Jump to content

69 kuplan ilmanvaihto?


Guest a-p

Recommended Posts

Omasta mielestä kuplassani ei ole mitään ilmanvaihto venttiiliä takana ellei paria ruskeeta reikää sellaisiksi lasketa. Onko kukaan laittanut uudenpien mallien poistoilma venttiilejä vanhempaan? Pikaisesti tutkituani asiaa niin ero on ainakin siinä että uudempi kori on taka sivuikkunan taka puolelta pokattu hieman sisään päin sisäpuolella en tiedä eroista muuten kuin että ilmavaenttilien reijät tietenkin puuttuvat. Jos on joku muu ratkaisu olemassa niin ilmoita , koska en tajua miten auto voi lämmitä jos auto on kuin pullo.

Link to comment

Suomessa on ollut käytössä useammanlaisia jälkiasennettuja räppänöitä, joista tunnetuin lienee ne pyöreät kromatut poisto-aukot samalla kohtaa kun nuo uudempien ritilät.

 

Vanhemmissa kuplissa on käytetty takaikkunan alapuolella lähes huomaamatonta saranoitua venttiiliä, katso http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13905-paksutolpan-l%C3%A4mmityksen-ja-sis%C3%A4ilman-kierron-parantelua/?do=findComment&comment=150990

Link to comment

Toi vois olla hyvä ratkaisu. Mietin samaa ilman luukkua ja en lämmennyt asialle, koska jos syttyy palamaan niin liekki olis samassa takapenkillä. Pitää ruveta suunnitelemaan ton toteutusta ellei parempaa tule vastaan.

Ja vaikka kuinka hain niin en osannut laittaa näköjään oikeita haku sanoja.

Link to comment

Yli 40000 ajokilometrin kokemuksella ei lisää ääntä auton sisällä. Ainoastaan läpän ääni kuuluu sen sulkeutuessa.

Tuo alumiinikotelo on tehty aika fiksusti. Siinä on bitumihuopaa äänieristeenä ja kotelon alareuna tulee sopivasti moottorin ilmanoton aukkojen päälle, estäen äänen pääsyn ohjaamoon. Myös vedenpoisto on huomioitu tuossa kotelossa eli ulkopuolinen vesi ei tule sisälle venttiilin kautta.

Link to comment

Omassa talvipystäri rojektissa sama asia tapetilla ja ulkonösyistä en halua koppaa rei-ittää puolikuun korvikkeilla. Meinasin rakentaa tuollaisen läpän kopion, mutta sitten aloin miettimään, että toimisiko poistoilmapuhallin? Vaikkapa takapenkin selkänojan molempiin reunoihin letkun päät, itse puhallin takapenkin istuinosan alle ja ulospuhallus konehuoneeseen...?

Link to comment

Eilen mallailin eri vaihtoehtoja ja tulin siihen tulokseen että laitan nurkkiin kotelot läpillä. Verhoiluun mietin joko kaijutinkangasta tai verkkoa. Tietääkö kukaan kulkeeko kaijutikankaasta ilmakuinka hyvin läpi?

Link to comment

Joskus 20 vuotta sitten vanha kupla-kuski neuvoi tekemään reiän takapenkin alle kuskin puolelle. Hänellä on kokemusta kuplasta käyttöautona jo 50-luvun alusta. Tietää mitä puhuu.

No joka tapuksessa tuota oli kokeiltava.

 

Tekaisin 10 x 15 x 10 cm kokoisen laatikon sinkitystä pellistä. Alaosaan reikä ja samankokoinen lattiaan. Yhteen sivuun mahdollisimman suuri suorakaide-aukko. Tähän aukkoon ylhäältä saranoitu peltiläppä. Niin että autosta pääsee ylipaine pois, mutta ei vedä ilmaa auton alta.

 

Kokemuksesta voin sanoa, että toimii. Sekä kesällä että talvella. Ilmankierto parani oleellisesti eikä autoon tullut moottori- tai muitakaan ääniä yhtään enempää.

 

Katsastaja joskus ihmetteli tuota auton alla. Ja pientä peltiläpän kilahdusta kun oven sulkee.

 

Auton ovetkin meni paljon paremmin kiinni. Niin ja auto oli 1300 vm- 72.

 

Tuohon kun vielä lisättäisiin pienet kanavapuhaltimet takapenkin alle tuloilmakanaviin niin alkaisi tulla kunnolla lämmintä ilmaa lasille myös kaupunkiajossa talvella.

 

Reino

Edited by Reino
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...