Jump to content

Tasavirtalaturi ja latauksen merkkivalo


Recommended Posts

Nyt tarvitaan (taas) tietäjiltä apuja..

 

6 volttinen kupla tasavirtalaturilla.

 

Ilman valoja ajettaessa laturin valo ei pala, mutta kun laittaa ajovalot (tai muuta kuormaa) päälle, niin laturin valo alkaa palaa. Merkillisintä on, että tyhjäkäynnillä valo sammuu, mutta hiukan kierroksia nostettaessa valo taas syttyy. Jos on ajovalojen lisäksi muuta kuormaa, vaikkapa vilkku päällä, niin palaa tyhjäkäynnilläkin, tosin himmeämmin kuin kierroksilla.

 

Missäs vika? Säädin vai laturi? Ja mikä vian aiheuttaa?

 

Ja ei, en ole vielä ehtinyt mitata, että paljonko akulla on jännitettä ku valo palaa / ei pala.

Link to comment

No sen valon kauttahan kulkee magnetointivirta jonka suuruus on kuormasta ja akun jännitteestä riippuvainen - eli on latausjännite joko hitsin korkealla tai sitten ei.

Ekassa tapauksessa veikkaan säädintä, tokassa tapauksessa hiiliä tai säädintä. Voi olla akkukin finito.

 

Jos on kauan seissy auto voi olla säätimen (brassi/kintsutuotteen) sisuskalut hiukan patinoituneet.

Link to comment
6 V latureita joskus kironneena epäilen, että hiilet loppu tai jouset kuoleentuneet.

 

Omastakokemuksesta voin lisätä vielä pari vikaa.

Eli hiilistä voi lähteä johtimet irti tai hiilen jousi voi katketa.

 

Mutta mittaa ihmeessä se jännite akulta valon palaessa ja valon ollessa sammuneena niin saa vähän lisävaloa ongelmaan.

Link to comment
Mutta mittaa ihmeessä se jännite akulta valon palaessa ja valon ollessa sammuneena niin saa vähän lisävaloa ongelmaan.

Nyt on mitattu.

 

Ilman valoja, tyhjäkäynnillä 6,3 v ja kierroksilla 7 v

Valojen kanssa, tyhjäkäynnillä 6.2 v ja kierroksilla 6.9 v

 

Eli laite lataa kyllä, mutta miksi tuo merkkivalo palaa kun on kierroksia (=latausta) ja kuormaa?

 

 

No sen valon kauttahan kulkee magnetointivirta jonka suuruus on kuormasta ja akun jännitteestä riippuvainen - eli on latausjännite joko hitsin korkealla tai sitten ei.

Tasavirtalaturissa ei kulje magnetointivirtaa merkkivalon kautta, se on vaihtovirtalaturin juttuja.

 

Voi olla akkukin finito.

Jos on kauan seissy auto voi olla säätimen (brassi/kintsutuotteen) sisuskalut hiukan patinoituneet.

Akku on uusi ja säädin sekä laturi alkuperäisiä, eli saksalaista bossia.

Link to comment

Ei lataa tarpeeksi, onko kollektori ehjä? Sen voi sorvata pyöreäksi. Ja sitten uudet hiilet. Nouseeko latausjännite? Saa olla ylikin 7.5 v volttia. Sitten jos ei latausjännite nouse, voi koittaa aluksi säätää jännietttä suuremmaksi tai ostaa uuden säätimen. Autosähköliikkeitäkin voi asialla vaivata, jännitteen säätäjiäkin voi firmoissa olla vielä töissä.

Link to comment
  • 1 month later...
Veikkaan että potentiaalieroa muodostuuu lampun yli huonokuntosesta merkkivalon johdosta/liitoksista tai mittaristolle menevän plus-johdon kunnosta johtuen.

Hyvä ja oikeaan osunut veikkaus. Sulakerasian puolella oli häikkää joten mittaristolle ei tullut tarpeeksi jännitettä.

 

Ilman valoja, tyhjäkäynnillä 6,3 v ja kierroksilla 7 v

Valojen kanssa, tyhjäkäynnillä 6.2 v ja kierroksilla 6.9 v

Ei lataa tarpeeksi... Saa olla ylikin 7.5 v volttia

Hieman saisi olla jännite korkeampi, oikea latausjännite 6 volttisessa on 7 - 7.2 volttia, mutta muistaakseni vanha korjaus opus salli hieman pienemmänkin jännitteen. 7.5 v on jo liian korkea ja käy akun päälle, toki valot on ainakin kirkkaat :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...