Guest a-p Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Omasta mielestä kuplassani ei ole mitään ilmanvaihto venttiiliä takana ellei paria ruskeeta reikää sellaisiksi lasketa. Onko kukaan laittanut uudenpien mallien poistoilma venttiilejä vanhempaan? Pikaisesti tutkituani asiaa niin ero on ainakin siinä että uudempi kori on taka sivuikkunan taka puolelta pokattu hieman sisään päin sisäpuolella en tiedä eroista muuten kuin että ilmavaenttilien reijät tietenkin puuttuvat. Jos on joku muu ratkaisu olemassa niin ilmoita , koska en tajua miten auto voi lämmitä jos auto on kuin pullo. Quote Link to comment
WescuM Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Suomessa on ollut käytössä useammanlaisia jälkiasennettuja räppänöitä, joista tunnetuin lienee ne pyöreät kromatut poisto-aukot samalla kohtaa kun nuo uudempien ritilät. Vanhemmissa kuplissa on käytetty takaikkunan alapuolella lähes huomaamatonta saranoitua venttiiliä, katso http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13905-paksutolpan-l%C3%A4mmityksen-ja-sis%C3%A4ilman-kierron-parantelua/?do=findComment&comment=150990 Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Toi vois olla hyvä ratkaisu. Mietin samaa ilman luukkua ja en lämmennyt asialle, koska jos syttyy palamaan niin liekki olis samassa takapenkillä. Pitää ruveta suunnitelemaan ton toteutusta ellei parempaa tule vastaan. Ja vaikka kuinka hain niin en osannut laittaa näköjään oikeita haku sanoja. Quote Link to comment
Juniori Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Viitsiikö joku selventää tuota DIY tuuletusräppänä josta puhutaan ylempänä. Eli verhoiluun puhkotaan reikä ja siihen laitetaan vaan saranoitu läppä? Voiko joku laittaa kuvia kyseisestä venttiilistä auton sisäpuolelta? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Tollanen mulla oli '64 paksutolpassa Quote Link to comment
SePi Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Saattaa tuon ikkunan aluspellin puhkominen lisätä ääntä jonkin verran - jos sillä nyt on väliä? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Yli 40000 ajokilometrin kokemuksella ei lisää ääntä auton sisällä. Ainoastaan läpän ääni kuuluu sen sulkeutuessa. Tuo alumiinikotelo on tehty aika fiksusti. Siinä on bitumihuopaa äänieristeenä ja kotelon alareuna tulee sopivasti moottorin ilmanoton aukkojen päälle, estäen äänen pääsyn ohjaamoon. Myös vedenpoisto on huomioitu tuossa kotelossa eli ulkopuolinen vesi ei tule sisälle venttiilin kautta. Quote Link to comment
Ketsa Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Omassa talvipystäri rojektissa sama asia tapetilla ja ulkonösyistä en halua koppaa rei-ittää puolikuun korvikkeilla. Meinasin rakentaa tuollaisen läpän kopion, mutta sitten aloin miettimään, että toimisiko poistoilmapuhallin? Vaikkapa takapenkin selkänojan molempiin reunoihin letkun päät, itse puhallin takapenkin istuinosan alle ja ulospuhallus konehuoneeseen...? Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Eilen mallailin eri vaihtoehtoja ja tulin siihen tulokseen että laitan nurkkiin kotelot läpillä. Verhoiluun mietin joko kaijutinkangasta tai verkkoa. Tietääkö kukaan kulkeeko kaijutikankaasta ilmakuinka hyvin läpi? Quote Link to comment
Reino Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 (edited) Joskus 20 vuotta sitten vanha kupla-kuski neuvoi tekemään reiän takapenkin alle kuskin puolelle. Hänellä on kokemusta kuplasta käyttöautona jo 50-luvun alusta. Tietää mitä puhuu. No joka tapuksessa tuota oli kokeiltava. Tekaisin 10 x 15 x 10 cm kokoisen laatikon sinkitystä pellistä. Alaosaan reikä ja samankokoinen lattiaan. Yhteen sivuun mahdollisimman suuri suorakaide-aukko. Tähän aukkoon ylhäältä saranoitu peltiläppä. Niin että autosta pääsee ylipaine pois, mutta ei vedä ilmaa auton alta. Kokemuksesta voin sanoa, että toimii. Sekä kesällä että talvella. Ilmankierto parani oleellisesti eikä autoon tullut moottori- tai muitakaan ääniä yhtään enempää. Katsastaja joskus ihmetteli tuota auton alla. Ja pientä peltiläpän kilahdusta kun oven sulkee. Auton ovetkin meni paljon paremmin kiinni. Niin ja auto oli 1300 vm- 72. Tuohon kun vielä lisättäisiin pienet kanavapuhaltimet takapenkin alle tuloilmakanaviin niin alkaisi tulla kunnolla lämmintä ilmaa lasille myös kaupunkiajossa talvella. Reino Edited March 31, 2014 by Reino Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.