Jump to content

Jarrusatuloiden kiinnitys / "vierasjarrut", adapterit ym


Recommended Posts

Jos uudet satulat eivät käy kiinnityksiltään vanhoille paikoille, käytetään yleensä erilaisia adaptereita. Mikä määrittää näiden adaptereiden laillisuuden?

 

Esimerkiksi:

 

- Perus-empimallinen takalevyjarrusatsi jota voi ostaa valmiina. Niissä on takanapaan pultattava melkein-tukeva laippa jossa on sitten opeliskin satulalle kiinnitys

 

- Radiaalikiinnitteiset satulat joissa tyypillisesti ruuvataan aslkuperäiseen kiinnityslaippaan alumiinipala josta reiät läpi 90 asteen kulmassa joihin pultataan sitten satulat, ja rikoilla sovitetaan satulat sitten oikealle etäisyydelle laikasta. Tämä ratkaisu ihmetyttää laillisuutensa kanssa eniten vaikka käyttäisi kovia pultteja.

 

Sen tiedän että jarrusatuloiden alkuperäistä kiinnitystä ei saa muuttaa esim. hitsaamalla vanhan kiinnityslaipan tilalle uutta. Urtsipirssiin tehtiin hitsaamalla ja on salettiin kestävämpi toteutus kuin millään adaptereilla, mutta sitä ei tietenkään voi todistaa joten se olisi katukäytössä laiton.

 

Bonuskysymys: Saako asentaa halkaisijaltaan pienemmät levyjarrut kuin alkuperäiset, jos haluaa käyttää pienempiä vanteita esim. 14" fuchsit. Tai sorvata alkup. laikasta kehää pois, ja kompensoida jarrutehoa sitten järeämmällä satulalla tai suureman kitkakertoimen jarrupaloilla.

 

Vai ovatko nämä kaikki kysymykset vaan akateemisia, ja jos ei ole hitsaamalla muokattu alkuperäisiä osia niin riittää kun katsastuksessa jarrudynamometri näyttää riittävät ja tasaiset lukemat?

 

Puavo

Link to comment

Olen miettinyt samaa asiaa, joskus tehtiin alumiinista polven päällä adapterit, läjä prikkoja väliin ja leima tuli että heilahti. Mitään laskelmia tai muuta ei kyselty. Kummasti ovat kestäneetkin.

Toisaalta jarrurummut ovat kiinni peltilätkässä ja kummasti kestää sekin. Evätkä pellit ole esim. Kuplassa kiinni kuin pienillä ruuveilla keskeltä, luulisi olevan kauheat voimat pienellä kehällä vääntämässä.

Eiköhän jarrulevyjen koko ole enemmänkin kiinni siitä mistä autosta ovat peräisin, mitä auto josta osat ovat painaa ja paljonko siinä on tehoa. Jos ne pusäyttävät 1800kg auton alunperin, miksi ei puolta kevyempään kuplaan kelpaisi?

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...