Guest Jeppis Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 (edited) Volkkaripalstaa jo jonkin aikaa seuranneena ja volkkareita jo muutaman vuoden harrastaneena ajattelin tuosta pojan kuplasta vähän topikkia pistää nyt kun sille on jotain tehtykin. Kaikki alkoi viime vuoden Auto Saloon tapahtumasta kun vaimo päätti että meille tulee vanha volkkari. Noh nettiauto kuumaksi ja kuuluttelin täälläkin että haku on päällä. Onnekas yksilö löytyi hämeenlinnasta 15kk leimalla oleva -73 1300. Heti kun kotiin päästiin alkoi paruzzin ostoskorin täyttäminen kaikista uusista kromi heebeleistä ja perusparannuksista. Kupla on tosissaan rekisteröity pojalleni joka juuri täytti 2v. Siinä oli Pohjolan täti ihmeissään kun ilmoitin omistajan syntymävuodeksi 2013 :) Sisustaan tuli uutta lattia mattoa ja penkin päälliset. Vanteiksi tilattiin suuren meren toiselta puolelta 8-spoke repsut. Sitten se kävi.. uuden kupla harrastajan painajainen, tielle jäätiin.. G valo paloi ja mieli oli aivan maassa.. Uuden laturin ja akun kanssa päästiin taas liikkeelle, sitten vaihdettiin vielä jännitteensäädin niin loppukesä ja tapahtumat meni ilman murheita. Minimies tykkää todella paljon olla kyydissä nauttii kun näkee niin hyvin ikkunoista ulos ja bokserin tasainen säksätys vaikuttaa välillä unettavasti. Kaverilta metsäkuplasta kävin ryöstämässä pari pisteosaa Kattotelineet ostin ruskon kaverilta jotta saadaan rattaat kulkemaan mukana ja oli siellä sitten jätkän liukumäki juhannusreissulle lähtiessä. Kesä päättyi salon seudun volkkariporukan kruisinkiin ja siitä mentiinkin melkein suoraan talliin odottamaan uutta kesää. Tammikuussa 2015 Motivaatio oli kasvanut niin suureksi että kuplaa ruvettiin purkaamaan. Suunnitelmissa pientä perusparantelua jotain uutta ja loput vanhan ehostamista. Omat resurssit aika, raha ja taidot eivät riitä koko auton kerralla läpikäyntiin. Itse itseni tuntien kesken se jäis :) Paruzzilta oli tulossa taas kasallinen osia, vaihtoon meni suurinpina osina astinlaudat ja kaikki iskarit. Ei Ruostetta pelkkää likaa !! JES!!! Lisäksi tuli puuhasteltua: Ovipahvit maalattu mustaksi Venttiilikopat putsattu ja maalattu, samalla vaihtui tiivisteet. Helmat putsattu ja massattu Tankki putsattu ja maalattu Kone huonetta siistitty Projekti alkaa olemaan loppusuoralla ja enää puuttuu raidetanko joka on jo matkahuollossa siitä huolehti Neoretro. Pari suunnitelmaa on vielä jätetty kertomatta kun toteutuksesta ei tiedä ehtiikö tähän kauteen. Uutta kesä kummia piti investoida kun oli kulmat sen verran pielessä että eturenkaat meni kesässä. Eteen tulee 165-80-15 ja taakse 205-65-15 Edessä joutuu käyttämään 5mm spaceria kun ottaa ääriasennossa kallistuksenvakaajaan kiinni. Kesä taitaa alkaa parin viikon sisään kun otetaan omppu ajoon! Edited October 26, 2015 by Jeppis Quote
Guest Jeppis Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Jahas taas tuli pyörittyä kupla kimpussa muutama tunti. Raidetanko on nyt paikassaan ja kulmat on säädetty rullamitalla, täytyy viedä vielä oikeen koneella katottavaksi kun huoltomiehellä on aikaa. Tankki löysi myös paikkansa uuden letkun kera. Sitten ei muuta kun bensaa tankkiin ja pyörät paikalleen ja auto pukeilta alas! Tollasena Omppu menee nyt sitten moikkaamaan katsastus miestä, kunhan eka saadaan vahat niskaan! Quote
-tipi- Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Hyvältä näyttää, ja tuossa yhessä kuvassa mustilla osilla vielä paremmalta. Quote
APO Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Samaa mieltä, tuo väri ja mustat heebelit sopii yhteen todella kivasti! Mutta nätti noinkin :) Quote
Guest Jeppis Posted March 24, 2015 Posted March 24, 2015 Tuo musta luukki oli tollanen hetken mielijohde, sain sopivasti toiset osat hommattua kaverin metsäkuplasta. Kiitos palautteesta! :) Quote
Guest Jeppis Posted May 9, 2015 Posted May 9, 2015 Täälläkin tapahtuu.. Isä ukko on tossa vuoden verran kärttänyt omaa kuplaa ja tuossa kuukausi sitten bongattiin tuollainen -61 1200 vehmaalta. Noh kupla vaikutti myynti kuvissa todella epämääräiseltä mutta paikan päällä valkeni kuinka joku on pitänyt todella hyvää vanhhuksesta ja sitten on into loppunut. Vanha omistaja kysyi kuplaa tutkiessamme että laittaako hän sen käyntiin, oltiin molemmat ukon kanssa hieman ihmeissään kun apuvirralla starttasi ensimmäisellä yrityksellä. Uutta osaa on laitettu ainakin jarrut, iskarit, astinlaudat, lokarit. Osat tosiaan on vaihdettu 2008 joten jarrut käytiin totaalisesti läpi ja lokarit maalattiin alkuperäisvärisiksi. Sitten hieman vahaa, myllytystä ja metalpolishia.. Uusi akku paikkaan , uutta bensaa tankkiin ja ensi viikolla leimalle. Oma kupla on jäänyt hieman vähemmälle huomiolle kaiken muun viedessä aikaa, on siihenkin jotain tehty. Kaasarinkorjaus sarja tuli hommattua Neoretrolta ja se on nyt paikassaan. Otin samassa pari kymmentä ovipahvien klipsua niin saa vaihdella rikkinäiset ehjiin. Sitten työkaverin kanssa heiteltiin ideoita kuplan suhteen ilmaan, niin tuli idea peltivanteiden tekemisestä. Pari puhelua ja suunnittelu iltaa myöhemmin päädyttiin "pölykapseli" ratkaisuun. En tiedä tuleeko nuo koskaan kiinni mutta tulipahan tehtyä. Kaveri piirsi ja toinen leikkasi laserilla vielä paremmat spacerit alumiinivanteisiin. Tämmöstä tällä kertaa. Pari suunnitelmaa on vielä mutta niitä katsotaan sitten jos joku toteutuu. Quote
Guest Jeppis Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Jaaha pitkästä aikaa jotain on taas alkanut tapahtumaan.. Talviprojektit aloitettiin molemmissa kuplissa. Omppuun olisi tarkoitus tehdä jonkun näköistä moottorihuoltoa tiivisteitä, putsausta, maalausta ja äänieristyksen uusintaa ja lisäystä. Rautarouva saa uutta maalia pintaan. Tosta se sitten lähti! Noh jottei rojektit menis niinkun elokuvissa, molemmat törmäs heti alkuun ongelmiin. Rautarouvasta tuulilasi halki ja ompusta kannet halki.. Kytkin oli ompusta aivan valmis Tällä hetkellä tilanne on seuraavanlainen Rautarouva purettu pohjia varten ja hiominen on jo aloitettu. Ompusta lähti kaikki takapään äänieristykset mäelle ja jotain moottorin osia ja peltejä on maalattu. Sori isoista kuvista. En osaa tehdä niit pikku kuvia joista linkki isompiin. Alkaa noi työt haittaamaan harrastuksia taas tähän aikaa vuodesta mutta eiköhän sitä taas ehditä viikonloppuna painimaan. Quote
Guest Jeppis Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Tuli muuten tuossa mieleen ku tossa ylemmässä postauksessani sain kaverin tekemään tuollaisen "pölykapselin" Niin se löysi nyt paikkansa vararenkaaseen ja värkkäsin yhtenä sadepäivänä tuollaisen työkalu systeemin. Pohja on Finnfoamia ja päällä on mitäpä muutakaan kuin jesusteippiä, työkalut on vaimon isoisältä perintönä saatuja paitsi ruuvimeisseli joka löytyi kirpputorilta. Quote
sleepercooler Posted October 27, 2015 Posted October 27, 2015 (edited) Tuli muuten tuossa mieleen ku tossa ylemmässä postauksessani sain kaverin tekemään tuollaisen "pölykapselin" Niin se löysi nyt paikkansa vararenkaaseen ja värkkäsin yhtenä sadepäivänä tuollaisen työkalu systeemin. Pohja on Finnfoamia ja päällä on mitäpä muutakaan kuin jesusteippiä, työkalut on vaimon isoisältä perintönä saatuja paitsi ruuvimeisseli joka löytyi kirpputorilta. Noi tuolla vanteen sisällä on aivan turhat, Meinaatko, että työkaluilla olis käyttöä? Eikös nää ikiliikkujat ole pomminvarmoja pelejä :) Jos vanteen sisällä pitää olla täytettä, niin laita mielummin täysinäisiä tölkkejä, mitä on pöydällä..... Edited October 27, 2015 by sleepercooler Quote
Guest Jeppis Posted October 27, 2015 Posted October 27, 2015 Eihän noilla taida mitään tehdä, oikeat työkalut kulkeutuu erikseen mukana. Ja ne tölkit on kans omassa paikassaan! Quote
Tanhis Posted October 28, 2015 Posted October 28, 2015 Mulla on hanskalokerossa 10-13 kiintoavain ja tähti-taltta ruuvari ja 17mm lenkki. Noillakin saa jo puolen autoa purettua. Pidempään reissuun jos lähtee niin sitten onkin koko pakki mukana ja kompakti 36 avain. Quote
Guest Jeppis Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Taas on tallissa tapahtunut enemmän tai vähemmän. 2016 kaudelle suurin muutos Omppuun on, uusi isompi moottori jonka rakensi Timo L. vankalla ammattitaidolla. Ensin tosiaan oli suunnitelmissa tehdä vain pieni peruskorjaus moottoriin mutta se osoittautui liian suureksi projektiksi itselle ja täältä bongasin Timon ilmoituksen myynnissä olevista moottoreista. Samalla uusittiin kaikki sytytysosat, kärjetön 009-jakaja, petronix puola ja uudet johdot. Lämmönvaihtimet ovat ja jäävät paikalleen kunnes löytyy Eberi. Lämpöä on koppiin saatava kun pikkumies matkustaa aina mukana eikä häntä viitsi aina topata hullun tavalla. Hitsattavaa oli muutamassa kohdassa ja niistä suoriuduttiin Isän avustuksella ja alkaa se mig pysymään omassa kädessäkin pikkuhiljaa. Samalla kun kone oli pois paikaltaan uusittiin moottoritilan äänieristys ja sisustaan tuli uutta äänieristystä. Vaihdelaatikon öljyt tuli kans vaihdettua, oli aikamoista limaa. Koneen paikalleen laitto oli itselle suurin haaste kun omat ja isän työt menivät pitkän aikaa todella ristiin ja joutui yksin puuhailemaan. Mutta kyllä se sinne sujahti ja omien sekä muiden epäilyksistä huolimatta iso ilmaputsari mahtuu weberin päällä olemaan hienosti! Tein "virtaavammat" huilut hyllyssä ylimääräisenä lojuneesta rosteriputkesta. Bensaletkut tuli vaihdettua kaikki uudet. Uusi kaasari vaati vähän parempaa liikkuvuutta kaasupolkimelta joten väsäsin siihen paremman rullan ja pidemmän varren, samassa tuli vaihdettua uusi kaasuvaijeri. Kuvassa ollaan vielä projektim puolessa välissä mutta täytyy sanoa että toimii. Kyllä se riemu repesi kun kone hörähti käymään. Virranjakajan kanssa on vielä hieman ongelmia mutta ne ratkotaan tässä lähipäivinä. Rautarouva saa uutta väriä pintaan tulevaksi kaudeksi ja pohjatöitä on tuossa hierottu pitkin talvea, seuraavaksi suihkutetaan pohjamaali omassa hallissa ja siitä sitten siirretään ammattilaisten käsiin. Väriksi tulee alkuperäinen Beryl Green. Et sellasta täällä. :) Quote
tolvana Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 säilytä omppua sateelta suojassa tai laita orkkis vesikaukalo konepeltiin. myrkyn jälkeen voipi muuten olla koneessa vettä. Quote
Guest Jeppis Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Juu mulla on sellanen sadesuoja "spoileri" jo viime vuonna hommattu! Quote
Jiibee Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Samalla kun kone oli pois paikaltaan uusittiin moottoritilan äänieristys Itse jättäisin tuon rouhepuriste-eristeen pois konehuoneesta tai ainakin tuosta tulipellistä. Saattaa nimittäin ennen pitkää löytyä puhaltimen siivistä vaikka eristeen päälle olisi askarreltu komea korin värinen "looker-pellitys"... :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.