DWL_Puavo Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Jos uudet satulat eivät käy kiinnityksiltään vanhoille paikoille, käytetään yleensä erilaisia adaptereita. Mikä määrittää näiden adaptereiden laillisuuden? Esimerkiksi: - Perus-empimallinen takalevyjarrusatsi jota voi ostaa valmiina. Niissä on takanapaan pultattava melkein-tukeva laippa jossa on sitten opeliskin satulalle kiinnitys - Radiaalikiinnitteiset satulat joissa tyypillisesti ruuvataan aslkuperäiseen kiinnityslaippaan alumiinipala josta reiät läpi 90 asteen kulmassa joihin pultataan sitten satulat, ja rikoilla sovitetaan satulat sitten oikealle etäisyydelle laikasta. Tämä ratkaisu ihmetyttää laillisuutensa kanssa eniten vaikka käyttäisi kovia pultteja. Sen tiedän että jarrusatuloiden alkuperäistä kiinnitystä ei saa muuttaa esim. hitsaamalla vanhan kiinnityslaipan tilalle uutta. Urtsipirssiin tehtiin hitsaamalla ja on salettiin kestävämpi toteutus kuin millään adaptereilla, mutta sitä ei tietenkään voi todistaa joten se olisi katukäytössä laiton. Bonuskysymys: Saako asentaa halkaisijaltaan pienemmät levyjarrut kuin alkuperäiset, jos haluaa käyttää pienempiä vanteita esim. 14" fuchsit. Tai sorvata alkup. laikasta kehää pois, ja kompensoida jarrutehoa sitten järeämmällä satulalla tai suureman kitkakertoimen jarrupaloilla. Vai ovatko nämä kaikki kysymykset vaan akateemisia, ja jos ei ole hitsaamalla muokattu alkuperäisiä osia niin riittää kun katsastuksessa jarrudynamometri näyttää riittävät ja tasaiset lukemat? Puavo Quote Link to comment
peruskallio Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Olen miettinyt samaa asiaa, joskus tehtiin alumiinista polven päällä adapterit, läjä prikkoja väliin ja leima tuli että heilahti. Mitään laskelmia tai muuta ei kyselty. Kummasti ovat kestäneetkin. Toisaalta jarrurummut ovat kiinni peltilätkässä ja kummasti kestää sekin. Evätkä pellit ole esim. Kuplassa kiinni kuin pienillä ruuveilla keskeltä, luulisi olevan kauheat voimat pienellä kehällä vääntämässä. Eiköhän jarrulevyjen koko ole enemmänkin kiinni siitä mistä autosta ovat peräisin, mitä auto josta osat ovat painaa ja paljonko siinä on tehoa. Jos ne pusäyttävät 1800kg auton alunperin, miksi ei puolta kevyempään kuplaan kelpaisi? Quote Link to comment
Ketsa Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Ei taida peruskatsastusinssin osaaminen riittää kuin jarrudynamon perusteella toteutuksen arvioimiseen + mahdollisesti tee-se-itse hitsausten havaitsemiseen. Quote Link to comment
Jorrma Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Missä kuplan mallissa rummut on pellissä kiinni? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 18, 2014 Author Share Posted October 18, 2014 Ainahan se on rumpujen kanssa pellit kiinni, kun voi soittaa istualtaan. Kuplilla tai ilman. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Kelpaakohan 8.8 pultit satuloille ja adaptereille? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.