Jump to content

type4 öljypumput ?


Recommended Posts

Posted

Konetta purkaessani öljypumpun korvake sitten otti ja mureni käsiin ennenkuin ehdin edes voimaa käyttää, KELE. Nyt otetaan siis vinkkejä vastaan type4 2000cc koneeseen sopivista öljypumpuista. Onko markkinoilla jotain, mitä kannattaa viimeiseen asti vältellä ?

 

Tekeekö esim. tällä mitään?

Posted (edited)

3nittisen kuplan pumppu menee nepan pumpun tilalle. Ainio ero on että kuplan pumpuissa on isommat IN ja OUT reijät.

Niin ja tietty tarviat hankkia kannen.

 

Mekaanisesti muista tarkistaa pitääkö ottaa pumpun pohjasta lamelli rällyllä ohut siivu pois + katto pitääkö ottaa nepan lohkosta pinnapultteja ulospäin. Eli samat hommat mitkä teet kuplan koneen kasauksen yhteydessä normaalistikki.

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Mun mielestä alumiini/mag lohkoiseen moottoriin kuuluu alumiinirunkoinen pumppu - lämpölaajenee samaan tahtiin.

Edited by -Alex-
Posted

Valurautaset joita olen mitannu (n puolisen tusinaa) ovat olleet kaikki alikokosia. Lohkossa reitkä 70,0mm ja pahimmat olleet valmiiksi parikymppiä alle.

 

Isojen poikien mukaan koneen lämmetessä ko ero vaan kasvaa valurauta laittiella ja pumppu alkaa hukkaamaan painepuolelta öljyä lohkon sisään.

Posted

Niin ja vielä yksi erikoisuus. Viimesen mellingin kun mittasin, niin rattaat oli 0.2mm liian lyhyet pesäänsä.

Tuohon kansipaperin paksuus (0,15-0,25)mm lisää ja pumppu fuskaa sisäsesti painetta hukkaan & lämmittää öljyä.....   

Posted

Ainaski jenkkipalstoilla moni haukkuu kyseistä melling pumppua.  Shadeckia ollut monessa koneessa itellä, ei valittamista.  Muistaakseni jossain oli artikkelikin T1 shadeck pumpun preppaamisesta T4 lohkoon, eikai se kummempia ollut:

 

http://vwparts.aircooled.net/Schadek-30mm-Oil-Pump-Modified-for-Type-4-p/111-115-107ahd-30mm-t4.htm

 

Milenkiintoinen hinna nousu, siitä että pumpun runkoon laitettu kutiste holkit IN ja/tai OUT kanaviin :)

Posted

Myykös muuten kukaan missään ihan stock nelosen pumppua ? Missään ei meinaan sellaista silmiin osunut vaikka toistakymmentä nettikauppaa kollasin läpi.

Posted (edited)

Tossa vanhassa koneessa oli melling ja sillä ryystettiin suomen teitä 60tkm eri kokoonpanoissa. En ole mitannu pumppua, mutta ainakin laakerit sai öljyä ja kone toimi.

 

Luulemma ja kuulemma mulla ainakin toimi.

 

Nykyiseen laitoin tätä ylistettyä schadecklaatua ja ei auttanut, akselin hahlon joutu itte tekemään nokka-akseliin paremmin sopivaksi.

Edited by Lasse
Posted

Nelostyypin pumppua ei tietääkseni saa uutena. Johtuu varmaan siitä että kestää useamman koneremontin ajan = ei tarvitse aina vaihtaa

Posted

Pahin ongelma noissa pumpuissa on viimevuosina ollut se että ovat rungoltaan alimittaisia,myös Schadekit.

Alkuperäispumppu on usein vielä parin moottorin peruskorjausjakson jälkeen parempi kuin monet tarvikepumput uutena.

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...