Jump to content

Keinuvivun asento+muuta.


Recommended Posts

Eli keinuvipuhan pitää olla T-1 moottorissa puolella nostolla niin että venttiilinsäätöruuvi ja samassa linjassa venttiilin kanssa? Olenko ymmärtänyt oikein? Kuinka tarkkaa tuo on,ammutaanko sillä? suurinpiirtein siltä nyt näyttää.

 

Nostoa piisaa X mm,iskua X mm ,1.25 keinut,kansia alaspäin 1,5mm ja 1.35mm prikkaa putken alla. Tönärit on vakiomittaiset jolla kokeilin,rakentelu päättyi kun tanko ottaa suojaputkeen joutuu ostamaan Race putket. (hoh hoijaa) taas ensi viikolla jatketaan kun saa osia!

9,5mm cromolytönäreitä ei varmaan saa sopimaan mitenkään,joten normaaliteräskepit pitää laittaa.

 

Mitenkäs nivelsäätöruuvien kanssa,eli keinuvipuakselit on Scat,keinut 1,25 vakiotyyppiset ja keinuvivun sisällä on öljykanava johon pitäisi tulla scat nivelsäätöruuvi niin että öljykanava tulisi nivelsäätöruuvin öljykanavan kanssa kohdakkain. Kaikissa ei vain riitä säätövara vaan keinusta joutui jo hiomaan pari milliä pois jotta venttiilit ei kantaisi vaikka kansipukkien alla on nivelsäätöruuvien mukana tulleet korokepalat ja öljykanavat ei ole nyt kohdakkain,saako nuo ruuvit tarpeeksi voitelua muuten?

Link to comment

Älä käytä niitä BugCrapin kuulapäisiä säätöruuveja jos meinaat käyttää isoja nostoja ja kierroksia yli 5000rpm. Napsuvat poikki. (täyttä skeidaa mun mielestä). Paremmmat on kuulemma semmosia missä on jäykän kuulan varassa killuva tasapohjainen "jalka". Niistä ei ole omakohtaisia kokemuksia.

 

Jan

Link to comment

Kiitti tiedosta.Täytyy vissiin tilata semmoiset vielä sitten,taas vaan menee 100 eur...jos ne ei kerta kestä. Näyttääkö tuo keinuvivun asento kuvassa järkevältä nyt on 1 syl. (kuvassa reunimmainen pakoventtiili) noin puolinostolla onko kulma oikein??? Onko ne kaikki paketin mukana tulevat levyt tarkoitettu käytettäväksi siinä tapauksessa mikäli muuten niitä ei tarvitä kansien laskemisen jne. takia.???

Link to comment

Näyttää ihan hyvältä, vielä kun lisäät lukitusmutterit...

Ei niitä aluslevyjä pakko ole käyttää => ihan tarpeen mukaan.

Minulla on tuollaiset porsche säätöruuvit ylimääräisenä heti kun pauterin paketti saapuu =)

Link to comment

Joku taas suositteli mulle niitä palloja ennen tassuja. Mutta onhan se totta että pallojen ruuveissa on reiät, eli eivät ole umpitavaraa.

 

Ovatko katkenneet ruuvit olleet keskellä venttiiliä vai vakioruuvin tapaan hieman reunalla? Mulla jäi vakiovipujen kanssa muutama ruuvi aika toiseen laitaan, mutta sain lopulta shimmattua niin että kaikki ruuvit ovat linjassa venttiilivarsien kanssa. Pähkäilin niin että kun ne kuulat eivät silti pysty pyörittämään venttiiliä niin laitetaan varren kanssa linjaan.

 

Miten tossa imussa muuten on noin paljon enemmän ruuvi ulkona verrattuna pakoventtiiliin? Maalaisnäppituntumalla se ruuvi heikkenee mitä enemmän se on ulkona. Mä jouduin tekemään omat neliöprikat jotta geometria olisi oikein. Sattumalta ruuvit olivat silloin vain alle kierroken auki kun välys oli oikea. Ainakin se näytti kestävämmältä kun jos ruuvi on paljon auki.

Link to comment

Olen lyhentänyt pari milliä keinuja ruuvin päästä jotta ruuvit ei pohjaisi. Älkää katsoko muita keinuja ne ei oo edes vielä säädetty tms. ne on vain sielä,siksi asennot on mitä on. Ideaa olin vain vailla että onko sinnepäin.

 

"Possun" ruuveissa ei ilmeisesti ole öljyreikää ruuvissa vaan on roiskevoitelulla?

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Tekeekös scatin yhdeltä-sivulta-tasanen-pallo -tuotteilla mittään, vai koitanko seuraavalla melontalenkillä miten ne kelluu?

 

(pesen kyllä enste rasvat pois niin ei linnut ota siipeensä)

 

-eemeli-

Link to comment

Mun kansikuvissa on justiin scatin säätöruuvit ja varmasti toimii miedommassa koneessa ja pienemmällä nostolla esim. n.10mm. Itsellä on toisessa kevytviritteisessä katumoottorissa sellaiset identtiset bugpackin ruuvit ja kohta n.40tkm takana ilman ongelmia nostoa moottorissa on n.10mm.

toiseen tehokkaampaan moottoriin kokeilen nyt noita "porsche" ruuveja koska tulee paljon nostoa ja kierroksia.

Link to comment
  • 1 year later...

Nyt kun puolentoistavuoden hommat on saatu tehtyä niin nopeasti niin seuraakin seuraava kysymys:

 

Keinut on Pauterin 1.4:set ja tönärit odottaa katkaisua. Onko tollasilla rullakeinuilla niin suurta merkitystä tolla geometrialla? Toisinsanoen onko suotavaa katkaista tönäristä niin pitkä (melkein) kun tuonne keinun ja nostajan väliin mahtuu?

 

No jos pitää enemmän hifistellä niin miten noista pitäis sen oikean asennon katsoa?

Link to comment

Tehokas kannuste oikeaan venageometriaan on, että jos kiikku ei ole puolella nokan nostolla 90 asteen kulmassa venavarteen nähden, menetetään kallisarvoista nostoa "tosi merkittävästi". Sen kiikun liikerata kun ei ole lineaarinen...

 

Mutta mutta, ei niitä tönäreitä ole yhtään hankalaa katkaista mittaansa kunhan löytää vain ensin sen puolinoston siitä nokasta, se on paljon työläämpää (heittokello jeesaa tässä kummasti)

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Työntötangon pituus ei vaikuta keinujen geometriaan (kun säätöruuvi tönärin puolella). Oikea geometria haetaan venttiilin varren pituudella, lash capseilla ja shimmeillä keinujen pukkien alla.

 

Rullakeinujen kanssa helppo tapa tarkastaa geometria on värjätä tussilla venttiilin (tai lash capin) pää, asentaa vipat+tönärit ja säätää välys. Sitten pyörittelee konetta ja katsoo millainen jälki jää. Pitäisi muistuttaa "kielletty ajosuunta" merkkiä eli rulla liikkuu venttiilivarren keskipisteen kohdalla. Jos ei niin shimmiä lisää tai pois pukkien alta tai eripaksuiset lashcapit.

 

edit:

 

Eli ensin geometria kuntoon, sitten siihen sopivan pituiset tönärit.

Link to comment

Artsi on ihan oikeassa - tarkoitushan koko tässä geometriassa on saavuttaa yhtäaikaa sekä maksimaalinen nosto että minimaaliset keinun ja venttiilivarren (ja työntötangon) väliset kulmat. Ei tullut miulle mieleen että säätöjä voi olla toki kummassa tahansa päässä keinuvipua.

 

Eli, jos säätö venttiilin puolella: säädetään keinuvivun säätöruuvin "pituus" mahdollisimman keskelle keinuvipuakselin keskipistettä. Tämän jälkeen shimmataan keinuvipuakseli siten, että keinuvipuakselin keskipiste olisi venttiilivarren pään tasolla. Tämän jälkee katkaistaisiin tönärit mittaansa jotta 90 asteesta poikkeavien kulmien määrä minimoitaisiin.

 

Jos taas painajan (rullan, pallon, tassun, mikä vaan) kohtaa akselin keskipisteeseen nähden ei pysty säätämään, voi olettaa että se on keinuvivun ja akselinsa kanssa otettu jo tehtaalla huomioon, ja pyritään vain saamaan se samalle tasalle venavarren pituuteen nähden.

 

Tämä muuten olisi aika helppo piirtää kaikenkaikkiaan, haluaisikos joku?

 

Pistetään vielä disclaimer: asiaa on pohdittu päissään keskellä yötä, ja jos tämä ei mennyt ihan kohdalleen niin huomenna (joka tapauksessa) vituttaa ja deletoidaan/korjataan koko pähkäily. Juuri nyt tuntuisi muuten aukottomalta, mutta kannattaako rullakeinun tönäristä tehdä mahd. lyhyt keventämisen mielessä vaikka tällöin mennään säätöruuvissa keinuvipuakselin "alapuolelle" jolloin tönäri-keinuvipu-kulmat muuttuu...

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...