Guest Ozmopolite Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Terve taas, nyt Ranskasta, Juhannusiltaan ajaessani nykäisi kuusivolttinen kukkaiskuplani ja latausvalo syttyi. Ajoin kuitenkin vielä kymmenisen kilometriä jona aikana kone nykäisi pari pienempää kertaa. Pysähdyttiin ja katsoin moottoriin: kuparista sälää moottoritilan lattialla ja laturissa oli muutamia irtonaisia kuparinarun pätkiä. Irrotin ne, mietiskelin hieman ja lähdettiin uudelleen liikkeelle - tosin majapaikkaa etsimään. Ajoin hiljaa ja auto toimi ongelmitta - vaikka laturin valo kyllä paloi. Kertoisitteko, te jotka tiedätte ja ymmärrätte asioista, että onko laturini vain osittain sökö (sillä voi ajaa vielä, kunhan säätimen säätää oikein) vaiko täysin sökö (eli se pitää se vaihtaa heti). Luulen, että säädin oli säädetty liian voimakkaalle ja sen vuoksi laturi teki sitten temppunsa. Onkohan näin? Miten se säädin pitää oikein säätää? Se etummainen jousiko antaa volttimäärän ja se takimmainen tekee mitä? Takimmaisen kuin painaa alas, valo sammuu - mutta se ei painu alas itsestään. Onko laturin vaihto isotöinen? Lienee tarpeen vaihtaa myös säädin, vai mitä olette mieltä? Kyselee, Oz toivoen saapuvansa kotomaahan joku päivä - kiitollisena kaikesta tietämyksestä, jotka kyseiseen ongelmaan auttaa Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Kehtaisin nyt tällä pohjatiedolla väittää että laturisi on täysin sökö. Mitä säätimen vaihtamiseen tai säätämiseen tulee niin tarvitsisi ensiksi tietää toimiiko säädin muuten oikein ennen kuin rupeaa varsia vääntelemään. Quote Link to comment
multanen Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Entäs voisko nuo "kuparinarun pätkät" olla peräisin hiilistä? Silloin saattaisi hyvällä säkällä matka jatkua hiilien vaihdolla. Olettaen että sitä "kuparista sälää" oli ihan vaan sormenpäällinen eikä esim. kourallinen =) Hiilet menee tasavirtalaturista yllättävän usein, kannattaa tarkistaa ennen seuraavaa pitempää reissua. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Asiaan liittyen... Vakiokuplassa varoitusvalot tosi vähissä; on öljynpaineen ja sitten latauksen varoitusvalot. Jos valo syttyy ajon aikana, niin silloin on syytä pysähtyä heti, ja tutkia mistä johtuu. Jos latausvalo palaa, niin on mahdollista että tuulettimen hihna, joka pyörittää myös laturia, on poikki, ja silloin ei tarvitse pitkään ajaa ennen kuin kone on enemmän tai vähemmän vahingoittunut ylikuumenemisen takia. Samalla tavalla voi käydä ajettaessa öljynpaineen varoitusvalon palaessa. Tiedossa on tapauksia molemmista valoista, että vain pienehkön matkan jälkeen, on moottori jouduttu vaihtamaan. Sulla oli onnea, kun ei tullut edellä selitetyn kaltaisia ongelmia, vaan kyse on vain laturista. Jos sitä kuparista sälää oli runsaasti, niin siihen ei riitä vain hiilien hajoaminen, vaan jotain muutakin on laturista hajonnut. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Mitä laturin vaihtamiseen tulee - se on mahdollista joskin hankalaa vaihtaa moottorin ollessa paikallaan. Haastavin homma on saada puhallinpyörän mutteri irti puhallinkopan sisältä koska tilanahtauden takia sinne ei meinaa saada työkaluja. Iskevä paineilmaräikkä ja pitkä oikean kokoinen hylsy voisi olla toimiva yhdistelmä? Kun puhaltimen on saanut irti niin sitten laturin taustapellin mahtuu purkamaan pois tai irroittamaan laturin taustapellistä, ja itse laturinkin saa sitten irti. Tietty jos ei pidä valoja ja muita mahdollisia sähkölaitteita päällä niin täydellä akullakin ajelee muutaman sata kilometriä, tällöin kahdella akulla ja hyvällä akkulaturillakin matkaa taittaa kummasti. Tunnin tauolla saanee tyhjähköä akkua/akkuja ladattua muutaman ampeeritunnin, melkein kuin sähköautolla ajelisi. Josta tuli mieleen vielä absurdimpi versio - eli korvaisi lyijyakun LiFePO4 -litium-ioni -akulla joka ottaa virtaa vastaan ihan eri tavalla jolloin tunnin tauolla pystyisi sellaisen lataamaan verrattain täyteen. Näitä nyt ei vaan joka nurkilla ole ellei prätkäpuolella? Maksavatkin toki hirveitä, mutta ajatus se on hölmökin ajatus :) Quote Link to comment
vwagen Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Sitä säädintä ei ole tarkoitettu säädettäväksi,vanha ja tunnettu keinohan tuo vääntämällä säätämin on ja onnistuukin jos vääntäjä tietää todella mitä tekee mutta niin ei tehdas ole tarkoittanut. Ilman toimivaa latausta pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja kunhan,akku on kunnossa ja minimoi sähkön kulutuksen. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Kuparisälää oli aika tavalla. Ongin sieltä laturin sisältä - ja moottoritilan pohjalta - vielä irtonaisia pätkiä (3-10 cm). Eli eipä taida olla hiilistä vaan ankkurista itsestään peräisin. Mutta ankkurissa on vielä lankoja. Jos sen saisi 'puhtaaksi' sälästä niin ehkäpä sillä voisi ajaa.. sen parisataa kilsaa, ladata jne. Tai sitten ei. Uskaltaako kuplalla ajaa, jos puhdistaa laturin niin hyvin kuin vain sen paikalla ollessa voi? Harmittaa aika tavalla kun perjantai-iltana (vieläpä juhannuksena) laturi teki tenän ja tässä maassa on viikonloppu pyhä asia. Eivät todella tee mitään edes lauantaina. Jos sunnuntain mainitsisi, saapuisi inkvisiitio paikalle alta aikayksikön, tuntuu. Onko laturia (sen ankkuria) mahdollista korjata? Siis voisiko autosähkömiehen (tai naisen) puoleen kääntyä? Saksasta varmaankin löytyisi osat paremmin - ja myös halukkaat mekaanikot. Sinne olisi reilut sata kilometriä.. Quote Link to comment
metake Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Haastavin homma on saada puhallinpyörän mutteri irti puhallinkopan sisältä koska tilanahtauden takia sinne ei meinaa saada työkaluja. Ei se nyt niin hankalaa ole. 1/2" vääntiöllä oleva räikkä + 36 mm:n hylsy on se oikea setti tuohon. Mahtuu hyvin puhallinkopan taakse ja varresta saa vielä kunnon otteen vääntää mutteri auki. C-avaimella on hyvä pitää hihnapyörästä vastaan, jolloin homma muuttuukin jo suorastaan helpoksi. Itseäni ahistaa kuplan koneen paikalleen nostaminen kun laturi tahtoo aina osua takahelmaan, joten yleensä aina asennan laturin paikalleen vasta kun kone on paikallaan, ja otan sen pois ennen koneen pois nostamista. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Hyvä, ettei tarvitse alkaa isompaa operaatiota laturin poistamisen kanssa, kiitos metake. Mutta mitenkähän on, voisikohan autosähkö-ihminen saada laturin kuntoon - eli ankkurin ja muut korjattua? Täällä sanoi yksi diletantti, että sellainen olisi mahdollista. Mikä on mielipiteenne? Täältä Epinalin läheltä ei näytä löytyvän 6V laturia ei sitten millään. Vahvistakaahan ajatukseni, että jos haluan ajaa akulla, on laturin hihna parempi ottaa pois - jottei moottori pyöritä turhaan laturia ja sen pyörittäminen sitä mahdollisesti vielä lisää vahingoita. Onko asia näin? Ja täydellä akulla pääsee suht. varmasti ainakin 100 kilometriä? Kiitokset jälleen. Quote Link to comment
hanski513 Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Lukisitko uudelleen mitä T.Tuominen kirjoitti ylempänä Vw moottorin sielunelämästä ja kuinka sen elinvoiman saa nopeasti loppumaan. T:HL Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Laturi ja tuulettimen puhallin on kiinni samalla akselilla. Jos ei laturi pyöri, niin ei saa moottorikaan jäähdytystä. Itse varmistaisin, laturin hihna irti, että laakerit ovat jokseenkin kunnossa. Ja ajelisin, laturi 'turhaan' pyörien, mahdollisimman vähällä sähkön kulutuksella. Sytytys, vilkut ja jarruvalot eivät paljon sähköä kuluta - pitäisi pystyä ainakin 300 km ajamaan täydellä akulla. Käynnistykset aina työntämällä. Saksassa ja eikö Ranskassakin saa ajaa laillisesti ilman ajovaloja hyvällä näkyvyydellä päiväsaikaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Saat kyllä aika expertin löytää joka käämittäisi sinulle laturin uudelleen. Eli on mahdollista mutra osaavat henkilöt/firmat aika harvassa. Ja jos oikeasti haluat apua Ranskasta 6v laturin löytämiseen niin postaa huolesi ja sijaintisi www.thesamba.com sivuston foorumille ja uskaltaisin väittää että kyllä sellainen laturi löytyy aika äkkiä jostain läheltäsi. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Kiitokset Tanhis. Täällä on kaksi autosähkömiestä, en ihan kovin paljon luota heidän taikavoimiinsa. Kirjoitan Sambaan ja katsotaan. Kiitokset Tuomo Tuominen - enpäs ajatellut kirjoittaessani tuota tuuletinta. Ja kyllä, ajovaloja ei tarvitse päiväsaikaan. Tuo voisi olla ratkaisu, todella. Quote Link to comment
metake Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 (edited) Ranskalainen sivusto: http://vintagevw.org/ Josko tuolta löytyisi foorumia tai yhteystietoja josta saisi apuja. EDIT: Tuolla näkyis olevan foorumi: http://www.flat4ever.com/vw-vintage-f67.html?s=93a2089a4352cd616db1ccc2ce77a729&f=67 Edited June 22, 2014 by metake Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Kiitokset kaikista vinkeistä. Tänään näkee miten Ranskassa hoidetaan kuplia. Peukut pystyyn - sillekin, että Saksaan päästään, jos ei toimi ranskikset. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Terveeks - nyt kotomaasta! Loppupeleiestä Sveitsistä muutto venyi muutaman päivän pidemmäksi laturin vuoksi, mutta perillä ollaan - lähes 3000 km takana! Ongelman ratkaisut pääpiirteissään: 1) Ranskassa ei osaa, olisi kestänyt kauan ja ollut kallis siellä korjata, 2) ostettiin siis toinen akku, jotta päästäisiin Saksan puolelle, 3) josta ebayn kautta löydetyn osan myyjä ystävällisesti kommunikoi internetittömälle tekstiviesteillä, 4) uusi laturi paikalle klassikoihin erikoistuneessa - kalliihkossa - pajassa. Lisämausteena oli laturin jumiutuminen Saksassa ja käämin kuparinauhojen poisto paikallisten todella sympaattisten mekaanikkojen avulla - kaksi kertaa, tosin samassa paikassa. Opittua: 1) ei kannata säätää laturia liiaksi (~ 9 V kierroksilla), 2) hyvällä akulla voi ajaa ainakin 170 km (helpon tuntuisesti) valoitta, 3) mäkilähtöä ei kannata ottaa, jos laturin ankkuri on vaarassa jumittaa (vaikka akkua pitäisikin säästää). Samba-sivustolla kirjoitettuun viestiin tuli yksi vastaus, jossa eräs tarjosi osaa myyntiin - Sveitsissä. Emme halunneet palata takaisin etelään. Ongelman ratkaisu otti paitsi nelisen päivää, myös rahaa - noin 700 pelkästään uuteen akkuun, laturiin ja töihin (laturin vaihtaneen pajan lasku oli suurin, puolet koko hinnasta - en tajunnut sitä neuvotella). Kiitokset kaikille auttajille ja hyvää kesää! O. PS. Taidan muuten laittaa kuplani myyntiin, koska emme itse asiassa jää Suomeen, vaan muutamme Brasiliaan. Quote Link to comment
Neanterdaali Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Ozmopolite todella nimimerkkinsä veroinen!! Hieno homma että pääsitte turvallisesti kotiin. Kunhan joskus sitten kotiudutte Brasiliaan niin laitahan kuvaa sikäläisestä kalustosta! Ps. Pistä ajoneuvo täällä naftaliiniin ja säästöön turvaan tulevaisuuden varalle, näitä ei kuulemma enää tehdä uusia:-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.