UltraVW Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Mitkä kannattaisi hommata. Suljetaan pauteri ja muut monen sadan keinut ulos hankintalistalta. Eli hintaluokka noin 200 e ja tulisi englen w sarjan nokan kanssa. Eli bugpack, empi ,skat vai joku muu, entä nuo pelkät keinuvivut, kannattaako sellaisia hommata ilman akselia, olisi skatttia ja esim. Cb:tä tarjolla. Vai onko noilla väliä minkä hommaa? Quote Link to comment
ARTO Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Skatti tai Ceebee ja uskaltaa kierrättää. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Empin orkkistyyliset 1.25 kiikut kera Empin cromoly tönärien olivat valmiit nokan sisäänajon jälkeen. CB orkkistyylisestä setistä meni yksi keinu poikki alle 10 tunnin urhoilun. Katkenneesta yksilössä oli öljykanavan poraus poskellaan, eli yksittäisen yksilön laatuvirheen, imupuolelle jätetyt 4 yksilöä ovat kestäneet hyvin. Talvikuplaan pitäisi kiikut ostaa, olisiko nyt sitten orkkistyylisten Scatien vuoro... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Kiina ilmiö on hävittäny markkinoilta hitsatut vippaset. Eli alkuperäisestä muokatut. Näitä ollu käytössä pönttö- ja katupuolella, kun osien hinnat oli taivaissa ja saatavuus kiven alla. Jos teetätän noita erän, niin olisko halukkaita testaajia? Tämäkin juttu ollu vaiheessa useamman vuoden jo. Onneksi putsatut (vielä muokkaamattomat) vippaset ei ole alkanut vielä ruostumaan.... Quote Link to comment
Guest Mikal Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Empin orkkistyyliset keinut, ja scatin akselit ollut kovassa käytössä kaksi kesää. Tuplajousien kanssa vakiot säätöruuvit on valmiit yhden kesän jälkeen, joten suosittelen tönärin päästä säädettäviä keinuja. Quote Link to comment
mite^ Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Petteri joo lyhennettyjä hitsivippoja tullut vastaan vanhoista osakasoista :D Quote Link to comment
Guest Pesone Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 (edited) Jatketaanhan tätä tarinaa hieman. Vihdoin viimein sain omat yläkertani nippuun, miulla on noi scatin 1.25 vippaset, niillä on 2 kautta takana, jotain 6-8000 km, viimetalvenakin ne tarkistin ja pientä kulumaa yhden vippasen laakeri pinnalla siloinkin huomasin, ei mitään hälyttävää kuitenkaan, ei muuta kuin nippuun ja ajoon. Nyt tänä talvena ne taas availin ja katsoin mitä ovat syöneet, muuten jees mutta yksi laakeripinta entinen. No siitä selvittiin, onneksi tulee päivätyönsä tehtyä paikassa josta löytyy täydellinen koneistamo ja laakeripronssia iso pino. Tää keinu, mikä oli pahiten kulunut, oli ainoa, jossa oli sivuittais välystä yli 0,2mm. Oon noi pyrkinyt shimmaamaan aika tiukiksi. Kaikkien keinujen laakeripintoihin pyöräytin nyt vingulla öljyurat Eiköhän tuo vähän käyttöikää lisää tuo, jokseenkin kyllä onnettomat noi orkkis laakeripinnat, tekis mieli laittaa kaikki uusiksi, mut mennään nyt näillä. Nyt sitten kun kamat oli vamiina niin rupesin niputtaa yläkertaa kokoon. Aikani shimmailtuani ja mittailtuani, rupesin miettimään että minkäköhän nokan se doodahi tähän on kaljapäissään mukaan laittanut (doodahilta ostettu Y-pannun alakerta) Venttiililtä nosto heittokellolla noin 20 kertaa mitattuna antaa keskiarvo nostoksi 12,43mm Mikä on scat c-35 nokalla ja 1,25 keinuilla mahdotonta saavuttaa. No mitattuna myös pelkkä nosto nokalta, selvisikin asia, että scatin 1,25 keinut (pakkauksen mukaan ja myyjän mukaan) On todellisuudessa 1.28 välitteiset, ei kyllä miuta haittaa, mutta jotain muuta voisi harmittaa. Eipä tässä muuta. Edited February 23, 2014 by Pesone Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Tästäpä spekuloiden - jos nokan nostoa lisää, "piteneekö" keinujen välitys. Eli onko keinuvipujen geometria sellainen että noston kerrointa tulee sitä myöten lisää mitä suurempi nosto nokalta. Mitä suurempi nosto, sen jyrkempään kulmaan keinuvipu kääntyy. Jyrkempi kulma -> tönärin puolen vipuvarsi siirtyy lähemmäs akselia ja sama homma toki venan puolella. Ainoa että venttiili pysyy aina samassa linjassa siinä missä työntötanko seuraa keinuvipua. Tällöin noston ollessa maksimissaan, on venttiilivarren kärki kauimpana keinun akselista eli pidemmän keinuvipuvarren päässä, ja työntötanko taas lähimpänä akselia. Voiko siis olla, että Pesosen kiikut on vakionokalla 1.25:1 mutta C-35:llä 1.28:1 ja jollain VZ -tms nokalla jo 1.3:1. EDIT: Joo kyllähän se varmaan muuttuu, tuossa esimerkkikuva keinuvipusuhteesta eri noston vaiheissa, ja VW-geometrialla (ei kuvassa) muutos on varmaan ihan yhtä suuri. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 (edited) Puavo hoi! Isotpojat on tuota hommaa käyttäny kuplissa jo vuosia. Ei vaadi kuin liian lyhyet tönärit ja niiden kaveriksi pallopäät tai jonkun muun kikkailun (pidemmät venat etc). Kun puskee liian alhaalta, välityssuhde on kohdallaan, kun tikku on lähempänä akselia. Halppis 1.25 vippasilla pääsee suuremman hintaluokan nostoihin että heilahtaa. En suosittele tätä kuitenkaan, ainakaan kadulle. Kun miinuksena on että vinosta väännöstä johtunen ohjurit huutaa hoosiannaa ja kokevat ennenaikaisen kuoleman....... Edited February 23, 2014 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.