Jump to content

Solexit, 95E10 ja suutinjumppa ?


Recommended Posts

Onkos kukaan harrastanut suutinjumppaa ihan pelkästään 95E10:n takia ? Onko tarvetta oikeasti veivata suuttimien kanssa tuon 5-10% alkoholin takia vai meneekö hifistelyksi ? 

 

Viime viikolla ruuvailin yhtenä päivänä ihan mielenkiinnosta tupla Solexieni säätöjä ja en niitä saanut menemään liian rikkaalle sitten millään ainakaan seosruuveja auki veivaten. Liian laihalle kyllä saa eli siihen suuntaan säädöillä on vaikutusta. Tein tuossa viime reissun aikana testiä ja vedin tankin täyteen 98E:tä ja sillä kone tuntui pelaavan olevinaan paremmin. Ei tuo nyt huonosti E10:lläkään kulje mutta perstuntuma kertoo muuta vai onko tämä nyt joku placeboefekti, pitäisiköhän tehdä sokkotesti :) Kulutuksessa ei ollut mitään havaittavaa eroa.

 

Onhan tuossa 98:ssakin viinaa mukana mutta huomaako tuota noin 5% eroa muka perstuntumalla... Jostain maailmalta kyllä osui tekstejä vastaan missä todettiin, että Solexit tuppaavat luonnostaankin käymään aavistuksen laihalla, kun työnnetään kierroksilla menemään, joten olisiko sopivalla kierrosalueella kuitenkin viinan määrällä jotain vaikutusta asiaan? 

 

Jos ja kun alan suuttimien kanssa leikkimään, niin olisiko vinkkiä mistä suunnalta kannattaisi suuttimia Solexeihin metsästää ? 

Link to comment

http://www.moposport.fi/kalvainsarja-suutin-0-5-1-7-13-osainen-sarja

 

Suosittelen, itse hankin eri paikasta mutta sama sarja. Ajoon tulee uskomattomasti lisää

jouheutta kun kaikki suuttimet hienosäätää kevyesti kalvamalla suuremmaksi.

Kaasuttimien suuttimet kävivät pieneksi jo ensimmäisen bensiinin päivityksen yhteydessä kun siirryttiin

ns. reformuloituun perusbensiiniin, alkoholin lisäys vain pahentaa oireita. Polttoaine kuljettaa itsessään

jo happea sen verran että laihalle mennään

Link to comment

Pitääpä harkita kalvainta ja bongasin eBaystäkin suutinkauppiaan. Näköjään mikunin suuttimet taitaa käydä näihin mun Solexeihinkin. Täytyy vielä tsekata mitkä nuo mun pääsuuttimet tällä hetkellä on ja jos laittaisi pykälän pari isommat tilalle ellei kalvaamaan ala.

 

http://www.ebay.com/itm/290358510678?_rdc=1&item=290358510678&ru=http://motors.shop.ebay.com:80/__?_from=R40&_trksid=m39&_nkw=290358510678&_fvi=1&viewitem=&vxp=mtr

 

http://www.ebay.com/itm/230353229125?_rdc=1&item=230353229125&ru=http://motors.shop.ebay.com:80/__?_from=R40&_trksid=m39&_nkw=230353229125&_fvi=1&viewitem=&vxp=mtr

Link to comment

Eikö solexien suuttimia saa ihan paruzziltakin ellei jopa olisi hyllytavaraa.

 

Ja mitä tuohon viina bensaan tulee niin mitä vähempi sen parempi itselläni ainakin neulaventiili lakkasi pitämästä kolmen vuoden käytön jälkeen ja kuulemma on ihan myrkkyöä noille kiihdytyspumpun kalvoille.

Link to comment

Suuttimia saa myös tuolta moposportista http://www.moposport.fi/catalogsearch/result/?q=solex+suutin

Seosmittari nopeuttaa oikeiden suutinten löytämistä, jos sellainen on käytettävissä.

 

Hyöty 95E:hen siirtymisessä on kyllä mielestäni kyseenalainen. Hiukan se on halvempaa, mutta yleensä kulutuksen lisääntyminen syö sen hyödyn. Mutta jos ihan harrastuksen vuoksi haluu kokeilla, niin sitten kanattaa.

Link to comment

Niin siis ajaakos porukka vehkeillään 95E:llä vaiko 98E:llä ? Pitäiskö sitä itsekkin päästellä 98E:llä jo oletuksena ? Olisihan siinä tietty teoriassa ainakin tuo 5% vähemmän viinaa mukana. Perstuntumalta tuon ajossakin muka huomasi joten sekin puoltaisi kyllä 98:iin siirtymistä. 

 

Nyt mulla on pääsuutin 135:nen ja air corretion suutin 160 eli vakiot. Jostain lueskelin, että myöhemmän pään koneissa ('79 tai jotain) olisi tehtaalta saakka siirrytty käyttämään air correction suutinta 140 ja ja pääsuutin olisi ollut sama 135. 

 

Mitenkähän isoissa harppauksissa kannattaisi kokeilla ? Tuumailin tuossa, että jos laittaisi pääsuuttimeksi 140:sen, air correction suuttimeksi 140:sen ja tankkiin 98E:tä ?

 

EDIT: vai kannattaako alkuvaiheessa edes koskea tuohon air correction suuttimeen, jos vain kasvattaisi pääsuutinta ?

 

Moposport olikin hyvä vinkki, ei taas tajunnut sieltä katsoa :)

Edited by KimmoH
Link to comment

98 päästelen itse menemään kun tuo 5% on kumminkin max määrä mitä saa olla niin teoriassa voidaan olla aika pienissäkin prosenteissa 98 ajellessa.ja tietty lyijyn korviketta aina tankkiin.

Link to comment

Niin siis ajaakos porukka vehkeillään 95E:llä vaiko 98E:llä ? Pitäiskö sitä itsekkin päästellä 98E:llä jo oletuksena ? Olisihan siinä tietty teoriassa ainakin tuo 5% vähemmän viinaa mukana. Perstuntumalta tuon ajossakin muka huomasi joten sekin puoltaisi kyllä 98:iin siirtymistä. 

 

Nyt mulla on pääsuutin 135:nen ja air corretion suutin 160 eli vakiot. Jostain lueskelin, että myöhemmän pään koneissa ('79 tai jotain) olisi tehtaalta saakka siirrytty käyttämään air correction suutinta 140 ja ja pääsuutin olisi ollut sama 135. 

 

Mitenkähän isoissa harppauksissa kannattaisi kokeilla ? Tuumailin tuossa, että jos laittaisi pääsuuttimeksi 140:sen, air correction suuttimeksi 140:sen ja tankkiin 98E:tä ?

 

EDIT: vai kannattaako alkuvaiheessa edes koskea tuohon air correction suuttimeen, jos vain kasvattaisi pääsuutinta ?

 

Moposport olikin hyvä vinkki, ei taas tajunnut sieltä katsoa :)

Bensasuuttimissa kannatta edetä 5 välein. Ilmasuuttimessa voi ottaa muutaman kympin loikkia. Kannattaa muuttaa vain yhtä asiaa kerralla, jotta näkee vaikutuksen.

Link to comment

Onko näissäkin solexeissa pääsuutin siellä kohokammion pohjalla erillisen tulpan takana. Ja jos on niin onko ketään kehitelly jotain hienoa työkalua millä suuttimen saisi irroitettua ilman kaasarin irtipurkua. Tai lähinnä irtihän sen saa millä tahansa ruuvarilla mutta takaisin laitto on hankalempaa.

Edited by Tanhis
Link to comment

Suuttimia löytyy onneksi kohtuullisen helposti mutta mielestäni paras ominaisuus tuossa kalvainsarjassa

on sen käyttö tulkkina. Tuplakaasareita säätäessä olen käyttänyt koko suutinsarjan sopivan

kokoisessa kalvaimessa ja merkannut tussilla kuinka pitkälle kukin suutin putoaa terän varrella.

Nimellisesti saman kokoisissa suuttimissakin on pieniä eroja, kalvaimella ne on helppo tasata.

 

Link to comment

Lyijyn korviketta en ole käyttänyt enkä meinannut, olen ymmärtänyt että nämä uudemmat kannet/koneet on tarkoitettu jo alunperinkin lyijyttömälle. Suutin tilaus lähti ja paketti on jo matkalla, loppuviikosta nähdään kuinka miehen käy...

 

Suutin on näissäkin siellä kohokammiossa "tulpan" takana, vaihto otattaa kaasarit irti. Ainakin se on helpompaa niin, kuin alkaa ronkkimaan sieltä ahtaasta kolosta.

Link to comment

Nyt on aiheesta luettu sen "miljoona" sivua. Tilasin läjän suuttimia ja päädyin nyt ens alkuun kokoon 140, alkuperäiset pääsuuttimet olivat kokoa 135. Miksikö koko 140, no, kaiken lukemani ja näkemieni laskukaavojen mukaan tuo olisi seuraava "oikea" koko ylöspäin, kun polttoaineeseen on lisätty 10% viinaksia.

 

Käytös parani huomattavasti. Tietyllä kaasun asennolla tapahtunut voimanpuute katosi kokonaan ja kone vetää nyt nätistä heti kiihdytyksestä seuraavaan vaihtoon saakka. Myös 80-90km/h maantienopeudessa aavistuksen tuntunut "niiailu/nylpytys" katosi. 

 

Mennään näillä säädöillä tovi....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...