Jump to content

Kupla 1300 -72 ja tahmeat menohalut


Guest Kassu

Recommended Posts

Posted

Hei vaan kaikille!

 

Juuri rekisteröityneenä, uusi Kuplan omistaja ilmoittautuu pikku ongelmien kera.

 

Otsikko kertoo olennaisen.

Oireet  ovat, että auto pelaa puolella kaasulla jotenkin ja pintakaasulla jopa hyvin, mutta sen jälkeen rupeaa tökkimään, poksauttelee ja nykäsee.

Bensan tuoksua aavistuksen ilmassa.

Minun mielestä oireet ovat lämpimällä ja kylmällä koneella...no en menis kehumaan puolilämpöstä konettakaan.

Konetiellä ei kelaa kuin satasen vauhtia.

 

Koneeseen vaihdettu/tehty:

 

- Venttiilinvälykset säädetty nyt keväällä

- Tulpat, tulpan johdot, pyörijä+kansi, puola, konkka

- Laturi

- Startti (tämä ei tosin vaikuta oireisiin)

 

 

Kaasaristako tässä on lähdettävä ongelmaa purkamaan??

 

Täältä kaiketi varmimmin avun saa, joten kiitokset neuvoista jo etukäteen!

Posted

Bensapinnan neulaventiili vuotaa ja kaasari tulvii.

 

Toi olis mun arvaus.

 

Eli kaasarin korjaussarjan tilaus ja asennus olisi ainakin ekana edessä.

Posted

Jep.

 

Onko noihin kaasareihin montaakin eri korjaus sarjaa?

Omassani on 30 pict kaasari.

 

Olisiko tuosta sytkä syytä tarkistaa myöskin ja vissiin käydessä niin on välykset pois jos niitä on.

 

Kaikki on uutta ja ihmeellistä joten kaikki apu otetaan vastaan.

Posted (edited)

Okei eli homma ei siis hallussa.

 

Oletko säätänyt kärjet ja vaihtanut ne koska ne vaikuttaa kenties eniten käyntiin.

 

Sytkä tietty kanssa kannattaa säätää lampulla tai staattisesti jos ei ole lamppua ennen kaasarin säätöjä.

 

Ja kaasarin korjaussarja on yleensä aika yleismallinen solexin kaasareille.

 

esim

http://aircooled.fi/tuote/1371/kaasuttimen-korjaussarja-2834-pict-13-t12-8651282

 

tai

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2130&

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Kone niin sanotusti lopussa...

 

Kone kannattaa purkaa pois paikoiltaan ja purkaa ainakin pyttyjä myöden ja ja tutkia tilanne tarkemmin...

 

Mitenkö tämän toteaa?

 

No vaikkapa kampiakselin päästä pyörittämällä, koneessa pitäisi tuntua jonkin moinen vastus pyöritettäessä. Samalla voi nykiä hihnapyörää itseensä päin, mikäli nytkyy niin että sen sormin huomaa on koneessa päittäivälystä aika lailla, eli kone ei ole enää parhaimmassa iskussaan. 

 

1300 pitäis mennä helposti sinne 120 tienoille, jonka jälkeen kulku kyllä tukehtuu terveelläkin koneella.

Edited by NO H2O
Posted

Ei ole tuon moottorin alkuperäinen kaasutin.Taitaa olla arpakone, mitä numeroita esim kampikammiossa ja kaasuttimesa sekä jakajassa on? Jakaja ja kaasutin ovat pareja ja voi olla mahdottomia yhdistetolmiäkin moottorin kuva auttaisi myös kaukoparantajia.

Posted

Kaasutin Solex 30 pict 2

Moottorissa koodi F1741424

Jakajassa koodit 0231146101 ja 113905205AL

 

Vikakin löytyi... Jakajan jalan kiinnitystä ei käytännössä ollut lainkaan. Pääsi pyöriin itsestään. Sitten joku seppä on laittanut bensan suodattimen väärin päin(bensaletkun väliin).

 

Kone kaiketi vaihdettu joskus, ei ole vm. -72

 

Toivottavasti näiden korjauksella kärry kulkee.

Posted

Eihän se kulje ei...menee koneen avaukseksi! Ohivuotoa on ainakin venttiileissä.

 

Kuka kerkee ensin heittään tollasen 1300 kunnostuksen hintaa edes sinnepäin.

Otetaan huomioon, että pitäis tulla luotettava kone, eli ei mennä sieltä mistä aita on matalin...

Näkemyksiä mitä tähän remonttiin ryhtyessä kandeis tehdä?

 

Olisko tekijöitä Tampereen lähikunnissa??

Posted

Jep. Tuota sarjaa katselin itsekin.

Itsellä ajatuksena kuitenkin että mahdollisesti museorekisteriin tulisin jossainkohtaa autoa koittamaan, niin kone ulkoisesti pitäisi näyttää ns. alkuperäiseltä.

Tilavuutta voisi nostaa tämä asia mielessä.

 

Olisiko jotain ajatuksia?

Posted

Kuplan konehan on tarkotettu vaihdettavaksi 100000km välein, tiedän useamman museokuplan joka ei oo orkkis tekniikalla.

Esim. Uusia 1300 kansia ei saa ja niin päinpois. Sähän voit tehdä orkkiskampikammioon vaikka 2,4 litrasen koneen joka päällepäin näyttää orkkikselta ja menee mr- tarkastuksesta läpi.

Posted

ennenkuin pistät koneen palasiksi tai purat kaasari, tarkista vielä kerran sytkä. Tulee oikeasti kipinää, oikeaan aikaan ja riittävästi. Osien vaihtaminen ei riitä, vaan pitää tarkistaa ja tarkistaa strobolla ja mittarilla.

Posted

Kupla oli tutulla kaverilla laitossa ja pitäis olla ok sytkä ja kaasari.

Oli vissiin puristuspaineet mitannut ja kertoi että vuotaa venttiileistä ainakin.

Välykset vissiin säädetty keväällä ed. omistajan toimesta...näin kertoi.

 

Auto kulkee tosi nuhasesti poksauttaa ja samalla mykäsee. Ei kiihdy ja kulkee sen max 90.

 

Mielessä olisi kyllä joku 1500 kone joka pelaisi vielä tolla alkuperäisellä Solexilla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...