Jump to content

ovalin kori uudemmalle pohjalle?


Recommended Posts

Ok eli ne iskarin kiinnikkeet tartte siirtää. Mites toi leimaaminen onnistuu, korin vaihto 66-72 papereille, mistä tulee alusta? Koriin ei vielä papereita mutta joudun kaivamaan ne jostaki, entinen omistaja on tiedossa. Mites tykkääkö ake auttaa yhtää noissa paperi ettimis hommis?

Link to comment

Kuten Kujis mainitsi, niin pohjalevyn papereilla mennään.

 

Prosentteja tulee äkkiä katsoen seuraavasti, riippuen hieman vuosimallista että kuinka paljon osia vaihtuu:

 

- kori 32 %

- kojelauta 2 %

- valaisimet, etu ja taka, 4 %

- polttoainesäiliö, 2 %

 

Yhteensä siis 40 %, eli ihan ok.

 

Kanta-auton on kuitenkin oltava alkuperäisellä/alkuperäisen kaltaisella moottorilla, sillä jos se on esim. muutoskatsastettu 1600:ksi, niin siitä napsahtaa 14 % ja sitten mennään yli. Ainoa konsti saada leimattua 1600:lla on hankkia kanta-autoksi alkuperäinen 1600:n, eli 1300S.

 

Säätöakselin voi asentaa, siitä tulee 4 % ja vielä ollaan alle 50 %:n.

 

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin muista huomioida muuttuneet säännökset vuosien kuluessa. Ovaali-ikäisen jälkeen on tullut, kanta-auton iästä riippuen pakollisiksi mm. seuraavia varusteita:

- rattilukko (ovaalissa ei ole, ja niihin saatava lisävaruste ei täytä vuoden 1968 määräyksiä)

- jos ovaali on -55 tai vanhempi, niin ovien lukitus ei muistaakseni täytä asetuksia uudempien vaatimusten turvalukituksen osalta (oven lukitusmekanismi vaihdettava)

- etuluukun tuulihaka tuli pakolliseksi jossain vaiheessa (-67 ja vanhemmissa ei sitä ole)

- kokoonpainuva rattiakseli (en muista mistä alkaen vaaditaan)

- jos pohjalevy on -71 tai uudempi, niin vaaditaan turvavyöt, ovaalin kopassa ei ole niille kiinnityspisteitä

 

Kaikki em. on tehtävissä eikä sinänsä ole edes paha rasti, mutta pitää huomioida rakentamisessa.

 

Ja helpottaa ehdottomasti jos hankit pohjalevyksi/kanta-autoksi -66:n tai -67:n, silloin iso osa pakollisista varusteista jää pois. Yv:llä saa vinkin paperillisesta hyvästä -66:n aihiosta tarvittaessa ;)

Link to comment
Kanta-auton on kuitenkin oltava alkuperäisellä/alkuperäisen kaltaisella moottorilla, sillä jos se on esim. muutoskatsastettu 1600:ksi, niin siitä napsahtaa 14 % ja sitten mennään yli. Ainoa konsti saada leimattua 1600:lla on hankkia kanta-autoksi alkuperäinen 1600:n, eli 1300S.

Noinkohan? Minulla on se käsitys, että moottorin tulee olla ajoneuvon ensiasennusmoottori, ei samankaltainen, koska se ei ole enää alkuperäinen moottori. Ensiasennusmoottoriin voi sen sijaan vaihtaa sylinterit ja männät, jotka sitten vähentävät jonkin verran moottorin prosentteja, mutta moottori pysyy muuten alkuperäisenä. Se, kuinka paljon 14 %-yksiköstä vähennetään, on sitten katsastusmiehen harkinnassa, koska tarkempia prosentteja ei ole annettu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...