja todella helppo nakata paikalleen. siitä vois ainakin lähtee. tietty ennen kuin ostelee mitään niin hiilet ja johdot kattoo maadotuksineen päivineen.. noi oireet on samat sulla kun mulla oli aluksi. ne vaan tuppas muuttumaan melko reilusti sitä mukaan kun osat vaihtu autossa. säädin kai siinä mulla oli alunperinkin sökö. tosin mulla oli tosiaankin se tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä että hieman eri hommeli... Viisaammat korjaa... Quote Link to comment
HSuomi Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon? Ekaan kysymykseen kyllä, ja tokaan ei. Siis menee säätimeltä valolle, mutta valolta ei mene runkoon vaan valoon tulee plussa. Plussa minunkinmielestä. Mutta valoon menee vain yksi johto ja muutenhan se on sitten mittarin pohjassa (rungossa??) Vai onko mittarin pohja +12V? Tuota mä vähän ihmettelen... Quote Link to comment
metake Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Latausvalo + laturin heräte toimii seuraavasti: - kun moottori ei käy tulee valolle plussa ja valo maadoittuu lataussätimen kautta, ja saa samalla herätteen valolta tulevasta sähköstä - kun moottori käynnistetään ja laturi alkaa ladata, alkaa myös valoon kytkettyyn johtoon tulla laturilta päin sähköä, eli valon molemmissa nastoissa on nyt plussa, ja luonnollisesti valo sammuu kun ei ole miinusta. Quote Link to comment
HSuomi Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Eli mittarin pohja on plussassa? Tämän kuvan kyllä tajuan Quote Link to comment
metake Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Eli mittarin pohja on plussassa? Jep, öp-valokin saa maadoituksen anturin kautta. Quote Link to comment
Guest Fear Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Mitä luokkaa tuo laturin heräte puolen resistanssi on maata vasten? Itselläni on uusi Mätänetin vaihtovirtalaturi ja tänään juuri mittasin 1.2 kohmia maata vasten! Tämähän aiheuttaa niin suuren jännitehäviön maapuolella ettei laturi ylläri ylläri lataa. Valo kyllä toimii ok ja sammuukin kun hyppyyttää akku jännitteen herätteelle... Quote Link to comment
metake Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Mitä luokkaa tuo laturin heräte puolen resistanssi on maata vasten? Itselläni on uusi Mätänetin vaihtovirtalaturi ja tänään juuri mittasin 1.2 kohmia maata vasten! Tämähän aiheuttaa niin suuren jännitehäviön maapuolella ettei laturi ylläri ylläri lataa. Valo kyllä toimii ok ja sammuukin kun hyppyyttää akku jännitteen herätteelle... Häh? Mä en nyt kyllä tajunnut yhtään, että mistä on kysymys.. Mitä sä siis olet mitannut ja mistä? 1.2 kohm säätimen herätenastan ja maan välistä, vai valopiuhan laturin päästä ja maan välistä? Valopiuha irti vai kiinni? Jos sulla nyt on piuha kiinni, ja ei lataa, mutta alkaa lataamaan kun yhdistät plussan suoraan heratenastaan, niin sulla ei tule herätepiuhaa pitkin riittävästi sähköä jotta laturi heräisi. Vaihtoehdot on: a) sulla on liian tehokas, eli liian suuren wattimäärän polttimo, tai b) herätejohto on kaputt, eli säikeitä poikki tai jotain muuta vikaa. Quote Link to comment
multanen Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 a) sulla on liian tehokas, eli liian suuren wattimäärän polttimoTää menee toisin päin eli mitä suuremmat watit sen suurempi herätevirta. Eli polttimo voisi olla nyt liian pieniwattinen (...lieneekö kovin yleinen vika...?). Quote Link to comment
metake Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 EDIT: Perun puheeni, kun mietin tarkemmin :D Quote Link to comment
multanen Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Sulla on erilaiset kaavat kun mulla :)Tästä asiasta olen samaa mieltä. Quote Link to comment
metake Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Sulla on erilaiset kaavat kun mulla :)Tästä asiasta olen samaa mieltä. Juu, kävi kömmähdys kun pyöritin kaavan väärinpäin, virtahan ei tässä ole vakio vaan jännite, eli P = U² / R, joten vastuksen pienentyessä teho nousee, ja pienempi vastus on tietysti enemmän sähköä. Quote Link to comment
Guest Fear Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Siis elikkä 1200 ohmia on resistanssia laturin herätepiuhan nastasta laturin runkoon. Eli vaikka laturi olisi kädessä, on tuo resistanssi mitattavissa. Ja nyt kun itsekkin mietin, niin tosiaan tuo valon liian pieni teho voisikin jopa olla syynä (jälkiasenteinen varoitusvalo), jolloin virta jää pieneksi (P=UI --> I=P/U --> I=oletettu 1,2w / 12v = 0,1 ampeeria virtaa...) Quote Link to comment
multanen Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Siis elikkä 1200 ohmia on resistanssia laturin herätepiuhan nastasta laturin runkoon. Eli vaikka laturi olisi kädessä, on tuo resistanssi mitattavissa. Jos tuo HSuomen kuva pätee niin mittarisi saattaa näyttää höpöjä kun virta kulkee diodien läpi. Puolijohteita mitatessa ainakin minun yleismittarissani valitaan "diodin kuva" ohmien sijasta. Toisin päin kytkiessä yleensä näyttää jotakin, toisin päin nollaa.Saattaa jopa ohmialueellakin muuttaa tulosta kun vaihtaa mittarin johtojen paikkaa, jokunen mikroampeeri tms. tasavirtaa siinäkin varmaan kulkee Quote Link to comment
Guest Fear Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Tosiaan ei 1.2w polttimon ottamalla virran määrällä jaksa vielä herättää laturia. Vaihdoin 2w polttimon joka näytti olevan vakio latausvalolla, niin johan alko lataamaan kuten kuuluukin! Quote Link to comment
mikkocap Posted June 16, 2012 Author Share Posted June 16, 2012 jee alkuperäiseen aiheeseen jatkoa. Yhden päivän leimauksen jälkeen auto toimi ja illalla alko tyhjäkäynnillä palamaan valo. kierroksilla ei ongelmia. muuten oli koko päivän toiminu normaalisti. akku uusittu jne. Se on taas tätä kiina paskaa. painoin hiiliä alaspäin niin valo sammu ja uusilla hiilillä vähän paremmin. hiilipeti oli uudessa laturissa kierossa ja yhden päivän aikana oli hiilistä kulunu 5 mm... huhhuh laitoinkin jo ostoilmoa laturista. Quote Link to comment
mikkocap Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 dodiih kesäkauden enkkari, tominut moitteettomasti lähes viikon ! :D boschin tehaskunnostettua laturia tilalle ja homma pelittää... oppipahan taas jotain. kiitoksia vaan -Alex-:lle laturista. Quote Link to comment
joonak Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Voisin jatkaa tähän vanhan aiheeseen: Vuosimallin -72 Kupla ei ladannut. Laturista kyllä löytyy voltteja kun suoraan sieltä mittasin. Sitten tutkimaan latausrelettä, on ihan fyysisesti rikki, joku diodi pohjassa poikki. Ostin uuden Boschin säätäjän, kun käynnistää niin valo sammuu "Jee, sehän toimii!", sitten laitoin mittarin kiinni akkuun, jännite seilaa 13-17 voltin välillä riippuen kierroksista. Olisko mitään apuja? Vai onko uusi säädin susi? Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Laitanpa tähän oman ongelman arvuutelua -72 1300 Kaikin puolin alkuperäinen tai kunnostettu alkuperäistä vastaavaksi. Pari vuotta sitten uusittu säädin bossilaiseen ja sen jälkeen toiminut kuin junan vessa. Keväällä käyttöön otettaessa oli akku (keltainen optima) päässyt tyhjäksi talven aikana. Virrat sisään ja ajoon... N. 1kk myöhemmin akku taas tyhjä, mutta ei täysin tyhjä. Lataus ja ajoon. Eilen lähdettiin Espoo cruisinkeja katselemaan niin sama homma varoitus valot himmeitä ja ei jaksa starttia pyörittää. Kaapeleilla käyntiin kun oli kiirus ja ajoa n. 20 min 80-100 km/h teitä kyytiläistä hakemaan, toimi täysin normaalisti. Perillä auto sammuksiin odotellessa. Liikkeelle lähdettäessä sama homma ei jaksa starttia pyörittää, kaapeleilla käyntiin. Nyt oli yön latauksessa niin jaksaa käynnistyä normaalisti eli akku ilmeisesti kunnossa. Voiko laturi olla rikki? Lataus valo sammuu käynnistettäessä. Huomenna olisi aikaa tutkia syytä vikaan, mutta mistä aloittaa ja miten eli esim arvoja kaipailen. Saa toki tulla mukaan vian etsintään jos ei muuta tekemistä, tarjoan vähintään kahvit. Jos laturi sökö niin saa tarjota siistiä ja ehjää Quote Link to comment
metake Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Keväällä käyttöön otettaessa oli akku (keltainen optima) päässyt tyhjäksi talven aikana. Keltainen optima saattaa hyvinkin kuolla siitä että sen päästää aivan tyhjäksi, etenkin jos se on pidemmän aikaa täysin tyhjänä. Punainen optima kestää vaikka menisiskin tyhjäksi. Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Keltainen optima saattaa hyvinkin kuolla siitä että sen päästää aivan tyhjäksi, etenkin jos se on pidemmän aikaa täysin tyhjänä. Punainen optima kestää vaikka menisiskin tyhjäksi. Eikös se ole juuri toisinpäin eli punainen ns. tehostartti akku ja keltainen syväpurkua kestävä lisälaite akku ( Hifi, ambulanssit etc...) Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää muinoin flinkenbegin varastomieheltä (optiman maahantuoja) Toki onhan akulla jo ikää 5-8 vuotta eli voihan sekin olla tiensä päässä mutta en oikein osaa sitä ensimmäisenä syyttää koska toimii ladattuna mutta ei latautunut ollenkaan tuolla muutaman kymmenen kilometrin maantie ajolla. Quote Link to comment
metake Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) Eikös se ole juuri toisinpäin eli punainen ns. tehostartti akku ja keltainen syväpurkua kestävä lisälaite akku ( Hifi, ambulanssit etc...) Kyllä juuri näin, mutta syväpurku ei tarkoita tyhjäksi purkamista. Jos on helposti saatavilla toinen akku niin sehän olisi helppo kokeilla. Tai sitten niin että lataat sen optiman täyteen ja koitat parin päivän päästä että vieläkö lähtee käymään. Ja toinen yhtä helppo konsti olisi mitata akun navoita jännite auton käydessä niin näkee että lataako vai ei. Edited July 11, 2015 by metake Quote Link to comment
tolvana Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Jollet jo omista niin sijota femma jännitemittariin, sillä selvität monta ongelmaa kotona ja kaikenmaailman kulkimissa. Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) Kyllä juuri näin, mutta syväpurku ei tarkoita tyhjäksi purkamista.Jos on helposti saatavilla toinen akku niin sehän olisi helppo kokeilla. Tai sitten niin että lataat sen optiman täyteen ja koitat parin päivän päästä että vieläkö lähtee käymään.Ja toinen yhtä helppo konsti olisi mitata akun navoita jännite auton käydessä niin näkee että lataako vai ei. Ko toimenpiteet tarkoitus huomenna käydä läpi. Lähinnä ajattelin arvoja kysellä eli millä välillä pitäisi laturilta mitattaessa jännitteen olla, akun navoista ja onko jännitteen säätimelle jotain ohje arvoja jolla voisi toiminnan varmistaa Edited July 11, 2015 by Soppa Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Jollet jo omista niin sijota femma jännitemittariin, sillä selvität monta ongelmaa kotona ja kaikenmaailman kulkimissa. Löytyy vehkeet ja rensselit. Kts. Ed viesti mitä yritin pyydellä Quote Link to comment
metake Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 millä välillä pitäisi laturilta mitattaessa jännitteen olla, akun navoista ja onko jännitteen säätimelle jotain ohje arvoja jolla voisi toiminnan varmistaa 13,6 - 14,2 v välille jos osuu niin olisi melkolailla hyvä. Quote Link to comment
Anpu Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) Nykyakuilla 5+ vuotta on jo aika hyvin. Yhden punaisen Optiman olen omistanu ja paskenpaa akkua ei ole kohdalle sattunut (ei kestäny puolta tuntia radiota kuunnella 2x10w) Edited July 11, 2015 by Anpu Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Itsellä optimat kestänyt aina yli 8 vuotta tosin olen kuullut huhuja että laatu olisi laskenut rajusti muutaman vuoden sisällä Quote Link to comment
Guest Soppa Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Nyt mittailtu Laiturilta n. 14 - 14.5 lukemia Akulta 13-14.2 lukemia Noinkohan akku ois ollut sen verran tyhjä ettei auton oma laturi saanut latailtua. Täytyy seurailla Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 (edited) Mikä on kun latauksen merkkivalo loimottaa vaikka laturi lataa. 3 eri säädintä olen kokeillut ja aina sama tilanne. Ilman kuormaa antaa akulta mitattuna 13.9V ja pitkät valot päällä 13.5V Akku ladattuna älylaturilla täyteen. 0.54V mitattuna säätimeltä mittarille lähtevästä navasta ja sama jännite merkkivalon kannasta. Kokeiltu irtojohdolla maadoittaa säädin runkoon eikä auta. Homma alkoi niin että ensin satunnaisesti paloi himmeästi useamman päivää ja sitten alkoi kirkkaasti palamaan. Sen jälkeen olen testannut näitä eri säätimiä. Edited September 9, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
multanen Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Oliko J.Ussilla tasavirtalaturi? 1 Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Juu, tasavirta on. Quote Link to comment
multanen Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Juu, tasavirta on. Ja öljyäkin on koneessa? ;) En kyllä yhtään osaa arvata mikä voisi olla vikana. Jos pystyt laita kuva säätimestä ja sen kytkennöistä, ehkä joku huomaa jos siinä on jotain outoa (samalla selviäisi säätimen tyyppi jne...). Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Heh. Ölppää on kyllä ja valokin sammuu kun ottaa säätimeltä johdon irti :) Kuvan mukaisia säätimiä on nyt kolme kappaletta testattu ja kyllä, tiedän että nuo on jotain kiinan paskoja mutta hyvihän ne tuntuu kaikki toimivan. Siis lataavat. Mutta valo vaan palaa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.