Jump to content

Phat Boy -vaimennin ja traction bar?


Recommended Posts

Tällaset ei mahdu mun autoon yhtäaikaa. Ongelma on siinä että vaimennin jää Kuplan takalokarin alle juuri puskurin kiinnikkeen alapuolelle (kuten on tarkoituskin. Oletteko pidentäneet traction barin kiinnitysrautoja (niitä jotka tulee puskurin kiinnikkeisiin kiinni) siten että pystysuorat kierteiset tangot mahtuvat tulemaan suoraan alaspäin? Mihin kohtaan konetta tällanen traction bar pitäisi asettua?

 

-Otso

Link to comment

Traction barin pystytangot tulee yläpäästä suurinpiirtei takimmaisten tulppien kohdalle kiinni siten että jäävät hiukan edemmäs ylhäältä kuin alhaalta ts. syntyy eteenpäin vetävä voima. koneen takapäässä on siinä öljypumpun alla tasainen kohta jonka alle se tulee ja lohkossa on kierre reikä siinä yläpuolella johon saat 8mm pultilla sellaisen kulmikkaan j-kirjaimen mallisen raudan jolla estetään se ettei tuki luiskahda taaksepäin ja pois paikoiltaan. Kiristys sormilla ensin ja sen jälkeen mitta öljypohjan alle ja avaimella tasaista kiristystä siten että öljypohja nousee n. 1-1 1/2cm ylöspäin ja siihen syntyy pieni esijännitys. Näin suurinpiirtein neuvoi Eugen Vuori. Tällöin tuki jää kärmes pesän alle sen etupuolelle

Link to comment

Mulla on puskurinkiinnityspisteisiin vedetty kiinni kulmaraudat jotka jatkuvat jonkin matkaa keulaanpäin. Sieltä sitten M8 kierretangot alas ja koneen alitse kulmarauta lohkon takareunan kohdalta.

Käytännössä huomasin juuri tuon AConlyn mainitseman ongelman, eli koneen alla oleva tuki pääsi liukumaan alta koneen taakse. Täytyy viritellä lohkoon kierre ja tuelle stoppari. Samalla vaihtuu pystytangot M10 kokoon.

Ainiin, tuo Phat Boy, ööö....ei tästä sepustuksesta tainnut olla tuohon apua, mutta kuvia voin tarvittaessa lähettää tuosta omasta rakennelmasta...

 

t. Mika

Link to comment

Saksalaisten "Beetle cup brace" on versio teemasta jonka ajattelin itse virittää tukevoittamaan takarunkoa. Ei kuormita koppaa kuten se genen tanko ja pitäisi klaarata myös Paksua Poikaa. Hieman kalliimpi ostaa/monimutkaisempi rakentaa, mutta esim Bilteman vanttiruuveista saa hyvät aihiot säädettäville tangoille.

Link to comment

Käytännössä huomasin juuri tuon AConlyn mainitseman ongelman, eli koneen alla oleva tuki pääsi liukumaan alta koneen taakse.

 

t. Mika

 

Mulla on pultattu L-malliset raudat sisälokareiden läpi konehuoneen puolelle silloin ne saadaan yläpäästä riittävän eteen että syntyy eteenpäin vetävä voima. mulla tangot on paksua kierretankoa jolloin säätö on helppo tehdä. Toi pidike tosiaan kannattaa laittaa ei ole mukavaa jos reippaamassa lähdössä kone tipahtaa tuen päältä alas. Gene Bergin vanhoilla sivuilla oli seikkaperäiset ohjeet en tiedä mahtaako löytyä uusilta sivuilta jostakin

Link to comment

Hieno piirros. Tuolla tavalla sen ajattelin asentaakkin, mutta pystytangot ei voi mennä Paksupojan kanssa tuolla tavalla ellei niitä laita vaimentimen läpi. Toiseen suuntaan ne saattaisi saada kallelleen mutta sitten taas tuen paikka lohkossa muuttuu aika paljon eteenpäin... enpä uskalla vielä ajatellakaan mitä tapahtuu sitten kun hommaan lisäöljypohjan.

 

Jos jollain löytyy kuvia autosta jossa on Fat Boy ja takatuki sekä vielä lisäöljypohja niin asia saattaisi jopa alkaa selviämään.

Link to comment
Hieno piirros. Tuolla tavalla sen ajattelin asentaakkin, mutta pystytangot ei voi mennä Paksupojan kanssa tuolla tavalla ellei niitä laita vaimentimen läpi. Toiseen suuntaan ne saattaisi saada kallelleen mutta sitten taas tuen paikka lohkossa muuttuu aika paljon eteenpäin... enpä uskalla vielä ajatellakaan mitä tapahtuu sitten kun hommaan lisäöljypohjan.

 

Jos jollain löytyy kuvia autosta jossa on Fat Boy ja takatuki sekä vielä lisäöljypohja niin asia saattaisi jopa alkaa selviämään.

 

Mun ex-ovaalissa oli kaikki em. kapineet kiinni kahdella eri loppuputkella. Tässä kuvassa on kiinni Simonssin pönttö ja myöhemmin huomattavasti suurempi (ja hiljaisempi) Dynomax. Putket omaa tuotantoa ja ongelmaa ei ole kun putken suunnittelee ja tekee takatuen huomioiden.

 

15.1_151kmh.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...