P_Valtonen Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 (edited) Tässä vahän ajatelmaa... Mullon tuolla 11KW 400v 1500rpm oikosulkomoottori Ja sille olis kaveriksi 400v 11kw taajuusmuuttaja (on jarruliittimillä, eli voin painaa akustosta suoraan välipiiriin sähköt) Moottorissa jos tuplataan kierroslukumäärä ja jos saadaan sama vääntö kuin alunperin, niin moottorin teho tuplaantuu. Lähde: http://www.autowiki.fi/index.php/Teho ** Sitten varsinainen hajatelma Jos tuon sähkömoottorin laittaa pyörimaan tupla rpm (100hz), pitäs tehoksi tulla 22kw tuon mukaan. Oletuksena toki että kone jaksaa vääntää saman väännön sekä nimellis taajuudellansa (50hg) että uudella tuplataajuudella 100hz Tai jos tuon laittas rallatamaan 200hz max taajuudella, (6000rpm) pitäs kierrosluvun nelinkertaistuessa myös tehon nelinkertaistua (44kw) Toi rupeis jo riittämään kuplan kuskaamiseen :) (Todennäkösesti nelinkertainen rpm tuhoaisi roottorin, mutta ei nyt keskitytä siihen) ** Maalaisjärjen mukaan ei ole mahdollista 11kw tamusta antaa tehoa 44kw moottorin pyöritykseen. 44kw mosa vaatii 44kw tamun, vaikka taajudella kikkailisikin.. Veikkaan että induktiivisen reaktanssin imaginäärin osa rajoittava tekiä tässä hommassa. Mutta jos moottori on yli 0,71 cos Fii arvolla (kulma alle 45 astetta) on imaginääri osuuden vaikutus alle puolet. Suuret moottorit, vanhatkin, ovat 0,85-0,9 tasossa. Eli imaginäärin vaikutus koko reaktanssiin on liian pieni muuttaakseen samalla kertoimella kuin taajuuus. http://fi.wikipedia.org/wiki/Reaktanssi ** Vai olenko keksinyt ikiliikkujan? (tuskinpa sentään) :p Eli mikä tökkii teorissa ja miksi? Perustele vastauksesi, kiitos. T: Hakokeillä oleva paksusähköinssi...... Edited November 26, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
jmatto Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Jos syötät sähkömoottorille 44kW ja käämit kestää niin kierrosluvusta riippumatta se antaa sen ulos hyötysuhteella kerrottuna kuormitettaessa. Bensakoneessa teho kasvaa kierrosten mukana koska se saa enemmän polttoainetta eli kuluttaa enemmän isommilla kierroksilla. Osimoilleen näin. Quote Link to comment
Guest pep Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 50Hz jälkeen tulee mukaan ainakin osassa taajuusmuuttajissa kentänheikennys mukaan joten ei siltä pitäis saada 11kW enempää pihalle ;) Quote Link to comment
VW-63 Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Kun mennään nimellisnopeuden yli niin teho ei nouse ja momentti laskee. "Nimellistaajuuden/kierrosluvun yläpuolella moottori toimii kentänheikennysalueella. Kentänheikennysalueella moottori voitoimia vakioteholla, minkä johdosta kentänheikennysaluetta voidaan myös kutsua vakiotehoalueeksi." Vakioteho ylläpidetään virtaa nostamalla. Eli jos tuplaat nopeuden max kuormalla niin virta tuplaantuu. "Kentänheikennysalueella tietyn momenttitason säilyttämiseksi tarvittava lisävirta on verrannollinen suhteelliseen nopeuteen" Lainaukset ja muutakin tietoa moottoreista löytyy täältä: http://www05.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/b11dafe92973be93c1256d2800415027/$file/tekninen_opasnro7.pdf Tuossa on myös sivulla 7 valintakriteerejä moottorille ja taajuusmuuttajalle. Ei siis ole tiedossa oikotietä onneen:) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 28, 2014 Author Share Posted November 28, 2014 (edited) Kentänheikennys hävinnyt muististani runsaan 15v aikana. Kiitos avusta. Selvis tämäkin ongelma... Toi ABB PDF oli hiton hyvä... :) Edited November 28, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
beetlemania Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 https://fi-fi.facebook.com/SahkoKleinbusSamk Tuossa jotain tekivät. Onko mitään apua. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 2, 2014 Author Share Posted December 2, 2014 Komea pallis. Vielä kun selviäis että ottavatko jarrutusenergian miten akustoon takas.... Quote Link to comment
oldis Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Olikos Rebbl sivut selattu ja videot katsottu. Jos ei nistä löydy vastausta niin apu löytyy täältä. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Täällä kanssa pirusti tietoa eri akuista yms budjetti sähköilystä. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=539140 Quote Link to comment
vilkku Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 (edited) En tiedä onko näistäkään apuja, mutta Ilkka lehdestä otin talteen, kun näin jutun! Jos jotain muutakin kiinnostaa lukea, auton tekijä on kuitenkin täältä Pohjanmaan lakeuksilta! Jutussa tekijä mainitsee; "Hiljaisuuden takaa bulgarialaisvalmisteinen tasavirtamoottori,joka pystyy kehittämään sadan Newtonin vääntömomentin heti liikkeellelähdössä. Moottorin 24 kilowatin teho on sama kuin alkuperäisessä autossa. Myös sähkömoottori on Kupla-henkisesti vanhan boxerin tavoin ilmajäähdytteinen." https://www.facebook.com/pages/Electric-Vehicle-VW-Classic-Beetle-1973-revolution/308302925952134 Auton veroluontoiset maksut ovat noin 150 euroa vuodessa. Vakuutus on hieman normaalia kalliimpi. Bensalaskuksi jää täydet nolla euroa per vuosi. Seitsemän tunnin täysilataus jättää jälkensä sähkölaskuun. Sadan kilometrin ajon kustannukset ovat noin 1–2 euron luokkaa. ilkka_print(45).pdf ilkka_print(44).pdf Edited December 7, 2014 by vilkku Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.