Jump to content

Paksutolpan lämmityksen ja sisäilman kierron parantelua


Recommended Posts

Lähtökohtana oli -64 paksutolppakupla UFO.

Kosteassa syyskelissä tuulilasikaan ei pysynyt auki ilman säämiskää sivulaseista puhumattakaan.

Talvella työkaverit vitsailivat, että olin hankkinut kuplaani oikein kristallilasiset ikkunat.

Auto oli sinänsä melko lämmin, mutta silti ikkunat huurtuivat ja jäätyivät.

 

Ensin lämpöeristin sorsat bilteman lämpömatolla, jonka päälle käärin rullallisen pakoputkikäärmettä.

Tämä lisäsi huomattavasti sorsien lämmöntuottoa.

Tämän lisäksi asensin koneen "alasuojan" eli lämpöpellin.

post-610-13888365951546_thumb.jpg

post-610-13888365951734_thumb.jpg

Link to comment

Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin.

Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen"

joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella.

Laitoin lautasen päälle hieman lisää äänieristettä.

Tämä venttiili ei yllätyksekseni lisännyt melua auton sisällä, vain läpän ääni kuuluu ajoittain sen sulkeutuessa.

post-610-13888365951907_thumb.jpg

Link to comment

Seuraavaksi paransin puhallusta tuulilasille rakentamalla kumpaankin a-pilarin lämpöputken nousuun oman kanavapuhaltimen.

Puhaltimet löytyivät bilteman veneosastolta.

Molemmille puhaltimelle tein omat katkaisijat, joten niitä voi käyttää joko molempia yhtä aikaa tai vain toista niin haluttaessa.

Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat.

 

Tuulilasin sisäpuolelle laitoin lisävaruste ilmanohjaimen.

Parantuneen puhalluksen ansiosta tuo ilmanohjain toimii erittäin hyvin.

post-610-13888365952112_thumb.jpg

post-610-13888365952293_thumb.jpg

Link to comment

Näillä muutoksilla kuplasta tuli hyvinkin lämmin auto. Lämpötehoa sorsista tuntuu kyllä riittävän kunhan saa vain ilman virtaamaan kunnolla.

Nyt muutaman viikon päivittäisellä kokemuksella tuulilasi pysyy huurteettomana kokonaan kaikilla keleillä ja ja sivulaseistakin huurre poistuu kymmenen kilometrin ajon aikana.

Takalasista on välillä huurteettomana noin kolmannes keskeltä ja välillä koko lasi.

Puhaltimien ääni ei ole kovempi kuin nykyautonkaan puhaltimien ja kun lasit on saanut kirkkaiksi, voi puhaltimet sammuttaa kokonaan ja tuolloin koneen alkuperäinen puhallus riittää.

 

Tämän lisäksi asensin UFO:oon kampikammiolämmittimen ja sisätilalämmittimen avustamaan kymäkäynnistyksissä ja lämmittämään sisätiloja.

post-610-13888365952475_thumb.jpg

post-610-13888365952729_thumb.jpg

post-610-13888365952971_thumb.jpg

Link to comment

Edellytyksenä edellä kerrottuun on tietysty se, että sorsat ovat kunnolliset ja ehjät ja lämpökanavat edes kohtuullisessa kunnossa, jotta kaikki lämpö ei karkaa matkalla.

Tuo imu kanavan jälkeen tosin näyttää toimivan vähän huonommallakin kanavalla, sillä UFO:sta olen korjannut kuskin puoleisen kanavan ja hantinpuoleinen odottaa vielä "inspiraatiota". Aiemmin tuo korjattu toimi kohtuuhyvin ja korjaamaton ei juuri ollenkaan.

Nyt niistä molemmista saa hyvin lämpöä joskin korjatusta lämpöä tulee edelleen paremmin.

Imu näyttää myös lisäävän lämmön tuloa jopa takapenkin jalkatilan suuttimista ilmeisestikin parantuneesta ilmanvirtauksesta johtuen.

 

Ihan kuudella voltilla tämä ei tietystikään onnistu vaan sähköpuoltakin täytyi parantaa.

Kuvassa sähköjen parannuksen oleellisin osa.

post-610-13888365953207_thumb.jpg

Link to comment
mitä pillereitä sinä syöt...onhan sulla lämpimiä oikeita talviautoja piha täynnä:)

 

Talviautoilukin tuollaisella nelivetopassatilla on vähän tylsää ja jos kupla kääntää päitä kesäautona niin talvella lumituiskussa lasit kirkkaina porhaltava kupla se vasta hämmästystä herättääkin.

Link to comment
mitä pillereitä sinä syöt...onhan sulla lämpimiä oikeita talviautoja piha täynnä:)

 

Talviautoilukin tuollaisella nelivetopassatilla on vähän tylsää ja jos kupla kääntää päitä kesäautona niin talvella lumituiskussa lasit kirkkaina porhaltava kupla se vasta hämmästystä herättääkin.

 

JES!

Link to comment
Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin.

Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen"

joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella.

 

Löytyykö noita jostain uutena, vai pitääkö löytää käytetty tai tehdä itse?

Link to comment
Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat.

 

Muistatko katkaisimen nimeä/tuotenumeroa, olisi tarpeellinen minullekin kun juurikin samanmoinen puhallin on etupellin alla, mutta tarvitsisi nopeuden säätöä. Uumoilin jotain potentiometriä, mutta tuolla katkaisimella sekin hoituisi helpommin.

Link to comment
Katkaisimina on motonetista löytyneet kolminopeuksiset katkaisijat.

 

Muistatko katkaisimen nimeä/tuotenumeroa, olisi tarpeellinen minullekin kun juurikin samanmoinen puhallin on etupellin alla, mutta tarvitsisi nopeuden säätöä. Uumoilin jotain potentiometriä, mutta tuolla katkaisimella sekin hoituisi helpommin.

 

Ko. katkaisin on lämmityslaitteen vastuskatkaisin. Tuote 48-2048

Link to comment
Seuraavaksi asensin takalasin alle poistoilmaventtiilin.

Sellainen kuplan suomi-lisävaruste, kotelo jossa on saranoitu läppä ja alumiinipellistä muotoiltu "lautanen"

joka toimii ilmanottona auton sisäpuolella.

 

Löytyykö noita jostain uutena, vai pitääkö löytää käytetty tai tehdä itse?

 

 

Ei löydy uutena, eli pitää löytää vanha tai tehdä itse.

Link to comment

Hep.

 

Mun kuplavainajassa ol puhaltimen säätimenä kiinalainen jännitteen säädin mallia PWM, portaaton säätö potikalla. Makso muistaakseni posteineen noin kympin, kesti kaksi kesää nyt ainakin. Kestotesti jäi vähän kesken =(

 

-eemeli-

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
Oon kuusviitoseen virittelemässä myös kevät-syksy-lämmitystä ja tämä oli hyvä pätkä!!

 

Olisko sulla heittää vähä tarkempaa kuvaa siitä perän ilmanvaihtoventtiilistä (takalasin alla). Se vois olla kova sana kostealla kelillä. Täältäkin vois ehkä löytyä valmista värkkiä siihen.. (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Seinaventtiili/Ilmanvaihtoventtiili-2000031387/)

Yleisesti mulla on sellainen viritelmä tulossa, että toinen lämppärin putki tulee keskitunnelin sisässä eteen ja ylös tavaratilaan. Toinen ploosaa taakaa jalkohin.

Tavaratilan aattelin laittaa 4" venepuhaltajan jonka sisäänmenon kylkeen puhkaisen reiän lämpöputkelle. Puhaltimen samaiseen päähän laitan vain venttiilin jonka kabiinista avaamalla saa lämpimän sijaan raakaa ilmaa (tässä tapauksessa voi lämmön katkaista normaalisti käppärin juuresta. Sit vaan tuo sunkin käyttämä katkaisija  ja avot!

 

Ehkä sitä voi sitten joskus kokeilla myös talviajoa! Olis varmaan kokemisen arvoista sekin.. :)

Link to comment

Pisti silmään nuo tipin lexan lasit,oliko rakoa vai vain kaksi levyä vastakkain? Ei olisi kallis hankinta pitää kosteilla keleillä takapenkki tyytyväisenä. Ilmastointilaite ajaisi saman mutta sellaista en kuplaan rupea virittämään.

Link to comment

En valitettavasti ottanut kuvaa kotelosta. kun se oli irrallaan. Idea on sama kuin tuossa linkittämässäsi läppäkotelossa.

Se kotelo ei ole aivan suora ja tärkeää siinä on, että se on tarpeeksi pitkä ulospäin niin että se ylettyy lähes korin ilmaritilöihin asti.

Silloin moottorin äänet eivät kulkeudu sitä kautta ohjaamoon. Kotelon pohjalle tarvitaan vesireikä, josta sadevedet pääsevät

samaan paikkaan kun ne sataivat ilmaritilöistä ilman koteloakin. Tuohon oli laitettu vielä bitumihuopa ulkopuolelle ääntä vaimentamaan.

Link to comment

Aika hyvä jakaja! Joku tollanen pitäis itekki duunailla. Mulla homma etenee kuvan mukaisesti. Eli yhdistelin bilteman tarvikkeista tolllasen torven, jonka alalaidasta tuon se takaa tulevan lämpöputken (alanurkkaan 40mm reikä). Tuohon pikkulipuun pitää värkätä joku vipu tai kova vaijeri jolla voi avata venttiilin ja säätää raakailman kulkua.

post-2640-0-98578000-1453016824_thumb.jpg

Edited by jayjay
Link to comment

Pisti silmään nuo tipin lexan lasit,oliko rakoa vai vain kaksi levyä vastakkain? Ei olisi kallis hankinta pitää kosteilla keleillä takapenkki tyytyväisenä. Ilmastointilaite ajaisi saman mutta sellaista en kuplaan rupea virittämään.

 

Ihan olivat vain kirkkaalla teipillä sivulasin tiivisteessä kiinni. Sinne välliin jos vielä pari silicageeli pussia laittas ni ei varmaan huurru. Ei kyl ollu ongelmia ilmankaan.

Link to comment

Aika hyvä jakaja! Joku tollanen pitäis itekki duunailla. Mulla homma etenee kuvan mukaisesti. Eli yhdistelin bilteman tarvikkeista tolllasen torven, jonka alalaidasta tuon se takaa tulevan lämpöputken (alanurkkaan 40mm reikä). Tuohon pikkulipuun pitää värkätä joku vipu tai kova vaijeri jolla voi avata venttiilin ja säätää raakailman kulkua.

Motonetin tms. tarvikeryyppyvaijeri.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...