metake Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Nyt tarvitaan (taas) tietäjiltä apuja.. 6 volttinen kupla tasavirtalaturilla. Ilman valoja ajettaessa laturin valo ei pala, mutta kun laittaa ajovalot (tai muuta kuormaa) päälle, niin laturin valo alkaa palaa. Merkillisintä on, että tyhjäkäynnillä valo sammuu, mutta hiukan kierroksia nostettaessa valo taas syttyy. Jos on ajovalojen lisäksi muuta kuormaa, vaikkapa vilkku päällä, niin palaa tyhjäkäynnilläkin, tosin himmeämmin kuin kierroksilla. Missäs vika? Säädin vai laturi? Ja mikä vian aiheuttaa? Ja ei, en ole vielä ehtinyt mitata, että paljonko akulla on jännitettä ku valo palaa / ei pala. Quote Link to comment
Guest Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 No sen valon kauttahan kulkee magnetointivirta jonka suuruus on kuormasta ja akun jännitteestä riippuvainen - eli on latausjännite joko hitsin korkealla tai sitten ei. Ekassa tapauksessa veikkaan säädintä, tokassa tapauksessa hiiliä tai säädintä. Voi olla akkukin finito. Jos on kauan seissy auto voi olla säätimen (brassi/kintsutuotteen) sisuskalut hiukan patinoituneet. Quote Link to comment
Kurre Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 6 V latureita joskus kironneena epäilen, että hiilet loppu tai jouset kuoleentuneet. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 6 V latureita joskus kironneena epäilen, että hiilet loppu tai jouset kuoleentuneet. Omastakokemuksesta voin lisätä vielä pari vikaa. Eli hiilistä voi lähteä johtimet irti tai hiilen jousi voi katketa. Mutta mittaa ihmeessä se jännite akulta valon palaessa ja valon ollessa sammuneena niin saa vähän lisävaloa ongelmaan. Quote Link to comment
metake Posted August 13, 2012 Author Share Posted August 13, 2012 Mutta mittaa ihmeessä se jännite akulta valon palaessa ja valon ollessa sammuneena niin saa vähän lisävaloa ongelmaan. Nyt on mitattu. Ilman valoja, tyhjäkäynnillä 6,3 v ja kierroksilla 7 v Valojen kanssa, tyhjäkäynnillä 6.2 v ja kierroksilla 6.9 v Eli laite lataa kyllä, mutta miksi tuo merkkivalo palaa kun on kierroksia (=latausta) ja kuormaa? No sen valon kauttahan kulkee magnetointivirta jonka suuruus on kuormasta ja akun jännitteestä riippuvainen - eli on latausjännite joko hitsin korkealla tai sitten ei. Tasavirtalaturissa ei kulje magnetointivirtaa merkkivalon kautta, se on vaihtovirtalaturin juttuja. Voi olla akkukin finito.Jos on kauan seissy auto voi olla säätimen (brassi/kintsutuotteen) sisuskalut hiukan patinoituneet. Akku on uusi ja säädin sekä laturi alkuperäisiä, eli saksalaista bossia. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Mitä se tekee jos nyppäsee laturilta merkkivalon piuhan irti? Quote Link to comment
NordBling Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Veikkaan että potentiaalieroa muodostuuu lampun yli huonokuntosesta merkkivalon johdosta/liitoksista tai mittaristolle menevän plus-johdon kunnosta johtuen. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Mitä se tekee jos nyppäsee laturilta merkkivalon piuhan irti? Lakkaa lataamasta. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Mitä se tekee jos nyppäsee laturilta merkkivalon piuhan irti? Lakkaa lataamasta. Eihän tasavirtanen tarvitse merkkivalon piuhaa toimiakseen. Tai ainakin tässä käsityksessä itse olen elänyt. Quote Link to comment
hpa Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ei lataa tarpeeksi, onko kollektori ehjä? Sen voi sorvata pyöreäksi. Ja sitten uudet hiilet. Nouseeko latausjännite? Saa olla ylikin 7.5 v volttia. Sitten jos ei latausjännite nouse, voi koittaa aluksi säätää jännietttä suuremmaksi tai ostaa uuden säätimen. Autosähköliikkeitäkin voi asialla vaivata, jännitteen säätäjiäkin voi firmoissa olla vielä töissä. Quote Link to comment
metake Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Veikkaan että potentiaalieroa muodostuuu lampun yli huonokuntosesta merkkivalon johdosta/liitoksista tai mittaristolle menevän plus-johdon kunnosta johtuen. Hyvä ja oikeaan osunut veikkaus. Sulakerasian puolella oli häikkää joten mittaristolle ei tullut tarpeeksi jännitettä. Ilman valoja, tyhjäkäynnillä 6,3 v ja kierroksilla 7 vValojen kanssa, tyhjäkäynnillä 6.2 v ja kierroksilla 6.9 v Ei lataa tarpeeksi... Saa olla ylikin 7.5 v volttia Hieman saisi olla jännite korkeampi, oikea latausjännite 6 volttisessa on 7 - 7.2 volttia, mutta muistaakseni vanha korjaus opus salli hieman pienemmänkin jännitteen. 7.5 v on jo liian korkea ja käy akun päälle, toki valot on ainakin kirkkaat :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.