Jump to content

67 juniksen auraus


Recommended Posts

Juttua noista näyttää olleen paljonkin, mutta kysellään nyt kumminkin. Mittaus kai tehdään (kotikonstein)vanteen ulkoreunasta (auto pyörillään)samasta kohdasta autoa siirtämällä puoli renkaan kierrosta. Eroa pitäisi kai olla 0mm tai edessä vähän miinusta? Onko tuo 0 yleensä paras vai jotain miinusta? Minkäverran miinusta niin alkaa renkaat kulua? Onko paljoa väliä jos mittaa kun auto on ilman kuormaa vai pitäiskö sitä olla minkäverran? (auto on vakiokorkuinen) Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa?

Link to comment

-Auraus kannattaisi säätää normaalissa kuormauksessa pikkasen miinukselle. Eli muutama milli.

-Ja miksi sitä autoa pitäisi puoli kierrosta siirtää jos mitään säätöjä ei ole tehty eli mitta paikallaan vanteen etu ja takapuolelta..

-Sitten pitää rullata vähän eestaas jos jotain on säädetty että saa aurauksen asettumaan oikeaan kohtaan..

Link to comment

Liikuttelua niin, että ennen mittausta autoa on siirretty viimeksi eteenpäin ja tuo puoli kierrosta ennen utta mittausta taas etteenpäin. Kun siellä on kuitenkin pientä väljää joka välissä, niin kulmat muuttuu sen mukaan kummasta suunnasta vastustus tulee.

Link to comment

Vähän lisää hämmennystä: sattui käteen jenkkien tekemä korjauskirja ja siinä kehotettiin ennen mittausta työntämään pyörät erilleen(etureunasta) ja sen jälkeen tuo puoli kierrosta eteenpäin ja mittaus takaa.? Tiedä näistä sitten, tuo olisi kai vähän ristiriidassa tuon eteenpäinajo-ohjeen kanssa?

Ehkä olisi vaan parasta kokeilla eri arvoilla ja katsella mitä tapahtuu?

Link to comment
Vähän lisää hämmennystä: sattui käteen jenkkien tekemä korjauskirja ja siinä kehotettiin ennen mittausta työntämään pyörät erilleen(etureunasta) ja sen jälkeen tuo puoli kierrosta eteenpäin ja mittaus takaa.? Tiedä näistä sitten, tuo olisi kai vähän ristiriidassa tuon eteenpäinajo-ohjeen kanssa?

Ehkä olisi vaan parasta kokeilla eri arvoilla ja katsella mitä tapahtuu?

Ihan samasta asiasta kyse. Kun auto liikkuu eteenpäin, pyörien vierintävastus kääntää pyöriä etureunasta ulospäin.

Link to comment
Niinhän taitaakin olla. Jotenkin vaan kai tuli ajatelleeksi että jos on jonkin verran miinusta niin pyörät pyrkisivät kääntymään keskilinjaa kohti, mutta taitaa ollakkin virhe kuvitelma.

Etuvetosessa autossa, jossa on positiivinen olkapoikkeama (pyörän keskilinja olka-akselin ulkopuolella), pyörät pyrkii kääntymään keskilinjaa kohden silloin kun on veto päällä. Muulloin kääntyy ulospäin.

Link to comment

Mielenkiintoisia juttuja. Näitä kulmia ym on tullut tässä ihmeteltyä kun on ollut varsin tuuliset ja puuskaiset kelit ja meno ollut kuin lastulla aallokossa. Lisäksi uraherkkyys tuntuu olevan aikamoista. Seuraavaksi tuli mieleen nuo renkaat. Laitoin taakse 3 ja eteen 2,5 muttei noilla niin suurta vaikutusta tuntunut olevan. Entä sitten itse nuo allaolevat kumit, jotkin Maxxis 195-75-14. Piti nuo ottaa kun niissä on pienet valkosivut ja hinta oli edullinen. Ostinkohan pelkkää lakritsia? (tänään on selvästi mennyt paremmin kun tuuli vähän laantunut)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...