laira Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Juttua noista näyttää olleen paljonkin, mutta kysellään nyt kumminkin. Mittaus kai tehdään (kotikonstein)vanteen ulkoreunasta (auto pyörillään)samasta kohdasta autoa siirtämällä puoli renkaan kierrosta. Eroa pitäisi kai olla 0mm tai edessä vähän miinusta? Onko tuo 0 yleensä paras vai jotain miinusta? Minkäverran miinusta niin alkaa renkaat kulua? Onko paljoa väliä jos mittaa kun auto on ilman kuormaa vai pitäiskö sitä olla minkäverran? (auto on vakiokorkuinen) Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa? Quote Link to comment
Tanhis Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 -Auraus kannattaisi säätää normaalissa kuormauksessa pikkasen miinukselle. Eli muutama milli. -Ja miksi sitä autoa pitäisi puoli kierrosta siirtää jos mitään säätöjä ei ole tehty eli mitta paikallaan vanteen etu ja takapuolelta.. -Sitten pitää rullata vähän eestaas jos jotain on säädetty että saa aurauksen asettumaan oikeaan kohtaan.. Quote Link to comment
laira Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Juu, tuota liikuttelua kanssa vähän ihmettelin, mutta joku jossain oli sitä mieltä, että vanteessa saattaa olla heittoa, joka voi johtaa vääriin lukemiin? Quote Link to comment
metake Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 vanteessa saattaa olla heittoa, joka voi johtaa vääriin lukemiin? Juurikin tämän vuoksi. Harvoin on vanha peltivanne niin suora että mittaan voisi luottaa. Quote Link to comment
x-pj Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Liikuttelua niin, että ennen mittausta autoa on siirretty viimeksi eteenpäin ja tuo puoli kierrosta ennen utta mittausta taas etteenpäin. Kun siellä on kuitenkin pientä väljää joka välissä, niin kulmat muuttuu sen mukaan kummasta suunnasta vastustus tulee. Quote Link to comment
laira Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Kiitokset. Tuo suuntavaikutus ei ollut tullut mieleenkään. Löytyiskö vielä jotain? Quote Link to comment
laira Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 Vähän lisää hämmennystä: sattui käteen jenkkien tekemä korjauskirja ja siinä kehotettiin ennen mittausta työntämään pyörät erilleen(etureunasta) ja sen jälkeen tuo puoli kierrosta eteenpäin ja mittaus takaa.? Tiedä näistä sitten, tuo olisi kai vähän ristiriidassa tuon eteenpäinajo-ohjeen kanssa? Ehkä olisi vaan parasta kokeilla eri arvoilla ja katsella mitä tapahtuu? Quote Link to comment
x-pj Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Vähän lisää hämmennystä: sattui käteen jenkkien tekemä korjauskirja ja siinä kehotettiin ennen mittausta työntämään pyörät erilleen(etureunasta) ja sen jälkeen tuo puoli kierrosta eteenpäin ja mittaus takaa.? Tiedä näistä sitten, tuo olisi kai vähän ristiriidassa tuon eteenpäinajo-ohjeen kanssa? Ehkä olisi vaan parasta kokeilla eri arvoilla ja katsella mitä tapahtuu? Ihan samasta asiasta kyse. Kun auto liikkuu eteenpäin, pyörien vierintävastus kääntää pyöriä etureunasta ulospäin. Quote Link to comment
laira Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 Niinhän taitaakin olla. Jotenkin vaan kai tuli ajatelleeksi että jos on jonkin verran miinusta niin pyörät pyrkisivät kääntymään keskilinjaa kohti, mutta taitaa ollakkin virhe kuvitelma. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Muistelen kuulleeni että takavetoisissa autoissa purkisivät eturenkaat ajettaessa harittamaan ulospäin ja etuvetoisissa auraamaan sisäänpäin. Varmaan jotain Essonbaarin varmaa tietoa. Itse olen laittanut Junikseen millin verran aurausta ja kyllä kai tuo suoraan on kulkenut. Quote Link to comment
x-pj Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Niinhän taitaakin olla. Jotenkin vaan kai tuli ajatelleeksi että jos on jonkin verran miinusta niin pyörät pyrkisivät kääntymään keskilinjaa kohti, mutta taitaa ollakkin virhe kuvitelma. Etuvetosessa autossa, jossa on positiivinen olkapoikkeama (pyörän keskilinja olka-akselin ulkopuolella), pyörät pyrkii kääntymään keskilinjaa kohden silloin kun on veto päällä. Muulloin kääntyy ulospäin. Quote Link to comment
laira Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 Mielenkiintoisia juttuja. Näitä kulmia ym on tullut tässä ihmeteltyä kun on ollut varsin tuuliset ja puuskaiset kelit ja meno ollut kuin lastulla aallokossa. Lisäksi uraherkkyys tuntuu olevan aikamoista. Seuraavaksi tuli mieleen nuo renkaat. Laitoin taakse 3 ja eteen 2,5 muttei noilla niin suurta vaikutusta tuntunut olevan. Entä sitten itse nuo allaolevat kumit, jotkin Maxxis 195-75-14. Piti nuo ottaa kun niissä on pienet valkosivut ja hinta oli edullinen. Ostinkohan pelkkää lakritsia? (tänään on selvästi mennyt paremmin kun tuuli vähän laantunut) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.