Jump to content

Kupla vetoakselin irroitus


Guest jusvepsa

Recommended Posts

Olettavasti heiluriakselilla eikä 4-nivelisellä akselilla? Jos öljy vuotaa suojakumin juuresta niin vetoakselia ei tarvitse irrottaa, uusi halkaistava suojakumi vanhan tilalle ja asia on kunnossa. Jos taas vuotaa poskilevyn ja lootan välistä niin sitten pitää irrottaa vetoakselin suojaputki, ei vetoakselia silloinkaan. Vetoakselin suojaputki irtoaa kun purat ensin pyörän navan kokonaisuudessaan ja irrotat sen jousilatasta. Sen jälkeen lootan kyljestä pultit auki ja ulosvetäjällä kiskot vetoakselin ulkopäästä suojaputken irti.

Link to comment

Helpoin homma on kumminkin tehdä niin että loota on pöydällä painepesurilla puhtaaksi pestynä ennen kuin rupeaa lootan paperi tiivisteitä vaihtamaan. Mutta kyllä ainakin pienemmän posken tiivisteen saa auton allakin vaihdettua.

Link to comment

Tähän hieman jatkoa, eli kyseessä -65 kupla 1200. Vaihdelaatikko irti, vetoakselit suojaputkineen kiinni, kiinnitin huomiota kun oikea suojaputki heiluu ja pyörii kevyesti ja vasen on jäykkä ja juuri ja juuri saan liikkumaan ylös alas.

mitäs nyt pitäisi tehdä? Onkon tuohon irroittamisen helpottamiseksi löydettävissä hajoituskuvaa yms?? En moista temppua ole ennen tehnyt niin ennen kuin alan purkamaan lisää niin neuvokaas hieman.. Vai tarviiko tehdä mitään.?

Link to comment

Jos meinasit ruveta tiivisteitä vaihtamaan niin ekaksi tarvitset tiivistesarjan ja kytkinakselin stefan ja jos oiken hurjaksi rupeat niin myös nokkakappaleen pusla.

 

Itse olen vaihtanut isojen ja pienten sivuposkien tiivisteet ja sitten nokkakappaleen tiivisteen kun ne saa vaihdettua ilman erikoistyökaluja ja säätämistä.

 

Isojen poskien tiivisteiden vaihdossa ei ole juurikaan mitään huomioitavaa muutakuin kiristää mutterit tasaisesti ja yhtäkireälle. Ja yksi poski kerrallaan vaihtoon niin ei diffi tipu lattialle.

 

Nokkakappaleen tiivistettä vaihdettaessa pitää uudelleen kasattaessa katsoa että ns jäkismaila eli vaihteen valitsin menee siirtäjien haarukoiden sisälle takaisin ja ettei mikään siirtäjä mene kiinnilaitettaessa vahingossa päälle. Myös huohotusreikä kannattaa putsata kun kerran nokkakappale on irti.

 

Sitten sivuposkien kokoamisessa on pientä testaamista kun niiden kanssa säädetaan suojaputkien kireus eli hyvä kireys on sellainen että suojaputki tulee pienellä vastuksella alas kun sen nostaa ylös ja päästää irti. Ja tietty vetarit laitetaan lootaan kiinni ennen pienten sivuposkien asennusta.

 

Itse olen paperitiivisteiden varmistuksena käyttänyt ohkasen sipasun tasotiivistettä.

Edited by Tanhis
Link to comment

Jos meinasit ruveta tiivisteitä vaihtamaan niin ekaksi tarvitset tiivistesarjan ja kytkinakselin stefan ja jos oiken hurjaksi rupeat niin myös nokkakappaleen pusla.

 

Itse olen vaihtanut isojen ja pienten sivuposkien tiivisteet ja sitten nokkakappaleen tiivisteen kun ne saa vaihdettua ilman erikoistyökaluja ja säätämistä.

 

Isojen poskien tiivisteiden vaihdossa ei ole juurikaan mitään huomioitavaa muutakuin kiristää mutterit tasaisesti ja yhtäkireälle. Ja yksi poski kerrallaan vaihtoon niin ei diffi tipu lattialle.

 

Nokkakappaleen tiivistettä vaihdettaessa pitää uudelleen kasattaessa katsoa että ns jäkismaila eli vaihteen valitsin menee siirtäjien haarukoiden sisälle takaisin ja ettei mikään siirtäjä mene kiinnilaitettaessa vahingossa päälle. Myös huohotusreikä kannattaa putsata kun kerran nokkakappale on irti.

 

Sitten sivuposkien kokoamisessa on pientä testaamista kun niiden kanssa säädetaan suojaputkien kireus eli hyvä kireys on sellainen että suojaputki tulee pienellä vastuksella alas kun sen nostaa ylös ja päästää irti. Ja tietty vetarit laitetaan lootaan kiinni ennen pienten sivuposkien asennusta.

 

Itse olen paperitiivisteiden varmistuksena käyttänyt ohkasen sipasun tasotiivistettä.

 

Kiitos, sitten vaan tiivisteitä tilaamaan, nokkakappaleen pusla jo onkin.. tuota nokkakappaleen tiivistettä en olisi huomanutkaan, täytynee sekin laittaa uusiksi, kun loota nyt esillä on..

Link to comment

 

Isojen poskien tiivisteiden vaihdossa ei ole juurikaan mitään huomioitavaa muutakuin kiristää mutterit tasaisesti ja yhtäkireälle. Ja yksi poski kerrallaan vaihtoon niin ei diffi tipu lattialle.

 

Sitten sivuposkien kokoamisessa on pientä testaamista kun niiden kanssa säädetaan suojaputkien kireus eli hyvä kireys on sellainen että suojaputki tulee pienellä vastuksella alas kun sen nostaa ylös ja päästää irti. Ja tietty vetarit laitetaan lootaan kiinni ennen pienten sivuposkien asennusta.

 

 

Oikea säätö saadaan kait aikaiseksi sopivalla määrällä paperitiivisteitä, vai kuinka?

 

t. Mika

Link to comment

Oikea säätö saadaan kait aikaiseksi sopivalla määrällä paperitiivisteitä, vai kuinka?

 

t. Mika

Kyllä. Paperitiivisteiden määrää vaihtelemalla voi hakea oikean kireyden. Itse olen tuon kokeilemisen tehnyt ennen kuin asentaa vetarin kiinni. Vähän helpompaa. Muovikäikäle pitää olla mitatessa paikallaan ja ohuesti öljyttynä. Sitten kun sopiva tiivisteiden määrä on tiedossa, vetari lootaan kiinni ja vetariputki paikoilleen.

Kannattaa ennen mittailua tarkistaa, että laippa on suora (pulttien reikien kohdat ei ole korkammalla kuin muu laippa). Jos tuossa kohdassa on ollut liikaa välystä, laippa on voinut hakkautua kieroksi tai jos asennettaessa ollut liian vähän tiivisteitä, laippa kiristetty kieroksi. Laipan voi varovasti naputella suoraksi.

Link to comment
  • 2 years later...

Vetoakselin suojakuori ottaa auton sivuttais suunnassa tulevan voiman vastaan laatikon poskeen. Jos siellä on liikaa välystä niin suojaputki pääsee hakkaamaan laatikon poskea paskaksi ja samalla repii hyvinkin heppoista kiinnitystä irti jolloin tiivisteet rupeavat vuotamaan. Kun taas jos välys on liian tiukka se vaikuttaa jousituksen toimintaan.

 

Tämä oli siis insinöörityyppistä pähkäilyä ja saatan olla väärässäkin.

Link to comment

Askiksen kuplassa taitaa kannattaa samalla tarkistaa vaihteiston tulppauksien kunto myös ettei ala vuotamaan jossain vaiheessa. Taisi koskea ennen 1967 tehtyjä vaihteistoja?

 

Tuossa korvaava  varaosa bakeliittisen tilalle https://www.vwheritage.com/shop/113311599/gear-carrier-plug/

 

 

C029122.jpg

Omaani laitoin putkitulpat kun niitä sattui tallista löytymään. Mutta nuo varmasti paremmat.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...