KimmoH Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Onkos kukaan harrastanut suutinjumppaa ihan pelkästään 95E10:n takia ? Onko tarvetta oikeasti veivata suuttimien kanssa tuon 5-10% alkoholin takia vai meneekö hifistelyksi ? Viime viikolla ruuvailin yhtenä päivänä ihan mielenkiinnosta tupla Solexieni säätöjä ja en niitä saanut menemään liian rikkaalle sitten millään ainakaan seosruuveja auki veivaten. Liian laihalle kyllä saa eli siihen suuntaan säädöillä on vaikutusta. Tein tuossa viime reissun aikana testiä ja vedin tankin täyteen 98E:tä ja sillä kone tuntui pelaavan olevinaan paremmin. Ei tuo nyt huonosti E10:lläkään kulje mutta perstuntuma kertoo muuta vai onko tämä nyt joku placeboefekti, pitäisiköhän tehdä sokkotesti :) Kulutuksessa ei ollut mitään havaittavaa eroa. Onhan tuossa 98:ssakin viinaa mukana mutta huomaako tuota noin 5% eroa muka perstuntumalla... Jostain maailmalta kyllä osui tekstejä vastaan missä todettiin, että Solexit tuppaavat luonnostaankin käymään aavistuksen laihalla, kun työnnetään kierroksilla menemään, joten olisiko sopivalla kierrosalueella kuitenkin viinan määrällä jotain vaikutusta asiaan? Jos ja kun alan suuttimien kanssa leikkimään, niin olisiko vinkkiä mistä suunnalta kannattaisi suuttimia Solexeihin metsästää ? Quote Link to comment
wp Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 http://www.moposport.fi/kalvainsarja-suutin-0-5-1-7-13-osainen-sarja Suosittelen, itse hankin eri paikasta mutta sama sarja. Ajoon tulee uskomattomasti lisää jouheutta kun kaikki suuttimet hienosäätää kevyesti kalvamalla suuremmaksi. Kaasuttimien suuttimet kävivät pieneksi jo ensimmäisen bensiinin päivityksen yhteydessä kun siirryttiin ns. reformuloituun perusbensiiniin, alkoholin lisäys vain pahentaa oireita. Polttoaine kuljettaa itsessään jo happea sen verran että laihalle mennään Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Pitääpä harkita kalvainta ja bongasin eBaystäkin suutinkauppiaan. Näköjään mikunin suuttimet taitaa käydä näihin mun Solexeihinkin. Täytyy vielä tsekata mitkä nuo mun pääsuuttimet tällä hetkellä on ja jos laittaisi pykälän pari isommat tilalle ellei kalvaamaan ala. http://www.ebay.com/itm/290358510678?_rdc=1&item=290358510678&ru=http://motors.shop.ebay.com:80/__?_from=R40&_trksid=m39&_nkw=290358510678&_fvi=1&viewitem=&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/230353229125?_rdc=1&item=230353229125&ru=http://motors.shop.ebay.com:80/__?_from=R40&_trksid=m39&_nkw=230353229125&_fvi=1&viewitem=&vxp=mtr Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Eikö solexien suuttimia saa ihan paruzziltakin ellei jopa olisi hyllytavaraa. Ja mitä tuohon viina bensaan tulee niin mitä vähempi sen parempi itselläni ainakin neulaventiili lakkasi pitämästä kolmen vuoden käytön jälkeen ja kuulemma on ihan myrkkyöä noille kiihdytyspumpun kalvoille. Quote Link to comment
x-pj Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Suuttimia saa myös tuolta moposportista http://www.moposport.fi/catalogsearch/result/?q=solex+suutin Seosmittari nopeuttaa oikeiden suutinten löytämistä, jos sellainen on käytettävissä. Hyöty 95E:hen siirtymisessä on kyllä mielestäni kyseenalainen. Hiukan se on halvempaa, mutta yleensä kulutuksen lisääntyminen syö sen hyödyn. Mutta jos ihan harrastuksen vuoksi haluu kokeilla, niin sitten kanattaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 (edited) Niin siis ajaakos porukka vehkeillään 95E:llä vaiko 98E:llä ? Pitäiskö sitä itsekkin päästellä 98E:llä jo oletuksena ? Olisihan siinä tietty teoriassa ainakin tuo 5% vähemmän viinaa mukana. Perstuntumalta tuon ajossakin muka huomasi joten sekin puoltaisi kyllä 98:iin siirtymistä. Nyt mulla on pääsuutin 135:nen ja air corretion suutin 160 eli vakiot. Jostain lueskelin, että myöhemmän pään koneissa ('79 tai jotain) olisi tehtaalta saakka siirrytty käyttämään air correction suutinta 140 ja ja pääsuutin olisi ollut sama 135. Mitenkähän isoissa harppauksissa kannattaisi kokeilla ? Tuumailin tuossa, että jos laittaisi pääsuuttimeksi 140:sen, air correction suuttimeksi 140:sen ja tankkiin 98E:tä ? EDIT: vai kannattaako alkuvaiheessa edes koskea tuohon air correction suuttimeen, jos vain kasvattaisi pääsuutinta ? Moposport olikin hyvä vinkki, ei taas tajunnut sieltä katsoa :) Edited May 11, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 98 päästelen itse menemään kun tuo 5% on kumminkin max määrä mitä saa olla niin teoriassa voidaan olla aika pienissäkin prosenteissa 98 ajellessa.ja tietty lyijyn korviketta aina tankkiin. Quote Link to comment
x-pj Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Niin siis ajaakos porukka vehkeillään 95E:llä vaiko 98E:llä ? Pitäiskö sitä itsekkin päästellä 98E:llä jo oletuksena ? Olisihan siinä tietty teoriassa ainakin tuo 5% vähemmän viinaa mukana. Perstuntumalta tuon ajossakin muka huomasi joten sekin puoltaisi kyllä 98:iin siirtymistä. Nyt mulla on pääsuutin 135:nen ja air corretion suutin 160 eli vakiot. Jostain lueskelin, että myöhemmän pään koneissa ('79 tai jotain) olisi tehtaalta saakka siirrytty käyttämään air correction suutinta 140 ja ja pääsuutin olisi ollut sama 135. Mitenkähän isoissa harppauksissa kannattaisi kokeilla ? Tuumailin tuossa, että jos laittaisi pääsuuttimeksi 140:sen, air correction suuttimeksi 140:sen ja tankkiin 98E:tä ? EDIT: vai kannattaako alkuvaiheessa edes koskea tuohon air correction suuttimeen, jos vain kasvattaisi pääsuutinta ? Moposport olikin hyvä vinkki, ei taas tajunnut sieltä katsoa :) Bensasuuttimissa kannatta edetä 5 välein. Ilmasuuttimessa voi ottaa muutaman kympin loikkia. Kannattaa muuttaa vain yhtä asiaa kerralla, jotta näkee vaikutuksen. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 (edited) Onko näissäkin solexeissa pääsuutin siellä kohokammion pohjalla erillisen tulpan takana. Ja jos on niin onko ketään kehitelly jotain hienoa työkalua millä suuttimen saisi irroitettua ilman kaasarin irtipurkua. Tai lähinnä irtihän sen saa millä tahansa ruuvarilla mutta takaisin laitto on hankalempaa. Edited May 11, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Ajelen 95E:llä. Enkä varmana käytä mitään lyijyn korviketta; noin vuodesta 1968 eivät ilmajäähyt VW moottorit ole tarvinneet lyijyä. 98E:tä käytän jos kone alunperinkin (esim. ruiskutus tyyppi 4) sitä vaati, tai jos puristusta kohotettu koneen uudelleen rakennuksessa. Quote Link to comment
wp Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Suuttimia löytyy onneksi kohtuullisen helposti mutta mielestäni paras ominaisuus tuossa kalvainsarjassa on sen käyttö tulkkina. Tuplakaasareita säätäessä olen käyttänyt koko suutinsarjan sopivan kokoisessa kalvaimessa ja merkannut tussilla kuinka pitkälle kukin suutin putoaa terän varrella. Nimellisesti saman kokoisissa suuttimissakin on pieniä eroja, kalvaimella ne on helppo tasata. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Lyijyn korviketta en ole käyttänyt enkä meinannut, olen ymmärtänyt että nämä uudemmat kannet/koneet on tarkoitettu jo alunperinkin lyijyttömälle. Suutin tilaus lähti ja paketti on jo matkalla, loppuviikosta nähdään kuinka miehen käy... Suutin on näissäkin siellä kohokammiossa "tulpan" takana, vaihto otattaa kaasarit irti. Ainakin se on helpompaa niin, kuin alkaa ronkkimaan sieltä ahtaasta kolosta. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Nyt on aiheesta luettu sen "miljoona" sivua. Tilasin läjän suuttimia ja päädyin nyt ens alkuun kokoon 140, alkuperäiset pääsuuttimet olivat kokoa 135. Miksikö koko 140, no, kaiken lukemani ja näkemieni laskukaavojen mukaan tuo olisi seuraava "oikea" koko ylöspäin, kun polttoaineeseen on lisätty 10% viinaksia. Käytös parani huomattavasti. Tietyllä kaasun asennolla tapahtunut voimanpuute katosi kokonaan ja kone vetää nyt nätistä heti kiihdytyksestä seuraavaan vaihtoon saakka. Myös 80-90km/h maantienopeudessa aavistuksen tuntunut "niiailu/nylpytys" katosi. Mennään näillä säädöillä tovi.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.