Jump to content

Öljynpaine tyhjäkäynnillä (kuumana)


Guest jarii

Recommended Posts

Guest jarii

Moi,

Vaihdoin alkuperäisen öljynpaineanturin (0,3bar) öljykelloon jossa valon kytkeytymisraja 0,5bar.

Vaihdon jälkeen syttyy öljynpaineen valo tyhjäkäynnillä kone kuumana. Vaihdoin alkuperäisen anturin takasin > ei syty.. eli tyhjäkäyntipaineet asettuu tuohon välille.

Onko painetta mahdollista nostaa millään keinolla pikkasen? Kierroksilla näyttää vdo:n mittari n. 2-3 baria.

 

Öljyinä olen kokeillut 5w40 ja 5w-50.. jälkimmäisillä valo syttyy ehkäpä jo viileämmällä koneella, eli olenko muuttanut viskositeettiä väärään suuntaan vai voiko sillä ylensäkkään saada vaikutusta tähän valo-ongelmaan?

 

Eihän valosta haittaa ole mutta ei viitsisi sitä kojetaulussa katsella ja kyytiläisille selitellä :D

 

Link to comment
Guest jarii

Ok, kiitos vinkistä voisin kokeilla tuota mineraaliöljyä.

Olen miettinyt ja tarvike liikkeistä kysellyt kumpaan suuntaan tuon jälkimmäisen viskositeetti numeron pitäisi muuttua että kuumana ei olisi ihan niin notkeaa öljyä, mutta vastausta en ole saanut. Toki voiteluominaisuuksien kannaltahan on parempi ettei liian paksuksikaan jää.

 

Anturin vaihdoin siksi koska halusin painemittarin ja sen kellossa on valolle tuo 0,5 barin lähtö. Toki siihen voisi hankkia Paruzzilta t-kappaleenkin ja käyttää alkuperäistä..

Link to comment

parempihan se öljynpaineanturi olisi joka tyhjäkäynnillä varottaisi lianalhaisesta paineesta. Jos moottori vanha, ei siis rempattu uusi, ajettu paljon, käytetty notkeita öljyjä yms... paksukaan öljy ei taida täysin pelastaa öljynpaineongelmaa mutta voi olla että vielä riittää antamaan iloja pitkään ilman remppaa? Tai se on jo menny pas-2 laakerivälysten osalta yms.... vakio öljypumpun tilalle esim 26mm tai 30mm öljypumppu nostattelee painetta ja virtausta. Lisäöljypohja on myös erittäin hyvä lisä, öljytilavuuden kasvattaminen erittäin hyvä lisä, öljyn jäähtyttäminen ja suodattaminen lisäjärjestelmin parantaa myös paljon yms.

 

http://www.autowiki.fi/index.php/Moottori%C3%B6ljy

 

http://www.roadmachine.fi/redline/15W50.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/50WT.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html

 

http://www.autowiki.fi/index.php/Moottori%C3%B6ljy

 

Joku sanoo jotta tieto luo tuskaa mutta ei kaikkien tarvi opetella kantapään kautta missä vaiheessa se kone menee pas-2 tai ajetaan loppuun omaa tyh.... parantamalla monia pikkuasioita moottoreihin saa elinkaara huomattavasti lisättyä.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment
Guest jarii

Joo, täytyy hommata jostain blondi tuohon hommaan :D Öljyä ei kyllä juurikaan kesäajoilla kulu joten blondille täytyis keksiä jotain muuta puuhaa..

 

Koneen sisuskalut on edellisen omistajan toimesta uusittu ja öljypumppukin oli uusi (tosin alkuperäistä vastaava).

Kokeilen vielä tuota öljyä vaihtaa jossain välissä ja jos se ei auta eikä sitä painetta voi järkevästi muuten nostaa niin mikseipä noita Jarmon ehdotuksia voisi kokeilla, kiitokset niistä.

Toisaalta kyllähän tuo kone on suunniteltu toimimaan noilla kalikoilla, mutta voiko vaikuttaako paineisiin se että kone on muutettu 1.3>1.6, mutta eipä tosiaan lisävoitelusta haittaakaan olisi.

Link to comment

Koneen sisuskalut on edellisen omistajan toimesta uusittu ja öljypumppukin oli uusi (tosin alkuperäistä vastaava).

Mitä sisuskalua uusittu ja miten ja onko mitattu välyksiä jne... Esim tarvikeöljypumppu huonoimmillaan väljempi kuin kulunut alkuperäinen ja jos vielä rattaiden ja pumppukannen välys isohko ja/tai laitettu "paksu" tiiviste väliin. Lohkokin voi olla "väljä", jne.... ei oo uutta jos vanha rempattu kone ei pidä hyviä öljynpaineita kuumana. Tosin onko kuuman koneen öljylämmöt 90 vai 110 celciusta, vaikuttaa myöskin.

Link to comment
Guest jarii

Siitä en pysty sanomaan miten kone on kasattu ja mitä kaikkea on uusiksi laitettu, jonkinlainen kuittinippu vaihdetuista osista löytyi hanskalokerosta :)

Täytyypä tutkia sitä pumppua vähän tarkemmin ja tuohan ei iso investointi olisi.

Öljyn lämpömittarin laitoin viime kesänä, mutta anturinpaikka ei taida olla kovin hyvä, lämpöviisari ei paljoa yli 50 asteen nouse, joten siihen ei ole luottamista. Anturi on öljypropun tilalla, sille täytyisi parempi paikka keksiä.

Link to comment
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...