Jump to content

juniksen tankkimittarin modifiointi/uusiminen


Guest pep

Recommended Posts

itellä -66 mallin auto, ja vahva epäilys että autossa 6V mittari, muuten auto on tod. näk. muutettu 12V (en tietenkään huomannut ottaa kuvaa eileen mittarin taustasta kun oli kädessä)

 

mittari "toimii" kun testasi suoraan 12V niin vetäsee tappiin, eli mittaa jotain, piuha todettu ehjäksi , eli kun lykkää maihin niin mittari vetää myös tappiin...

 

anturi hajalla (mittaamalla ääretön vastus ja koho liikkuu), mutta jos sopivan anturin hommaa, niin tarviiko mittaukselle mahdollisesti viritellä jotain etuvastus systeemiä?

 

vai onko se niin että -67:n mittari on suoraan 12V?

Link to comment
Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi.

 

-Pete-

 

Onko näin?

 

Näin on :)

 

Tanhis muistaakseni linkitti joskus Sambasta faktaa tänne..

Ja itsellä toiminut 6v mittari jo kotvan 12v järjestelmässä :)

 

-Pete-

Link to comment
Hmm. Mitenkähän sitten toisinpäin 24V mittari 12V:lla?

 

Sori. Sekoitan sun aihetta....

 

Ei haittaa...

 

mulla mielikuva seuraava...

 

mittarille syötetään esim. 12V + napaan, siitä piuha lähtee tankissa olevalle anturille joka on liukuvastus tjms. jonka kautta tapahtuu maadoitus runkoon... eli mittari on virta-mittari joka mittaa tankkianturin läpi menevää virtaa... onko 6 ja 12V järjestelmissä eri vastuksella oleva anturi tankissa? jos ei, niin ohmin lain mukaan pitäis mennä eri virta ;)

 

hotmatsilla oleva anturi vaikuttais olevan 6/12V

 

Joka tapauksessa on tulossa 12V version mittari ja uus anturi pitää joka tapauksessa hakemassa ens viikolla, se on ainakin rikki...

 

-p-

Link to comment
Mittari itsessään sama onko 6v vai 12v, kunhan muistaa vaihtaa polttimon 12volttiseksi.

 

-Pete-

 

Onko näin?

 

Näin on :)

 

Tanhis muistaakseni linkitti joskus Sambasta faktaa tänne..

Ja itsellä toiminut 6v mittari jo kotvan 12v järjestelmässä :)

 

-Pete-

Juu tosiaan näin on ja näin samballakin väittävät.

Link to comment

ok, sitten varmaan anturin vastus ja mittarin skaala on sitä luokkaa ettei jännitteellä ole suurta merkitystä, pitää kiusalla mitata ehjästä anturista vastusarvo ja laskea...

 

ainoita asioita volkkaripuolella missä osaan teoretisoida ;)

Link to comment

Näitä bensamittareita on näköjään kahta eri systeemiä. Mulla on pallokeulassa tuo uudempi "virta/lämpömittari" -periaatteella toimiva. Se on tarkka jännitteestä, sen takia uudemmissa on tuo "tasaaja" eli mekaaninen jänniteregulaattori.

 

Vanhempi tyyppi on enemmän volttimittari-tyyppinen joissa on mittarin sisällä kaksi vastusta/kelaa joista toinen on kytketty anturin rinnalle (toimintaperiaate muistuttaa ehkä hieman "Wheatstone bridgeä").

Tämä malli voi hyvinkin toimia melkein millä vaan jännitteellä.

Link to comment
missähan vaiheessa tuo mittarityyppi vaihtui?

Olisikohan juniks/pallis välissä? Joka tapauksessa kuten edellä on jo todettu, niin juniksen mittari toimii yhtälailla 12 volttisena kuin 6 volttisenakin, ja näyttääkin vielä aivan oikein, tai ainakin niin oikein kuin se nyt ylipäätänsä näyttää :)

Link to comment
... missähan vaiheessa tuo mittarityyppi vaihtui?
Ameriikan sivuilla kertoivat että olisi -73 kesken vuotta vaihtunut T2 ja Karmann Ghia malleissa.

Kuplissa ei kait tätä "jännite"-tyypin mittaria ole koskaan ollutkaan.

 

Olettaisin että vanhoissa "jännitemittari"-tyyppisissä on putkimainen anturi, "lämpömittari"-tyyppisissä vipuvipstaakianturi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...