Jump to content

Alhainen käyntilämpötila ja termostaatti


Recommended Posts

Yritin kyllä kovasti löytää haulla kuplan "normaalia käyntilämpötilaa" ja termostaatin toimintaa. Lontoon kielellä löyty jotain mutta kun ei se oikein taivu kauheesti meikäläiselle ja olen myös vähän laiska tänään.

 

Informaatio meressä kahlattuana ilmeni, että ilmeisesti öljylämpötila "normaalisti" olisi 70-120 (hetkellinen maksimi) astetta.

Oman koneen öljylämpötila ei kuitenkaan edes kesällä ole noussut kaupungissa yli 80asteen.

näin "talvella" n.30km työmatkalla (nopeus 60 & 80km/h) öljynlämpötila karvan yli 60 perille päästyä.

Ei hyvä. Käy vissiinkin turhan kylmänä? Sais varmaan enempi lämpöä sorsista jos itse lämmönlähde olisi lämpimämpi meinaa.

edit: unohtu sanoo et mittarivirheet testattu eri mittarilla.

 

Termarista:

lämmetteyään termostaatti aukeaa eli kasvaa ja työntää tuuletinkopan läpät auki jolloin kone saapi paremmin jäähdytys puhallusta eikös?

Onko tässä mun tapauksessa siellä läpät jumissa vai termostaatti rikki (jumittunut auki asentoon?)

 

On siis näitä alkuperäisiä ja uusia termareita.

Voinko vaihtaa alkuperäisen tilalle suoraan uuden mallisen termarin vai pitääkö koko pideke vaihtaa? säätääkin pitäisi?

 

Yritin etsiä kuvia siitä mitä peltejä siellä alla pitää olla mutten löytänyt, oisko jollain kuvaa tai löytääkö joku netistä?

Jos joku pelti puuttuu termarin läheltä niin se saa liian viileetä ilmaa eikä toimi oikein mut ....hmmm eikös sen koneen sitte pitäs käydä kuumana?

 

Millainen se niin sanottu talvipelti on?

Kertokaahan ny mites nää hommat niinku pelittää.

Link to comment

361275-1965-volkswagen-type-1-beetle-d-i-y-project-o-_-_-o-flaps-1.jpg

 

Tuossa termari systeemi kokonaisuudessaan.

 

Läppien toiminta on helppo koettaa ottamalla termari irti ja käden kanssa sitä tankoa vetämällä/työntämällä.

 

Valitettavasti aika usein niitä läppiä on hitsattu täysin auki paremman jäähtyvyyden toiveissa ja koko termari poistettu. Eli onhan sulla termari tallella koneen oikealla puolella lämmönvaihtimen ja kampikammion välissä olevan pellin alla.

 

Ja tässä kaikki pellit mitä koneessa kuuluisi olla pois lukien alimmat isot pellit on vanhemman mallisille sorsille tarkoitettu.

cooling_tin.jpg

Link to comment

Tuo onkin melkoisen veikeä kapistus tuo talvipelti.

 

ihan mielenkiinnosta, millaisia öljynlämpötiloja muilla on?

 

Onko tosta uuden mallisen termarin vaihtamisesta vanhan mallisen tilalalle suoraan, toimiiko? Huomenna menossa tallille ja uus olis hyllyssä, tosin ensin testaan paikallaan olevan toiminnan.

Link to comment

Vastaan tässä itselleni,

 

Tutkisin paikalla ollutta termostaattia ja selvisi, että laajeneminen alkoi jo 47°C lämmössä. Täyteen mittaan tarvittiin n. 65-70°C.

Päällisin puolin termari oli kuitenkin ehjä ja ok kuntoinen, 75° luki päällä.

 

Uutuustuotanto termostaatti osoitti laajenemisen merkkejä n.78°C kohdilla, 90°C paremmalla puolella täysmittainen. Tämän päällä luki 75°C +-2°C.

 

Ei siinä uuden termarin vaihdossa ollut muuta kuin sen pidikkeen modaamista.

 

Käyntilämpötila koheni huomattavasti, muttei kuitenkaan yltäny omiin odotuksiini.

 

-12°C pakkasessa eilen pajalta kotiin körötellessä öljynlämpötila nousi ripeämmin 60°C tuntumaan, mutta laski lähelle 50°C nopeuden noustessa 80 kymppiin, kuitenkin oli lämpimämpi termarin vaihdon vuoksi.

Pitääpi koittaa tuota talvipeltiä josko se pitäisi kylmän viiman poissa tai edes vähentäisi.??

 

Eikös muka löydy muita kuplalla körötteleviä talviautoilijoita?

Link to comment

Voisiko alhainen öljynlämpö johtua öljynpaineista. Jos on vähän öljynpainetta, kaikki öljy ohjautuu jäähdyttimelle. Kuplassa ohjaus jäähdyttimelle perustuu öljynpaineeseen ei öljyn lämpötilaan. Kylmä öljy on jäykkää ja nostaa öljynpainetta ja tällöin öljy ohjataan jäähdyttimen ohi suoraan laakereille.

 

Helppo tapa olis kokeilla jäykempää öljyä ja katsoa vaikuttaako lämpötilaan.

Link to comment

Yleensä kuplan koneissa käytetään turhan paksuja öljyjä. Harvemmin liian ohkasia.

 

Jos öljynpaineet vähäiset, vilkkuis valo tyhjäkäynnillä varmaankin ja ns väjäksi kulahtaneessa koneessa ennemminkin öljylämmöt nousee kasvaneesta sisäisestä kitkasta johtuen eikä jämähdä matalalle.

 

Toki myös öljypaine venttiilitkin voi jumahdella reijissään.

Link to comment

Mistä kohtaa mittaat öljynlämmön ja onko mittari kunnossa? Kovin tuntuu alhaiselta. Jotenkin tuntuu ettei öljy pysy noin viileänä näillä pakkasilla, jos sitä ei jäähdytetä. Tosin mulla on pelkästään kokemusta liian lämpimistä öljyistä.

Itse kokeilisin 20W-50 tai peräti yksaste öljyä esim SAE30.

Jos öljynpaineet on kohdallaan, niin sitten tuo paineventiilin jumahtaminen vois selittää kierron jäähdyttimen kautta.

Link to comment

Avasin hihnapyörän puoleisen öljynpaine venttiiliin ja mäntä putosi jousen perässä. Mäntä ei ole mallia yläpäästä sorvattu kalukselle, vaan alkuperäinen. Jousi on pituudeltaan 80mm.

 

Mäntä kiinni puu tappiin ja liikuttelin kolossansa, ei suurempia jumitteluita, aluksi pieni kihnaaminen mutta mielestäni ei niin kova jottei jousi työntäisi mäntää ylös.

Olisi 90mm pitkä ja hieman jäykempi jousi tuossa hollilla, ajattelin kokeilla sillä. Onko vaikutus

spektaakkelimainen?

 

Mistäs sitte kiikastaa jos ei näillä lämpiä?

Lämpömittarille suoritan oikeellisuus arvo mittauksen.

Talvipelti on tulonpäällä, samalla kun laitan pellin paikalleen voisin kokeilla eri öljyillä tämän 10W 40 tilalle...

 

edit:

Mittari virhe osoittautui n.5°C vähemmäksi kuin todellinen lämpötila.

Link to comment

Mielestäni olet tehnyt sen mitä asiassa kohtuudella voi tehdä; korjannut termostaatin ja läpät toimimaan siten kuin valmistajan tarkoitus oli, ja tarkistanut öljynpaineventtiilien toiminnan. Harrastamiseni alussa kiinnitin itsekin paljon huomiota öljyn oikeaan lämpötilaan, mutta sitten hyväksyin sen että vakiojärjestelyt eivät yksinkertaisesti kykene pitämään lämpötilaa ihannetasolla kaikissa olosuhteissa. Että termostaatti-läpät-yhdistelmän tarkoitus on lähinnä estää moottoria saamasta TÄYTTÄ jäähdytystä heti kylmän koneen käynnistyksen jälkeen. Jos haluat talvisten öljylämpötilojen kohoavan, niin melkein täytyy ruveta estämään ilmanvirtausta eri tavoilla; pelti moottorin alle, ja estää tuuletinta saamasta niin paljoa kylmää ilmaa. Australialaisten tekemässä Etelänavalle viedyssä kuplassa peitettiin takaikkunan alla olevat ritilät kokonaan... Itse en kyllä talviharrastukseni aikana lähtenyt rajoittamaan tuulettimen saamaa ilmaa. Hatun kohotus vaan sinulle, kun jaksat talviharrastaa.

 

Terveisin Tuomo

Link to comment

Olisi 90mm pitkä ja hieman jäykempi jousi tuossa hollilla, ajattelin kokeilla sillä. Onko vaikutus

spektaakkelimainen?

Älä laita jäykempää jousta. Tuo venttiili toimii niin päin että kylmän, jäykän öljyn aiheuttama öljynpaine avaa venttiilin ja ohjaa öljyn ohi lauhdittimen.

Jos männän jumittuminen olisi aiheuttanut ongelman, mäntä olisi jumittunut yläasentoon, eikä olis auennut korkeillakaan paineilla. Näin ei ollut, kun putos itsestään.

Minä vielä kokeilisin jäykempää öljy. Tietysti jos pystyis mittaan öljynpaineita, niin tietäs kannataako vikaa etsiä tuolta, vai muualta.

Painetta pitäs olla vähintään 3 bar, jotta venttiili aukeaa ja öljy ohjautuu ohi jäähdyttimen.

Jos haluat talvisten öljylämpötilojen kohoavan, niin melkein täytyy ruveta estämään ilmanvirtausta eri tavoilla; pelti moottorin alle...

Öljypohjan suojaaminen kylmältä ilmavirtaukselta auttaa varmasti.

Link to comment

Viikonlopun aikana askartelin talvipellin ja öljypohjanlämmittimen sisähaaran kanssa.

Öljyiksi vaihdoin 10w30.

 

Noh, öljypohjanlämppäri perkule oli rikki, pieni halkeama josta tihutti öljyä. Eli se jäi sitte odottomaan korjausta.

Talvipelti asentui ongelmitta kuin myös sisätilanlämppärin johdotus.

 

Sama matka, n.30km nopeudet 60km/h - 80km/h ei valoissa seisomista:

Lämmöt alkoi nousta jo ~5km ajon jälkeen, puolimatkassa lämmöt olivat huipuissaan, 65 astetta. Kyllä tuo talvipelti auttoi huomattavasti, tosin öljykin vaihtunut ja pakkanen hellittänyt mutta kuitenkin.

Lämpö kabiinissa on riittävä, tosin on vielä työn alla puhalluksen parannus tuulilasille, sitten olen tämänhetkisen määrärahan ja voimavarani sijoittanut talviautoiluun.

Kulutus 8,3l/100km, tämä ilman moottorin esilämmitystä. Tiedä sitten pienentääkö esilämmitys kulutusta lainkaan jää nähtäväksi.

 

Elikkäs tällä mennään, ja niin kuin Tuomokin jo totesi että kaiken järkevyyden nimissä tehtävät toimenpiteet ovat suoritettu niin ei muuta kuin hymyssä suin kohti uusia seikkailuja ja kevättä.

 

Älä laita jäykempää jousta. Tuo venttiili toimii niin päin että kylmän, jäykän öljyn aiheuttama öljynpaine avaa venttiilin ja ohjaa öljyn ohi lauhdittimen.

Jos männän jumittuminen olisi aiheuttanut ongelman, mäntä olisi jumittunut yläasentoon, eikä olis auennut korkeillakaan paineilla. Näin ei ollut, kun putos itsestään.

Vaihdan alkuperäisen jousen paineventtiiliin kunhan saan ensiksi tuon öljylämppärin korjattua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...