Jump to content

Kuplan latausongelma


Recommended Posts

Guest oskuk

Jatkan tähän keskusteluun lataamisesta.

 

Iskun tänään talven jäljiltä -76 -pallokeulan käyniin ja kitettävästi lähti.

Olin ladannut akun, ehkä 5 vuotias Bosh, valmiiksi ja sitten kevyttä jäätelöajelua kaupungilla.

Käytyämme syömässä neiti lähti hieman vaivaisesti pyörimään mutta heti käyntiin. Ajattelin josko akku vain ei pidä enää sähköstä. Nyt parin tunnin jäähdyttelyn jälkeen lampsin autolle halpamittarin kanssa: akussa jännitettä: 12,8V. Laitoin käyntiin, ja taas vaivainen pyöritys mutta hyvin käyntiin.

Käydessään reipasta ryyppytyhjäkäyntiään, akunnavoista 14,2V ja akun piuhasta pihtimittarilla 2,2A.

 

Onko noihin arvoihin jotain kommentoitavaa, akku voi varmasti olla vanha ja antaa huonosti puhtia ulos, koska olin yksin, en päässyt samalla mittaamaan piuhasta paljonko amppeereita tulee akusta kun käynnistetään.

 

Mutta esim. nuo latausvoltit, onko se 14,2V ok tasolla? Vai voiko tuosta tilanteesta mitään edes päätellä?

Lisähuomiona, latausvalo paloi ohjaamossa tuola tyhjäkäynnillä kirkkaana, eli auton mielestä ei ladannut??

Link to comment

14.2 v on ok, ainakin lataa. Koskas akun navat on putsattu viimeksi? Jos on hapettumaa niin saattaa lataus toimia ihan ok, mutta kun startti tarvii enemmän virtaa niin alkaakin tulla vastusta.

 

Onkohan sulla väärän wattimäärän polttimo latauksen merkkivalolle?

Link to comment
  • 3 weeks later...

dodiih tilasin paruzzilta ton bossilaisen elektronisen säätimen ja nyt toimii. on se kun tuo nyt oli viides ja sillä vasta rupes toimii. tietääpähän että mistä ne osat tästä lähin ostaa. osa myös niistä säätimistä oli toimivista otettu pois ja niin edelleen ja pari uutta. toi paruzzin tuote vasta alkoi toimimaan... outoo hommoo..

 

Kiitos vaan kaikille vinkeistä. jäi kesäkauden avaus vähän pitkälle mutta vielä on kesää jäljellä.

Link to comment

Mulla tapahtui hetkisitten seuraavaa:

 

Ajelin.

Laturinvalo syttyi mutta silti latasi.

 

Sammutin auton ja uudestaan käyntiin.

Ei lataa enää.

 

Tyhjäkäynnillä valo vain vähän kiiluu mutta kierroksilla palaa kirkkaasti. Mikähän meni?

 

Vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä. En ole vielä ehtinyt yhtään tutkia tai mittailla. Enkä ehdi seuraavaan 3 viikkoon.

 

Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon?

Link to comment
Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon?

Ekaan kysymykseen kyllä, ja tokaan ei. Siis menee säätimeltä valolle, mutta valolta ei mene runkoon vaan valoon tulee plussa.

Link to comment

kuten huomaat topikkia luetessasi että en ole ainakaan VW (tasavirta)lataushommien kanssa mikään guru, mutta mitä noissa ''normi'' autoissa noi vaihtovirtalatureiden kanssa räplänny niin eikös se niissä tule heräte yleisesti tuolta lautausvalolta? eli yhteensä kaksi tai kolme johtoo.. virta, heräte ja maa. tai sitten pelkkä virta ja heräte että se laturi saa maita siitä ilman johtoja, esim. vaan vedetty jollain metallihässäkkä kaapelilla laturin rungosta moottoriin...

 

onko se noissa volkkareiden vaihtovirtalatureissa samalla tavalla kuin monesti vähänkin uudemmissa (80-luvun??) autoissa että se hiilipaketti ja säädin on yhessä ja on pultattu/ruuvattu sinne laturin sisään? boschilaisissa sitä näkee ainakin paljon.... sitä nimittäin itse veikkaisin, ja esim. vanhoissa volvoissa se on melko edullinen paketti kaiken lisäksi, ja todella helppo nakata paikalleen. siitä vois ainakin lähtee. tietty ennen kuin ostelee mitään niin hiilet ja johdot kattoo maadotuksineen päivineen..

 

noi oireet on samat sulla kun mulla oli aluksi. ne vaan tuppas muuttumaan melko reilusti sitä mukaan kun osat vaihtu autossa. säädin kai siinä mulla oli alunperinkin sökö. tosin mulla oli tosiaankin se tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä että hieman eri hommeli...

 

Viisaammat korjaa...

Link to comment
Meneekö tosta säätimeltä johto suoraan latausvaloon ja siitä runkoon?

Ekaan kysymykseen kyllä, ja tokaan ei. Siis menee säätimeltä valolle, mutta valolta ei mene runkoon vaan valoon tulee plussa.

Plussa minunkinmielestä. Mutta valoon menee vain yksi johto ja muutenhan se on sitten mittarin pohjassa (rungossa??) Vai onko mittarin pohja +12V?

Tuota mä vähän ihmettelen...

Link to comment

Latausvalo + laturin heräte toimii seuraavasti:

 

- kun moottori ei käy tulee valolle plussa ja valo maadoittuu lataussätimen kautta, ja saa samalla herätteen valolta tulevasta sähköstä

- kun moottori käynnistetään ja laturi alkaa ladata, alkaa myös valoon kytkettyyn johtoon tulla laturilta päin sähköä, eli valon molemmissa nastoissa on nyt plussa, ja luonnollisesti valo sammuu kun ei ole miinusta.

Link to comment
Guest Fear

Mitä luokkaa tuo laturin heräte puolen resistanssi on maata vasten? Itselläni on uusi Mätänetin vaihtovirtalaturi ja tänään juuri mittasin 1.2 kohmia maata vasten! Tämähän aiheuttaa niin suuren jännitehäviön maapuolella ettei laturi ylläri ylläri lataa. Valo kyllä toimii ok ja sammuukin kun hyppyyttää akku jännitteen herätteelle...

Link to comment
Mitä luokkaa tuo laturin heräte puolen resistanssi on maata vasten? Itselläni on uusi Mätänetin vaihtovirtalaturi ja tänään juuri mittasin 1.2 kohmia maata vasten! Tämähän aiheuttaa niin suuren jännitehäviön maapuolella ettei laturi ylläri ylläri lataa. Valo kyllä toimii ok ja sammuukin kun hyppyyttää akku jännitteen herätteelle...

 

Häh? Mä en nyt kyllä tajunnut yhtään, että mistä on kysymys..

 

Mitä sä siis olet mitannut ja mistä? 1.2 kohm säätimen herätenastan ja maan välistä, vai valopiuhan laturin päästä ja maan välistä? Valopiuha irti vai kiinni?

 

Jos sulla nyt on piuha kiinni, ja ei lataa, mutta alkaa lataamaan kun yhdistät plussan suoraan heratenastaan, niin sulla ei tule herätepiuhaa pitkin riittävästi sähköä jotta laturi heräisi. Vaihtoehdot on: a) sulla on liian tehokas, eli liian suuren wattimäärän polttimo, tai b) herätejohto on kaputt, eli säikeitä poikki tai jotain muuta vikaa.

Link to comment

Sulla on erilaiset kaavat kun mulla :)

Tästä asiasta olen samaa mieltä.

Juu, kävi kömmähdys kun pyöritin kaavan väärinpäin, virtahan ei tässä ole vakio vaan jännite, eli P = U² / R, joten vastuksen pienentyessä teho nousee, ja pienempi vastus on tietysti enemmän sähköä.

Link to comment
Guest Fear

Siis elikkä 1200 ohmia on resistanssia laturin herätepiuhan nastasta laturin runkoon. Eli vaikka laturi olisi kädessä, on tuo resistanssi mitattavissa.

 

Ja nyt kun itsekkin mietin, niin tosiaan tuo valon liian pieni teho voisikin jopa olla syynä (jälkiasenteinen varoitusvalo), jolloin virta jää pieneksi (P=UI --> I=P/U --> I=oletettu 1,2w / 12v = 0,1 ampeeria virtaa...)

Link to comment
Siis elikkä 1200 ohmia on resistanssia laturin herätepiuhan nastasta laturin runkoon. Eli vaikka laturi olisi kädessä, on tuo resistanssi mitattavissa.
Jos tuo HSuomen kuva pätee niin mittarisi saattaa näyttää höpöjä kun virta kulkee diodien läpi. Puolijohteita mitatessa ainakin minun yleismittarissani valitaan "diodin kuva" ohmien sijasta. Toisin päin kytkiessä yleensä näyttää jotakin, toisin päin nollaa.

Saattaa jopa ohmialueellakin muuttaa tulosta kun vaihtaa mittarin johtojen paikkaa, jokunen mikroampeeri tms. tasavirtaa siinäkin varmaan kulkee

Link to comment
Guest Fear

Tosiaan ei 1.2w polttimon ottamalla virran määrällä jaksa vielä herättää laturia. Vaihdoin 2w polttimon joka näytti olevan vakio latausvalolla, niin johan alko lataamaan kuten kuuluukin!

Link to comment
  • 2 weeks later...

jee alkuperäiseen aiheeseen jatkoa.

 

Yhden päivän leimauksen jälkeen auto toimi ja illalla alko tyhjäkäynnillä palamaan valo. kierroksilla ei ongelmia. muuten oli koko päivän toiminu normaalisti. akku uusittu jne. Se on taas tätä kiina paskaa. painoin hiiliä alaspäin niin valo sammu ja uusilla hiilillä vähän paremmin. hiilipeti oli uudessa laturissa kierossa ja yhden päivän aikana oli hiilistä kulunu 5 mm... huhhuh

 

laitoinkin jo ostoilmoa laturista.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Voisin jatkaa tähän vanhan aiheeseen:

 

Vuosimallin -72 Kupla ei ladannut. Laturista kyllä löytyy voltteja kun suoraan sieltä mittasin. Sitten tutkimaan latausrelettä, on ihan fyysisesti rikki, joku diodi pohjassa poikki. Ostin uuden Boschin säätäjän, kun käynnistää niin valo sammuu "Jee, sehän toimii!", sitten laitoin mittarin kiinni akkuun, jännite seilaa 13-17 voltin välillä riippuen kierroksista. Olisko mitään apuja? Vai onko uusi säädin susi?

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Soppa

Laitanpa tähän oman ongelman arvuutelua

 

-72 1300

 

Kaikin puolin alkuperäinen tai kunnostettu alkuperäistä vastaavaksi.

 

Pari vuotta sitten uusittu säädin bossilaiseen ja sen jälkeen toiminut kuin junan vessa.

 

Keväällä käyttöön otettaessa oli akku (keltainen optima) päässyt tyhjäksi talven aikana. Virrat sisään ja ajoon... N. 1kk myöhemmin akku taas tyhjä, mutta ei täysin tyhjä. Lataus ja ajoon.

 

Eilen lähdettiin Espoo cruisinkeja katselemaan niin sama homma varoitus valot himmeitä ja ei jaksa starttia pyörittää. Kaapeleilla käyntiin kun oli kiirus ja ajoa n. 20 min 80-100 km/h teitä kyytiläistä hakemaan, toimi täysin normaalisti.

 

 

Perillä auto sammuksiin odotellessa. Liikkeelle lähdettäessä sama homma ei jaksa starttia pyörittää, kaapeleilla käyntiin.

 

Nyt oli yön latauksessa niin jaksaa käynnistyä normaalisti eli akku ilmeisesti kunnossa.

 

Voiko laturi olla rikki?

 

Lataus valo sammuu käynnistettäessä.

 

Huomenna olisi aikaa tutkia syytä vikaan, mutta mistä aloittaa ja miten eli esim arvoja kaipailen.

 

Saa toki tulla mukaan vian etsintään jos ei muuta tekemistä, tarjoan vähintään kahvit.

 

Jos laturi sökö niin saa tarjota siistiä ja ehjää

Link to comment

Keväällä käyttöön otettaessa oli akku (keltainen optima) päässyt tyhjäksi talven aikana.

Keltainen optima saattaa hyvinkin kuolla siitä että sen päästää aivan tyhjäksi, etenkin jos se on pidemmän aikaa täysin tyhjänä. Punainen optima kestää vaikka menisiskin tyhjäksi.

Link to comment
Guest Soppa

Keltainen optima saattaa hyvinkin kuolla siitä että sen päästää aivan tyhjäksi, etenkin jos se on pidemmän aikaa täysin tyhjänä. Punainen optima kestää vaikka menisiskin tyhjäksi.

Eikös se ole juuri toisinpäin eli punainen ns. tehostartti akku ja keltainen syväpurkua kestävä lisälaite akku ( Hifi, ambulanssit etc...)

 

Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää muinoin flinkenbegin varastomieheltä (optiman maahantuoja)

 

Toki onhan akulla jo ikää 5-8 vuotta eli voihan sekin olla tiensä päässä mutta en oikein osaa sitä ensimmäisenä syyttää koska toimii ladattuna mutta ei latautunut ollenkaan tuolla muutaman kymmenen kilometrin maantie ajolla.

Link to comment

Eikös se ole juuri toisinpäin eli punainen ns. tehostartti akku ja keltainen syväpurkua kestävä lisälaite akku ( Hifi, ambulanssit etc...)

Kyllä juuri näin, mutta syväpurku ei tarkoita tyhjäksi purkamista.

 

Jos on helposti saatavilla toinen akku niin sehän olisi helppo kokeilla. Tai sitten niin että lataat sen optiman täyteen ja koitat parin päivän päästä että vieläkö lähtee käymään.

 

Ja toinen yhtä helppo konsti olisi mitata akun navoita jännite auton käydessä niin näkee että lataako vai ei.

Edited by metake
Link to comment
Guest Soppa

Kyllä juuri näin, mutta syväpurku ei tarkoita tyhjäksi purkamista.Jos on helposti saatavilla toinen akku niin sehän olisi helppo kokeilla. Tai sitten niin että lataat sen optiman täyteen ja koitat parin päivän päästä että vieläkö lähtee käymään.Ja toinen yhtä helppo konsti olisi mitata akun navoita jännite auton käydessä niin näkee että lataako vai ei.

Ko toimenpiteet tarkoitus huomenna käydä läpi. Lähinnä ajattelin arvoja kysellä eli millä välillä pitäisi laturilta mitattaessa jännitteen olla, akun navoista ja onko jännitteen säätimelle jotain ohje arvoja jolla voisi toiminnan varmistaa

Edited by Soppa
Link to comment
Guest Soppa

Jollet jo omista niin sijota femma jännitemittariin, sillä selvität monta ongelmaa kotona ja kaikenmaailman kulkimissa.

Löytyy vehkeet ja rensselit. Kts. Ed viesti mitä yritin pyydellä

Link to comment

millä välillä pitäisi laturilta mitattaessa jännitteen olla, akun navoista ja onko jännitteen säätimelle jotain ohje arvoja jolla voisi toiminnan varmistaa

13,6 - 14,2 v välille jos osuu niin olisi melkolailla hyvä.

Link to comment
Guest Soppa

Nyt mittailtu

 

Laiturilta n. 14 - 14.5 lukemia

Akulta 13-14.2 lukemia

 

Noinkohan akku ois ollut sen verran tyhjä ettei auton oma laturi saanut latailtua.

 

Täytyy seurailla

Link to comment
  • 1 month later...

Mikä on kun latauksen merkkivalo loimottaa vaikka laturi lataa.

3 eri säädintä olen kokeillut ja aina sama tilanne. 

Ilman kuormaa antaa akulta mitattuna 13.9V ja pitkät valot päällä 13.5V

Akku ladattuna älylaturilla täyteen. 

0.54V mitattuna säätimeltä mittarille lähtevästä navasta ja sama jännite merkkivalon kannasta.

 

Kokeiltu irtojohdolla maadoittaa säädin runkoon eikä auta. 

 

Homma alkoi niin että ensin satunnaisesti paloi himmeästi useamman päivää ja sitten alkoi kirkkaasti  palamaan. Sen jälkeen olen testannut näitä eri säätimiä.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Heh. Ölppää on kyllä ja valokin sammuu kun ottaa säätimeltä johdon irti :)

Kuvan mukaisia säätimiä on nyt kolme kappaletta testattu ja  kyllä,  tiedän että nuo on jotain kiinan paskoja mutta hyvihän ne tuntuu kaikki toimivan. Siis lataavat.  Mutta valo vaan palaa... 

 

post-2786-0-87397200-1441883379_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...