Jump to content

APUA...paniikki iskee käynnistys ongelma


Guest Pikkumiguel

Recommended Posts

Heippa kaikille!!Nyt olis paniikki päällä ja pulmana seuraava: Kyseessä kupla vm 69 automatic 1300cc ja startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle...mutta vahingossa löytyi vaihdelaatikon vierestä liitin joka oli öljyä tms "täynnä" niin mikä on tämä liitin/katkaisia??siihen tulee 3 johtoa ja yhteen tulee 12v....pakkivalon katkaisijasta n 5 cm eteenpäin auton takaa katsottuna...kts kuvaa...olisi hiukan kiire kun tarvisi kupla saada katsastukseen pian ja eipä käy....joskus kun seisoo niin saattaa lähteä ihan ok ja joskus niinkuin nyt niin ei millään.....niin ja tuossa tuo liitinkin voi mennä eri asentoihin ja jotenkin on "irti" rungostaan=rikki--->>uusi mutta mistä???terv mika

P.s yht tiedot saa mailaamalla: ratalaiska@luukku.com

post-7105-13888364844507_thumb.jpg

Link to comment

En noita valintaautomaatteja juurikaan tunne mutta tuon täytynee olla lämpökytkimien valitsin,eli molemmilla varsinaisilla ajoalueilla on oma vaihteistoöljyn lämpökytkin ja tuo valitsee kumpi on käytössä,riippuen siitä kumpi ajoalue on käytössä,tämä ei vaikuta käynnistykseen.

Automaatissa on 2 kytkintä jotka vaikuttavat käynnistykseen(varmistavat sen että voidaan käynnistää vain vaihteen ollessa vapaalla).

1. Yksinkertainen maakytkin vaihdekepin juuressa.

2.Käynnistyksenestokytkin vaihteiston etupäässä valitsinkotelossa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kai noi muut sähköt toimii jos se kerran naksaa. Solenoidi ei varmaan vaan kytke tai sit on hiilet loppu. Startti pyödälle ja levälleen, niin sittenhän se selviää.

 

Oliks noissa tomaateissa jopa oma starttinsa?

Link to comment
Onko startinpusla vaihdelaatikonpuolella ehjä?itselläni oli sökö ja naksutteli vaan startatessa kun löi ankkurin heti jumiin.

 

Automaatin startti ei tarvitse puslaa, koska itse startti on molemmista päistä laakeroitu.

Onhan tuo uusi toimiva startti nimenomaan automaattikuplaan tarkoitettu?

Link to comment
Onko startinpusla vaihdelaatikonpuolella ehjä?itselläni oli sökö ja naksutteli vaan startatessa kun löi ankkurin heti jumiin.

 

Automaatin startti ei tarvitse puslaa, koska itse startti on molemmista päistä laakeroitu.

Onhan tuo uusi toimiva startti nimenomaan automaattikuplaan tarkoitettu?

 

Tere!!Juu on automaattiin tarkoitettu startti ja ns tehdaskunnostettu=uusi ja se toimii.....kaikki maajohdot on putsattu....ei vaan tarttaa.....??????tarvii kurkata tuo v.kepin juttu kun nyt ehdin taas....t m

Link to comment
startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle.

 

Jos solenoidille tulee sähkö niin vian on oltava maadoituspuolella. Itsellä oli kerran paku jossa oli vastaava vika, korjaantui laittamalla maajohto startin kiinnityspultin alle.

 

Toinen vaihtoehto on kontaktivika jollain niistä estokytkimistä. Pysyykö se 12.5v solenoidilla vai onko se jotain "vuotovirtaa". Vähän haiskastaisi siltä ettei saa riittävästi virtaa jos kerran naksahtaa vähän.

Link to comment
startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle.

 

Jos solenoidille tulee sähkö niin vian on oltava maadoituspuolella. Itsellä oli kerran paku jossa oli vastaava vika, korjaantui laittamalla maajohto startin kiinnityspultin alle.

 

Toinen vaihtoehto on kontaktivika jollain niistä estokytkimistä. Pysyykö se 12.5v solenoidilla vai onko se jotain "vuotovirtaa". Vähän haiskastaisi siltä ettei saa riittävästi virtaa jos kerran naksahtaa vähän.

 

on laitettua suoraan akusta maajohto startille+"extra" maajohto pultin alle ,kaikki maajohdot puhdistettu huolella ja ainakin sen aikaa tuli 12.5v kun avainta käänsi ns startatakseen.......niin juu ja virtalukon pohja vaihettu n 2v sitten uuteen ei käytettyyn......t m

Link to comment
Guest Mika Raussi

Pois sulkevana toimenpiteenä vois tietty ottaa startin irralleen ja kokeilla pyöriikö se yleensäkään. Tietty siinä ei saa testattua onko voimaa lainkaan, mutta onpahan ainakin jotain

 

Edit: Ainiin ja olihan solenoidille kokeiltu antaa suoraa virtaa? Nimittäin mittarilla mitatttuna irtonaisesta johdosta voi saada hyvinkin 12V, joka ei kuormitettuna ookaan sitä

Link to comment
Pois sulkevana toimenpiteenä vois tietty ottaa startin irralleen ja kokeilla pyöriikö se yleensäkään. Tietty siinä ei saa testattua onko voimaa lainkaan, mutta onpahan ainakin jotain

 

Edit: Ainiin ja olihan solenoidille kokeiltu antaa suoraa virtaa? Nimittäin mittarilla mitatttuna irtonaisesta johdosta voi saada hyvinkin 12V, joka ei kuormitettuna ookaan sitä

 

Startin "navat" laitoin yhteen ja startti pyöri niinkuin piti......joo tuo solenoidin virta tosiaan...mitenhän sen vois todeta että tulee "täydet" mittarihan ei juur kuormita....tarviskohan kokeilla pienellä lampulla?? ja on sinne solenoidille "hyppylangalla" tötätty suoraa virtaa ja eipä vaikutusta,tämä toki ennen maajohtojen puhdistusta et nyt voisi kokeilla uudestaan....tarviikin koittaa jos ehtisi lasten synttäreiden jälkeen koittaa........ =) t m

 

P.s nyt kun sitä tuossa oon ihmetellyt/kokeillut niin olen huomannut että kun koittaa starttailla ja lopettaa niin vilkkurele alkaa ittekseen naksua ihan niinkuin vilkuttaisi mutta vilkut eivät pala??????? kummitus kupla =)

Link to comment
Noi "virran" vaeltelut viittais just maadotusvikaan.

 

nii-in...mutta kun maajohtoja putsattu ja yhä vaan jatkuu......tietenkin vois ruveta jokaisen maajohdon (mittaristo yms) käymään läpi ja puhdistaa.....mutta miksi se lähtee käymään välillä kun on akun johdot esim yön yli irti/seisoo piiitemmän ajan????? t m

Link to comment

HUH HUH vika löytyi.... ilmeisesti startille menevä herätejohto "puoliksi poikki" jostain,yleismittari kun näytti sen yli 12v niin taas koetuskynän lappu joka toimii alueella 6-12v niin paloi himmeämmin("vastusta" enemmän?)....tosin paljastui myös herätteen johdosta jatkoen jatkoja johdoissa=jännitehäviöitä yms...nyt vaan kunhan saan auton omistajan "siunauksen" niin tuleepi heräte kytkentä releen kautta ettei "kärvähdä" virtalukonpohja....olipahan tapaus...vilkkureleen omituinen naksunta selvittämättä mutta se saa jäädä toistaiseksi....SUURI KIITOS KAIKILLE JOTKA NEUVOJA ANTOIVAT KAIKISTA OLI APUA!!!! Kyllä rupesi usko ja toivo ja motivaatio loppumaan........t m

 

P.s tuntuu tuo solenoidi "hörppäävän" virtaa aikas mukavasti kai??????

Link to comment
AA-Vot...niin se meni että heräte kiersi hätäreiden kautta eli naxutus johtui siittä...?

No enivei... pääasia et ongelma ratkes....

Voimia projektiin!

 

Kiitos......nyt on helppoa--->ajaa konttuurille katsastukseen ja sitten saavat ruveta ajeleen.........ja mää saan hakee tyttöjen kupla omaan talliin ja ruveta laittaan sitä kans katsastus kuntoon kun ei ole 4-5 v liikkunut........ =)

Link to comment
Hienoa että vika löyty!

 

Ei oo muute eka kerta kun johto on vaan puoliksi poikki.

 

vaikuttaa et virtalukon pohjakin saanut osansa......taitaa mennä aikasmoisen virrat tuolle solenoidille.........t m

Link to comment
Jos laitat releen startin herätteelle, varmista virankesto. Johto pitää olla 4mm2

 

juu näin suunniteltiin ja mietinkin että riittääköhän 30A kestävä rele??????

 

No niin nyt on sitten rele laitettu ja toistaiseksi kestänyt......niin ja käytettiin kuppeli kats. ja läpi meni!!!!!! t m

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...