KimmoH Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Konetta purkaessani öljypumpun korvake sitten otti ja mureni käsiin ennenkuin ehdin edes voimaa käyttää, KELE. Nyt otetaan siis vinkkejä vastaan type4 2000cc koneeseen sopivista öljypumpuista. Onko markkinoilla jotain, mitä kannattaa viimeiseen asti vältellä ? Tekeekö esim. tällä mitään? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 (edited) 3nittisen kuplan pumppu menee nepan pumpun tilalle. Ainio ero on että kuplan pumpuissa on isommat IN ja OUT reijät. Niin ja tietty tarviat hankkia kannen. Mekaanisesti muista tarkistaa pitääkö ottaa pumpun pohjasta lamelli rällyllä ohut siivu pois + katto pitääkö ottaa nepan lohkosta pinnapultteja ulospäin. Eli samat hommat mitkä teet kuplan koneen kasauksen yhteydessä normaalistikki. Edited September 16, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Nää ollu ihan OK. Sorry en muista enää mikä oli nepan pumpen rattaan pituus.... 26mm http://aircooled.fi/tuote/1285/oljypumppu-26mm-hd-alumiini-3niittiselle-nokalle tai isompi 30mm http://aircooled.fi/tuote/108/oljypumppu-30mm-superhd-alumiini-3niittiselle-nokalle Quote Link to comment
-Alex- Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 En suosittele ainakaan mellingin valurautarunkoisia pumppuja, kuvien shchadekit ok Quote Link to comment
Lasse Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 no mitäs vikaa valurautapumpussa, ookko semmoisella paljo ajanukki. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 (edited) Mun mielestä alumiini/mag lohkoiseen moottoriin kuuluu alumiinirunkoinen pumppu - lämpölaajenee samaan tahtiin. Edited September 16, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Valurautaset joita olen mitannu (n puolisen tusinaa) ovat olleet kaikki alikokosia. Lohkossa reitkä 70,0mm ja pahimmat olleet valmiiksi parikymppiä alle. Isojen poikien mukaan koneen lämmetessä ko ero vaan kasvaa valurauta laittiella ja pumppu alkaa hukkaamaan painepuolelta öljyä lohkon sisään. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 höh Ale-X kerkes ensin... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 (edited) Ainaski jenkkipalstoilla moni haukkuu kyseistä melling pumppua. Shadeckia ollut monessa koneessa itellä, ei valittamista. Muistaakseni jossain oli artikkelikin T1 shadeck pumpun preppaamisesta T4 lohkoon, eikai se kummempia ollut: http://vwparts.aircooled.net/Schadek-30mm-Oil-Pump-Modified-for-Type-4-p/111-115-107ahd-30mm-t4.htm Edited September 16, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Niin ja vielä yksi erikoisuus. Viimesen mellingin kun mittasin, niin rattaat oli 0.2mm liian lyhyet pesäänsä. Tuohon kansipaperin paksuus (0,15-0,25)mm lisää ja pumppu fuskaa sisäsesti painetta hukkaan & lämmittää öljyä..... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Ainaski jenkkipalstoilla moni haukkuu kyseistä melling pumppua. Shadeckia ollut monessa koneessa itellä, ei valittamista. Muistaakseni jossain oli artikkelikin T1 shadeck pumpun preppaamisesta T4 lohkoon, eikai se kummempia ollut: http://vwparts.aircooled.net/Schadek-30mm-Oil-Pump-Modified-for-Type-4-p/111-115-107ahd-30mm-t4.htm Milenkiintoinen hinna nousu, siitä että pumpun runkoon laitettu kutiste holkit IN ja/tai OUT kanaviin :) Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Myykös muuten kukaan missään ihan stock nelosen pumppua ? Missään ei meinaan sellaista silmiin osunut vaikka toistakymmentä nettikauppaa kollasin läpi. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Itte tulin samaan lopputulokseen aikoinaan. Kun ei löydy, ni ei löydy........ Quote Link to comment
Lasse Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 (edited) Tossa vanhassa koneessa oli melling ja sillä ryystettiin suomen teitä 60tkm eri kokoonpanoissa. En ole mitannu pumppua, mutta ainakin laakerit sai öljyä ja kone toimi. Luulemma ja kuulemma mulla ainakin toimi. Nykyiseen laitoin tätä ylistettyä schadecklaatua ja ei auttanut, akselin hahlon joutu itte tekemään nokka-akseliin paremmin sopivaksi. Edited September 17, 2014 by Lasse Quote Link to comment
Anssi Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Nelostyypin pumppua ei tietääkseni saa uutena. Johtuu varmaan siitä että kestää useamman koneremontin ajan = ei tarvitse aina vaihtaa Quote Link to comment
vwagen Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Pahin ongelma noissa pumpuissa on viimevuosina ollut se että ovat rungoltaan alimittaisia,myös Schadekit. Alkuperäispumppu on usein vielä parin moottorin peruskorjausjakson jälkeen parempi kuin monet tarvikepumput uutena. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Ratkaisin ongelman ostamalla uuden type4 pumpun ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Mielenkiintoista tietää, mistä ja mihin hintaan tälläinen harvinaisuus löytyi? :) Quote Link to comment
KimmoH Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Saksasta 120€ :D Quote Link to comment
-Alex- Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 No ei paha, olisin olettanut +300€ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.