Guest pep Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 itellä -66 mallin auto, ja vahva epäilys että autossa 6V mittari, muuten auto on tod. näk. muutettu 12V (en tietenkään huomannut ottaa kuvaa eileen mittarin taustasta kun oli kädessä) mittari "toimii" kun testasi suoraan 12V niin vetäsee tappiin, eli mittaa jotain, piuha todettu ehjäksi , eli kun lykkää maihin niin mittari vetää myös tappiin... anturi hajalla (mittaamalla ääretön vastus ja koho liikkuu), mutta jos sopivan anturin hommaa, niin tarviiko mittaukselle mahdollisesti viritellä jotain etuvastus systeemiä? vai onko se niin että -67:n mittari on suoraan 12V? Quote Link to comment
PZQ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi. -Pete- Quote Link to comment
Tanhis Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 vai onko se niin että -67:n mittari on suoraan 12V? '67 mallivuoden mittari pitäisi olla suoraan 12V. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi. -Pete- Onko näin? Quote Link to comment
PZQ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi. -Pete- Onko näin? Näin on :) Tanhis muistaakseni linkitti joskus Sambasta faktaa tänne.. Ja itsellä toiminut 6v mittari jo kotvan 12v järjestelmässä :) -Pete- Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Hmm. Mitenkähän sitten toisinpäin 24V mittari 12V:lla? Sori. Sekoitan sun aihetta.... Quote Link to comment
Guest pep Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Hmm. Mitenkähän sitten toisinpäin 24V mittari 12V:lla? Sori. Sekoitan sun aihetta.... Ei haittaa... mulla mielikuva seuraava... mittarille syötetään esim. 12V + napaan, siitä piuha lähtee tankissa olevalle anturille joka on liukuvastus tjms. jonka kautta tapahtuu maadoitus runkoon... eli mittari on virta-mittari joka mittaa tankkianturin läpi menevää virtaa... onko 6 ja 12V järjestelmissä eri vastuksella oleva anturi tankissa? jos ei, niin ohmin lain mukaan pitäis mennä eri virta ;) hotmatsilla oleva anturi vaikuttais olevan 6/12V Joka tapauksessa on tulossa 12V version mittari ja uus anturi pitää joka tapauksessa hakemassa ens viikolla, se on ainakin rikki... -p- Quote Link to comment
Tanhis Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi. -Pete- Onko näin? Näin on :) Tanhis muistaakseni linkitti joskus Sambasta faktaa tänne.. Ja itsellä toiminut 6v mittari jo kotvan 12v järjestelmässä :) -Pete- Juu tosiaan näin on ja näin samballakin väittävät. Quote Link to comment
Guest pep Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 ok, sitten varmaan anturin vastus ja mittarin skaala on sitä luokkaa ettei jännitteellä ole suurta merkitystä, pitää kiusalla mitata ehjästä anturista vastusarvo ja laskea... ainoita asioita volkkaripuolella missä osaan teoretisoida ;) Quote Link to comment
multanen Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Näitä bensamittareita on näköjään kahta eri systeemiä. Mulla on pallokeulassa tuo uudempi "virta/lämpömittari" -periaatteella toimiva. Se on tarkka jännitteestä, sen takia uudemmissa on tuo "tasaaja" eli mekaaninen jänniteregulaattori. Vanhempi tyyppi on enemmän volttimittari-tyyppinen joissa on mittarin sisällä kaksi vastusta/kelaa joista toinen on kytketty anturin rinnalle (toimintaperiaate muistuttaa ehkä hieman "Wheatstone bridgeä"). Tämä malli voi hyvinkin toimia melkein millä vaan jännitteellä. Quote Link to comment
Guest pep Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Tuohan selvitti hiukan tilannetta... missähan vaiheessa tuo mittarityyppi vaihtui? Quote Link to comment
metake Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 missähan vaiheessa tuo mittarityyppi vaihtui? Olisikohan juniks/pallis välissä? Joka tapauksessa kuten edellä on jo todettu, niin juniksen mittari toimii yhtälailla 12 volttisena kuin 6 volttisenakin, ja näyttääkin vielä aivan oikein, tai ainakin niin oikein kuin se nyt ylipäätänsä näyttää :) Quote Link to comment
multanen Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 ... missähan vaiheessa tuo mittarityyppi vaihtui?Ameriikan sivuilla kertoivat että olisi -73 kesken vuotta vaihtunut T2 ja Karmann Ghia malleissa.Kuplissa ei kait tätä "jännite"-tyypin mittaria ole koskaan ollutkaan. Olettaisin että vanhoissa "jännitemittari"-tyyppisissä on putkimainen anturi, "lämpömittari"-tyyppisissä vipuvipstaakianturi. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Melko monessa lähteessä todetaan, että tämä mittari passaa T-2, ->7/67 saakka ja sekä 6, että 12V järjestelmissä. http://aircooled.fi/tuote/2776/polttoai ... kg-3551973 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.