KimmoH Posted April 1, 2015 Posted April 1, 2015 Myöhäispallukan takapyörän uudet laakerit kiristin tyyliin noin 60cm varsi 46mm hylsyyn ja vajaa 80 kiloa tuonne varren päähän. Kiristyksen jälkeen mutterin kruunu peittää sokanreiän yli puolet reiästä eli sokkaa en saa paikoilleen ja pyörässä tuntuu selvä klappi kun renkaan ylä- ja alareunasta käsin nitkuttaa. Kummallakin sekä vasemmalla että oikealla tuntuu tuo klappi selvästi. Väännänkö nyt vain reilusti tuon mutterin niin pitkälle, että reikä tulee taas näkyviin seuraavasta välistä ? Kuuluisiko tuossa tuntua klappia ollenkaan mistään suunnasta rengasta nitkuttaessa ? Quote
tolvana Posted April 1, 2015 Posted April 1, 2015 Ei kuulu olla klappia, tyyppivika jälkituotantolaakereiden kanssa. Tölkkifoorumeilla noista paljon tarinaa. Quote
KimmoH Posted April 1, 2015 Author Posted April 1, 2015 (edited) Tarkemmin kun akselin päätä tutkin, niin löytyihän sieltä toinenkin sokanreikä ja se osui hyvin kohdalleen oikeassa momentissa. Mutta ylös-alas suunnassa tuntuu edelleen klappia, kun akselin päästä käsin nitkuttaa. Vika siis laakereissa ? Mitkähän nyt olisi sitten hyvät ja toimivat laakerit ? Niin ja nyt tuolla takana on nämä Edited April 1, 2015 by KimmoH Quote
KimmoH Posted April 1, 2015 Author Posted April 1, 2015 (edited) Mutterin kun otan pois, niin tuo sama klappi on ja pysyy. Ulompi laakeri näyttää liikkuvan ylös-alas suunnassa. Edited April 1, 2015 by KimmoH Quote
KimmoH Posted April 1, 2015 Author Posted April 1, 2015 Kun sitä ulompaa laakeria tiirailin, niin se väljä näyttäisi olevan akselin ja laakerin puolella eli ei laakeripesässä. Quote
Etelän Hetelmä Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Mulla saman vuosimallin bussi. En tiedä ehdottomalla varmuudella, että kuuluuko olla klappi vai ei. Mutta hyvin on mennyt klapilla katsastuksesta läpi... kerran nuori katsastaja totesi, että 'täällähän on väljyyttä', johon paikalle tullut vanhempi, että 'noissa kuuluukin pieni olla'. Mutta ennen muuta; hyvin ovat toimineet klapilla noin 60.000 km. Quote
Guest a-p Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Miten olisi jos laittaisi akselin ja laakerin väliin laakerilukitetta. Loctite ainakin lupaa täyttää raonkin. Ei ole pyöränlaakeriin kokemusta mutta muuten on toiminut pari kertaa itsellä. Quote
KimmoH Posted April 2, 2015 Author Posted April 2, 2015 Tuo väljä on siis itse laakerissa ei akselin ja laakerin välissä eikä laakerin ja laakeripesän välissä. Romulaatikoita aamulla kaivelin ja löysin yhden ulkopuolen alkuperäisen saksalaisen VW laakerin. Se tuntui käsissä pyöritellen aivan vastaavalta kuin tuo paikallaan nyt oleva FEBI:n laakeri. Taidampa antaa toistaiseksi olla paikoillaan ja seurailen tilannetta. Kumpikin puoli on täysin identtiset tuon pienen välyksen suhteen, välys tuntuu vain kun rengas on ilmassa ja sitä nitkuttaa ylös-alas suunnassa. Horisontaalisesti tuossa ei tunnu mitään välystä. Ääniä, jurinaa tai muutakaan hälyttävää tuolta ei ole tullut vastaan, satuin vain huomaaman tuon nyt, kun tein testiajojen jälkeen alustan tsekkausta. Quote
PZQ Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Vanhat orkkis laakerit monesti, HUOMATTAVASTI paremmat vs uudet kopiot. Eli minä laittaisin vanhat putsattuna & rasvattuna -Pete- Quote
Tanhis Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Ja jos menet laakerikauppaan niin siellä osaavat myydä laadukkaan. 1 Quote
tolvana Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Wolkkareiden suurimpiin ongelmiin kuuluu jälkituotantovaraosien kelvoton laatu. Lähes poikkeuksetta kunnostettu orkkis on parempi kuin "uusi". 411 takapyörässä piti muistaakseni laakerien väliin tulevaa holkkia hioa että sai välyksen siedettäväksi. Eikä auta vaik lukee skf tai fag. Quote
KimmoH Posted April 2, 2015 Author Posted April 2, 2015 Wolkkareiden suurimpiin ongelmiin kuuluu jälkituotantovaraosien kelvoton laatu. Tämä on tullut huomattua muutamassakin eri kohteessa tämän projektin aikana ;) Samanlaista kuraa tosin esiintyy muissakin harrastekohteissa, ameriikan ihmeiden kanssa näitä kelvottomia osia on oppinut jo vuosien varrella välttelemään. Idän ihmeen kanssa taas on tottunut siihen, ettei jälkituotantoa saa ollenkaan, vaan kaikki osat ovat alkuperäislaatua :D JK:lle olin aamulla yhteyksissä ja heille ei ole kuulemma tullut yhtään valituksia näistä FEBI:n laakereista. Joistain lähteistä maailmalta osui sellaistakin tarinaa, että pientä välystä pitäisikin olla kun klo 12 ja 6 suunnassa nitkuttaa. Päittäisvälystä ei saisi olla ollenkaan ja sitä tässä mulla ei olekaan. Quote
Kujis Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Siellä on C3 laakeri jossa kuuluu olla välys. Jos pyörää tai akselia heiluttaa aksiaalisesti niin pienikin välys voi tuntua jopa millin välyksestä käsissä, todellisuus on ihan muuta. Ajoon vain ja 1000km jälkeen tarkastus. 1 Quote
Tanhis Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Laakerikauppias joskus selitti että olisko ollut fag tai joku muu tunnettu merkki että niilläkin on samalla varaosanumerolla kahta laatua ja olisko ollut perässä oleva kirjain tai lisänumero josta eroitti kiina vs saksatuotannon. Quote
Kujis Posted April 4, 2015 Posted April 4, 2015 Enpä usko että yksikään "merkki" laakeri teettää laakereita Kiinassa. Monilla laakerivalmistajilla on tehtaita ympäri maailmaa mm. Timken laakereita tulee Romaniasta ja USA: sta. Laakerissa on laakerinumero, ei varaosanumero. Quote
Jorrma Posted April 4, 2015 Posted April 4, 2015 http://www.schaeffler.it/content.schaeffler.it/it/press/press-releases/press-details.jsp?id=33678720 http://www.hs.fi/kotimaa/a1305586541391 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.