Jump to content

kansi asiaa


Guest jarza72

Recommended Posts

En ole mikään "moottorivirittäjäguru" ja lähinnä rakentanut muutaman moottorin itselleen, kuitenkin jotain oppinut (ehkä) matkan varrella

 

80-100 oikeata hevosvoimaa (ei Esson baarin) on jo aika paljon 1600 koneesta ja mielestäni vaatii kyllä toimeenpiteitä vähän joka asiaan kuten kansien kanaviin ja palotilojen muotoon.

 

Alkuperäisenäkin on tosi isot erot kanvissa ja olen nähnyt jossain saksalaisissa kansissa tosi ahtaat pakokanavat juuri mutkassa vaikka reikä on iso pakoputkeen päin, suurimmat alkuperäiset pakokanavat olen nähnyt alkuperäisissä Mexico/Barazil kansissa, en muista tarkempia mittoja mutta huomattavat erot oli.

 

Sanoisin että pakopuoli tarvitsee vähän enemmän kun kiillotusta tuolle tavoitteelle + palotilan muotoilu?

 

Paremmin tietävät voivat jatkaa tästä :-)

 

Dennis

Link to comment
Guest norppa

Niin, millainen on katukone?

 

Minulle se tarkoittaa konetta, joka:

- käynnistyy helposti ja kuluttaa kohtuullisesti

- hyvän alaväännön ansiosta mukava ajaa ja vaihtamistarve kohtuullinen

- moottoritienopeutta voi helposti ylläpitää

- huippunopeus luokkaa 140 km/t

 

Tehoa siis tarvitaan, mutta kenties 65-75 hv riittää hyvin kunhan

vääntöä ja joustavuutta riittää

 

Oma konseptiehdotukseni olisi:

- 1776 ccm, Engle 100, puristussuhde 8,3-8,5

- vakio 2-reikäkannet, joihin "venttiilityöt" kanavien ja palotilojen maltillinen

muokkaus

Tasapainotus max 5000 r/min kierroksille

 

Mutta mitäs tuumitte - riittäisikö 34 PICT - 3 miten pitkälle ja vieläpä

vakio pakoputkistolla ym.

 

2x IDF40 ja "sporttiputkisto olisivat varma valinta.

Link to comment

Mutta mitäs tuumitte - riittäisikö 34 PICT - 3 miten pitkälle ja vieläpä

vakio pakoputkistolla ym.

 

2x IDF40 ja "sporttiputkisto olisivat varma valinta.

 

 

Eikös tähän voisi todeta että nälkä kasvaa syödessä. Eli jos budjetti ei asiaa oleellisesti rajoita eiköhän nurkat olisi fiksu valinta.

Link to comment

Omat kokemukset on aina ollut seuraava, kun vaihtaa nokka jyrkempään on käynnistettävyys, ajettavuus ja tyhjäkäyntiominaisuudet mennyt pieleen vakiokaasarilla enkä ole saanut niitä toimimaan, nurkkakaasarit paikoilleen ja kaikki toimii ja jopa kulutus on pienempi.

 

Tämä on ainoastaan oma kokemus ja mielipide, tiedän että täällä on monet jotka kertoo saaneensa lähemmäs 2 litrasia koneita toimimaan lievällä virinokalla ja vakiokaasarilla, minua on kiinnostanut saada toimimaan vakiokaasarilla (ei omia autoja), mutta en ole jaksanut käydä sitä taistelua koska olen nähnyt tuota vakiokaasaria melkolaisena pullonkaulana virityskäyttöön = miksi säilyttää sitä jos laittaa muita vauhtiosia

 

Näistä kokeiluista alkaa olemaan 20 vuotta joten muistikin alkaa pätkimään ja näissä asioissa on niin monta muuttujaa ja mielipidettä, myös haluttu lopputulos vaikuttaa asiaan

 

Dennis

Link to comment

Tässä penkityslappu omasta 1303s kuplasta tältä kesältä.Koneen kokoonpanosta ei ole tietoa,että mitä pitää sisällään.Kaasarina pict 34 ja putkisto lämmönvaihtimilla ja jollain omatekoisella lyhyellä putkihässäkällä+tarvikevaimentajalla.Kone pitäs olla suullisen tiedon mukaan 1600 ja siinä on 2reikäkannet.Ajokäytös suhteellisen mukava normiliikenteessä ja mittarin mukaan menee yli 140 jos viitsii huudattaa.Tämä mitattu 225/60/15 renkailla.

post-5286-13888365455205_thumb.jpg

Link to comment
Guest jarza72

kannet siis 043 valua,kampi normi 69 hiottuna 0.25,pyttysatsi 85,5.tulossa ainaki kärjetön sytty,kärmes ja kilon puolitoista kevennetty vauhtis.nokka ja kaasari/kaasarit vielä harkinnassa,vinkkejä otetaan vastaan ;) ja tavoitteena ainaki tuo 80hv moottoriteho :D kannet joutuu ainaki oikaseen mutta kannattaako venttiilejä suurentaa vai käyttääkö senkin rahan vaikka öljynkierron ja jäähdytyksen parantamiseen???

Link to comment

Tossa vaimon autossa oli dynossa tehoa takapyöriltä 64 ponia.

Näin sen tein.

-Täysin vakio alakerta.

-1300 vakio kannet kairattu 1600 putkelle+kanavat siistitty.

-1.4:1 keinut.

-FRD Delortot lyhyillä imusarjoilla.

-Kiinalainen 009+petronixin boksi.

-KK kaupan halvin putki ja vaimennin.

Todella vääntävä mutta kuitenkin yllättävän kierrosherkkä kone. Matka ajossa alle 8l satasella.

Link to comment

Aihesta ja aiheen vierestä:

Moottorin rakentelu ja kansien viilaaminen on aika mukavaa puuhaa. Jos on aikaa ja intressiä niin kannattaa ehdottomasti testata juttuja ja pettyä/innostua lopputulemasta. Pari vakiokonetta taannoin kasailin menestyksekkäästi eli ne eivät lauenneet tielle ja toiminta oli noin perustasoon verrattuna varsin moitteetonta. Ehkä pakosatsit oliva aivan vääriä eli optimikoosta kaukana ja kaasarin kanssa sai temppuilla mutta silti pisteestä A, pisteeseen B päästiin useammat tonnin ilman huolia.

 

Tämän innoittamana tein sitten pari talvea sitten kevyesti viritetyn 1776 koneen eli sellaisen nk. hiirimoottorin. Aivan yhtähyvin olisi voinut tehdä 1600cc koneen samalla kaavalla mutta jotenkin tilavuuden lisäys tuntui fiksulta kun kustannusero verrattuna vakiotilavuuteen oli aika merkityksetön. Alla listausta tärkeimmistä:

- AS41 lohko, FF tulppaus

- tako männät ja sylinterit muistaakseni AA, vakiorenkailla

- VW kampi, STD koossa, kiillotus tasapainotus + kepee 200mm vauhtis

- Uudet I-profiili veivit (5.4''?)

- Englen legenda W-110 + Scat nostajat + Bergin tikut + vakiovivusto vahvistetulla pukilla ja Possustyle säätöruuveilla

- Tulpattu Schadeck 26mm + CBn kansi ilman paineventtiiliä (tiivisteitä välissä muistaakseni 2?) + punosletkua ja CSPn filsujalka/suodatin

- CBn bandiitti kannet 40x35.5mm venoilla. Single Hi-rev jouset tms. Puristukset noin 9.8:1, dekki about 1.5mm. 98okt ajelen.

- CBn BB imusatsit + 40 DRLA dellut + CSPn bellcrank vivusto

- CSPn 38mm pyyttoni + kuristin kollektoriin tälle koolle (laippahan näissä kaikissa on se kokoa iso kun änkkäri on sama kaikissa), samaa kokoa lämppärit

- Roncon Vertex Magneto sytkä. Uutena ostettu eli ei sellainen teollisuusversio. (huoleton)

- Vakio jäähypellit

- CSPn huohotinboxi, liitännät venakopista, huohotus suodattimesta moottoritilaan

 

Kansivalinta meni puhtaasti hinnan ja kiinni olleiden kilkkeiden perusteella. Noista oli hyvä startata porttaushommat. (nyt on tarjolla myös ne CNC versiot joita sievistelemällä lopputulos varmasti parempi, mutta ei ehkä niin mukava prosessina?) Sanotaan että oma porttaus oli lähinnä siistintää, ei niinkään kanavien avartelua, fiksummat harrastajat ohjeisti näin. Imusatsit mätsättiin myös. Hommaa teetti sopivien työkalujen hankkiminen/valinta tähän hommaan. Ei ollut aivan itsestään selvää että millä terällä tai hiontamateriaalilla mitäkin työvaihetta kannatti tehdä. Tai mikä olisi se sopiva viimeistely sopivalle pinnalle. Näistähän netti pullollaan kuvia ja esimerkkejä eli opetusmateriaalista ei ole puutetta. Jopa alan kansainväliseltä nykystaralta JPMltä lipsahti jotain matkua jokunen vuosi sitten eetteriin.

 

Havaintoja:

- Eniten ongelmia oli kaasareiden kanssa. Tämä taitaa olla aika yksilöllistä, välillä soon helpompaa ja välillä taas tosi tuskaa. Kurkut taisi olla alkuun liian isot ja suuttimet myös. Päädyin lopulta 28mm kurkkuihin ja suosituksia pari pykälää pienempiin suuttimiin kaikilla osa-aluella ja nyt tuntuu toimivan suunnilleen toiveiden mukaisesti. Alavääntöä löytyy erittäin hyvin, no, kovin korkealle ei tällä kombinaatiolla kierrä. Käyttiksessä sinällään okta.

- Lämmöt ei nouse yli 90 kesähelteelläkään. Käyntilämpötila saapuu sopiva nopeasti ja lämppäritkin alkaa toimimaan mukavan aikaisin näin syssyllä...

- Tehoja ei ole mitattu mutta perstuntuma sanoisi että jossain 60-90 alueella saatettaisiin mennä. Aivan liian vähän, siis harrasteauton moottoriksi tällainen kone on todella tylsä. Viimeinen pisara oli se kun joku perhe S-max foordi painoi valoissa ohitten... Mutta toisaalta, pääsee edelleenkin pisteestä a pisteeseen b ilman hämminkiä, eli rinnastettavissa vakiomoottorin ominaisuuksiin monilta osin.

- kallis rakentaa. Samalla rahalla ja vaivalla tekisi periaattessa huomattavasti tehokkaamman roogerin.

- tekisinkö uudelleen? Todennäköisesti en. Mutta toisaalta matkalla tuli opittua yhtä ja toista mikä taas auttaa seuraavassa projektissa välttämään suurimpia karikoita. Patoamaan öljyvuotoja, prepaamaaan kaasareita jnejne. (paras anti?)

- Myynkö? En, tällainen motti kannattaa pitää vaikka hyllyssä pahan päivän varalta kun se kireämpi kone leipoo kuitenkin kiinni...

 

Täältä tähän.

Link to comment

"JPMotorsport penkitti 478.75cc T1-perustaisesta koneesta 67.5Hp @ 8100rpm.."

 

Tuosta voikin topiikin kotiporttaaja vetää johtopäätökset että on olemassa myös parempia porttausaihioita jos mielii parempaa tehoreserviä kansien osalta. MS250 valua ei liene vielä härmässä pariakaan, ellei sitten Jussi tuo tuliaisia tullessaan Dynopäiviltä. Jopa nykystandardeilla aivan mopot MS230 valut (joita suomessa lienee jokunen pari) virtaavat pakasta enempi kuin kotiporttaaja voi toivoa saavuttavansa vakiovalusta (poislukien lottovoiton todennäköisyys). Epäilisin silti että useimmilta nämä JPM tuotteet menevät perus käyttis/harraste budjetin ohitse, yli tms. Jos sattuisi kuitenkin niin että budjetti riittää aloittelevalla porttaajalla jopa MS valuihin, suosittelisin silti testaamaan hommaa vähän huokeammilla aihioilla alkuun.

 

Huhupuheet muuten kertovat että on täysin mahdollista saada alle tehoreservin tuottavia koneita riippumatta hyvistä kansiaihioista. Se lienee sitä antivirittämistä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...