Jump to content

Saranatapin uusiminen


Guest Esko

Recommended Posts

Mitenkäs se saranatapin irroitus onnistuis kuplaan helpoiten? Ruosteessa ja väljä! Ei pärnäsen korjaamolla, vaan vaikka ihan kotona. Paineilmataltta? Leka? Kaasupillit? Lähteekö se naputtelemalla kevyesti alhaalta ylös vai...? Kiitos!

Link to comment
Guest ritariässä

joo, ovi ensin irti esim iskumeisselillä ja ovi ylösalasin ja sarana vaikka ruuvipenkkiä vasten ja paineilmataltalla lähtee hetkessä. sitten voitkin ihmetellä miten suoristat/pyöristät kuluneet reijät kuntoon ja uus tappi sisään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Pienempi pyssy, jossa on voimat paremmin hallittavissa. Miun pikkunen halpispyssy on ainakin semmonen, että sillä jos painaa kunolla, niin iskuvoimaa ei oo ja sitten kun vähän heliittää, nniin lyö. Iskuvoiman vois siis säätää ihan vaan sillä, että kuinka kovasti painaa. Hemmetin hyvä peli pistehitsien purkuun!

 

Ja varreks venttiilinvarsi, niin ei tyssäänny reikään kiinni.

Link to comment

Tuttavalla oli oikein MAG TOOLS firman tekemä talttaterä joka oli valmiiksi taivutettu mutkalle. Sillä oli helppo ottaa tapit irti ilman ovien irroitusta autosta ja ei ollut pelkoa maalipinnan vaurioitumisesta kun masina oli reilusti irti auton kupeesta.

Link to comment

No kun hyviä ohjeita on tullut jo paaljon, niin kuinkas sen reiän saa sitten suoristettua ja pyöristettyä? Tappihan ei kuitenkaan ole kulunut. Kalvaimella ehkä ja sorvaamalla uusi tappi? Tai tekee muutaman tapin pehmeämmästä aineesta (ettei syö ite saranaa) että niitä voi tarpeen mukaan vaihdella?

Link to comment
No kun hyviä ohjeita on tullut jo paaljon, niin kuinkas sen reiän saa sitten suoristettua ja pyöristettyä? Tappihan ei kuitenkaan ole kulunut

 

Tämä kiinnostaa minua myös. Kuskin ovessa on oven puoleinen saranan "lenkki" eli keskimmäinen osa kulunut melkoisesti, ja siihen tuskin riittää edes 8,25 mm ylikokotapit, jotka tuli joskus ostettua. Ongelmana on lisäksi avartaa nuo ylin ja alin lenkki juuri sopivan jämptiksi tuolle tapille, kun ei sitä huvita moneen kertaan viilata ja hakata tappia kokeeksi kiinni tai sit jos menee väljäksi niin tapit on virattomat. Tuo 0,25 milliä on kuitenkin aika vähän.

 

Onko kukaan kokeillut tehdä tuohon keskimmäiseen lenkkiin jotain vaihdettavaa holkkia sopivasta aineesta?

Link to comment

tappihan on mulla ainakin ruosteessa ja kulunut. Aattelin kokeilla ensin kalvaimella suurentaa suunnilleen pyöreäksi ja sorvata tosiylikokotapin johon keskiosa ohuemmaksi koko keskimmäisen lenkin pituudelta ja laittaa siihen ohiempaan kohtaan laakerimetallista holkit niin että siitäkin osasta tulee jämpti. Vähän niinku kampiakselin laakeriliuskat mutta siitä huokoisemmasta aineesta jonka voi painevoidella öljyllä. Sitten vaan tarpeen vaatiessa vaihtelee laakeriholkkeja. Näppärää?? Onhan se nysväystä mutta aattelin kokeilla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Turhaa nysväystä moinen..

 

Toki tekemisen olista on ihan kiva laittaa pronssiholkit ovensaranoihin, lukkonuppien läpivientiin ja ikkunanveivin nuppeihin. Turhaa nysväystä se silti on.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Uudet saranat ei maksa 23 euroa vaan 23 euroa kappaleelta plus toimituskulut. Vramaan luokkaa 60/ovi.

 

Jos tapittaa yhen oven saranat vaikka tunnissa tai kahdessa ja sama aika menee koko saranan vaihtamisessa, niin kumpi on kannattavampaa?

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...