Jump to content

Mistä/mitä kirjallisuutta museontikunnostusta varten.


Guest Kalsuto

Recommended Posts

Guest Kalsuto
Posted

Terve,

 

Olen uusi palstalla, toivottavasti kaikki menee etiken mukaan. Ostin hetki sitten -65 kuplan joka olisi tarkoitus kunnostaa ja museorekisteröidä. Auto vaikuttaa olevan osiltaan suhteellisen alkuperäinen ja lähes ruosteeton, tosin joitain ruostepaikkauksia on tehty niin, että olen joutunut ne poistamaan ja korvaamaan korjauspeltiosilla. Projekti on edennyt vauhdikkaasti alkuinnostuksen siivittämänä. Homman etenemistä helpottaa myös isäni autokorjaamo, jossa tätä rakennan sekä oma autonasentajan koulutukseni. Kuplan ovet, lokarit ja luukut vein maalaamoon pari päivää sitten ja kori olisi menossa sinne ensi viikolla. Auto on ollut alkuperäisväriltään Bahama Blue L519, jollainen siitä myös nyt tulee.

 

Minun pitäisi hankkia kirjallisuutta, josta voisin tarkistaa alkuperäiset rakenteet, pikkuosien värit yms. Mitä suosittelette? Ostin jo kuplan korjausoppaan, jonka anti jää kovin laihaksi. Entä tietääkö joku sisustan valkoisen/vaalean harmaan maalin värikoodia?

 

Edit. sisustan värikoodi taitaa olla L466 Silver beige.

Posted

Minun pitäisi hankkia kirjallisuutta, josta voisin tarkistaa alkuperäiset rakenteet, pikkuosien värit yms. Mitä suosittelette? Ostin jo kuplan korjausoppaan, jonka anti jää kovin laihaksi. Entä tietääkö joku sisustan valkoisen/vaalean harmaan maalin värikoodia?

 

Muutamia hyviä nettilinkkejä:

 

Ameriikan palsta

WW

 

Kahden museoajoneuvon rekisteriin saaneena sanon ainakin, ettei museotarkastajia paljoa tunnu kiinnostavan mitä värejä missäkin nippelissä on. Riippuu kuitenkin erittäin paljon tarkastajan kyseisen mallin tiedoista ja yleisestä v-maisuudesta. Omassa museokuplassani ainakin vaihdekepin, penkkien rautojen väritys, sisustusmateriaalit, vanteiden väritys ym. on aivan väärät sen vuotiseen malliin. Siistillä "ajanmukaisella" ulkoasulla menee läpi melkein mitä vain...

Posted

EDIT: Just luin että "bahama blau" joten kommenttini alla jotka eivät liity siniseen väriin, voi aikalailla heittämällä unohtaa :)

 

Aina on melkolailla varma tapa myös laittaa riittävän tarkkoja kuvia tänne palstalle. Varsinaisia museokatsareita täältä ei välttämättä montaa löydy mutta toisaalta varmasti vw-aiheella monta museokatsaria asiantuntevampaakin porukkaa reilusti! Tämmöistä projektia jossa alkuperäisyyteen pyritään, varmasti ymmärretään vaikka kerronta olisi karkeaakin. Ja kommentteja irtoaa varmasti, kuten:

 

Myyntikuvista äkkiseltään katsomalla vaihtoon menee ainakin verhoiluista kaikki matot, ovipaneelit, penkinpäälliset, mankka + mankan kiinnitysreiät (tai jotain ovelaa niiden tilalle), kajarit, lokasuojien nauhat, maalaus ja puskureiden kromit (toivottavasti puskurit ovat suorat ja alkuperäistä saksa-tuotantoa jolloin uudelleenkromaus järkevää - lähes kaikki reprot huomattavasti heikompaa laatua tai sitten ihan pirun kalliit).

 

(...liekö vaan myyntikuvat, vai onko vasemman puolen lokasuojat jotekin vinossa vilkun ja takavalon osalta, toivottavasti vain kuvat tai silmät heittää)

 

Mutta tämä ei toivottavasti lannista - alkuperäisyys on aina paikallaan hyvissä VW-aihioissa kun vaan joku jaksaa alkuperäisyyttäkin vaalia!

 

Puavo

Posted

KalleJ:n linkittämässä theSambassa on paljon vanhoja myyntiesitteitä ja käyttöohjekirjoja joista selviää aika paljon yksityiskohtia. Myös Hans-Rudiger Etzoldin kirjoittama the Beetle, chronicles of the peoples car vol1 on hyvä opus. Myös alkuperäistä korjausopasta on ollu jaossa sähköisenä tällä palstalla.

Posted

Käyttöohjekirjojen kuvien kanssa pitää olla tarkkana, monesti kuvat on edellisestä mallista tai jostain koesarjan autoista, jollaisia ei tuotannossa ole koskaan ollut.

Guest Kalsuto
Posted

Täällähän on auttavaista porukkaa, kiitos siitä.

 

Kaikki verhoilut laitan uusiksi. Olen jo hankkinut OEM classic paneelit, penkinverhoilut ja kattoverhoilun sekä kumi- ja kangasmatot. Kaikki tiivisteet, astinlaudat ja valot vaihdan uusiin, kuten myös suurimman osan kromiosista. Puskurit ovat kyllä suorat mutta tuskin ovat alkuperäiset. Ajattelin korvata ne rosterisilla. Myös tuulilasi pitää vaihtaa kun yhdessä nurkassa on lasien väliin päässyt ilmaa. Lokasuojat on ilmeisesti vaihdettu ylimaalauksen yhteydessä uusiin ja mielestäni ovat suorat. Yhdessä oli sentin halkeama, jonka hitasin kiinni. Radiota autoon ei näillä näkymin tule, ellei jostain tule sopivasti alkupeäistä vastaan. Pitäneekin muistaa hitsata antenninreikä umpeen ennen maalausta.

 

Hieno kirja ARTO:lla.

 

Koitan saada aikaiseksi jonkinlaisen projektiketjun niin pääsette arvostelemaan :)

Posted

Jos ei ihan hirveesti ole Kupla-volkkareista kokemusta, niin kannattaa pitää mielessä, että pääsääntöisesti tarvikeosat ovat selvästi heikompilaatuisia kuin alkuperäiset. Laadukkaita tarvikeosiakin saa, mutta ovat hinnaltaan niin paljon kalliimpia, että yleensä moni sortuu huonolaatuisiin tarvikkeisiin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...