Jump to content

Pakun rengastus mikä laillinen?


Recommended Posts

Eli kaavailin kastenwageniin 15 tai 16" Mersun tai VW:n aluvanteita ja jotain leveämpiä renkaita. jakohan on 5x112. Joutuuko pallokeulassa käyttämään jotain pakettiautovanteita eli paljonko pitää vanteella olla kantavuutta? ja samoin renkaat kestääkö / onko esim. normaali matalaprofiili 205/50x16 tms laillinen kantavuutensa puolesta. Mitenkä nämä hommat menee jotta olis laillinen...?

Link to comment

Rekisteriotteesta katsot että mikä on rengas vaatimus, jos ei ole mainintaa C tai 8pr vai miten ne nyt menikään, niin sitten ihan normi rengas kelpaa. Jos on maininta "pakettiauton" renkaasta, niin sitten en tiedä mitä vaaditaan vanteelta.

 

Mulla on kuitenkin Toyota Hiluxissa (kantavuus 950 kg) otteessa pelkästään rengaskoko 205/80 - 16. Ihan normaali henkilöauton renkailla oon ajellu ja katsastunut sen niillä.

Link to comment

akselimassat selviää otteesta ja jos ei siitä niin mallikilvestä, mula lovat tuijotelleet kovastikin juniksessa. Ja renkaan kyljestä näkee mitä ne puolestaan kantavat /kpl. Joko koodilla tai selväkielisenä kiloissa tai grammoissa.

 

Tähän asti on näkyny selväkielisiä mulla.

 

Jos ei kantavuus kumissa riitä niin hylsy tulee, tai korjauskehotus.

 

Vanteita ei ole ikinä tuijotettu.

 

Jan

Link to comment

-78 Pakettivolkkarissa vaan ei ole mallikilpeä ollenkaan! Eikä myöskään -79:sissä jotka alkujaan suomiautoja on,tuontiautoista en tiedä. Mutta taas suomi 76:ssa on mallikilpi.Käsikirjassakin lukee että joihinkin maihin autot toimitetaan ilman mallikilpeä. Paha siitä on katsoa ku ei oo tyhjät reijät vaan apukuskin penkin takana,eikä siinä koskaan kyllä mitään ollutkaan.

Link to comment
  • 1 month later...

Kumpaa lukua tässä renkaiden valinnassa pitää katsoa, kokonaismassaa 2300kg vai akselimassoja? Jos kokonaismassaa niin renkaiden kantavuus pitää olla siis 2300kg/4=575kg, akselimassojen kanssa taakse tarvitaan kai sitten järeemmät renkaat. Mulla on siis -75 Kombiwagen ja Passatin 5x112 jaolla 15" vanteet, ja mietin että riittääkö 195/65 renkaat. Voiko auton kokonaismassaa konttorilla alentaa?

 

-Otso

Link to comment

Olen tätä selvitellyt, konttorilta en vielä kysellyt niin painot menee akselimassojen mukaan ja palloon ainakin omaani pitäis olla kantavuusindeksin 93 renkaat. ja akselimassojen mukaan menee niin painavimman mukaan mennään,eli edessä ei voi olla "kevyemmän" luokan renkaita.

Link to comment
. ja akselimassojen mukaan menee niin painavimman mukaan mennään,eli edessä ei voi olla "kevyemmän" luokan renkaita.

 

Miksei?

 

Koska esim. jarrutuksessa siirtyy aika iso osa taka-akselin massasta etuakselin (ja eturenkaiden) kannettavaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...