mikkocap Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 No niin kevät koitti ja kupla ajoon. Mutta latausongelmat alkoivat kesken ajon kun ajeltiin autoa savosta kajaaniin. En saa vaan toimimaan. Johto ja liittimet uusittu siltä johdolta joka tulee akulta säätimelle, hiilet uusittu ja eri lataussäädintä kokeiltu. Laturista on pinnat käyty läpi eli puhdisteltu jotka ottavat hiileihin.... Uudessa lataussäätimessä oli vaan se ero että suuria apikonapoja ei ollut kuin yksi, kun vanhassa oli kaksi. Ne näyttivät vanhassa menevän yhteen, eli voiko ne paksut punavalkoiset laittaa vaan yhteen, kunhan käyttää vaan säätimen kautta? Uudella säätimellä en siis saanut toimimaan lainkaan.. Kaiken sekoilun jälkeen päätiin laittaa vielä vanhan säätimen paikalleen, kappas kummaa valo sammui. Kävin ajamassa ja kierrosten noustessa latausvalo taas syttyy ja sammuu tyhjäkäynnillä... Missä vika? En osaa mitata oikeita arvoja kaikilta johdoilta, autosähköt hieman tuntematon käsite... Jonkinlainen käsitys on toki että mitä johtoja mikäkin on.... Aiemmin käyntijännite oli n. 12v----> ei lataa. Nyt kun saatiin valo sammumaan niin kierroksista riippuen jännite 13-17 volttia, eli vissiin ''vähän'' liikaa? En toki ole tasavirtalaturilla varustettua autoa ennen mittaillut. Onko tiedossa siis laturin uusiminen? Jos jäi epäselväksi niin auto on -71 ja tasavirtalaturilla ja ulkoisella säätimellä. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpg Onko laturin johdotukset siis kuvan mukaisella tavalla. Ja onko laturin hihna tarpeeksi kireellä. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm Quote Link to comment
mikkocap Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Kyllä juurikin noin, aivan kuten ennenkin... ja hihna on riittävän kireällä, itse asiassa kiristinkin sitä kertaalleen... Muita ideoita? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Säädin sökö... Ei sais yli 15v tulla. Tai sitten vaan on piuhat ristissä. Laturinhan "näyttäis" olevan kunnossa kun kerta virtaa tulee. Uusi säädin voipi olla vääränlainen. tältä pitäis uuden näyttää Quote Link to comment
mikkocap Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 juuri samanlainen oli se ostamani kuin vanhakin, paitsi että paksujen johtojen paikkoja oli kahden sijasta vain yksi. eli nuo jotka on tuossa yllä olevassa kuvassa ylhäällä oikealla. Tuossa niitä onkin ihan oikea määrä, vaikka onkin hieman eri näköinen kuin omani. Voikohan se olla sitten jotain brassikuraa ja ei vaan toimi? mutta vielä napojen määrästä. nuokinhan menevät yhteen että onko sillä väliä että montako napaa on jos liittää johdot yhteen. ja ei noita säätimiäkään nyt hirveesti viittis hyllyyn ostaa erilaisia :D eivät ainakaan halpoja oo pidemmän päälle :D Voin laittaa kuvaa molemmista säätimistä jos joku haluaa anaaalisoida? Quote Link to comment
mikkocap Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Tossa ois kuvia uudesta säätimestä. punainen nuoli on siihen napaan josta puuttuu paikka toiselle johdolle. myös eri kuvakulmasta jos asiaan vaikuttaa. Säätimessä ei oo mitään merkintöjä, ei yhtään mitään ei edes sisällä. Tuskin ainakaan aito boschilainen :D On kyllä vähän eri kuosi tohon Pesone:n laittamaan.... Quote Link to comment
JM Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 [attachment=0]23042012234ö.jpg[/attachment][attachment=1]23042012ä232.jpg[/attachment][attachment=2]2304201223ö5.jpg[/attachment]Tossa ois kuvia uudesta säätimestä. punainen nuoli on siihen napaan josta puuttuu paikka toiselle johdolle. myös eri kuvakulmasta jos asiaan vaikuttaa. Säätimessä ei oo mitään merkintöjä, ei yhtään mitään ei edes sisällä. Tuskin ainakaan aito boschilainen :D On kyllä vähän eri kuosi tohon Pesone:n laittamaan.... Mulla kului loppuun tommonen"ei mistään kotosin" säädin alta 5000km. Suosittelen että hankit uuden kunnollisen säätimen. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Okei, pitää varmaan hankkia kunnon säädin ensin. varmaan jos ei sillä tule kuntoon niin laturin vaihtoon? oliko sulla sitten johdot just tolleen että samassa navassa kaks johtoo? vai miten toteutit? Quote Link to comment
NordBling Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Toi Motonetinkin myymä säädin on paskinta mitä minäkin olen tänä vuonna ostanut, uus Boschin elektroninen vastaava (mistä oli toi ylempi kuva) maksaa vain kympin enemmän, ja siinä on jopa kytkentänastat merkattu... Aircooledilta tai Paruzzilta löytyy Tossa sen halvemman kytkentään apuja 1 Quote Link to comment
mikkocap Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 joo tuli purettua se vanha säädin ja kärkien välissä oli jotain karstaa, vähän niinku piikki ois ollu sytytystulpassa. joka tapauksessa puhdistelin ja sitten paikalleen niin sama homma edelleen. lataa liikaa tai ei ollenkaa. sitten keräsin rohkeuteni ja avasin kopan ja sitten testailin :D ei ees auto palanu. :D kuitekin siinä tuli huomattua että käret takkusi jotenkin että kun ne meni kiinni niin latas liikaa, kierroksilla 17 v ja kun ne aukes niin valo sytty ja ei ladannu ollenkaan. voisin kuvitella että se säädin toimii siten että kärjet aukeilee tietyllä tahdilla ja säätelee jännitettä normaaliksi. nyt kun ne takkusi ja jäivät yhteen asentoon niin latas koko ajan liikaa. Johtopäätös: Säädin sökö?, juuri kuten porukka arvellukkin. P.S soittelin tutulle että antaa säädintä lainaan ennen kuin ostelen niitä kovin montaa repullista. Kiitos vinkeistä yms.tähän asti. pitää laitella tähän että tuliko kuntoon. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 joo nyt on kokeiltu kolmella eri säätimellä. otin kaverin kesäautosta lainaan ja se toimii. mutta oma auto ei vaan ala lataamaan. ei kai tässä enää muuta oo kun se laturi kun kerran johdot on (vissiin) kunnossa ja säätimiä on kokeiltu. valo palaa, hetken päästä sammuu ja sitten kierroksilla taas syttyy. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Laturi pitää myös "polarisoida", sillä se tarvitsee jäännösmagnetismia lähteäkseen toimimaan ilman herätevirtaa, jota säädin ei sille anna ennen kuin laturista tulee jotain uloskin. Tapahtuu yleensä pistämällä akusta hetkeksi sähköä suoraan laturin lähtönapaan. Jos polarisaatio on väärinpäin, kuten voi käydä jos autoa on esim. hitsattu irrottamatta laturia ja akkua, se alkaa tuottaa virtaa väärinpäin ja tuloksena on pahimmassa tapauksessa paljon romua ja tulipalo, parhaassa ehkä vain palaneet säätimen kärjet. Laturin polarisointi pitää tehdä myös aina ennen uuden laturin käyttöönottoa, koska normaali säädin ei sitä tee. Toisesta topicista lainattua koetappa vielä tuo kun näköjään mikään muu ei tunnu auttavan. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 ''laturin lähtönapaan'' tarkoitetaanko sillä siis sitä punaista paksumpaa vai sitä vihreää johtoa? punainen ois toki loogisempi mutta pitää varmistaa. ja mikähän on semmonen sopiva ''hetki'' antaa sitä virtaa ettei tarvii soittaa palokuntaa paikalle? kuullostaa joka tapauksessa melko villiltä systeemiltä. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 ''laturin lähtönapaan'' tarkoitetaanko sillä siis sitä punaista paksumpaa vai sitä vihreää johtoa? punainen ois toki loogisempi mutta pitää varmistaa. ja mikähän on semmonen sopiva ''hetki'' antaa sitä virtaa ettei tarvii soittaa palokuntaa paikalle? kuullostaa joka tapauksessa melko villiltä systeemiltä. No ei se niin hurjaa hommaa ole. Laturi kun on periaatteessa sähkömoottori, samoin kuin startti, mutta toimii vain normaalisti toisin päin. Eli tuottaa mekaanisella liikkeellä sähköä ei sähköllä mekaanista liikettä. Kyllä sille voi ihan huoletta antaa sitä virtaa katsoo vain että piuha on oikeassa navassa ettei polarisoidu väärin. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 toisin sanoen annan akulta miinuksesta laturin miinukseen ja plussalta siihen laturin punaiseen paksuun plussaan. mikähän se oli sopiva aika? sekunti? kaksi? Quote Link to comment
JM Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 toisin sanoen annan akulta miinuksesta laturin miinukseen ja plussalta siihen laturin punaiseen paksuun plussaan. mikähän se oli sopiva aika? sekunti? kaksi? Silleen että se pyörii kunnolla. Ei se tosta mene rikki. Ehkä 30 sekunttia tai minuutti. Quote Link to comment
metake Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Ihan hyvä vinkki tanhikselta, mutta tuota temppua tarvitaan kun laturi on pitkään käyttämättä, eli jäännösmagnettisuus on hävinnyt. En ole ikinä kuullut että se kesken ajon katoaisi... Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 toisin sanoen annan akulta miinuksesta laturin miinukseen ja plussalta siihen laturin punaiseen paksuun plussaan. mikähän se oli sopiva aika? sekunti? kaksi? Alle 2 sekunttia pitäis riittää. Ja ilmeisesti polarisointi itsessään voi mennä vituiksi pidemmillä ajoilla, mutta se on jo sen verran syvempää tiedettä et en osaa tarkemmin sanoa. Ymmärtääkseni polarisointiin kun ei tarvita kuin pieni "pusu". Laturi maadoitetaan vaikka runkoon ja plussaa akulta siihen mistä latausvirta lähtee eteenpäin. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Ihan hyvä vinkki tanhikselta, mutta tuota temppua tarvitaan kun laturi on pitkään käyttämättä, eli jäännösmagnettisuus on hävinnyt. En ole ikinä kuullut että se kesken ajon katoaisi... Samoin polaarisuus voi hävitä jos autoa on esim. hitsattu akku ja laturi paikallaan. Se et se häviäs kesken ajon kuulostaa kyllä mahdottomalta. Ja siis jos llaturi toimii välillä niin vika ei ole polarisoinnissa. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 turhaan kai mä sitä sitten rupeen vinguttamaan.... eiköhän se oo laturin osto ja jos ei auta niin nostan käet pystyyn. ja joo välillä lataa ylijänniteellä ja sitten ei taas ollenkaan. Quote Link to comment
x-pj Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Ylijännitettä ei pitäis tulla jos säädin toimii vaikka laturissa olis vikaa. Onko säätimen maadoitus kunnossa. Onko siellä maajohto säätimen rungosta laturin runkoon? Vai maadottuuko säädin auton runkoon? Jos ei ole erillistä maajohtoa laturin ja säätimen välillä, tarkista onko vaihdelaatikon ja auton rungon välissä oleva maajohto kunnossa. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 säädin maadoittuu auton koriin, ja saman ruuvin alla on johto (ruskea) joka menee sitten laturin runkoon. en tiedä siitä auton alla olevasta johosta pitäs ottaa auto halliin että pääsee ryömimään. kyllä sinne maita pitäs tulla normaalisti. minkälaisia arvoja noihin johtoihin muuten pitäs tulla? esim. sininen johto eikös tule mittarilta eli pitäskö sinne tulla 12 volttia silloin kun virrat on päällä ja auto EI OLE käynnissä? ei sinne ainakaan nyt tule mitään. (0,01 tai jotain) hämärää Quote Link to comment
tolvana Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 säädin maadoittuu auton koriin, ja saman ruuvin alla on johto (ruskea) joka menee sitten laturin runkoon. en tiedä siitä auton alla olevasta johosta pitäs ottaa auto halliin että pääsee ryömimään. kyllä sinne maita pitäs tulla normaalisti. minkälaisia arvoja noihin johtoihin muuten pitäs tulla? esim. sininen johto eikös tule mittarilta eli pitäskö sinne tulla 12 volttia silloin kun virrat on päällä ja auto EI OLE käynnissä? ei sinne ainakaan nyt tule mitään. (0,01 tai jotain) hämärää Maadotus siis laturi-säädin akselilla ok. Ota hihna irti, käynnistyskaapelilla tmv. akun plusnavasta laturin D+ napaan virtaa niin pitäs lähteä pyörimään oikein päin, D+ ja Df napojen väliä kun yhdistelet ruuvarilla niin vauhdin pitäs kiihtyä. Jos toimii niin laturi on OK eli vika on muualla. Unohda turha mittailu, johdot kuten ylempänä, tuo testi tehty(ja läpäisty), auto käyntiin, valon PITÄISI sammua, jännitemittari AKUN napojen välillä TULISI näyttää 3000rpm n. 14V. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 irrottelin laturin tänään, ja olipas melko *erseestä... joka tapauksessa nostin hieman koppaa unohin irroittaa termarin, ja puhuvat että termari ois pitäny irroittaa? miksi näin? ja mites tossa nyt kun koppa on auki niin onko jotain paikkoja mitä kannattas samalla tarkastella? kun eikös siellä oo niitä jäähdytyshässäköitä yms. lähteekö se puolikas hihnapyörä voimalla irti siitä laturista vai miten? oho olipas monta kysymystä? Quote Link to comment
tolvana Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Homma on RCstä jos sen tekee väärin. Termarin rikoit luultavasti ja sait siitä(kin) lisätyötä. Oikeampi tapa olis ottaa pitkä 36mm hylsy ja avata puhallinpyörän mutteria sen verran että se alkaa pyöriä käsin. Sit sormineen poistaa se mutteri ja aluslevy. Nyt laturi mahtuu pois koppaa tai muutakaan irrottamatta jos vaan saat ne alimmaiset ruuvit auki. Eikös ne kopan sivuissa olevat ruuvitkin ole "hiukka" hankalat ainakin 2-reikäkansilla. Noiden kanssa turhahko isosti rimpuilla kun toimivia saa palstan kautta about 30-50€ hintaan eikä uusikaan maksa kun sen sata eskoa. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 joo no siis otinkin toki mutterit ja aluslevyt toki ensin poikkeen, ja puhallin irtosi sitten siinä suht mukavasti. eihän siinä muuta perseestä ollu kun niiden taustalevyn ruuvit saaminen irti näillä nakkisormilla? ja kyllä ne kopan päätyruuvit irtosi ihan helposti ja koppaa nostin siis hieman että se laturin taustalevy mahtu tulemaan imusarjan ohi? vai että rikoin termarin, en valitettavasti vaan ymmärrä kuinka tämä noin helposti ja huomaamatta onnistuu. tai siis korjataan että jonkinlainen käsitys on myös ilmajäähdytteisessä että miten se homma toimii mutta meinasin just että kun se niin iloisesti nousi sieltä että empäs ois uskonu että niin helppoon menee paskaks... pitää varmaan huomenna kattoo että mitä se on syöny samalla kun laittelee uutta laturia paikalleen. Quote Link to comment
tolvana Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Jos sun termaris venyy helposti käsin niin rikki on. Valtoselta käytetty taikka kaupasta uus about 20€ hintaan. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 Okei, pitää huomenna tarkastella. Ainiin ja kiitos vielä ihmisille tähän astisista vastauksista. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 joo ei vaan rupee kuplan lataus pelittää. vika toki hieman erilainen. vain hieman. kun auton laittaa käyntiin, työntää n. 13 v-13,2v. mutta kun laittaa kierroksia, alkaa säädin nakuttaa ja samaan tahtiin alkaa valo himmeesti välkkymään. tähän asti kun auto on mulla ollut toi nakutus on kuulunu koko ajan kun laittaa auton käyntiin, ja kun valot on laittanu päälle on nakutus loppunut. ja auto on toiminut kaikin puolin. Nyt on uus laturi, on polarísoitu. uudet hiilet luonnollisesti. johdot kaikki ok, eri akulla kokeiltu ja kengät sun muut ok. maita saa kaikki hyvin. kokeilin myös eri DF johdolla. mutta en ole vieläkään ostanut aito boschilaista säädintä. tietäs vaan että miten toi säädin testataan. Quote Link to comment
Guest vrp-180 Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Hommaa hotcarsilta se elektroninen jännitteen säädin. Mulla ei viime kesänä motonetin versio pelannu. Nyt on tosin vikana se, että uusin laturin ja ei lataa kuin kovilla kierroksilla.. Yhden korjaat ja seuraava on edessä.. :) joo ei vaan rupee kuplan lataus pelittää. vika toki hieman erilainen. vain hieman. kun auton laittaa käyntiin, työntää n. 13 v-13,2v. mutta kun laittaa kierroksia, alkaa säädin nakuttaa ja samaan tahtiin alkaa valo himmeesti välkkymään. tähän asti kun auto on mulla ollut toi nakutus on kuulunu koko ajan kun laittaa auton käyntiin, ja kun valot on laittanu päälle on nakutus loppunut. ja auto on toiminut kaikin puolin. Nyt on uus laturi, on polarísoitu. uudet hiilet luonnollisesti. johdot kaikki ok, eri akulla kokeiltu ja kengät sun muut ok. maita saa kaikki hyvin. kokeilin myös eri DF johdolla. mutta en ole vieläkään ostanut aito boschilaista säädintä. tietäs vaan että miten toi säädin testataan. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 joo käytin taas eri säädintä ja nyt on toisinpäin. valo palaa tyhjäkäynnillä ja sammuu kierroksilla. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 onko toi bossilainen joka on tuolla personen laittamassa viestissä kans elektroninen vai ihan perinteinen? Quote Link to comment
Guest vrp-180 Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Mulla on ainakin palanut laturin valo himmeänä tyhjäkäynnillä ja sammunut heti kun on hipaissut kaasua kun oli vielä kunnossa. Nyt on vaan tilanne, että pitää kierrättää ihan kunnolla ja ajossakin matalilla kierroksilla polttaa valoa.. Quote Link to comment
Guest vrp-180 Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 onko toi bossilainen joka on tuolla personen laittamassa viestissä kans elektroninen vai ihan perinteinen? On tää se elektroninen, sama jonka tilasin hotcarsista. Pelasi sillä heti. Mutta kannattaa mitata se lataus teho. Tasavirtalaturi ainakin jonkun lähteen mukaan saattaa polttaa laturin valoa jos tyhjäkäynti on säädetty matalalle. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 no sen tiedän että ei oo siitä kiinni. varmaan pitää niellä ylpeys ja viedä autosähkökorjaamolle. se on ihan ok jos pitää viedä ettei oo yksinkertaisesti oikeita vehkeitä, mutta tämä alkaa jo *ituttaa jos ei selvää vikaa löydy. Ja eikai ne sen kummempaa enää osaa siellä tehdä muuta kun mittailla rellettä/säädintä ja laturia. Onhan se mahdollista että kaikki osat mitä laitetaan on jo valmiiksi rikki mutta aika kalliiksi tulee moinen testailu. Joo ja mittaillu oon jännitettä tähän mennessä niin paljon että meni jo mittarista toinen johto poikki :D Quote Link to comment
tolvana Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Siis onko sulla laturi jossa lukee Bosch ja säädin jossa lukee Bosch ja johdot niin kun kuuluu+oikeilla wateilla merkkivalo? Jos kaikki nuo niin korjaamolle vaan jos ei pelaa. Jos jotain muuta niin osia vaihtoon kunnes tuo ylläoleva yhtälö täyttyy. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 noh, enpäs muistanut siinä tohinassa katsoa että oliko se laturi boschilainen. johdot oikein ja boschin säädin. enkä aio vaihtaa enää laturia ennen kuin joku sen minulle osoittaa että ''juuri tuo sinun laturisi on rikki''. takuuseenhan se sitten menee. Quote Link to comment
mikkocap Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 sanompahan vaan että olisi melko käsittämätöntä paskaa että jos ostellaan osia ja kaikki on paskoja ja rikki ja auto ei ala toimimaan jos ne eivät ole oikeita boschilaisia. laatuerot jo ymmärtää että kaikki ei oo niin pitkäikäisiä jne. mutta hohhoijaa alkaapas kohta kyllästyttämään noin ''yksinkertaisen'' vian korjaaminen. En tarkoita sitä että olette väärässä tai muuta vastaavaa, kunhan vain puran paineita. Quote Link to comment
tolvana Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Usko tai älä mut kaikki on opittu kantapään ynnä veristen sormien kautta. Öljyasiat,tuplat,sähkövehkeet jne. Tän kiinailmiön myötä on tullu kauheeta paskaa myyntiin varaosapuolelle. Täältäkin löytyy useita tarinoita näistä. Kympin säästöstä tonnin remppa tyyliin. Mä suosin käytettyjä orkkisosia tai muita hyväksi todettuja. Esim. Empi,scat,kadron nimillä myytävät kaasarisarjat kelpaa toisille hädintuskin aihioiksi. Mielummin etsii vanhan dellorto tai Weber kaasarin jonka kunnostaa lähes samalla rahalla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.