Racing Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Eli kaavailin kastenwageniin 15 tai 16" Mersun tai VW:n aluvanteita ja jotain leveämpiä renkaita. jakohan on 5x112. Joutuuko pallokeulassa käyttämään jotain pakettiautovanteita eli paljonko pitää vanteella olla kantavuutta? ja samoin renkaat kestääkö / onko esim. normaali matalaprofiili 205/50x16 tms laillinen kantavuutensa puolesta. Mitenkä nämä hommat menee jotta olis laillinen...? Quote
metake Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Rekisteriotteesta katsot että mikä on rengas vaatimus, jos ei ole mainintaa C tai 8pr vai miten ne nyt menikään, niin sitten ihan normi rengas kelpaa. Jos on maininta "pakettiauton" renkaasta, niin sitten en tiedä mitä vaaditaan vanteelta. Mulla on kuitenkin Toyota Hiluxissa (kantavuus 950 kg) otteessa pelkästään rengaskoko 205/80 - 16. Ihan normaali henkilöauton renkailla oon ajellu ja katsastunut sen niillä. Quote
Racing Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 7.00-14/8PR tai 7.00-14C Akselimassat 0,1280 kg Omamassa 1210kg Kokonaismassa 2300kg Quote
Fileas Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/stro3.jpg 205/50-16 renkaassa on kantavuusluokka 530-615 kg ketale (riippuen renkaasta) Konttorilla ollaan ainoastaan kiinnostuneita STRO määräyksistä ja muutoskatsastuksessa ettei raavi kiinni mistään. Quote
Racing Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Siis vanteen kantavuusko ei kiinnosta konttorilla? Mitenkäs tuo renkaan kantavuus lasketaan eli paljonko tuossa härvelissä kuuluu olla kantavuutta etupäässä ja takapäässä per rengas? Quote
Fileas Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Ähh, juu tottakai vanteissakin on kantavuusluku oltava ;) Et tiedä akselipainoja? etu/taka Quote
Racing Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Käsikirjas lukee että sallittu akselipaino edessä 1010 ja takana 1300 Quote
Racing Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Mulla ei ole kun on uudenmallin ote ja ei ole akselimassoista mitään muuta merkintää kun 0,1280kg? omistajan käsikirjasta luin nuo äskeiset suurimmat sallitut massat. Quote
Fileas Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Mitenkä nämä hommat menee jotta olis laillinen...? Suosittelen käyntiä katsatusasemalla ;) saat paperiasioihinkin selvyyttä Quote
Guest Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 akselimassat selviää otteesta ja jos ei siitä niin mallikilvestä, mula lovat tuijotelleet kovastikin juniksessa. Ja renkaan kyljestä näkee mitä ne puolestaan kantavat /kpl. Joko koodilla tai selväkielisenä kiloissa tai grammoissa. Tähän asti on näkyny selväkielisiä mulla. Jos ei kantavuus kumissa riitä niin hylsy tulee, tai korjauskehotus. Vanteita ei ole ikinä tuijotettu. Jan Quote
Racing Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 -78 Pakettivolkkarissa vaan ei ole mallikilpeä ollenkaan! Eikä myöskään -79:sissä jotka alkujaan suomiautoja on,tuontiautoista en tiedä. Mutta taas suomi 76:ssa on mallikilpi.Käsikirjassakin lukee että joihinkin maihin autot toimitetaan ilman mallikilpeä. Paha siitä on katsoa ku ei oo tyhjät reijät vaan apukuskin penkin takana,eikä siinä koskaan kyllä mitään ollutkaan. Quote
Hebster52 Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Nykyhenkilöautot painaa enemmän kuin 60-luvun Kasten... Ei kyllä liene mikään ongelma käyttää henkilöauton vanteita? Vanteiden koot saa nousta 1:n tuuman rekisteriotteessa mainutusta muutoskatsastamatta. Quote
ozone Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Kumpaa lukua tässä renkaiden valinnassa pitää katsoa, kokonaismassaa 2300kg vai akselimassoja? Jos kokonaismassaa niin renkaiden kantavuus pitää olla siis 2300kg/4=575kg, akselimassojen kanssa taakse tarvitaan kai sitten järeemmät renkaat. Mulla on siis -75 Kombiwagen ja Passatin 5x112 jaolla 15" vanteet, ja mietin että riittääkö 195/65 renkaat. Voiko auton kokonaismassaa konttorilla alentaa? -Otso Quote
Racing Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 Olen tätä selvitellyt, konttorilta en vielä kysellyt niin painot menee akselimassojen mukaan ja palloon ainakin omaani pitäis olla kantavuusindeksin 93 renkaat. ja akselimassojen mukaan menee niin painavimman mukaan mennään,eli edessä ei voi olla "kevyemmän" luokan renkaita. Quote
-AP- Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 . ja akselimassojen mukaan menee niin painavimman mukaan mennään,eli edessä ei voi olla "kevyemmän" luokan renkaita. Miksei? Quote
Racing Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 Näin ainakin Ffp:llä väittivät,kuten sanoin konttorin kantaa en ole vielä kysynyt,100 muuta kiirellisempää asiaa ollut viime aikoina... Quote
metake Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 . ja akselimassojen mukaan menee niin painavimman mukaan mennään,eli edessä ei voi olla "kevyemmän" luokan renkaita. Miksei? Koska esim. jarrutuksessa siirtyy aika iso osa taka-akselin massasta etuakselin (ja eturenkaiden) kannettavaksi. Quote
-AP- Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Direktiivissä annettu määritelmä: 2.7. Suurimmalla teknisesti sallitulla akselimassalla (m) tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan ilmoittamaa suurinta akseliin kohdistuvaa kuormaa vastaavaa massaa, joka perustuu ajoneuvon ja akselin rakenteeseen. Ei se paperissa mainitusta enää yli mene eikä saa mennä ... http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUri ... 27:FI:HTML Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.