Lahti411 Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Onko Kuplaan saanut tihkukytkintä alkuperäisenä lisävarusteena? Kyselen siksi, että viiksikytkimet ovat samoja Kuplassa ja 411:ssä. Minulla on varastossa viiksipaketti, jossa on yksi pykälä normiasennosta alaspäin eli käsittääksein tihkun asento. 411:een oli saatavissa tihkukytkin ja kovasti tekisi mieli laittaa Variantiin tuollainen varuste. Mutta vaatiiko tämä jonkin erillisen releen tai muutoksia johdotuksiin, vai oliko pyyhkimen moottorissa valmius tällaiselle varusteelle? Quote
-AP- Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Tällainen löytyi - http://www.justkampers.com/vw-beetle-pa ... 68-79.html Olen joskus törmännyt jollain nettisivulla jenkkiartikkeliin tihkun rakentamisesta 1303:een, olikohan ykkös-Golfin releellä, kuka muistaa mistä juttu löytyy ...? Quote
Simon Templar Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Moottorissa pitää olla piuha josta tulee pulssi kun moottori on pyörähtänyt ympäri. Sit laittaa esim tuollasen AP:n linkin mukaisen releen. Lisäreleitä ei tarvitse, sillä usein sähkö kulkee viiksen kautta, ei välttämättä paras vaihtoehto mutta vähentää johdotuksen tarvetta. Samalla kannattaa ehkä tuunata pisupojan kytkin sähköseksi, tällöin pisua laskiessa pyyhkijät lähtee automaattisesti pyyhkimään olikohan nyt kolme kertaa. Tämmösen rakensin itselleni ja ihan kivasti toimii. Quote
Lahti411 Posted September 25, 2013 Author Posted September 25, 2013 Tosiaan, ykköskoppaisessa Golf GTI:ssä taisi olla samat vivut, kuin 411:ssä/Kuplassa. Nyt kun asia mainittiin, niin sehän taisi olla Jouko S. kuka mulle asiasta kertoi ja oli rakentanut omaan upeaan Nelkkuunsa tuon tihkujärjestelmän. Eipä tullut asia mieleen aiemmin. Tuo pesuautomatiikkakin oli saatavilla Nelkkuun. Miten lie VW sen aikanaan virittänyt? Mulla oli yhdessä pesimen viiksessä laitettu mikrokytkin sen letkuliitinhässäkän tilalle, jolloin vivun vetäisystä liikkuva venttiilitappi painoikin kytkintä. Mikrokytkimen ruuvinreiät osuivat täsmälleen samoihin kohtiin, mihin se letkuliitikin oli kiinnitetty. Ainakin Ruotsin malleissa oli valojen pesulaitteet, jotka toimivat sähköllä, eikä ilmanpaineella, joten VW on ilmeisesti rakentanut tuon viiksipaketin sellaiseksi, että soveltuu moneen. Aika tyyris oli tuo linkitetty rele. Mahtaakohan uudempien Golfien releet olla samoja (ja halvempia). Quote
Lahti411 Posted September 25, 2013 Author Posted September 25, 2013 Paruzziltahan löytyikin huomattavasti halvemmalla kyseinen rele: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?klantauto=pano&zoektrefwoord=6280&group=4&subgroup=---- Brasilian valmistetta tosin, mutta pääsisi tuolla varmaan alkuun. Quote
käfer Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Tommonen löytyi varastosta. Plus 12 sivuinen suomenkielinen asennusohje. Quote
Lahti411 Posted September 25, 2013 Author Posted September 25, 2013 Juu, tuollainen mulla on myös varastossa. Mutta tarkoitus olisi siis laittaa autoon alkuperäinen VW:n lisävaruste, kun kerran sellaisen viiksi sattuu löytymään. Quote
Lahti411 Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Jatkanpa tähän samaan ketjuun näistä kojelaudan namikoista. Onko nelostyypin valokytkin 411-941-531 A sama, kuin Kuplan vastaava, jonka osanumero on muuten sama poislukien alun mallia tarkoittavat kolme numeroa? Mulla ei taida olla yhtään orggiskytkintä, jossa toimisi kojelaudan valojen säätö, niin tällaisen ajattelin laittaa tilalle: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?group=&subgroup=&zoektrefwoord=01154 Mahtaako sopia? Quote
ARTO Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 70-luvun lopulla tihkukutkin oli vakiona 1303 cabrioissa eli onhan näitä kupliin tehtaallakin asennettu Quote
Tanhis Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 70-luvun lopulla tihkukutkin oli vakiona 1303 cabrioissa eli onhan näitä kupliin tehtaallakin asennettu Tehtaan logiikkaa että kauniin kelin autossa on edistyneimmät pyyhkijät vakiona. Quote
vwagen Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Valokytkin ei ole sama,ninkuin alkunumero kertoo,jos olisi sama niin olisi samalla numerolla,ratkaiseva ero on se että nelostyypin kytkimet ovat pitkällä"kaulalla",Kuplan lyhyellä ja pehmustettukojelautaissa homma on hoidettu pitkäkaulaisilla nupeilla. Quote
Lahti411 Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 ...ratkaiseva ero on se että nelostyypin kytkimet ovat pitkällä"kaulalla"... Näinhän se olikin. Saakohan tuota pitkäkaulaista versiota mistään? Vaihtoehtoisesti voisin tietysti avata vanhan ja putsata potikan. Ongelmana kun on se, että kojelaudan valoja ei saa palamaan millään. Potentiometrissä on ehkä millin alue, missä valot palavat ja ekassa töysyssä ne sitten menevätkin taas pois päältä. Onko kukaan avannut näitä katkaisimia? Quote
Tanhis Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 ...ratkaiseva ero on se että nelostyypin kytkimet ovat pitkällä"kaulalla"... Näinhän se olikin. Saakohan tuota pitkäkaulaista versiota mistään? Vaihtoehtoisesti voisin tietysti avata vanhan ja putsata potikan. Ongelmana kun on se, että kojelaudan valoja ei saa palamaan millään. Potentiometrissä on ehkä millin alue, missä valot palavat ja ekassa töysyssä ne sitten menevätkin taas pois päältä. Onko kukaan avannut näitä katkaisimia? Itse miellän itseni aika pellepelottomaksi mutta en kyllä rupea ihan helposti korjaamaan muovirunkoisia niitattuja kytkimiä. Ja jos ainut kriteeri korjaamiseen on mittarivalojen toimimattomuus niin ne saa kyllä palamaan ilman sitä himmennystäkin aika helposti. Quote
Lahti411 Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Mä olen kyllä hennompiakin potentiometrejä availlut (yhtenä harrasteena kun on vanhat Bang & Olufsenin sterkat), mutta olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä, lentääkö jotain jousia tms. silmille. Kyllä mä kovasti haluaisin, että autossa toimii kaikki lelut ja härpäkkeet, mitä siihen on alunperinkin laitettu. Quote
Tanhis Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Mä olen kyllä hennompiakin potentiometrejä availlut (yhtenä harrasteena kun on vanhat Bang & Olufsenin sterkat), mutta olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä, lentääkö jotain jousia tms. silmille. Kyllä mä kovasti haluaisin, että autossa toimii kaikki lelut ja härpäkkeet, mitä siihen on alunperinkin laitettu. Kehtaisin nyt ihan perstuntumalta väittää että B/O potentiometrit saattavat olla vähän laadukkaampia ja käyttäjäystävällisempiä kuin autokäyttöön 70-luvulla suunnitellut potikat. Mutta ei muutakuin ottamaan auki ja kurkkaamaan mitä sieltä löytyy. Jos menee vituiks niin pitää ostaa uusi ja jos ei avaa niin joutuu ostamaan uuden niin se on vähän win win tilanne. Quote
Lahti411 Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Kyllä ne B&O:n potikat on harvinaisen hentoja -niiten kun piti olla mahdollisimman matalia, että mahtuivat linjakkaitten kuorien sisään. Tähän asti kyllä VW:n osat on olleet laadukkaimpia, mitä on tullut availtua. 70-luvun Saabin katkaisimet esim. on karseita muovirimpuloita. Ihan win-win tilannehan ei ole, kun ei ole varmuutta, saanko mistään uutta tai edes toimivaa tilalle, jos alkuperäisen tuhoan. Pitää tonkia varaston hyllyt, josko sieltä vielä löytyisi valokytkin, minkä voi uhrata turaamisen alttarille. Quote
metake Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Mahtaisikohan tuo onnistua niin, että ottaisi siitä nelostyypin katkaisijasta sen säätönuppiosuuden pidemmällä varrella, ja istuttaisi toimivaan kuplan valokatkaisijaan sen? Yleensähän potikasta kuluu se vastinpinta, ei niinkään se nupissa oleva osuus. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.