Guest Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Eli kireässä katukoneessa on nyt 30mm Pumppu,Full Flow,Typ 4 jäähdytin,lisäöljypohja,öljytilavuutta abaut 4,5L,Öljyt lämpiää vielä liikaa,onko järkevää ottaa ulosotto ryöstölaipalla joka on 78 asteisella termostaatilla suodattimen alta? Jos ei niin miksi? Useimmin vika on moottorin ylikuumenemisessa joka aiheutuu jostain virheestä säädöissä tai kasauksessa tms. "Öljyn kuumeneminen" ei ole vika, siis sen piilottaminen sitä lisää jäähdyttämällä ei ratkaise mitään. Saat öljyn jäähdytettyä vaikka huoneenlämpöiseksi jos haluat, kansien sulaessa pilalle. Eli minusta olet menemässä puuhun väärästä päästä. Ota selvää mieluummin mikä sen kuumenemisen aiheuttaa. Äkkiseltän arvioiden 80% "kireistä katukoneista" ei tarvitse lisäjäähdytystä, ja sen kanssakin lämmöt on liian korkeat silti. Vika on muualla kuin öljyn lämpiämisessä! Jan Quote Link to comment
Fileas Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 et kertonut mitä kaikkea sulla siinä on , mutta : Ding Dong pellit eroaa julmetusti turvallisesta saksalaislaadusta . Quote Link to comment
DOODAH Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 tee semmonen takapelti joka menee. Se on lähes tärkein pelti, nyt flekti imee kuumaa ilmaa pako sarjan ohi kokoajan Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 tee semmonen takapelti joka menee. Se on lähes tärkein pelti, nyt flekti imee kuumaa ilmaa pako sarjan ohi kokoajan Samaa mieltä, ei voi saada jäähtymään konetta jos konehuoneen pellit ja tiivisteet ei oo kunnossa. Tuossa on se suurin syy. Flekti imee tulikuumaa ilmaa pakosarjalta, joka nousee luonnostaankin ylöspäin. Jan Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 >Tarkoitus teipata pakosarja. konetilan lämpöjen kurissapitämiseksi. Varmasti auttaa jonkin verran, mutta eristä silti konehuoneen yläosa /flektin sisäänottoaukko kokonaan auton alustasta. Sieltä tulee kuumaa ilmaa. >-Kyllähän jos öljynlämmöt saa pysymään noin 80-90 astetta myös jäähdyttää moottoria! Mutta ei poista vian aiheuttajaa. Silti siellä voi olla joku aikapommi tikittämässä, olet vaan onnistunut liiallisella öljyn jäähdyttämisellä huijaamaan mittaria ja itseäsi luulemaan että kaikki on kunnossa. LÄMPÖ ei ole vika, vaan sen AIHEUTTAJA. EDIT: Ainiin, eihän Cool Tinien lisäksi ole käytetty niitä isoja ilmanohjauspeltejä sylinterien alapuolella? Käsittääkseni käytetään vain joko-tai. Ylipäätään koko "Cool Tin" käikäleet on tarkoitettu type 3 koneeseen, ja type 4 koneessa on vastaavanlaiset. Niissä on jäähdytys kuitenkin aika erilainen kuin type 1 koneessa. Monestakin osaavasta lähteestä olen kuullut että Cool Tinejä ei pitäisi type 1 koneessa käyttää. Onhan siellä sylinterien YLÄ pelleissä sisäpuolella, tulpanreikien välissä ne ylösalaisin olevan V -kirjaimen muotoiset pikku ohjaimet? MOnista aftermarket pelleistä ne puuttuu. Entäs ne sylinterien alapintaan keskelle napsautettavat neliönmuotoiset pellit? Kansien ripojen pikkupellit? Kansien valupurseet jyrsitty pois sieltä mistä ilman kuuluu virrata läpi? Entäs läpät, osuuko niiden reuna enää kansien yhtehäiseen jäähdytysripaan kun ne on auki, muodostaen "seinän" ettei jäähdytysilma joka on tarkoitettu kansille, karkaa pytyille? Miljoona pikku asiaa vaikuttaa kokonaisuuteen.. Niin ja tietysti se, käykö kone laihalla. Jan Quote Link to comment
Racing Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Jep Tehdään takapelti Ja teipataan pakosarja. Taas viikonlopuksi hommaa! Ainoastaan Cool tin pellit paikallaan. Ei isoja lämmövaihtimiin tulevia peltejä. Tuplanreikien välissä on ohjaimet hieman niitä joutui kyllä lyhentään,muuten ei imusarjat mahtunut joissa on paljon seinämävahvuutta. Sylinterien keskellä ei neliöpeltejä,ei ne sovi mitenkään Cool tin peltien kanssa! Kansissa on pikkupellit ja jäähdytys on mielestäni ripojen välistä riittävä. Läpät on suurinpiirtein suorassa,samat on ollut monessa eri moottorissa jo ja on "toimivat". ei ikinä kannet halki tms. Kone ei käy nyt laihalla aika lailla rikkaalla varsinkin matalilla eikä sillä vielä uskalla ajaa "täysiä" kun kilometrejä on takana vasta 120km.. ja sisäjouset puuttuu,nätisti vain... ------------------------------------------------------------------------------------ VIELÄ YKSI KYSSÄRI: Uskallanko laittaa tuplajouset paikalleen 500km ajon jälkeen jo? Nokka on hieman käytetty koneessa ja nostajat uudet. Uskaltaisi mennä penkkiin lopullisesti säädättään. Ja tulpanreijästä paineilmaa,millä työkalulla ootte laittaneet koneeseen ne suoraan=? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Omat hellekokemukset strokerista melkein 1:1 kokoonpanolla (pumppu, puristukset, fullflowt, T4-jäähdytin doghousessa, lisäö-pohjat ym.)...no stroken pituutta en Kyöstin padasta tiedä mutta ei sitä vw-kauloilla enempääkään saa... :) Kaikki ilmanohjauspellit orggiksia. 22-asteen ulkolämmössä _ilman_ luukun raotusta coolair-kitillä veti nopeassa (100-120kmh) matka-ajossa puolessa tunnissa 110 astetta ennenkun pääsin kaupunkiin jäähdyttelemään (luukku auki nopeata tyhjäkäyntiä, laski aika nopsaan). Coolairkitin kanssa kaupungissa kulmaa raskasjalkaisesti kiertäen tämän kesän ennätyslämmöissä (28?) hitaasti 90:stä nousi 100 asteeseen, mutta pätkän 80:iä ajaen tippui taas 95:een. Kuplassa lisäksi 4.125 loota ja 215/70 rengaat, tuo 80kmh on vain jotain 2600rpm mutta hyvinhän tuo jäähtyi. ...miun pakosarjan kanssa muuten mahtui pelti paikalleen mutta tiiviste muuttui savuksi - varmasti vaikuttaa kaupunkiajossa mutta matka-ajossa coolair-kit varmaan pakkaa sen verran että ei se sieltä enää ime. Veikkaisin että miun kuplaan matka-ajossa kesällä aika välttämätön peli kun välitykset on viritetty pitkiksi. Vielä tarkentava: VDO:n anturi 3-tyypin öljyntäytön alaosassa, ts. samassa mestassa minne tikkukin sojottaa, aavistuksen ylempänä vaan. Puavo@ dwl.fi Quote Link to comment
Racing Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Eikös Paavo järjellä ajetellen kevyt välitysten pidennys vaikuttaisi lämpöihin laskevasti kun viritetty kone ei huuda "täysiä" koko ajan motarilla esim.? Ei viitsisi mitään Cool air kittiä laittaa pystylamppuses kuplas näyttää niin törkeältä. Vanhan mallin 60 luvun pitkään luukkuun istuu ihan hyvin. Koitan tivistää konehuoneen nyt ensin ja katsoa vaikutuksen. Onko tuohon venttiilijousijuttuun kokemuksia=? Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 VIELÄ YKSI KYSSÄRI: Uskallanko laittaa tuplajouset paikalleen 500km ajon jälkeen jo? Nokka on hieman käytetty koneessa ja nostajat uudet. Uskaltaisi mennä penkkiin lopullisesti säädättään. Ja tulpanreijästä paineilmaa,millä työkalulla ootte laittaneet koneeseen ne suoraan=? Siinä oli kaksi kyssäriä :) 1) uskallat 2) biltemasta tulpanreikään ruuvattava paineilma-adapteri Jan Quote Link to comment
mikan Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Paljonko ne öljyjen lämmöt nyt sitten on tällä hetkellä ja millä mittarilla mitattuna? Mun kinkkumittari näyttää välillä lähes 110 lukemia ja ei se mun tietääkseni ole mitenkään liikaa nykyisille huippuöljyille. Mulla on Castrolin RS:t 10W60 joten eiköhän ne voitele vielä ihan hyvin tuossa lämpötilassa. t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 VIELÄ YKSI KYSSÄRI: Uskallanko laittaa tuplajouset paikalleen 500km ajon jälkeen jo? Nokka on hieman käytetty koneessa ja nostajat uudet. Uskaltaisi mennä penkkiin lopullisesti säädättään. Ja tulpanreijästä paineilmaa,millä työkalulla ootte laittaneet koneeseen ne suoraan=? Siinä oli kaksi kyssäriä :) 1) uskallat 2) biltemasta tulpanreikään ruuvattava paineilma-adapteri Jan Jep paineilma-adapteri kyllä tiedetään mutta se työkalu jolla saa lautasen pois! Mistä sellaisen ostaa jota pystyy käyttämään koneeseen päin? Lämmöt menee 120 asteeseen maanteillä herkästi,en ole kuumemmaksi ajanut,joo voiteleehan se vielä mutta viileämpänäkin saisi käydä. Vdo:n mittarilla mittatikun reijästä. ! Quote Link to comment
Guest Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 >Jep paineilma-adapteri kyllä tiedetään mutta se työkalu jolla saa >lautasen pois! Mistä sellaisen ostaa jota pystyy käyttämään koneeseen >päin? No mä en oo paineilmalla kikkaillu vaan olen purkanu koneen ja ottanu kannet irti... Sisemmät jouset voi laittaa paikoilleen kun nokka on sisäänajettu, ja se on 20minuutin homma. Mulla hoituu penkissä tai sitten avossa josta on perä irti. (ei mitään tiellä koneen ympärillä, kannetkin saa irti konetta irrottamatta jos haluaa) >Lämmöt menee 120 asteeseen maanteillä herkästi,en ole kuumemmaksi >ajanut,joo voiteleehan se vielä mutta viileämpänäkin saisi käydä. Kinkkumittarilla öljytikun reiästä, ja jos kiipeää yli 110 asteen niin se ei ole mun mittapuun mukaan enää tervettä. Jan Quote Link to comment
DOODAH Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Ne sorsanvieruspellitkin kannttaa laittaa. Race putkiston kanssa niitä vaan saa leikkailla ja liimailla aika lailla, että menevät paikalleen. Quote Link to comment
Racing Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Täytyy hakea Hc:ltä vissiin tuo venttiilijousityökalu jota voi käyttää koneeseen päin,jos muualta ei löydy halvemmalla. Quote Link to comment
Tomppa Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ;) - Tomppa Quote Link to comment
mikan Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Ne sorsanvieruspellitkin kannttaa laittaa. Race putkiston kanssa niitä vaan saa leikkailla ja liimailla aika lailla, että menevät paikalleen. Mä tein omaani itse sellaiset pellit jotka niiden alapellien jatkeena, eli ne tulee niiden jatkoksi yläviistoon noin 45 asteen kulmaan kannen ja venakopan saumaan saakka. Näin J-putkien lämmöt tulee eristettyä. Samalla flektin puhkuma ilma poistuu moottorin taakse. Hieman hankala selittää millaiset nuo pellit on, joten ohessa pieni kuvatus... t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ;) - Tomppa Ja Tomppa sai sähköpostia... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.