Jump to content

kuplan -74 etujarru ongelma


Guest oltzi

Recommended Posts

mikä piru mahtaa noissa jarruissa vaivata kun takapää menee lukkoon ja edessä ei juuri tapahdu.

 

auto on seissy 4v. laitettiin leima kuntoon ja nyt päästii koeajolle. hantin etupyörästä oli jouset poikki ja kengät piti meteliä. laitettiin uuden asennusarjat ja päätettiin samalla uusia myös työsylinterit. näin tehtiin ja säädettiin kengät likelle. ilmattiin joka nurkka alottaen taka oik.

 

koeajolle ja takapää menee lukkoon ennen etupäätä. poljin on melkosen löysä ylhäältä puoleen väliin.

 

noh tän jälkee vaihdettiin pääsylinteri. sen takia koska ilmatessa kokeiltiin kun poljin pohjassa niin sai käsin painettua työsylinterin kasaan. aateltiin että se laskee läpi etupään paineet.

 

se vaihdettiin ja ilmattiin taas joka nurkka. sama vika edelleen.

 

tämän jälkeen sitte vaihdettiin uudet kengät eteen. säädettiin niin törkeen piukkaa ettei pyöriny puolta kierrosta ku laitto kädellä pyörii.

 

edellee sama helvatan homma. takapää menee lukkoon ja edessä ei tapahdu juuri mitään.

 

poljin tuntuma on ekat 10cm melkosen löysä/pehmee sen jälkee on "normi". ilmaa ei tuu yhtään mistään. on ilmattu lähes litra järjestelmästä läpi.

 

sitten koitimme seuraavaa: molempiin etujarruletkuihin lukkopihdit. poljin on kova koko matkan alusta loppuun. eli siis sellanen ku sen kuuluiski olla.

 

koitettiin myös sitä että säädettiin etu kengät aivan pirun piukkaan ettei rumpu pyöri millään. tällöin on poljin siltikin aivan veltto. saa tyyliin etusormella painettua miltei pohjaan. tai siis aivan pohjaan toi ei mee edes jalalla järkevästi painaen.

 

nyt alko usko loppumaan tuon kuplan kanssa. noin yksinkertainen järjestelmä osaa kettuilla vastaan noin kovin :D

 

tuo lukkopihti testi olettais vian olevan letkusta pyörään päin eli motonetin sylintereissä??

Link to comment
Guest Mika Raussi

Erittäin tehokkaasti haarukoitu vika jo tolle välille. Joku siis joustaa jarruletkun ja rummun välillä. Laitappa vielä toi työsylinteri johonkin joustamattomaan väliin ja kokeile sitten. Jos poljin on kova siinä vaiheessa, niin varmaan siellä rummussa on jotain mekaanista. Oisko rumpu sorvattu liian isoks ja kenkä taipuu suoraks ennenkun ottaa kunnolla kiinni tjsp.?

Link to comment

niinpä nii ei piru löydy vikaa.. täytyy koittaa viel tota en pistää puristimen väliin sylinterin. ainkain jos ruuvaa kengät nii piukkaa ku viitii ni on silti löysä.

 

pääsylkkähän oli hiukka erilainen. tulppasin ton toisen takapään lähdön. MISTÄÄN en oo löytäny samanlaista sylkkää ku toi vanha tos kuvassa??

 

12591533.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

koitettii tänää sillai et otettii sylinterit esille ja laitettiin vinkallaa männät lyttyyn --> poljin on "normaali" kova. ja sitten kaikki nipussa poljin holahtaa pohjaan nii et soi. ja samalla tavalla menee pohjaan vaikka ruuvaa kengät aivan kiinni rumpuun.

 

onko nyt sitte rummut liian isot vai uusissa motonetin kengissä vika? vaiko missä?

 

alkaa olee 30 tuntii täys noitte ketun etujarrujen kanssa.

Link to comment

Joissain malleissahan oli erilainen pääsylinteri levyjarruille ja rumpujarruille. Rumpujarrullisessa oli pienet esipaineventtiilit pääsylkässä joilla jätettiin hiukan painetta työsylinteriin jotta kengät pysyi lähellä eikä paenneet kauas rummusta sylkän päässä. Levyjarrullisessa näitä ei ollut, eikä sylkkiä saanut sekoittaa keskenään, koska levyjarrut jäi rumpujarrun sylkällä laahaamaan, ja toisinpäin taas jarrut jäi liian kauas ja poljin meni liian syvään. Muistaakseni jossain vaiheessa sylkän rakennetta muutettiin joten että molempii kävi sama sylinteri?

 

Eihän nyt vaan olisikin niin, että autossa olisi pääsylkkä joka on tarkoitettua ainoastaan levyjarruille?

Link to comment
koitettii tänää sillai et otettii sylinterit esille ja laitettiin vinkallaa männät lyttyyn --> poljin on "normaali" kova. ja sitten kaikki nipussa poljin holahtaa pohjaan nii et soi. ja samalla tavalla menee pohjaan vaikka ruuvaa kengät aivan kiinni rumpuun.
Tulee semmonen mieleen että voisivatko männät pyöräsylinterissä olla liian lähellä toisiaan? Siis alkuasento tavallaan. Onkos siellä kuplan mäntien välissä jousi niinkuin monessa autossa on?

Ajattelin että menisi mäntien liike hukkaan ennenkuin osuvat kunnolla kenkien päihin.

Link to comment

Joku mainitsi tämän jo aiemmin, mutta tämä on varteenotettava ongelmanlähde

 

Liian isoksi kuluneet uraiset rummut STD kokoisilla uusilla kengillä aikaansaa hassuntuntuisen poljintuntuman ja poljin menee syvälle, silti ei pysty kovin tiukalle säätää kengät kun kantavat urien "päällä" ja kengät joustavat (suoristuu) rummussa jarrutuksen aikana kunnes kuluvat sopimaan rumpuun, ja tämä kestää melko kauan.

 

Dennis

Link to comment
motonetistä kuvanlainen pääsylkkä

Mulla oli -67:ssa Motonetin pääsylkkä, joka käyttäytyi hassusti. Välillä kun seisoi risteyksessä jalka jarrulla, niin poljin lähti painumaan syvemmälle omia aikojaan, yms. erikoista. Irrotin sylkän ja purin, niin ei tarvinnut enää ihmetellä miksi, mm sylinterin kumeja tukevat jousilevyt (jotka noissa alkuperäisissä on) puuttuivat kokonaan. Heitin mäkeen ja laitoin vanhan käytetyn tilalle.

 

vanhanlaista ei löydy mistään puljusta.

Vanhanlaisesta en tiedä, mutta laadukkaita löytyy kyllä: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1217

Link to comment

se ylimääräinen lähtö oli siinä taakse lähtevän putken vieressä. no tuoltahan se löyty samanlainen ja hintaki on 10 kertanen.

 

nyt heräs kysymys että missä asennossa työsylinterin kuuluis olla pyörässä. joissain kuvissa se on ylhäällä normi asennossa. mutta tässä kuplassa se hantin puolella kello 9 pystyssä ja kuskin puolella kello 3 kohdalla pystyssä ??

Link to comment
Sille on syynsä miksi ATE:n sylinteri maksaa huomattavasti enemmän... mutta se myös toimii, mulla ei ainakaan hermo kestä tapella ö-laatuisten osien kanssa.

 

Samaa mieltä kummassakin asiassa, pikkuhiljaa oppii vuosikymmenien jälkeen.....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...