Jump to content

Junakeulan vanneasiaa


Recommended Posts

Empäs löytäny topikkia näistä....

 

Millasia rengastuksia / aluvanteita porukoilla on madalletuissa junissa?

 

Esim. jos -67 junasta flippaa olat ja taakse laittaa straightaxelkitin (uuemman kuplan loota ja esim vanhemman juniksen rummut?) ni milläs ET:llä olevia vanteita uskaltaa sovitella 15" kokosena?

 

Meneekö nuo 15" uustuotanto vanteet 5" leviänä ET 14?

 

Vai pittääkö eteen laittaa kapeampaa vannetta tai eri ET:llä?

 

Entä miten käy takana 6,5" leviät ET 12?

 

Ja mikä on tuollasen -67 junan orggis ET?

 

 

Ja miten asia muuttuu esim. tuon CSP:n levyjarrusetin myötä?

Edited by Art_Zi
Link to comment

Mulla on madallettu -66 junis, jossa on flipatut olat ja säädettävä etuakseli sekä straight axel -konversio takana säädettävillä latoilla. Vanteina on JBW:n valmistamat 5x205 Fooshit, eli Fuchs-kopiot, edessä 4,5" ja takana 5,5" leveänä. Tuo on aika sopiva kombinaatio, eteen ei kovin leveä vanne/rengas mahdu jos kunnolla madaltaa. Mulla taitaa olla edessä 175/60R15 jos oikein muistan, takana 195/65R15. Taakse hommaan seuraavaksi luultavasti 185/65 kumit, helpottaa renkaan irrottamista.

Yksi vaihtoehto, jota olen myös kokeillut, on edessä 185/60R14 ja takana 195/65R15 vakiopeltivanteilla.

Link to comment

Mulla ’61 Pakussa edessä flipatut olka-akselit ja täysin vakio akseli. Pyöräkotelot, lokarit, doglegien sisäosat jne. ovat täysin alkuperäiset. Jarruina CSP:n 5x205 satsi, joka kaventaa raideleveyttä jonkin verran. Niiden nettisivujen mukaan 2,5mm per pyörä, mun mielestä enemmänkin.

Takana Kuplan heilurilaatikko, straight axle –systeemit, säädettävät takalatat ja CSP:n 5x205 levyt. Nekin kaventavat raideleveyttä, netin mukaan 31mm per pyörä.

Mä en ole keksinyt syytä laittaa akseliin säätöpaloja, vaikka nekin on hyllyyn hankittu. Keula on vanhalle miehelle jo nytkin matala, mutta maavaraa on kuitenkin vielä sen verran mukavasti, ettei tarvitse ajossa varoa mitään ylimääräistä, ei tarvitse nostaa lokareita ylöspäin eikä simpukkaakaan tarvitse alkaa nostelemaan.

Ekana mulla oli edessä 2” levitetyt Kuplan peltivanteet, eli siis 6” leveät. Levitys oli ulospäin, joten et. lienee oli pakkasen puolella. Piti laittaa vielä 3mm spaceritkin, kun ottivat kiinni satuloihin. Renkaat oli 175/65-15.  Homma toimi yksin ajaessa hyvin, mutta kuormalla käännöksissä renkaat hankasivat maalit doglegin sisäpuolella olevasta kotelosta. Jos olisin joutunut tekemään tuolla alueella ruostekorjauksia, niin olisin jättänyt koko kotelot turhina pois, nyt en raaskinut poistaa kovaa 50+ vuotiasta peltiä.  

Sitten vaihdoin eteen 4,5 leveät Porsche 356 kopiot, et 25. Renkaat 165/65-15. Näillä vanteilla spacereita ei tarvittu ja olivat kovasti syvällä pyöräkotelossa. Näillä kävin leimalla ja renkaiden kantavuudet olivat kuulemma aika rajoilla, mutta kuitenkin ok. Yhtään pienempiä pyöriä en sille katsastussedälle olisi saanut myytyä. Näillä ajettiin kesä, eikä ottanut kiinni suurellakaan kuormalla ajettaessa.

Nyt edessä on alumiiniset Sprint Star –kopsut. Nehän on 5x15, et 20. Renkaina jatkaa 165/65 ja syvällä kotelossa ovat nekin. Leveämpää rengasta tekisi mieli, mutta se vaatisi doglegin sisäkoteloiden muokkaamisen/poistamisen.

Takana oli aluksi vastaavanlaiset levitetyt 6x15 Kuplan vanteet, kuin edessäkin. Renkaina 175/70. Sopi hyvin ilman ongelmia.

Nyt takana on myös alusprintit 10mm spacereilla. Renkaat 185/70. Hyvin mahtuvat ja mahtuisi vielä vähän isommatkin. Latoista pitää säätää pyörää alemmaksi, kun on tarvetta irrotella rengasta.

Huonoja kuvia löytyy projektiosiossa.

Taakse uskaltaisin ostaa tuohon mitkä tahansa tarjolla olevat 15-tuumaiset 6,5tuumaa tai kapeammat vanteet. Spacereilla kikkailemalla mahtuvat varmasti. Samoin olisi edessä, jos ei olisi niitä koteloita, nyt joudun käyttämään suuren et:n vanteita ja pieniä kumeja. Toki jollain toisilla jarrupalikoilla tilanne on taas täysin eri.

Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...