Guest oltzi Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 mikä piru mahtaa noissa jarruissa vaivata kun takapää menee lukkoon ja edessä ei juuri tapahdu. auto on seissy 4v. laitettiin leima kuntoon ja nyt päästii koeajolle. hantin etupyörästä oli jouset poikki ja kengät piti meteliä. laitettiin uuden asennusarjat ja päätettiin samalla uusia myös työsylinterit. näin tehtiin ja säädettiin kengät likelle. ilmattiin joka nurkka alottaen taka oik. koeajolle ja takapää menee lukkoon ennen etupäätä. poljin on melkosen löysä ylhäältä puoleen väliin. noh tän jälkee vaihdettiin pääsylinteri. sen takia koska ilmatessa kokeiltiin kun poljin pohjassa niin sai käsin painettua työsylinterin kasaan. aateltiin että se laskee läpi etupään paineet. se vaihdettiin ja ilmattiin taas joka nurkka. sama vika edelleen. tämän jälkeen sitte vaihdettiin uudet kengät eteen. säädettiin niin törkeen piukkaa ettei pyöriny puolta kierrosta ku laitto kädellä pyörii. edellee sama helvatan homma. takapää menee lukkoon ja edessä ei tapahdu juuri mitään. poljin tuntuma on ekat 10cm melkosen löysä/pehmee sen jälkee on "normi". ilmaa ei tuu yhtään mistään. on ilmattu lähes litra järjestelmästä läpi. sitten koitimme seuraavaa: molempiin etujarruletkuihin lukkopihdit. poljin on kova koko matkan alusta loppuun. eli siis sellanen ku sen kuuluiski olla. koitettiin myös sitä että säädettiin etu kengät aivan pirun piukkaan ettei rumpu pyöri millään. tällöin on poljin siltikin aivan veltto. saa tyyliin etusormella painettua miltei pohjaan. tai siis aivan pohjaan toi ei mee edes jalalla järkevästi painaen. nyt alko usko loppumaan tuon kuplan kanssa. noin yksinkertainen järjestelmä osaa kettuilla vastaan noin kovin :D tuo lukkopihti testi olettais vian olevan letkusta pyörään päin eli motonetin sylintereissä?? Quote Link to comment
x-pj Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Tuosta vois olla apua http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9322-vw-kupla-73-etujarrujen-ilmaus-ongelma/ Kun likka tuolta ylärivistä "Etsi" ja laitta hakusanaksi "ilmaus" niin löytyy muutakin aiheeseen liittyvää keskustelua. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Erittäin tehokkaasti haarukoitu vika jo tolle välille. Joku siis joustaa jarruletkun ja rummun välillä. Laitappa vielä toi työsylinteri johonkin joustamattomaan väliin ja kokeile sitten. Jos poljin on kova siinä vaiheessa, niin varmaan siellä rummussa on jotain mekaanista. Oisko rumpu sorvattu liian isoks ja kenkä taipuu suoraks ennenkun ottaa kunnolla kiinni tjsp.? Quote Link to comment
DOODAH Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Olisko väärät pyöräsylinterit? Noitahan on erikokosella männällä. Quote Link to comment
DOODAH Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Olisko väärät pyöräsylinterit? Noitahan on erikokosella männällä. Quote Link to comment
Guest oltzi Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 niinpä nii ei piru löydy vikaa.. täytyy koittaa viel tota en pistää puristimen väliin sylinterin. ainkain jos ruuvaa kengät nii piukkaa ku viitii ni on silti löysä. pääsylkkähän oli hiukka erilainen. tulppasin ton toisen takapään lähdön. MISTÄÄN en oo löytäny samanlaista sylkkää ku toi vanha tos kuvassa?? Quote Link to comment
Guest oltzi Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 koitettii tänää sillai et otettii sylinterit esille ja laitettiin vinkallaa männät lyttyyn --> poljin on "normaali" kova. ja sitten kaikki nipussa poljin holahtaa pohjaan nii et soi. ja samalla tavalla menee pohjaan vaikka ruuvaa kengät aivan kiinni rumpuun. onko nyt sitte rummut liian isot vai uusissa motonetin kengissä vika? vaiko missä? alkaa olee 30 tuntii täys noitte ketun etujarrujen kanssa. Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Joissain malleissahan oli erilainen pääsylinteri levyjarruille ja rumpujarruille. Rumpujarrullisessa oli pienet esipaineventtiilit pääsylkässä joilla jätettiin hiukan painetta työsylinteriin jotta kengät pysyi lähellä eikä paenneet kauas rummusta sylkän päässä. Levyjarrullisessa näitä ei ollut, eikä sylkkiä saanut sekoittaa keskenään, koska levyjarrut jäi rumpujarrun sylkällä laahaamaan, ja toisinpäin taas jarrut jäi liian kauas ja poljin meni liian syvään. Muistaakseni jossain vaiheessa sylkän rakennetta muutettiin joten että molempii kävi sama sylinteri? Eihän nyt vaan olisikin niin, että autossa olisi pääsylkkä joka on tarkoitettua ainoastaan levyjarruille? Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 koitettii tänää sillai et otettii sylinterit esille ja laitettiin vinkallaa männät lyttyyn --> poljin on "normaali" kova. ja sitten kaikki nipussa poljin holahtaa pohjaan nii et soi. ja samalla tavalla menee pohjaan vaikka ruuvaa kengät aivan kiinni rumpuun.Tulee semmonen mieleen että voisivatko männät pyöräsylinterissä olla liian lähellä toisiaan? Siis alkuasento tavallaan. Onkos siellä kuplan mäntien välissä jousi niinkuin monessa autossa on?Ajattelin että menisi mäntien liike hukkaan ennenkuin osuvat kunnolla kenkien päihin. Quote Link to comment
Guest oltzi Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 niin. motonetistä kuvanlainen pääsylkkä jossa oli yksi lähtö liikaa? ja vanhanlaista ei löydy mistään puljusta. Quote Link to comment
Dennis Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Joku mainitsi tämän jo aiemmin, mutta tämä on varteenotettava ongelmanlähde Liian isoksi kuluneet uraiset rummut STD kokoisilla uusilla kengillä aikaansaa hassuntuntuisen poljintuntuman ja poljin menee syvälle, silti ei pysty kovin tiukalle säätää kengät kun kantavat urien "päällä" ja kengät joustavat (suoristuu) rummussa jarrutuksen aikana kunnes kuluvat sopimaan rumpuun, ja tämä kestää melko kauan. Dennis Quote Link to comment
metake Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 motonetistä kuvanlainen pääsylkkä Mulla oli -67:ssa Motonetin pääsylkkä, joka käyttäytyi hassusti. Välillä kun seisoi risteyksessä jalka jarrulla, niin poljin lähti painumaan syvemmälle omia aikojaan, yms. erikoista. Irrotin sylkän ja purin, niin ei tarvinnut enää ihmetellä miksi, mm sylinterin kumeja tukevat jousilevyt (jotka noissa alkuperäisissä on) puuttuivat kokonaan. Heitin mäkeen ja laitoin vanhan käytetyn tilalle. vanhanlaista ei löydy mistään puljusta. Vanhanlaisesta en tiedä, mutta laadukkaita löytyy kyllä: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1217 Quote Link to comment
vwagen Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Se"ylimääräinen"lähtö pääsylinterissä on toiselle jarruvalokytkimelle,ei vaikuta mitenkään jarrujen toimintaan. Quote Link to comment
multanen Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Se"ylimääräinen"lähtö pääsylinterissä on toiselle jarruvalokytkimelle,ei vaikuta mitenkään jarrujen toimintaan.Toivottavasti se "lähtö" ei ole tuo toinen nippa mistä jarruneste menee säiliöstä sisään pääsylinteriin... Quote Link to comment
Guest oltzi Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 se ylimääräinen lähtö oli siinä taakse lähtevän putken vieressä. no tuoltahan se löyty samanlainen ja hintaki on 10 kertanen. nyt heräs kysymys että missä asennossa työsylinterin kuuluis olla pyörässä. joissain kuvissa se on ylhäällä normi asennossa. mutta tässä kuplassa se hantin puolella kello 9 pystyssä ja kuskin puolella kello 3 kohdalla pystyssä ?? Quote Link to comment
metake Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 ...löyty samanlainen ja hintaki on 10 kertanen. Sille on syynsä miksi ATE:n sylinteri maksaa huomattavasti enemmän... mutta se myös toimii, mulla ei ainakaan hermo kestä tapella ö-laatuisten osien kanssa. Quote Link to comment
Dennis Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Sille on syynsä miksi ATE:n sylinteri maksaa huomattavasti enemmän... mutta se myös toimii, mulla ei ainakaan hermo kestä tapella ö-laatuisten osien kanssa. Samaa mieltä kummassakin asiassa, pikkuhiljaa oppii vuosikymmenien jälkeen..... Quote Link to comment
Guest oltzi Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 uudet sylinterit vaihdettiin ni rupi rokkaa! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.